Entertainment alle pijlers

Victoria Koblenko zegt sorry voor foto

06-04-2021 15:05 779 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/show/victoria-koblenk ... ~a05a54b4/


jongens, zeg nou zelf, overdrijven is ook een vak he!


Toevallig laatst mijn witte/blanke dochter van 12 heeft de hele zomer met cornrows rondgelopen, haar oudere zus is goed in vlechten en heeft dat eens een middag zitten doen .
nou , is dat dan ook not done? Zijn er werkelijk mensen die dáár aanstoot aan nemen?


i
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
06-04-2021 15:35
Ik geloof je meteen, maar wat voor soort haardracht is niet geaccepteerd in de kerk/zakelijk leven?
Het wordt gelukkig wel minder, maar tot voor kort was het in ieder geval in het zakelijk leven zo dat elke vorm van natural hair, dus gewoon kroes, vlechten, twists, locs, cornrows, Afro als niet representatief en niet professioneel werd beschouwd.

Ik heb er zelf in 2011 een keer een opmerking over gekregen tijdens een sollicitatiegesprek in de UK en ken meerdere bedrijven waar het ook in een soort ‘codetaal’ in de bedrijfsreglementen stond.

Wel allemaal US/UK bedrijven trouwens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 15:44
echt niet
Lijkt mij ook een beetje lastig omdat veel verschillende culturen enkel als gemene deler ‘islam’ hebben. En het bedekken van vrouwenhaar in iedere Abrahamreligie voor komt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wel goed van haar dat ze hier aandacht aan besteed. Wat ik me nog wel afvraag is of 2 of bijvoorbeeld 4 van zulke vlechten ook culturele toe-eigening zijn? Ik droeg dit soms om mijn haar te beschermen, kan dit nog?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-04-2021 15:47
Toch verkopen die indianen ze zelf aan toeristen
En op de Canarische eilanden en in Spanje zitten de donkere vrouwen op straat de haren van toeristen massaal in te vlechten.
Vlechtjes of cornrows zijn niet exclusief een symbool uit de slavernij van Afrikanen, ze bestaan al veel langer en ook onafhankelijk van Afrikaanse haardracht (denk aan Vikingen)

Dus je kunt het wel niet gepast vinden maar dan ben je wel erg selectief bezig.

Maar goed; toch fijn dat Victoria haar aandachtsmomentje heeft kunnen creëren voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of mensen hier echt gekwetst door worden? En wat voor mensen dat dan zijn?
Of is het meer een groep die “het niet zo leuk/passend vindt?

Waarom zou je je laten kwetsen door zoiets relatief kleine
Ik snap het gewoon niet zo goed
Ook na uitleg niet
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
06-04-2021 15:53
En op de Canarische eilanden en in Spanje zitten de donkere vrouwen op straat de haren van toeristen massaal in te vlechten.
Ja, en rappers gebruiken zelf ook het n-woord!

:facepalm:
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-04-2021 15:09
Alles moet stuk veroordeeld, net zolang tot niemand z'n kont nog kan keren en dan, na een tijdje gemopper, krijgen we een ammehoelarevolutie en daar zit ik met smart op te wachten.
Ik ook. Ik heb zo langzamerhand echt geen enkel idee meer wat wel of niet mag/ kan.
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:48
Het wordt gelukkig wel minder, maar tot voor kort was het in ieder geval in het zakelijk leven zo dat elke vorm van natural hair, dus gewoon kroes, vlechten, twists, locs, cornrows, Afro als niet representatief en niet professioneel werd beschouwd.

Ik heb er zelf in 2011 een keer een opmerking over gekregen tijdens een sollicitatiegesprek in de UK en ken meerdere bedrijven waar het ook in een soort ‘codetaal’ in de bedrijfsreglementen stond.

Wel allemaal US/UK bedrijven trouwens.
Ik vind dat erg om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
06-04-2021 15:54
Ik ook. Ik heb zo langzamerhand echt geen enkel idee meer wat wel of niet mag/ kan.
Daarom vroeg ik ook om een lijst. Dan is het duidelijk voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 15:38
ik heb het gelezen maar vind nog steeds dat je je haar mag vlechten hoe je wil, daar hoef je niet een bepaalde huidskleur voor te hebben

De huidige witte mensen, en huidige zwarte mensen zijn immers allemaal geen slaaf meer geweest ( in europa en amerika dan he, er zijn helaas nog zeer veel slaven ) maar dan zouden die nu allemaal geen vlechten meer mogen

of mogen de achterkleindkinderen die zwart zijn wel cornrows, en wit niet. Of misschien dan weer wel als je nog een zwart iemand in de lijn heb zitten waardoor je getint bent ofzo...
Jammer dat het bij jou niet op je begrip heeft gewerkt, dat artikel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
06-04-2021 15:54
Ik vraag me af of mensen hier echt gekwetst door worden? En wat voor mensen dat dan zijn?
Of is het meer een groep die “het niet zo leuk/passend vindt?

Waarom zou je je laten kwetsen door zoiets relatief kleine
Ik snap het gewoon niet zo goed
Ook na uitleg niet
Het gaat er niet om dat die vlechten kwetsend zijn. Wat kwetsend is (al zou ik zelf nooit de term kwetsend gebruiken, ik vind aanstootgevend de lading beter dekken) is het hele principe dat bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien maar ineens helemaal cool zijn als witte hetero’s het overnemen.

Dat fenomeen is kwetsend.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:54
Ja, en rappers gebruiken zelf ook het n-woord!

:facepalm:
Dan kan je me wel een :facepalm: geven maar dat is toch zo? Niet dat ik die vlechtjes ooit heb laten zetten want het lijkt me niet fijn en ik vind het ook niet mooi maar genoeg toeristen die dat dus wel laten doen. Degene die de vlechtjes zetten zullen dus geen problemen hebben met blanke mensen die die vlechten dragen lijkt me. Dus hoe moeten veel mensen nu weten dat het ineens culturele toe-eigening is? Dat wil ik er mee zeggen. Net als Redbul zegt dat de native americans verentooien verkopen aan toeristen.
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:57
Het gaat er niet om dat die vlechten kwetsend zijn. Wat kwetsend is (al zou ik zelf nooit de term kwetsend gebruiken, ik vind aanstootgevend de lading beter dekken) is het hele principe dat bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien maar ineens helemaal cool zijn als witte hetero’s het overnemen.

Dat fenomeen is kwetsend.
Begrijpelijk. Zoals novaviva ook schreef: doet 'n zwarte vrouw het dan werd of wordt het als ghetto beschouwd, doet een witte vrouw het dan is het fashion. Ik snap de kritiek hierop dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Pioen00 schreef:
06-04-2021 15:47
Kan er geen lijst komen met die verboden cultural appropriation dingen? Dat zou het allemaal een stuk duidelijker maken.
Helpt zoiets ?
https://charliemag.be/wereld/cultural-appropriation/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Sommigen hebben wel heel tere zieltjes tegenwoordig zeg
dolfje schreef:
06-04-2021 15:58
Dan kan je me wel een :facepalm: geven maar dat is toch zo? Niet dat ik die vlechtjes ooit heb laten zetten want het lijkt me niet fijn en ik vind het ook niet mooi maar genoeg toeristen die dat dus wel laten doen. Degene die de vlechtjes zetten zullen dus geen problemen hebben met blanke mensen die die vlechten dragen lijkt me. Dus hoe moeten veel mensen nu weten dat het ineens culturele toe-eigening is? Dat wil ik er mee zeggen. Net als Redbul zegt dat de native americans verentooien verkopen aan toeristen.
Wat iemand (commercieel) waar dan ook aan denkt te kunnen verdienen staat toch helemaal los van de maatschappelijke discussie? Ik vind niet dat je dat kunt vergelijken. De wereld zit nou helaas zo in elkaar dat er overal, altijd en van alles "iets verdiend kan worden". Of dat nou broodnodig is om een hongerloon bijeen te rapen of dikke vette winst maken - op wat dan ook - is...
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:57
Het gaat er niet om dat die vlechten kwetsend zijn. Wat kwetsend is (al zou ik zelf nooit de term kwetsend gebruiken, ik vind aanstootgevend de lading beter dekken) is het hele principe dat bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien maar ineens helemaal cool zijn als witte hetero’s het overnemen.

Dat fenomeen is kwetsend.
Maar denk je niet dat het de meeste mensen echt geen reet interesseert hoe een ander zijn haar draagt?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:57
Het gaat er niet om dat die vlechten kwetsend zijn. Wat kwetsend is (al zou ik zelf nooit de term kwetsend gebruiken, ik vind aanstootgevend de lading beter dekken) is het hele principe dat bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien maar ineens helemaal cool zijn als witte hetero’s het overnemen.

Dat fenomeen is kwetsend.
Maar denk je niet dat het de meeste mensen echt geen reet interesseert hoe een ander zijn haar draagt?
Mogen donker getinte mensen hun haar dan ook niet stijl maken en blonderen, omdat dat iets is dat bij blanke mensen hoort?

Ik begrijp er echt helemaal niks van.
Bo Derek droeg in de jaren 80 ook zo'n vlechtjes/cornrow kapsel in de film "10".
Toen viel ook niemand daarover.

Van mij mag iedereen, blank, bruin, zwart, geel etc. zich kleden en zijn haar dragen zoals hij/zij graag wil. Tenzij het natuurlijk aanstootgevend is, daar ligt wel een grens.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:57
Het gaat er niet om dat die vlechten kwetsend zijn. Wat kwetsend is (al zou ik zelf nooit de term kwetsend gebruiken, ik vind aanstootgevend de lading beter dekken) is het hele principe dat bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien maar ineens helemaal cool zijn als witte hetero’s het overnemen.

Dat fenomeen is kwetsend.
Helder omschreven!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
06-04-2021 15:58
Dan kan je me wel een :facepalm: geven maar dat is toch zo? Niet dat ik die vlechtjes ooit heb laten zetten want het lijkt me niet fijn en ik vind het ook niet mooi maar genoeg toeristen die dat dus wel laten doen. Degene die de vlechtjes zetten zullen dus geen problemen hebben met blanke mensen die die vlechten dragen lijkt me. Dus hoe moeten veel mensen nu weten dat het ineens culturele toe-eigening is? Dat wil ik er mee zeggen. Net als Redbul zegt dat de native americans verentooien verkopen aan toeristen.
Ik snap best dat mensen dat niet 1-2-3 snappen, maar veel mensen willen het ook niet snappen. Ook niet na uitleg.

D=e tijden veranderen nu eenmaal en als ik luister snap ik het best. Ik zie het een beetje als seksisme discussies: in de jaren 60 kon een kneepje in de billen van de secretaresse nog wel, lachen juist. Nu is dat totaal anders. Een kerel die dat nu nog doet en dan sputtert van 'ah nou toe, ik bedoel het aardig, ik hou juist van vrouwen, ik respecteer ze heel erg!' die wil het gewoon niet snappen.
Tiana_76 schreef:
06-04-2021 15:46
Hier hoef je je best niet voor te doen, dit is gewoon heel duidelijk niet gepast.
Nou nee, voor een behoorlijk aantal mensen is dit niet zo duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel een mooie, vind ik : “ Wanneer je je verdiept in hetgeen je (uit)draagt en waardering toont voor de afkomst, maak je een shift van appropriation naar on



https://antropologen.nl/cultural-approp ... -te-maken/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Daar-ben-ik-dan schreef:
06-04-2021 16:03
Mogen donker getinte mensen hun haar dan ook niet stijl maken en blonderen, omdat dat iets is dat bij blanke mensen hoort?

Ik begrijp er echt helemaal niks van.
Bo Derek droeg in de jaren 80 ook zo'n vlechtjes/cornrow kapsel in de film "10".
Toen viel ook niemand daarover.


Het bizarre is dus dat we dat Bo Derek vlechtjes zijn gaan noemen.


Van mij mag iedereen, blank, bruin, zwart, geel etc. zich kleden en zijn haar dragen zoals hij/zij graag wil. Tenzij het natuurlijk aanstootgevend is, daar ligt wel een grens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven