Entertainment alle pijlers

Victoria Koblenko zegt sorry voor foto

06-04-2021 15:05 779 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/show/victoria-koblenk ... ~a05a54b4/


jongens, zeg nou zelf, overdrijven is ook een vak he!


Toevallig laatst mijn witte/blanke dochter van 12 heeft de hele zomer met cornrows rondgelopen, haar oudere zus is goed in vlechten en heeft dat eens een middag zitten doen .
nou , is dat dan ook not done? Zijn er werkelijk mensen die dáár aanstoot aan nemen?


i
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:57
Het gaat er niet om dat die vlechten kwetsend zijn. Wat kwetsend is (al zou ik zelf nooit de term kwetsend gebruiken, ik vind aanstootgevend de lading beter dekken) is het hele principe dat bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien maar ineens helemaal cool zijn als witte hetero’s het overnemen.

Dat fenomeen is kwetsend.
Ik snap dat wel. Maar ik vind cultural appropriation wel een heel lastig fenomeen. Ik vind sommige dingen uit andere culturen leuk/mooi, maar dat durf ik dan bijna niet meer te kopen/dragen, omdat ik een witte vrouw ben. Terwijl puur vanuit mijn persoonlijke reden om het te kopen/dragen het juist een soort compliment aan die andere cultuur is, van: ‘hee, ik vind dit uit jullie cultuur heel mooi/tof/interessant.’

Hoe kun je daar dan mee omgaan?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
JenBarber schreef:
06-04-2021 15:41
Volgens mij zijn de nubiërs ook al flink wat jaren in Egypte

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nubi%C3%ABrs_(volk)
In wat nu het zuidelijkste puntje is van Egypte en een deel van Soedan, dat is oorspronkelijk Nubiaans gebied. De rest van Egypte was en is van de Egyptenaren en die zijn en zijn nooit donkerbruin geweest.
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
06-04-2021 16:01
Maar denk je niet dat het de meeste mensen echt geen reet interesseert hoe een ander zijn haar draagt?
Dat lijkt nu zo, ja.
Moet jij eens kijken wat er zou gebeuren als ze morgen in Kenia/ China / Marokko doen alsof ze de oliebol / Zeeuwse babbelaar /houten klomp oid hebben uitgevonden en het een andere naam geven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:30
Wie zijn "ze"?
De mensen die het aanstootgevend vinden als we cornrows nemen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
06-04-2021 15:58
Dan kan je me wel een :facepalm: geven maar dat is toch zo? Niet dat ik die vlechtjes ooit heb laten zetten want het lijkt me niet fijn en ik vind het ook niet mooi maar genoeg toeristen die dat dus wel laten doen. Degene die de vlechtjes zetten zullen dus geen problemen hebben met blanke mensen die die vlechten dragen lijkt me. Dus hoe moeten veel mensen nu weten dat het ineens culturele toe-eigening is? Dat wil ik er mee zeggen. Net als Redbul zegt dat de native americans verentooien verkopen aan toeristen.
Voortschrijdend inzicht noemt men dat. Of denk je werkelijk dat al die Indianen of Afrikanen het zelf allemaal zo tof vonden dat hun cultuur als entertainment of souvenir voor rijke witte mensen gold?

Die dingen zijn nu juist ook onderdeel van datzelfde cultural appropriation.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:57
Het gaat er niet om dat die vlechten kwetsend zijn. Wat kwetsend is (al zou ik zelf nooit de term kwetsend gebruiken, ik vind aanstootgevend de lading beter dekken) is het hele principe dat bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien maar ineens helemaal cool zijn als witte hetero’s het overnemen.

Dat fenomeen is kwetsend.


Ik begrijp de kritiek maar ik zie de oplossing niet in het niet meer 'mogen' dragen door bepaalde groepen.
Soms kan men een element zoals bepaalde haardracht of kleding bewonderen en overnemen zonder tegelijk blind te zijn voor racisme of onderdrukking.

Ik heb een prachtig boek in huis: 'Before they pass away' van fotograaf Jimmy Nelson. Daar is veel commentaar op geweest als ware deze foto's niet 'echt' maar geregistreerd. Terwijl het natuurlijk een lofzang is op deze inheemse culturen die rap aan het verdwijnen zijn. Het is niet snel goed.
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:48
Het wordt gelukkig wel minder, maar tot voor kort was het in ieder geval in het zakelijk leven zo dat elke vorm van natural hair, dus gewoon kroes, vlechten, twists, locs, cornrows, Afro als niet representatief en niet professioneel werd beschouwd.

Ik heb er zelf in 2011 een keer een opmerking over gekregen tijdens een sollicitatiegesprek in de UK en ken meerdere bedrijven waar het ook in een soort ‘codetaal’ in de bedrijfsreglementen stond.

Wel allemaal US/UK bedrijven trouwens.
Is dat tegenwoordig nog zo? Pure interesse, want als niet zwarte vrouw kom ik daar niet makkelijk mee in aanraking.

Ik had zelf altijd het idee dat het voor een groot deel vanuit de zwarte gemeenschap zelf kwam, dat er gelet wordt op haardracht. Maar wellicht sla ik met deze opmerking volledig de plank mis...
Alle reacties Link kopieren
Geen sushi of döner meer als het niet door Japanners of Turken wordt gemaakt? Geen yoga of boeddha meer als het niet religieus is?
Het duizelt me wel eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Fashionvictim
Voor mijn duidelijkheid
Je zegt:”bepaalde dingen uit minderheidsgroepen bij die groepen zelf als negatief worden gezien”

Dus die specifieke haarstijl, vaak gedragen door zwarte vrouwen worden door andere mensen uit dezelfde groep als negatief gezien?
Maar wie ziet dat dan als negatief? En wat is er negatief aan? De zwarte vrouwen die ik ken met dit kapsel (zijn er helaas maar twee dus niet echt representatief) vinden het vooral gewoon mooi en de ander ook gewoon “lekker praktisch”
Ik zou echt niet in zien waarom ze excuses hiervoor moet bieden.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
06-04-2021 16:10
Is dat tegenwoordig nog zo? Pure interesse, want als niet zwarte vrouw kom ik daar niet makkelijk mee in aanraking.

Ik had zelf altijd het idee dat het voor een groot deel vanuit de zwarte gemeenschap zelf kwam, dat er gelet wordt op haardracht. Maar wellicht sla ik met deze opmerking volledig de plank mis...
Ik dacht hetzelfde.
Hetvrijewoord schreef:
06-04-2021 16:10
Ik begrijp de kritiek maar ik zie de oplossing niet in het niet meer 'mogen' dragen door bepaalde groepen.
Soms kan men een element zoals bepaalde haardracht of kleding bewonderen en overnemen zonder tegelijk blind te zijn voor racisme of onderdrukking.

Ik heb een prachtig boek in huis: 'Before they pass away' van fotograaf Jimmy Nelson. Daar is veel commentaar op geweest als ware deze foto's niet 'echt' maar geregistreerd. Terwijl het natuurlijk een lofzang is op deze inheemse culturen die rap aan het verdwijnen zijn. Het is niet snel goed.
Dat is ook een beetje mijn gevoel erover. Het toekennen van bepaalde haardrachten/kledingstijlen/gewoontes aan bepaalde culturen staat mij gevoelsmatig zo tegen. Ik ben daar ook totaal niet mee bezig (voor zover ik weet).
Het is toch ook een tijd een soort mode geweest?
Dan kan je ook wel wat van Rasta haar vinden.
Alle reacties Link kopieren
Pioen00 schreef:
06-04-2021 16:11
Geen sushi of döner meer als het niet door Japanners of Turken wordt gemaakt? Geen yoga of boeddha meer als het niet religieus is?
Het duizelt me wel eerlijk gezegd.
Snap je het idee er achter ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pioen00 schreef:
06-04-2021 16:11
Geen sushi of döner meer als het niet door Japanners of Turken wordt gemaakt? Geen yoga of boeddha meer als het niet religieus is?
Het duizelt me wel eerlijk gezegd.
Ik denk dat het allemaal niet meteen duidelijk hoeft te zijn wat wel of niet kan/mag/wenselijk is, maar dat er wel (behoorlijk wat) ruimte moet zijn om hierover te discussiëren en dat niet meteen weg te zetten als "onzin" en "iedereen is zo snel op zijn teentjes getrapt". Ook mbt eten snap ik het eigenlijk wel. Het zou toch te gek voor woorden zijn als westerse toeristen massaal geen sushi in Japan of Mexicaanse tortilla en dan gaan beweren: wij maken het beter/lekkerder, maar dat het in de verste verte eigenlijk nog iets met de Japanse of Mexicaanse keuken te maken heeft.
Ik snap de moeilijkheid of pijnlijkheid in deze kwestie wel.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:09
Dat lijkt nu zo, ja.
Moet jij eens kijken wat er zou gebeuren als ze morgen in Kenia/ China / Marokko doen alsof ze de oliebol / Zeeuwse babbelaar /houten klomp oid hebben uitgevonden en het een andere naam geven.
Nou ja wie dan leeft wie dan zorgt
Het gaat nu over de haardracht
Ik probeer het echt te begrijpen maar ik snap het gewoon echt niet.
Vraag me ook oprecht af of “de minderheid” dit nou echt zo’n groot probleem vindt. Of dat er nu ineens een probleem van gemaakt wordt omdat iedereen zo “woke” moet zijn tegenwoordig
Alle reacties Link kopieren
Jeetje.. men kan zich ook alles aantrekken.

Als Joodse zou dat betekenen dat ik vind dat je als blonde dame je haar (hoofd, wenkbrauw enz) niet donker mag verven of je neus laten vervormen, omdat wij jarenlang systematisch onder andere op basis van onze neus en donkere haren zijn vervolgd. Dat onze kandelaars alleen aan Joodse mensen verkocht mogen worden. Dat niemand een Joodse voornaam mag hebben, zoals Levi, David of Sara.
Hopelijk heeft niemand Matzes gegeten tijdens de paasdagen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van het feit dat cornrows volgens mij door de geschiedenis heen gebruikt werden door meerdere ethnische groepen lijkt het mij toch juist iets moois dat mensen dingen overnemen van andere culturen. Zolang er nog maar steeds juist naar gerefereerd wordt.

Wat ik wel snap is dat er moeite is met acceptatie onderling. Daar zou dan juist de aandacht op moeten komen, in plaats van het vingertje naar elkaar te wijzen. Maar wellicht heb ik het nog niet helemaal goed begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
06-04-2021 16:15
Het is toch ook een tijd een soort mode geweest?
Dan kan je ook wel wat van Rasta haar vinden.
Daar wordt toch net zo goed wat van geworden, van blanken met Rasta’s .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:20
Daar wordt toch net zo goed wat van geworden, van blanken met Rasta’s .
En toch zie je het genoeg en ik vind er niets van .
Niqqi schreef:
06-04-2021 16:20
Afgezien van het feit dat cornrows volgens mij door de geschiedenis heen gebruikt werden door meerdere ethnische groepen lijkt het mij toch juist iets moois dat mensen dingen overnemen van andere culturen. Zolang er nog maar steeds juist naar gerefereerd wordt.

Wat ik wel snap is dat er moeite is met acceptatie onderling. Daar zou dan juist de aandacht op moeten komen, in plaats van het vingertje naar elkaar te wijzen. Maar wellicht heb ik het nog niet helemaal goed begrepen.
Nee Niqqi, iedereen is verplicht om in het eigen hokje te blijven en één stap erbuiten en je bent je voet kwijt. :|
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:20
Daar wordt toch net zo goed wat van geworden, van blanken met Rasta’s .
laat me raden, ook niet goed zeker

terwijl rastafari een levensbeschouwing is, en je daar helemaal niet zwart of jamaicaans voor hoeft te zijn
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
06-04-2021 15:13
Ik vind het echt absurd dat ik niet mag dragen wat ik wil. Echt absurd. Als ik iets mooi vind, dan zou ik dat moeten kunnen dragen, of dat nou hotpants zijn in een gristelijk durrep of cornrows of een verentooi. Of een rok als man. Of klederdracht, of een hoofddoek.

Echt hoor, ik snap niet waarom men meent een ander te kunnen vertellen wat hij of zij wel of niet mag dragen. Ik kan echt echt echt geen enkele reden bedenken om iemand iets te verbieden.

Ik vind niet alles mooi en ook niet alles gepast (hotpants naar een begrafenis bijvoorbeeld), maar dan nog vind ik dat je gewoon letterlijk alles moet kunnen dragen.
En dat doe je dus ook? Je past je ook niet even aan in dat mooie kerkje in Griekenland door een doek om je schouders te slaan?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
06-04-2021 16:19
Jeetje.. men kan zich ook alles aantrekken.

Als Joodse zou dat betekenen dat ik vind dat je als blonde dame je haar (hoofd, wenkbrauw enz) niet donker mag verven of je neus laten vervormen, omdat wij jarenlang systematisch onder andere op basis van onze neus en donkere haren zijn vervolgd. Dat onze kandelaars alleen aan Joodse mensen verkocht mogen worden. Dat niemand een Joodse voornaam mag hebben, zoals Levi, David of Sara.
Hopelijk heeft niemand Matzes gegeten tijdens de paasdagen.
Ik vind net zo goed iets van mensen die nulkommanul geloven en dan een kerststal onder de boom flikkeren. Of “ de herdertjes lagen bij nachte “ zingen. Als jij enigszins moeite zou hebben bij die Matzes en de Menorah dan snap ik dat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-04-2021 16:22
Nee Niqqi, iedereen is verplicht om in het eigen hokje te blijven en één stap erbuiten en je bent je voet kwijt. :|
nou dit


nog even en ik wordt weer verplicht enkel hollandse kost te eten , want ja, cultural appropriation hé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven