Entertainment alle pijlers

Waar doen ze het van?

23-09-2020 21:33 2369 berichten
Ik kijk er nu net naar, eerste aflevering van een nieuw programma waarin vier compleet tegengestelde gezinnen op financieel gebied gevolgd worden.
Best bijzonder en ik ben benieuwd wat het wordt. Kijkt er nog iemand?
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
31-10-2020 20:07
Ja volgens mij had ze het over 300 euro ofzo hè? Vond ik ook weinig. Het staat zo uit verhouding. 1300 voor de vlucht, het hotel en de auto en dan een schamele 300 euro om van te eten en leuke dingen van te doen (en benzine te kopen).

Dit is mijns inziens precies datgene dat getuigt van weinig inzicht bij Giovanna. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat je genoeg hebt aan die 300 euro voor 2 weken (ik weet dat ik er in ieder geval niet genoeg aan zou hebben).

Het zou me niks verbazen als zij aan het eind van die maand rood staat onder het mom van "oeps ja, we hebben toch wel wat meer uitgegeven dan we van tevoren gedacht hadden".
Dat zag je ook wel met die kerstboom. Naar het tuincentrum gaan met een zelf gesteld budget van €10 roept al vraagtekens op, maar dan zeggen dat je misschien beter niet van te voren te lunchen had kunnen gaan omschrijft precies haar hele financiële leven.
Ohjee nu hebben we nog maar €10, hoe kan dat nou????
Alle reacties Link kopieren
Ze had het ook zo krap omdat ze uit voorzorg haar inkomen bij belastingdienst toeslagen zo hoog had opgegeven dat ze geen toeslagen meer kreeg, terwijl ze er wel recht op had.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
31-10-2020 21:01
Ik vind de De Vrindjes zó kansloos!
Sorry,, heus lieve mensen hoor, maar die gaan er nooit wat van bakken vrees ik.
Ja ze begrijpen het gewoon niet...
Alle reacties Link kopieren
Dat is het nadeel van ORT. Dat ondervond ik zelf ook, als ik toevallig het jaar er op een paar honderd meer ontvangen had wegens meer nachtdiensten kon ik daarna mijn huur en zorgtoeslag terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
31-10-2020 21:06
Dat zag je ook wel met die kerstboom. Naar het tuincentrum gaan met een zelf gesteld budget van €10 roept al vraagtekens op, maar dan zeggen dat je misschien beter niet van te voren te lunchen had kunnen gaan omschrijft precies haar hele financiële leven.
Ohjee nu hebben we nog maar €10, hoe kan dat nou????

Ja precies dit soort dingen inderdaad.

Ze zou gewoon eens een lijst moeten maken met al haar vaste lasten en dan van tevoren waar ze haar overige budget aan wil besteden. En zich daar dan aan houden. Dat geeft echt zoveel meer overzicht. Maarja :biggrin:
Here am I in my little bubble
VGM1980 schreef:
31-10-2020 21:09
Dat is het nadeel van ORT. Dat ondervond ik zelf ook, als ik toevallig het jaar er op een paar honderd meer ontvangen had wegens meer nachtdiensten kon ik daarna mijn huur en zorgtoeslag terug betalen.

Wat mij betreft moet het hele toeslagenstelsel op de schop. Daar komen ontzettend veel mensen door in de problemen.
De suggestie wordt gewekt dat ze de toeslag krijgen omdat ze er recht op hebben, vervolgens wordt het (heel begrijpelijk) gebruikt en dan blijkt later "oeps nee toch onterecht gekregen" ...foutje bedankt.
Je kunt als overheid niet van mensen verwachten dat ze de toeslag die ze zo hard nodig hebben gaan oppotten tot het jaar daarop wanneer ze dan eindelijk eens zeker weten of het terecht was dat ze het kregen. Het is een verkeerd systeem.
-jolijn- schreef:
31-10-2020 15:47
Dat was vroeger het advies inderdaad.
Maar tegenwoordig is dat niet meer handig: over een aantal jaar zal cash geld uitsterven en als je dan niet pinvaardig bent, heb je altijd hulp nodig.
Hmmm.
Mij hielp het vroeger wel om gewoon het bedrag voor eten te pinnen.

Eigenlijk vind ik het jammer dat we niet eens precies hebben gezien wat voor boodschappen ze in een week kregen en wat er nu in een week echt werd gekocht.
Felidaes schreef:
31-10-2020 15:29
Zo vind ik het bizar dat het arme gezin alles pint.

ALs je 75 euro hebt, pin dat dan ook in het begin van de week.
ik zag zo vaak een euro bij de supermarkt of 5 bij de snackbar.

ALs je alles cash hebt, heb je sowieso al meer overzicht, omdat je ziet dat het geld uit je portomonee verdwijnt.
Je kan niet overal contant betalen. Bij ons in de apotheek is het alleen pinnen bijvoorbeeld :)
herfstappeltaart schreef:
01-11-2020 07:33
Wat mij betreft moet het hele toeslagenstelsel op de schop. Daar komen ontzettend veel mensen door in de problemen.
De suggestie wordt gewekt dat ze de toeslag krijgen omdat ze er recht op hebben, vervolgens wordt het (heel begrijpelijk) gebruikt en dan blijkt later "oeps nee toch onterecht gekregen" ...foutje bedankt.
Je kunt als overheid niet van mensen verwachten dat ze de toeslag die ze zo hard nodig hebben gaan oppotten tot het jaar daarop wanneer ze dan eindelijk eens zeker weten of het terecht was dat ze het kregen. Het is een verkeerd systeem.
Andersom, als een gezin recht op huur- of zorgtoeslag heeft en het is niet aangevraagd krijgen ze het gewoon niet. Dit systeem kost heel veel administratieve rompslomp en rammelt aan alle kanten.
Andrieske1976 schreef:
01-11-2020 08:49
Andersom, als een gezin recht op huur- of zorgtoeslag heeft en het is niet aangevraagd krijgen ze het gewoon niet. Dit systeem kost heel veel administratieve rompslomp en rammelt aan alle kanten.
Maar hoe zouden jullie het dan voorstellen? Het is inkomensafhankelijk en de belastingdienst is niet helderziend.
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
01-11-2020 09:11
Maar hoe zouden jullie het dan voorstellen? Het is inkomensafhankelijk en de belastingdienst is niet helderziend.
Heb toevallig deze week gelezen dat ze (de tweede kamer geloof ik) er zelf ook graag vanaf willen.
Geen idee ook hoe ik dat zou inrichten. Het is lastige materie.
Whomi schreef:
01-11-2020 08:15
Je kan niet overal contant betalen. Bij ons in de apotheek is het alleen pinnen bijvoorbeeld :)
Natuurlijk, maar dat zijn wel uitzonderingen. Je gaat niet elke week naar de apotheek.

Maar ik snap het.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
01-11-2020 07:33
Wat mij betreft moet het hele toeslagenstelsel op de schop. Daar komen ontzettend veel mensen door in de problemen.
De suggestie wordt gewekt dat ze de toeslag krijgen omdat ze er recht op hebben, vervolgens wordt het (heel begrijpelijk) gebruikt en dan blijkt later "oeps nee toch onterecht gekregen" ...foutje bedankt.
Je kunt als overheid niet van mensen verwachten dat ze de toeslag die ze zo hard nodig hebben gaan oppotten tot het jaar daarop wanneer ze dan eindelijk eens zeker weten of het terecht was dat ze het kregen. Het is een verkeerd systeem.
Plus dat het heel fraudegevoelig is. Alleen al die Bulgarenfraude jaren geleden. Dat kan toch niet? Zoiets kost kapitalen.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
01-11-2020 09:26
Heb toevallig deze week gelezen dat ze (de tweede kamer geloof ik) er zelf ook graag vanaf willen.
Geen idee ook hoe ik dat zou inrichten. Het is lastige materie.

Komt daar niet het hele onderwerp 'basisinkomen' om de hoek kijken? Een bepaald bedrag per maand voor iedereen in Nederland, maar dan wel toeslagen en uitkeringen afschaffen.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Ik vind pinnen overigens veel handiger/overzichtelijker dan contant betalen. Omdat je dan elke uitgave in beeld hebt als je de app of website opent. Bij contant geld moet je zelf veel meer moeite doen om bij te houden waar je precies je geld aan uitgegeven hebt.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
01-11-2020 10:52
Komt daar niet het hele onderwerp 'basisinkomen' om de hoek kijken? Een bepaald bedrag per maand voor iedereen in Nederland, maar dan wel toeslagen en uitkeringen afschaffen.
Ja dat werd ook even aangehaald, maar verder was het niet echt een inhoudelijk nieuwsbericht. Volgens mij is het doel wel om het binnen een paar jaar helemaal op de schop te nemen, ook vanwege alle fraude en de kdv toeslagenaffaire.
RainyDays schreef:
01-11-2020 10:52
Komt daar niet het hele onderwerp 'basisinkomen' om de hoek kijken? Een bepaald bedrag per maand voor iedereen in Nederland, maar dan wel toeslagen en uitkeringen afschaffen.
Daar ben ik zo bang voor!
Want met alleen basisinkomen redt ik het niet. En ik kan niet werken. En dan?
Hoe gaan ze het opvangen voor de mensen die niet kunnen werken?
Je hebt dan toch nog toeslagen of hoe ze dat dan ook noemen of diegene heeft pech en zoekt het maar uit.
Ik ben echt bang voor het laatste... Want hoe moet dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Lessandmore schreef:
01-11-2020 11:17
Daar ben ik zo bang voor!
Want met alleen basisinkomen redt ik het niet. En ik kan niet werken. En dan?
Hoe gaan ze het opvangen voor de mensen die niet kunnen werken?
Je hebt dan toch nog toeslagen of hoe ze dat dan ook noemen of diegene heeft pech en zoekt het maar uit.
Ik ben echt bang voor het laatste... Want hoe moet dat dan?

Dat vraag ik me ook af. Ik ben er op zich wel een voorstander van, maar dit stukje moet dan wel goed geregeld zijn natuurlijk.
Here am I in my little bubble
Lessandmore schreef:
01-11-2020 11:17
Daar ben ik zo bang voor!
Want met alleen basisinkomen redt ik het niet. En ik kan niet werken. En dan?
Hoe gaan ze het opvangen voor de mensen die niet kunnen werken?
Je hebt dan toch nog toeslagen of hoe ze dat dan ook noemen of diegene heeft pech en zoekt het maar uit.
Ik ben echt bang voor het laatste... Want hoe moet dat dan?
Het hele idee van basisinkomen is toch juist dat je het nét zou moeten redden?
Ik denk trouwens dat WIA daar dan niet onder zou moeten vallen (en andere ziekteuitkeringen).
-jolijn- schreef:
01-11-2020 11:22
Het hele idee van basisinkomen is toch juist dat je het nét zou moeten redden?
Ik denk trouwens dat WIA daar dan niet onder zou moeten vallen (en andere ziekteuitkeringen).
En bijstand want daar zit ik in, en met mij vele anderen die niet kunnen werken maar geen Wia of andere ziekteuitkering hebben.
Dus hou je toeslagen of hoe je die dan ook gaat noemen.

Ik ben niet perse tegen een basisinkomen, mits het zo dichtgetimmerd is dat niemand buiten de boot valt.

Een waterdicht systeem, geen fraude mogelijk en niemand die buiten de boot valt en veel minder rompslomp ( met dus kans op fouten) lijkt mij een flinke uitdaging...
Dat huidige systeem flinke nadelen heeft dat is duidelijk, kot, mensen die wisselend inkomen hebben door bv ort of seizoenswerk bv en daardoor de klos zijn, zijn maar paar voorbeelden.


Ik weet zo geen oplossing waarin je en geen toeslagen meer hebt en iedereen het toch gaat redden.
Alle reacties Link kopieren
Keuken1987 schreef:
29-10-2020 12:35
Toch gek dat die miljonair nog kinderbijslag krijgt.
Dat krijgt zelfs het koningshuis. Net als AOW. Ik weet niet of ze er afstand van hebben gedaan. AKW is een volksverzekering die niet inkomensafhankelijk is. Voorwaarde is kinderen onder de 18 of onder de 16 als ze studeren in het hoger onderwijs of merr verdienen dan een bepaald bedrag
Andrieske1976 schreef:
01-11-2020 08:49
Andersom, als een gezin recht op huur- of zorgtoeslag heeft en het is niet aangevraagd krijgen ze het gewoon niet. Dit systeem kost heel veel administratieve rompslomp en rammelt aan alle kanten.

Precies.
Nijn5 schreef:
01-11-2020 09:11
Maar hoe zouden jullie het dan voorstellen? Het is inkomensafhankelijk en de belastingdienst is niet helderziend.

Het is voor mij te ingewikkeld om hier antwoord op te geven, maar er zijn vast knappe koppen die een beter systeem weten te bedenken. Hier wordt niemand blij van.
Alle reacties Link kopieren
Er komt een nieuw seizoen, geen idee hoe, wat, waar, wanneer!
Alle reacties Link kopieren
Maar wel leuk :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven