Entertainment alle pijlers

Hoe verouderen TV-series en programma’s van vroeger?

17-02-2020 21:30 123 berichten
Een tijdje terug heb ik met mijn vrouw een oude aflevering van Friends gekeken. Zo rond de eeuwwisseling vond ik dit best grappig. Nu vond ik het op de een of andere manier outdated. Humor: flauw. Relatieperikelen Ross en Rachel: suf. Geloofwaardigheid: mensen die niets lijken te doen maar een appartement in Manhattan hebben, really?! Waarom was deze serie ooit zo populair.

Uit nieuwsgierigheid en nostalgie ben ik nog wat andere TV-programma’s gaan kijken; lang leve Youtube.

Alles van Kooten en De Bie: nu vaak nog verrassend actueel en erg scherp. Knap hoe sommige typetjes en uitdrukkingen nog steeds bekend zijn (prof. Dr. Ing. Akkermans, Jacobse en Van Es, ‘daar ben ik voor behandeld’ etc.

Jiskefet: nog steeds leuk. Ook sketches die me niet zo konden bekoren, vind ik nu grappig (oa dierenwinkel).

Zeg eens Aaa: komt oubollig over, past helemaal niet meer in de tijdgeest, grapjes zijn cringy.

Henk Spaan / Harry Vermeegen (Pisa, Verona): mist toch wat diepgang. Kopje koffie glazenwasser is echt te flauw.

Wie heeft er aanvullingen? Welke series en programma’s zijn ‘goed’ verouderd, en welke zijn niet meer om aan te zien?
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 21:37
Reden: Spelvoutjes
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent nu ook 20 jaar ouder dan toen je friends keek rond de eeuwwisseling. Dus misschien is het niet alleen het programma wat gedateerd is, maar is ook jouw visie op wat je leuk vindt en wat je aanspreekt veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek vroeger the flying doctors.
Nu waren er herhalingen maar ik vond het echt niet meer te doen.Zo ontzettend traag....dus maar opgegeven en mijn herinneringen maar bewaren.
kerrie-79 schreef:
17-02-2020 21:34
Ik keek vroeger the flying doctors.
Nu waren er herhalingen maar ik vond het echt niet meer te doen.Zo ontzettend traag....dus maar opgegeven en mijn herinneringen maar bewaren.
Inderdaad, veel ‘oude’ televisie is ronduit traag! Te lange dialogen, te weinig wisselingen van camerapositie. Maar misschien is ons tijdperk wel gewoon te snel, dat kan natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Friends vind ik dan nog wel leuk.

Maar vroeger lachten we ons altijd kapot om Andre van Duin, maar nu doet het me niets meer. Zelfs Toon Hermans, een grootheid, die vind ik niet meer zo goed als toen.

Ook humor verandert kennelijk. Maar van kooten en de Bie vind ik inderdaad nog steeds heel goed, kijk er nog steeds naar op YouTube. Ook wel eens wat beelden van Jiskefet.
Maar veel series van vroeger zijn toch trager dan nu. Het tempo moet hoger liggen, dynamischer.
Dallas en Dynastie zouden nu niets meer trekken.
Maar James herriot is nog steeds mijn favorite of all times. Blijft leuk.
Ik kijk vaak naar ONS, die laten heel veel oude series zien. Maar ik vind ze niet allemaal leuk meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het met de serie Cheers. Vroeger erg leuk op de late maandagavond op de NCRV. Het is nu bijna niet meer te vinden op tv.Gelukkig maar, want dat is ook echt 'oud' geworden.
ManOpHetPrikbord schreef:
17-02-2020 21:30
Alles van Kooten en De Bie: nu vaak nog verrassend actueel en erg scherp. Knap hoe sommige typetjes en uitdrukkingen nog steeds bekend zijn (prof. Dr. Ing. Akkermans, Jacobse en Van Es, ‘daar ben ik voor behandeld’ etc.
Eensch.

Koot&Bie blijven goed.
Zo scherp. En wat waren die twee goed op elkaar ingespeeld.

Keek op de week.
De groenteman en de Turk.
De volkstuinbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Friends nog steeds leuk. Maar wat ik tijdloos vind, zijn de Britse series van weleer. Are you being served, Dad’s Army, ‘Allo ‘Allo, Keeping up Appearances enz. The Young Ones is ook zo eentje. En heel eerlijk? Niet Brits, maar Married with Children moet ik ook regelmatig nog om gniffelen.
mockturtle wijzigde dit bericht op 17-02-2020 21:47
2.88% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Friends vond ik vorig jaar toen ik alles opnieuw keek nog steeds leuk.
A-Team bijvoorbeeld wordt ook altijd herhaald maar dat vind ik niks.
Zag eens een keer de eerste aflevering van Sex and the city en dat vond ik nu ook saai en vroeger heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Zeg eens Aaa blijft leuk vind ik. Maar dat komt omdat het zo kneuterig aan doet, heerlijk.

The Dukes of Hazard: ook trage TV.
Ik keek laatst de originele ghostbusters en jumanji met neefjes. Verrassend hoe leuk die nu nog zijn! Ook al zijn ze duidelijk nep, maar neefjes zaten aan de buis gekluisterd.
MockTurtle schreef:
17-02-2020 21:45
Ik vind Friends nog steeds leuk. Maar wat ik tijdloos vind, zijn de Britse series van weleer. Are you being served, Dad’s Army, ‘Allo ‘Allo, Keeping up Appearances enz. The Young Ones is ook zo eentje. En heel eerlijk? Niet Brits, maar Married with Children moet ik ook regelmatig nog om gniffelen.
Sommige Britse series blijven goed! Ik vind bijvoorbeeld de dialogen uit Blackadder nog steeds briljant. Zoals bijvoorbeeld deze:

https://youtu.be/3WHSkbM9zAU

Married with Children vind ik ook nog steeds wel amusant. Lekker incorrect en grof, vol met fatshaming en sexistische grappen, maar omdat Al Bundy verder een loser is en zelf ook steeds de volle laag krijgt, mag hij ze maken.
Alle reacties Link kopieren
Fawlty Towers, blijft voor altijd hilarisch.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
17-02-2020 21:45
Ik vind Friends nog steeds leuk. Maar wat ik tijdloos vind, zijn de Britse series van weleer. Are you being served, Dad’s Army, ‘Allo ‘Allo, Keeping up Appearances enz. The Young Ones is ook zo eentje. En heel eerlijk? Niet Brits, maar Married with Children moet ik ook regelmatig nog om gniffelen.
De britten hebben ijzer sterke humor. Daarom is het zo jammer dat we op tv zoveel amerikaanse shit moeten zien. Laat mij maar oude BBC producties zien. "A bit of Fry and Laurie" bijvoorbeeld. Of "smith and Jones", hele leuke sketches.
Sommige concepten verouderen ook gewoon. Die waren fris omdat iemand het voor het eerst deed, maar die kun je niet eeuwig opnieuw blijven gebruiken. Of het gaat te veel opvallen dat het eigenlijk ongeloofwaardig is. Zoals dat je een appartement in Manhattan en een kast vol designerkleding kunt betalen van een wekelijkse column.
Alle reacties Link kopieren
In de Vlaamsche pot vond ik vroeger hilarisch, maar toen ik een aantal jaar geleden een aflevering terugkeek heb ik geen enkele keer moeten lachen
Alle reacties Link kopieren
Flodder is ook tijdloos.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst samen met mijn puber The Fresh Prince of BelAir weer gekeken en dat vond ik weer even grappig als vroeger. En mijn puber vond het hi-la-risch.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
17-02-2020 22:17
Flodder is ook tijdloos.
Ja!!
minnimouse schreef:
17-02-2020 21:48
Zeg eens Aaa blijft leuk vind ik. Maar dat komt omdat het zo kneuterig aan doet, heerlijk.

The Dukes of Hazard: ook trage TV.
The Dukes of Hazard! Ooit geprobeerd om via het open raam een auto binnen te springen en dan meteen goed op je stoel te zitten?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar bij de series die hier genoemd zijn. Maar aan de andere kant heb ik laatst allemaal afleveringen terug zitten kijken van De Film van Ome Willem, en toen viel me juist op hoe grappig dat eigenlijk was. En hoe leuk Edwin Rutten het deed en vooral hoe goed die liedjes in elkaar zaten, zowel tekst als melodie.

Je kunt zien hoeveel plezier de makers en acteurs hebben gehad bij het produceren van deze show. Het was in die tijd een vernieuwend programma dat vooral leuk moest zijn voor het kind en niet per se educatief. Kinderen mochten ook gewoon naar voren lopen om naar de wc te vragen, al was dat midden in een gevoelig liedje. Dat werd heel natuurlijk en creatief mee omgegaan zonder dat het een onderbreking was. Het was een gezellige chaos.

Geen idee wat kinderen van tegenwoordig ervan zouden vinden, maar dit 'kind' van 50 heeft zitten genieten :P .
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet groot gebracht met van Kooten en de Bie, dat ging ik pas kijken dat ik met mijn man ging, is gewoon nog steeds actueel, hebben we het regelmatig over. En inderdaad "daar ben ik voor behandeld" roepen wij hier regelmatig als grapje...

De meeste series die genoemd worden vond ik toch al niet veel aan, maar fawlty towers en keeping up appearences zijn nog steeds leuk.

Lois and Clark keek ik graag, Las Vegas, maar inderdaad snel achterhaald...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat dan weer bij meneer Cactus.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-02-2020 22:19
Ik heb laatst samen met mijn puber The Fresh Prince of BelAir weer gekeken en dat vond ik weer even grappig als vroeger. En mijn puber vond het hi-la-risch.
Fresh prince is gewoon goud :biggrin:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Flodder! Met kind gekeken, vond het leuk om weer terug te zien. Friends vind ik ook wel meevallen, kwa veroudering.
Medisch centrum West zag ik laatst voorbij komen, en nee, niet blijven kijken.

Zou t wel leuk vinden om oude afleveringen van Oprah te zien bv. Ricky Lake dan weer niet ( of Springer).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven