Entertainment alle pijlers

Waar doen ze het van?

23-09-2020 21:33 2369 berichten
Ik kijk er nu net naar, eerste aflevering van een nieuw programma waarin vier compleet tegengestelde gezinnen op financieel gebied gevolgd worden.
Best bijzonder en ik ben benieuwd wat het wordt. Kijkt er nog iemand?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk allemaal stereotypen.

Die rijke man is zelfs gewoon stapelgek of het is daar in ieder geval voledig uit de hand gelopen. De hele nacht werken en niet slapen, die idioot dure autos...

En allemaal zijn ze de hele dag met geld bezig. Ik vind dat eigenlijk pas echt armoede.
Rijkdom is voor mij niet veel geld hebben, maar genoeg zodat je inkomen je gemiddelde lasten dekt en je dus niet de hele tijd met geld bezig hoeft te zijn.
merano wijzigde dit bericht op 25-09-2020 09:38
0.44% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
24-09-2020 21:07
Ik kan me er ook niets bij voorstellen. Ik log vrijwel dagelijks op m’n bankrekening in. Ik start elke maand een nieuw tabblad in excel met mijn vaste lasten en uitgaven van die maand. Als een incasso die ik had verwacht nog niet heeft plaatsgevonden rond normale datum, hang ik meteen aan de telefoon, want ik wil er vanaf zijn. Zoals laatst, toen was er een storing geweest bij een van mijn incasseren, waardoor het een week later werd. Ze hadden de klanten nog niet eens geïnformeerd en ik had al contact opgenomen. Ik kan dat op mijn excel zien namelijk.

Mijn hersenen zijn ook niet zo, maar ik help ze een handje.
Waarom doe je dat? Heb je onregelmatige inkomsten, of ben je bang dat je niet uitkomt? Als je het goed inregelt heb je toch wel een idee hoeveel er binnenkomt en wat je dus ook zo ongeveer kunt uitgeven? Grotere uitgaven van een spaarekening die je automatisch laat aanvullen en klaar lijkt me. Dan is eens in de paar weken op je rekening kijken en de overgebleven losse facturen betalen in principe genoeg. Tenzij je er lol aan beleeft natuurlijk, maar op mij komt het een beetje controlfreakerig over.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
25-09-2020 09:19
Ik vind het eigenlijk allemaal stereotypen.

Die rijke man is zelfs gewoon stapelgek of het is daar in ieder geval voledig uit de hand gelopen. De hele nacht werken en niet slapen, die idioot dure autos...

En allemaal zijn ze de hele dag met geld bezig. Ik vind dat eigenlijk pas echt armoede.
Rijkdom is voor mij niet veel geld hebben, maar genoeg zodat het je inkomen je gemiddelde lasten dekt en je dus niet de hele tijd met geld bezig hoeft te zijn.
Je kan het natuurlijk ook gewoon leuk vinden, met geld bezig zijn. Het is mijn hobby en m'n werk ook trouwens en ik doe er ook nog eens vrijwilligerswerk in.
Ik ben ook van de Excel en de rekening meermaals per dag checken etc.
Ik erger me dood aan dat Marokkaansestraatschoffie-accent van die 'arme' moeder. Praat gewoon Nederlands, nondeju.
Verder zouden ze best even wat meer het boetekleed kunnen aantrekken. Het is hun ook allemaal maar 'overkomen'. En dan wel roken (25 van de 75 euro per week!!!) en die ladingen speelgoed, omdat die kinderen zogenaamd niets te kort mogen komen. Ik zou zeggen, doe dat geld richting gezonder eten en een spaarrekening voor ze.

Die alleenstaande moeder zou het leefgeld van haar dochter wel eens mogen verdubbelen. Zeker als er maar 210 euro met een baantje verdiend wordt en de hele lening (alsof ie nooit terugbetaald hoeft te worden) op gaat aan leuke dingen met vrienden. 15 jaar geleden kon je als je flink bijwerkte al minstens het dubbele verdienen. Plus dat je dan minder tijd hebt om 't weer uit te geven. Ook begrijp ik niet dat die moeder 4 rollen wc papier koopt. Ik snap überhaupt niet dat die verpakkingen bestaan. Dan moet je twee keer per week wc-papier kopen. Koop gewoon een voordeelverpakking. Die toeslagen die zij terugkrijgt zijn denk ik het totaal over de afgelopen maanden. Maar het is me niet duidelijk wanneer dit gefilmd is. In ieder geval pre-corona. Als het bijvoorbeeld begin maart was, dan kan dat nog wel oplopen in de rest van het jaar. Maar als het november was, valt 't tegen.

Dat grote gezin doet 't volgens mij prima. Zolang ze niets tekort komen aan 't eind van de maand kan die man prima een broodje in de kantine kopen af en toe. Knap dat ze zelf die aanbouw gebouwd hebben. Daar heb ik wel bewondering voor.

Dat rijke gezin ken ik ook uit Steenrijk Straatarm. Ik snap niet helemaal waarom er dan maar zo 'weinig' leefgeld aan dat arme gezin werd uitgekeerd. Als je 130.000 euro per maand verdient, geef je niet 'maar' 1500 euro per week uit, lijkt mij. Maar goed, daar zat nooit echt veel variatie in, dus misschien was dat opgelegd door de programmamakers. Wel echt emotionele armoede voor die vrouw en haar kinderen, dat die kerel er nooit bij is, dat ze in dat ongezellige hotel eten altijd.... Bah.

Leuk programma! Ik ben fan.
Ik kijk het ook. Het rijke gezin is blijkbaar zo rijk geworden door hard werken en goed zakelijk inzicht. Prima, maar jammer van die man z'n gezondheid en gezinsleven.

De alleenstaande moeder lijkt behoorlijk haar best te doen en kwam op mij sympathiek over. Dochter kan inderdaad meer bijdragen.

Het grote gezin begreep ik niet helemaal. Wilde ze de kinderen nu wel of niet?
Kan ik nog niet veel hoogte van krijgen.

Het armste gezin maakt verkeerde keuzes en zou gebaat zijn met tips van Marieke Henselmans en/of een andere budgetcoach. Dan moeten ze de tips wel opvolgen natuurlijk.

Die hypotheekafschrijvingen begreep ik ook niet. Dat merk je toch als het niet wordt afgeschreven? Een teken dat er geen overzicht is in elk geval.

Ik blijf het kijken.
Het originele plan, toen ze aan het studeren waren, was om geen kinderen te krijgen. Het klonk alsof de eerste een ongelukje was en de rest daarna uit liefde erbij 'genomen'. Dus niet van 'oeps weer een kind', maar van 'oeps ik zou heel rijk worden en carrière maken, maar nu vind ik moeder van een groot gezin zijn toch leuker'.
Dat arme gezin was toch ook de enige die niet even publiekelijk op de rekening keek?
feow schreef:
24-09-2020 20:48
Ik vind mezelf best wel niet al te dom.

Maar toen deed Hotmail iets onverwachts. Ze splitsten mijn inbox in een ‘gewone’ inbox en in een ‘prioriteit’ inbox.
Nou en ik ben dus niet heel erg slim, dus ik had dat helemaal niet in de gaten. Eigenlijk keek ik alleen af en toe eens op die mail om te zien of er ook belangrijke mail tussen zit.
O, en áls er dan belangrijke mail tussen zit handel ik die gelijk af. Werkt al jaren zo.
Tot Hotmail dat met die mailboxsplitsing dus deed.
En ik ben dus niet slim, want ik merkte dat niet.

En toen kreeg ik een telefoontje dat ik de huur al drie maanden niet betaald had.
En ik ben dus dom, want dat had ik helemaal niet opgemerkt.

Ik heb het programma niet gezien, maar zo te lezen pas ik bij het type ‘arm en dom’. Altijd fijn om weer wat over jezelf te leren.

Maar kijk je dan ook nooit op je bank-app/rekeningafschrijvingen?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-09-2020 09:53
[...] Ook begrijp ik niet dat die moeder 4 rollen wc papier koopt. Ik snap überhaupt niet dat die verpakkingen bestaan. Dan moet je twee keer per week wc-papier kopen. Koop gewoon een voordeelverpakking. [...]
Ik woon alleen en doe echt langer dan een week met een rol wc papier, dunkt me. Zal er eens op letten ;-).

Misschien was ze op de fiets. Dan is zo'n voordeelpak best een groot ding om mee te sjouwen. Of ze ze stond rood aan het eind van de maand.
óu sont les neiges d'antan

Betty_Slocombe schreef:
24-09-2020 21:00
Ik vind niet zo gauw iets stom hoor. Ik ben in andere dingen enorm laks. Dat je vergeet om iets te betalen, begrijp ik. Dat je de eerste paar maanden niet door hebt dat de hypotheekverstrekker de rente van je rekening incasseert, snap ik ook. Maar dat je dat geld dan gewoon uitgeeft zonder door te hebben dat je ineens 600 euro extra uitgeeft, dat kan ik me niet voorstellen. Maar dat komt omdat ik best strikt in budgettering ben.
Ik vind de keuze voor deze familie ook gewoon niet zo fijn. Er zijn genoeg mensen die van een minimum moeten rondkomen, maar de Eejo kiest voor een familie die het boodschappengeld oprookt en 7 katten heeft. Dat had ook echt wel anders gekund.

Ja eens. Beetje stereotype. Er zijn ook mensen die heel anders met het kleine beetje inkomen omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Beste dames en heren,

Ook als het niet specifiek genoemd wordt in de OP is spoileren niet toegestaan. Ik verwacht dan ook dat hiermee gestopt wordt.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Dolarde schreef:
25-09-2020 07:52
Vind ik ook, ze komt nogal fanatiek over. De serie is voor de Corona crisis opgenomen, ik vraag me af hoe de rijke familie er nu voorstaat met het hotel maar ik denk dat die man zich er wel doorheen slaat. Is zijn vrouw Nederlandse? Ze heeft een soort van accent lijkt het.

Hahahahaha het accent is van Zeeuws-Vlaanderen. Zeeland tegen de Belgische grens aan.
Alle reacties Link kopieren
Welk hotel is dat trouwens?
Want ik vind het nogal idioot dat je zoveel winst kunt maken met een hotel.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik vul ook een keer per maand mijn excelletje in. Maar vind mezelf geen neuroot of obsessief veel met geld bezig. Ik ben eerder een "laat het geld maar rollen" type. Maar ik heb wel graag het overzicht.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
25-09-2020 10:45
Welk hotel is dat trouwens?
Want ik vind het nogal idioot dat je zoveel winst kunt maken met een hotel.
Hij heeft verschillende bedrijven en vastgoed dus de inkomsten zijn niet alleen van het hotel. Toch heel knap voor iemand die als asielzoeker hier is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
25-09-2020 10:15
Hahahahaha het accent is van Zeeuws-Vlaanderen. Zeeland tegen de Belgische grens aan.
Oh, het leek eerder Joegoslavisch ofzo, zoals Tatjana Simic, maar die andere vrouw van dat arme gezin heeft inderdaad ook een raar accent alsof ze half Marokkaans is.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
25-09-2020 08:13
Ze is ook erg fanatiek. En ze was 6+ weken zwanger tijdens deze opnames. Helpt ook niet echt mee soms.

Als ik het goed het verstaan is Annika de rijke vrouw inderdaad gewoon Nederlands. Ik vond haar accent ook nogal apart ja.
Die vrouw is Zeeuws.
Dolarde schreef:
25-09-2020 11:10
Oh, het leek eerder Joegoslavisch ofzo, zoals Tatjana Simic, maar die andere vrouw van dat arme gezin heeft inderdaad ook een raar accent alsof ze half Marokkaans is.

Misschien heeft ze in de loop der tijd wat tongval van haar man er doorheen gemixt ;) maar ik hoorde duidelijk Zeeuws-Vlaams.
merano schreef:
25-09-2020 10:11
Ik woon alleen en doe echt langer dan een week met een rol wc papier, dunkt me. Zal er eens op letten ;-).

Misschien was ze op de fiets. Dan is zo'n voordeelpak best een groot ding om mee te sjouwen. Of ze ze stond rood aan het eind van de maand.

Nou ik koop pakken van 24 rollen en ik ga niet maar eens in het half jaar toiletpapier kopen, om het zacht uit te drukken. Zeker eens per maand. En dan ben ik echt veel alleen. Ik werk wel fulltime thuis nu, dus het gaat harder dan anders.

Als ze op het eind van de maand zó rood staat dat ze geen wc-papier meer kan kopen, kan ze het beste die verwende dochter even langs de supermarkt sturen.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
25-09-2020 08:58
In het programma zei ze dat na 3 eigenlijk wel klaar waren, meen in gehoord te hebben.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-09-2020 09:53
Ik erger me dood aan dat Marokkaansestraatschoffie-accent van die 'arme' moeder. Praat gewoon Nederlands, nondeju.
Verder zouden ze best even wat meer het boetekleed kunnen aantrekken. Het is hun ook allemaal maar 'overkomen'. En dan wel roken (25 van de 75 euro per week!!!) en die ladingen speelgoed, omdat die kinderen zogenaamd niets te kort mogen komen. Ik zou zeggen, doe dat geld richting gezonder eten en een spaarrekening.

Die alleenstaande moeder zou het leefgeld van haar dochter wel eens mogen verdubbelen. Zeker als er maar 210 euro met een baantje verdiend wordt en de hele lening (alsof ie nooit terugbetaald hoeft te worden) op gaat aan leuke dingen met vrienden. 15 jaar geleden kon je als je flink bijwerkte al minstens het dubbele verdienen. Plus dat je dan minder tijd hebt om 't weer uit te geven. Ook begrijp ik niet dat die moeder 4 rollen wc papier koopt. Ik snap überhaupt niet dat die verpakkingen bestaan. Dan moet je twee keer per week wc-papier kopen. Koop gewoon een voordeelverpakking. Die toeslagen die zij terugkrijgt zijn denk ik het totaal over de afgelopen maanden.

Leuk programma! Ik ben fan.
Ja! Dat bijbaantje van maar 210 eur per maand viel me ook op. Ik verdiende als student ruim 500 netto bij (17 jaar geleden). Ze zei ook NU ik werk, terwijl ik dacht huh, werkte je daarvoor dan niet? Maar ik zit wrslk heeel kritisch te kijken en luisteren. Ik voelde die moeder wel, dat je het je kind gunt om t makkelijker te hebben dan jij zelf. Maar ze leek zich idd niet te realiseren dat het grootste deel lening is (of alles, hangt ook van inkomen vader af). Dochter zou lening drastisch omlaag moeten brengen, dat is een betere start.

Ik vind die moeder van t grote gezin niet zo sympathiek. Ze lijkt het vanzelfsprekend te vinden dat man 5000 eur netto binnenbrengt per maand en dan mag hij ook nog niets in de kantine kopen. Zelf wel alles laten bezorgen, omdat je geen tijd hebt om naar de markt te gaan.

Ze zei verder dat ze een echte carrièrevrouw was...uhm....je bent zwanger geworden tijdens je studie en je hebt daarna nooit meer gewerkt...

Het is makkelijk om te praten over een carrière als je niet weet wat het inhoudt om gezin met een carrière te combineren als vrouw....prima dat ze niet werkt, maar ze denkt er wel erg makkelijk over.

Samenvattend.....heerlijke televisie dit!
zusjevanlady_day wijzigde dit bericht op 25-09-2020 12:20
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
25-09-2020 11:12
Misschien heeft ze in de loop der tijd wat tongval van haar man er doorheen gemixt ;) maar ik hoorde duidelijk Zeeuws-Vlaams.
Exact. Dacht ik ook.
merano schreef:
25-09-2020 09:25
Waarom doe je dat? Heb je onregelmatige inkomsten, of ben je bang dat je niet uitkomt? Als je het goed inregelt heb je toch wel een idee hoeveel er binnenkomt en wat je dus ook zo ongeveer kunt uitgeven? Grotere uitgaven van een spaarekening die je automatisch laat aanvullen en klaar lijkt me. Dan is eens in de paar weken op je rekening kijken en de overgebleven losse facturen betalen in principe genoeg. Tenzij je er lol aan beleeft natuurlijk, maar op mij komt het een beetje controlfreakerig over.
Ik beleef er geen lol aan, maar het kost me ook geen moeite. Ik wil gewoon niet dat dingen zich opstapelen. Als het aan mij lag gingen alle incasso er meteen de eerste dag na storting van salaris af.

Ik geef erg makkelijk geld uit, dus ik weet graag exact wat ik nog over heb. Ik geef al mijn te besteden geld ook echt uit. Dat is dan wel inclusief reserveringen en sparen.

Voordat ik dit deed was het veel onrustiger met geld en kwamen dingen als gemeentebelastingen altijd als een verrassing.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
25-09-2020 11:33
In het programma zei ze dat na 3 eigenlijk wel klaar waren, meen in gehoord te hebben.
Volgens mij zei ze dat ze na 3 dicht op elkaar er wel even klaar mee waren, maar dat weet ik niet zeker.

Dat accent van die rijke vrouw is dus Zeeuws, weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
25-09-2020 13:40
Volgens mij zei ze dat ze na 3 dicht op elkaar er wel even klaar mee waren, maar dat weet ik niet zeker.

Dat accent van die rijke vrouw is dus Zeeuws, weer wat geleerd!
Ik ken verder geen Zeeuwen maar ik heb Sergio Herman een aantal keer op Tv gezien, dat is ook heel typisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven