Entertainment alle pijlers

"Begrijpend Lezen" Zondag met Lubach.

27-09-2020 22:26 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Arjen Lubach sowieso al leuk, maar met dit item had hij me helemaal te pakken.

De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen.

https://youtu.be/lelWCw3GmSo


En hebben jullie nog leuke leestips voor kinderboeken?

Mag lezen weer LEUK worden?

Totaal aantal stemmen: 86

Ja (93%)
Nee (2%)
Gewoon doen wat de examencommissie wil. (5%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:30
14.96% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb het ook gezien, maar ik vraag me af of het leesonderwijs echt het grootste probleem is. Het lijkt me toch vooral dat schermen en social media er voor in de plaats zijn gekomen.

Ik merk dat bij mezelf al, ik was als kind altijd dol op lezen, nu ook nog wel als ik het eenmaal doe, maar ik merk wel dat ik het veel lastiger vind om me te concentreren dan vroeger. Een pagina vol met statische tekst is voor je hersenen natuurlijk een stuk minder interessant dan je telefoon waarop vanalles gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af.

Ik merk dat er voor jongens amper nog iets leuks verschijnt. Na Geronimo Stilton hield het wel op.

Oma kwam aanzetten met de Bob Evers serie uit het jaar kruik. Heerlijk lezen!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik denk ook dat de thuissituatie een stuk grotere rol speelt dan het leesonderwijs. Het ging over 15-jarigen in het item, lijkt me rijkelijk laat om iemand nog te enthousiasmeren voor lezen.

Lijkt me belangrijk om kinderen zo jong mogelijk te laten beginnen met lezen. Ik had altijd een stapeltje boeken op mijn nachtkastje als kind, ging vaak naar de bibliotheek. Hoe vaak komt dat nog voor?
Alle reacties Link kopieren
Leesonderwijs is misschien nog niet het grootste probleem, maar de "wensen" van de examencommissies.

Ik kwam zelf in 1991 zó leesflauw van de Havo af, dat ik me twee jaar lang uitsluitend op streekromannetjes en strips heb gericht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ano11niem schreef:
27-09-2020 22:30
Ik heb het ook gezien, maar ik vraag me af of het leesonderwijs echt het grootste probleem is. Het lijkt me toch vooral dat schermen en social media er voor in de plaats zijn gekomen.


Bij mij heeft het 'lezen voor de lijst' de pret bedorven. En in mijn tijd waren er nog geen social media en schermen.
Tot mijn 16e las ik alles wat los en vast zat. Als ik mijn bieb-boeken uit had (de bieb was maar 2 middagen per week open en je mocht maar 4 boeken mee, dat was te weinig voor mij) las ik alles uit de lectuurbak, inclusief 'De Boerderij' (maar niet alle artikelen, alleen wat mij wel leuk leek).
Met het lezen voor de lijst, het verslaglegging en het verklaren, en de verplichting om literatuur te lezen, inclusief boeken van voor de oorlog, is voor mij het plezier in lezen echt een stuk minder geworden. En dat was dus 30 jaar geleden al zo.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
27-09-2020 22:34
Leesonderwijs is misschien nog niet het grootste probleem, maar de "wensen" van de examencommissies.

Ik kwam zelf in 1991 zó leesflauw van de Havo af, dat ik me twee jaar lang uitsluitend op streekromannetjes en strips heb gericht.
Toch weet ik zeker dat ik al op de basisschool (toen nog de lagere school) al veel meer las dan de meeste kinderen tegenwoordig doen. Iedere week naar de bibliobus het maximum aantal boeken lenen. Ik las alles wat los en vast zat.
Ik heb het ook gezien en vond het erg treffend wel. Van mijn 6 jaar VWO was Nederlands de laatste 3 jaar alleen maar van dit gezever en dan moest je voor je boekverslagen en mondelingen ook nog 6 boeken per jaar verslinden van de verplichte leeslijst, maar ik kan mezelf gelukkig nog steeds helemaal verliezen in een boek. Maar ja, in mijn tijd was SMSjes sturen zo ongeveer nog het enige dat mijn telefoon kon..

Met de komst van Netflix en bijvoorbeeld ook de luisterboeken heb je het fysieke lezen niet eens meer nodig. Net als voordat je op vakantie gaat, naar de bieb gaan en een tas vol boeken meenemen om te verslinden in de auto of aan het zwembad op de camping.
Heel herkenbaar onderwerp!
Ik was als kind gek op lezen, alles wat avontuurlijk/spannend was verslond ik. Maar Nederlandse les en de verplichte boekenlijst (waar we toen geen vertalingen mochten lezen) verziekte dat grondig. Gelukkig is mijn leesplezier daarna wel weer teruggekeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uit eind jaren 80 en ik ging ook vaak naar de bieb, heb heel wat afgelezen. Waren jullie als kind ook een beetje bang voor het personeel in de bieb?

Maar nu lees ik amper, hooguit op vakantie maar ik vind het dan wel eens lastig om een goed boek te vinden, ik ken weinig leuke schrijvers omdat ik zo weinig lees. Wel jammer.

Kinderen/jongeren aan het lezen krijgen lijkt mij een ingewikkelde kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-09-2020 22:34
Ik denk ook dat de thuissituatie een stuk grotere rol speelt dan het leesonderwijs. Het ging over 15-jarigen in het item, lijkt me rijkelijk laat om iemand nog te enthousiasmeren voor lezen.

Lijkt me belangrijk om kinderen zo jong mogelijk te laten beginnen met lezen. Ik had altijd een stapeltje boeken op mijn nachtkastje als kind, ging vaak naar de bibliotheek. Hoe vaak komt dat nog voor?
Zoon vindt lezen niets, en die heb ik toch echt van baby af aan door de bibliotheek laten kruipen.

Toen we verhuisden, kwamen we automatisch ook bij een andere bibliotheek terecht, helaas.

De peuterboeken stonden daar strak in een rijtje in de kast, alleen de ruggen zichtbaar. Zo kan een peuter toch niets "zien" dat de nieuwsgierigheid wekt? In de vorige bibliotheek stonden ze in kratjes.

De boeken bleken bijna allemaal bekrast. Zoon was toen drie jaar en kreeg tranen in zijn ogen. Wie DOET dat nou? (Hij houdt niet van lezen, maar wel van boeken en is er heel zuinig op).

De A-boekjes stonden op de bovenste plank, merkte ik drie jaar later. Kreeg ik ook nog op mijn kop van zo'n vrijwilligster dat ik mijn kind op een stoel liet staan om iets uit te zoeken...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Marana schreef:
27-09-2020 22:37
Bij mij heeft het 'lezen voor de lijst' de pret bedorven. En in mijn tijd waren er nog geen social media en schermen.
Tot mijn 16e las ik alles wat los en vast zat. Als ik mijn bieb-boeken uit had (de bieb was maar 2 middagen per week open en je mocht maar 4 boeken mee, dat was te weinig voor mij) las ik alles uit de lectuurbak, inclusief 'De Boerderij' (maar niet alle artikelen, alleen wat mij wel leuk leek).
Met het lezen voor de lijst, het verslaglegging en het verklaren, en de verplichting om literatuur te lezen, inclusief boeken van voor de oorlog, is voor mij het plezier in lezen echt een stuk minder geworden. En dat was dus 30 jaar geleden al zo.
Herkenbaar! De lol ging er volledig vanaf. Het verschil met klasgenoten werd ineens ook zo erg duidelijk. Ik las een boek om het leuke verhaal, enkele klasgenoten konden met de leraar Nederlands uren praten over de diepere lagen, verwijzingen en andere dingen uit een boek. Ik voelde me daardoor dommig en het was dodelijk saai.
Zebra123 schreef:
27-09-2020 22:41
Ik ben uit eind jaren 80 en ik ging ook vaak naar de bieb, heb heel wat afgelezen. Waren jullie als kind ook een beetje bang voor het personeel in de bieb?


Een beetje bang? Nee echt niet! Ik wou later bibliothecaresse worden, want dan kon ik altijd alles lezen. En ik associeer de bieb met een fijne en gezellige plaats, al die heerlijke boeken.
Die boekenlijst zou van mij op de brandstapel moeten. Gewoon lezen in het genre wat je zelf leuk vindt, want door veel te lezen pik je ook het gevoel voor de juiste zinsopbouw wel op. Maar dan gaat 't spelenderwijs en heb je er tenminste plezier van.
Alle reacties Link kopieren
Al die ouders die alleen nog maar naar hun schermpje turen, dat is het voorbeeld dat kinderen krijgen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
27-09-2020 22:46
Al die ouders die alleen nog maar naar hun schermpje turen, dat is het voorbeeld dat kinderen krijgen.
Klopt, ouders zouden al moeten beginnen met hun kinderen vaak voor te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon ging voor zijn rust graag naar de bibliotheek in de Oude Boteringestraat in Groningen. Even bijkomen van de drukte on de stad. Hangbanken, strips, wat heeft een puber nog meer nodig?

Die bibliotheek is nu verhuisd (beter: tussen de etages in verstopt) naar het Forum. Prachtig, fantastisch, multifunctioneel maar geen rustige plek meer voor hem. Hij wil er principieel niet meer naartoe, het voldoet niet aan zijn beeld van hoe een bibliotheek zou moeten zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik las als kind de bibliotheek leeg (kleine bibliotheek in onze woonplaats). Lezen voor de lijst vond ik ook niet altijd leuk.
Dochter is nu 7 en is sinds kort ook een leesmonster. Zij wil de bieb uitlezen. Haha, succes met de grote bieb in een van de 4 grootste steden van nederland. Gelukkig bieb hier wel heel toegankelijk voor kinderen. Ze leent daar nu ook Donald duckjes.
Snoesje666 schreef:
27-09-2020 22:32
TO trapt af.

Ik merk dat er voor jongens amper nog iets leuks verschijnt. Na Geronimo Stilton hield het wel op.

Oma kwam aanzetten met de Bob Evers serie uit het jaar kruik. Heerlijk lezen!
Er zijn zat leuke boeken. En daar ging het hele item helemaal niet over ook.
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-09-2020 22:30
Ik heb het ook gezien, maar ik vraag me af of het leesonderwijs echt het grootste probleem is. Het lijkt me toch vooral dat schermen en social media er voor in de plaats zijn gekomen.

Ik merk dat bij mezelf al, ik was als kind altijd dol op lezen, nu ook nog wel als ik het eenmaal doe, maar ik merk wel dat ik het veel lastiger vind om me te concentreren dan vroeger. Een pagina vol met statische tekst is voor je hersenen natuurlijk een stuk minder interessant dan je telefoon waarop vanalles gebeurt.
Ik had daar ook last van, totdat op een gegeven moment mijn armen ook nog te kort werden.

Met een leesbril ging er weer een boekenwereld voor me open.

Ik heb min 9,5 van contactlenzen. Wie bedenkt dan dat je óók nog een brilletje +1,5 nodig zal hebben?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
redbulletje schreef:
27-09-2020 22:45
Die boekenlijst zou van mij op de brandstapel moeten. Gewoon lezen in het genre wat je zelf leuk vindt, want door veel te lezen pik je ook het gevoel voor de juiste zinsopbouw wel op. Maar dan gaat 't spelenderwijs en heb je er tenminste plezier van.
Ja dit! Regel jij de fakkels? Dan haal ik mijn hooivork om ze op te jagen! :jump:

Het aantal boeken dat ik las in een schooljaar waren er gerust 20. Het aantal dat daarvan op de leeslijst bleek te staan bleken er 0 te zijn. Wat er wel op stond? Knielen op een bed violen of De ontdekking van de hemel probeer daar maar eens doorheen te komen als je het al met tegenzin voor je neus houdt.. En dat dan 6x per jaar.
Snoesje666 schreef:
27-09-2020 22:48
Zoon ging voor zijn rust graag naar de bibliotheek in de Oude Boteringestraat in Groningen. Even bijkomen van de drukte on de stad. Hangbanken, strips, wat heeft een puber nog meer nodig?

Die bibliotheek is nu verhuisd (beter: tussen de etages in verstopt) naar het Forum. Prachtig, fantastisch, multifunctioneel maar geen rustige plek meer voor hem. Hij wil er principieel niet meer naartoe, het voldoet niet aan zijn beeld van hoe een bibliotheek zou moeten zijn.
Ook hier ging item en zijn punt ook helemaal niet over.
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-09-2020 22:30
Ik heb het ook gezien, maar ik vraag me af of het leesonderwijs echt het grootste probleem is. Het lijkt me toch vooral dat schermen en social media er voor in de plaats zijn gekomen.

Ik merk dat bij mezelf al, ik was als kind altijd dol op lezen, nu ook nog wel als ik het eenmaal doe, maar ik merk wel dat ik het veel lastiger vind om me te concentreren dan vroeger. Een pagina vol met statische tekst is voor je hersenen natuurlijk een stuk minder interessant dan je telefoon waarop vanalles gebeurt.
Ik las van de week dit artikel in de telegraaf en ik denk dat daar idd de wortel van het probleem zit.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/17305 ... -kanslozen
redbulletje schreef:
27-09-2020 22:45
Die boekenlijst zou van mij op de brandstapel moeten. Gewoon lezen in het genre wat je zelf leuk vindt, want door veel te lezen pik je ook het gevoel voor de juiste zinsopbouw wel op. Maar dan gaat 't spelenderwijs en heb je er tenminste plezier van.
En dit ook. WTF.....Heeft iemand wel echt gekeken en geluisterd????
MarindaH schreef:
27-09-2020 22:46
Al die ouders die alleen nog maar naar hun schermpje turen, dat is het voorbeeld dat kinderen krijgen.
Ook al niet.

:facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven