Entertainment alle pijlers

Victoria Koblenko zegt sorry voor foto

06-04-2021 15:05 779 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/show/victoria-koblenk ... ~a05a54b4/


jongens, zeg nou zelf, overdrijven is ook een vak he!


Toevallig laatst mijn witte/blanke dochter van 12 heeft de hele zomer met cornrows rondgelopen, haar oudere zus is goed in vlechten en heeft dat eens een middag zitten doen .
nou , is dat dan ook not done? Zijn er werkelijk mensen die dáár aanstoot aan nemen?


i
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 16:24
laat me raden, ook niet goed zeker

terwijl rastafari een levensbeschouwing is, en je daar helemaal niet zwart of jamaicaans voor hoeft te zijn
Hoeveel procent hippe grieten of kerels met rastahaar hebben ook maar enig besef, laat staan affiniteit, met die levensbeschouwing schat jij ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:24
Ik vind net zo goed iets van mensen die nulkommanul geloven en dan een kerststal onder de boom flikkeren. Of “ de herdertjes lagen bij nachte “ zingen. Als jij enigszins moeite zou hebben bij die Matzes en de Menorah dan snap ik dat.
nee dat snap ik niet, want dat is verdraagzaamheid


dat ontbreekt blijkbaar
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
06-04-2021 16:22
En toch zie je het genoeg en ik vind er niets van .
Dat kan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:26
Hoeveel procent hippe grieten of kerels met rastahaar hebben ook maar enig besef, laat staan affiniteit, met die levensbeschouwing schat jij ?
99% schat ik
absor schreef:
06-04-2021 16:25
nou dit


nog even en ik wordt weer verplicht enkel hollandse kost te eten , want ja, cultural appropriation hé
Waarom dingen zo in het belachelijke trekken? Dit is geen goede vergelijking natuurlijk.

Juist met kleding en haardracht draag je uit waar je voor staat. Dat maakt die twee zaken tot de kern van een cultuur. En iets uitdragen doe je zichtbaar voor anderen. Wat je 's avonds op je dinerbord schept, daar ziet niemand iets van.
Ik vind het al heel bijzonder dat ze daar voor excuses aan gaat bieden.
Men flikkert internet al vol met commentaar overal op.
absor schreef:
06-04-2021 16:25
nou dit


nog even en ik wordt weer verplicht enkel hollandse kost te eten , want ja, cultural appropriation hé
Het zorgt allemaal alleen maar voor nog meer verdeeldheid.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 16:26
nee dat snap ik niet, want dat is verdraagzaamheid


dat ontbreekt blijkbaar
Ik vind het niets te maken hebben met verdraagzaamheid, eigenlijk.
Als het morgen hip wordt om lange pijpenkrullen te hebben en een keppeltje op te zetten ; dikke prima ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
louti schreef:
06-04-2021 16:19
Jeetje.. men kan zich ook alles aantrekken.

Als Joodse zou dat betekenen dat ik vind dat je als blonde dame je haar (hoofd, wenkbrauw enz) niet donker mag verven of je neus laten vervormen, omdat wij jarenlang systematisch onder andere op basis van onze neus en donkere haren zijn vervolgd. Dat onze kandelaars alleen aan Joodse mensen verkocht mogen worden. Dat niemand een Joodse voornaam mag hebben, zoals Levi, David of Sara.
Hopelijk heeft niemand Matzes gegeten tijdens de paasdagen.


Daar zeg je me wat met (vooral) die voornamen.
Dat zou nog een heel gedoe kunnen worden als men zou willen.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 16:27
99% schat ik
Wat een schattige overschatting.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:26
Hoeveel procent hippe grieten of kerels met rastahaar hebben ook maar enig besef, laat staan affiniteit, met die levensbeschouwing schat jij ?

Veel is mijn inschatting.
Mag het dan wel van jou?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:28
Ik vind het niets te maken hebben met verdraagzaamheid, eigenlijk.
Als het morgen hip wordt om lange pijpenkrullen te hebben en een keppeltje op te zetten ; dikke prima ?
natuurlijk dikke prima
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:29
Wat een schattige overschatting.
ik denk dat jij een schattige onderschatting maakt. Rasta haar is niet zo gemakkelijk in onderhoud. Ik ben overtuigd dat mensen met rasta haar de oorsprong kennen en zeker affiniteit hebben met de rastafari overtuiging, het gaat namelijk hand in hand.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
06-04-2021 16:08
Ik snap dat wel. Maar ik vind cultural appropriation wel een heel lastig fenomeen. Ik vind sommige dingen uit andere culturen leuk/mooi, maar dat durf ik dan bijna niet meer te kopen/dragen, omdat ik een witte vrouw ben. Terwijl puur vanuit mijn persoonlijke reden om het te kopen/dragen het juist een soort compliment aan die andere cultuur is, van: ‘hee, ik vind dit uit jullie cultuur heel mooi/tof/interessant.’

Hoe kun je daar dan mee omgaan?
Ik denk dat iedereen wel het verschil ziet en beseft van die vrouw die na een half jaar Thailand thuis ook een Boeddha neerzet in een soort altaartje of de tuinschilderijen, dekbedovertrekken en lichtgevende asbakken in Boeddhavorm van de Action.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
06-04-2021 16:09
De mensen die het aanstootgevend vinden als we cornrows nemen.
Ik verf mijn haar al 40 jaar blond ja, dus je hebt gelijk.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 16:33
Ik denk dat iedereen wel het verschil ziet en beseft van die vrouw die na een half jaar Thailand thuis ook een Boeddha neerzet in een soort altaartje of de tuinschilderijen, dekbedovertrekken en lichtgevende asbakken in Boeddhavorm van de Action.
wacht even mag dat juist wel of juist niet dan?
Alle reacties Link kopieren
dreads komen uit Kreta, de minoische beschaving, 3600 jaar v Chr.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-04-2021 16:36
dreads komen uit Kreta, de minoische beschaving, 3600 jaar v Chr.

kortom het wás al cultural appropriaton
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
06-04-2021 16:10
Is dat tegenwoordig nog zo? Pure interesse, want als niet zwarte vrouw kom ik daar niet makkelijk mee in aanraking.

Ik had zelf altijd het idee dat het voor een groot deel vanuit de zwarte gemeenschap zelf kwam, dat er gelet wordt op haardracht. Maar wellicht sla ik met deze opmerking volledig de plank mis...
Dat klopt ook, het is een vorm van geïnternaliseerd racisme. Maar goed, dat haar is dus behoorlijk beladen, zowel van hoe de 'buitenwereld' er op reageert als hoe de eigen gemeenschap ermee omgaat.

Overigens wordt nog steeds bepaalde haardrachten echt als ghetto of te opvallend of te zwart of te whatever gezien, het is weliswaar minder, maar in all fairness geldt dat vooral voor jonge, slanke, niet al te zwarte, knappe zwarte mensen. Ben je een oude, donkerzwarte, dikke zwarte vrouw dan vindt men die locs nog steeds even aanstootgevend als je ermee naar je sollicitatie gaat. Tenzij je solliciteert als de schoonmaakster natuurlijk, dan is het weer heel goed ingeleefd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
06-04-2021 16:27
Waarom dingen zo in het belachelijke trekken? Dit is geen goede vergelijking natuurlijk.

Juist met kleding en haardracht draag je uit waar je voor staat. Dat maakt die twee zaken tot de kern van een cultuur. En iets uitdragen doe je zichtbaar voor anderen. Wat je 's avonds op je dinerbord schept, daar ziet niemand iets van.
Maar op een bepaalde manier is dat toch juist ook jammer? Kijk, ik snap heel goed dat als zwarte vrouwen veroordeeld worden om het dragen van cornrows (wist ik niet) en het gaat ‘viral’ omdat een witte ze draagt, dat dat dan steekt en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Maar dat mensen alleen in de privacy van hun eigen huis van andere culturen zouden mogen genieten is toch juist alleen maar doodzonde?

Dit zal ongetwijfeld mijn witte, geprivilegieerde blik op de wereld zijn hoor, maar als die oliebollen in China verkocht zouden worden onder een Chinese naam dan zou ik zeggen: ‘Hee, tof dat jullie oliebollen helemaal de shit vinden. Maar wisten jullie dat dat van origine Nederlands is en dat wij ze eten met de jaarwisseling?’

Ik denk: om meer begrip en ruimte over en weer voor verschillende culturen te krijgen is dat toch een veel logischere benadering? Als je zelf de grens tussen culturen scherp bewaakt, hoe komen we dan ooit uit in een inclusieve samenleving? Of is het daar gewoon nog te vroeg voor misschien?

En nogmaals: ik begrijp waarom de cornrows gevoelig liggen, ik snap ook de frustratie. Maar het ‘verbieden’ van het dragen lijkt me gewoon totaal niet de oplossing.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 16:36
kortom het wás al cultural appropriaton
en de Kelten droegen hun haar ook zo.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 16:33
Ik denk dat iedereen wel het verschil ziet en beseft van die vrouw die na een half jaar Thailand thuis ook een Boeddha neerzet in een soort altaartje of de tuinschilderijen, dekbedovertrekken en lichtgevende asbakken in Boeddhavorm van de Action.
Die vrouw die niet in Thailand is geweest kan natuurlijk net zo goed interesse in de Thaise cultuur hebben.

Goede vraag van Lux.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 16:26
nee dat snap ik niet, want dat is verdraagzaamheid


dat ontbreekt blijkbaar
Oh God, we willen helemaal geen normaal gesprek, begrijp ik? Ik had even niet door dat dit topic vooral bedoeld was om te roepen hoe al die vulmaarin er zelf voor zorgen dat jij en anderen racistisch worden, mijn excuus.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:24
Ik vind net zo goed iets van mensen die nulkommanul geloven en dan een kerststal onder de boom flikkeren. Of “ de herdertjes lagen bij nachte “ zingen. Als jij enigszins moeite zou hebben bij die Matzes en de Menorah dan snap ik dat.
Of nul geloven maar dan toch in de kerk trouwen omdat het "zo romantisch" is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 15:26
Sorry, maar dit vind ik behoorlijk kortzichtig. Het is nog altijd zo dat bepaalde haardracht van zwarte vrouwen niet geaccepteerd wordt of bijvoorbeeld in het zakelijk leven of bijvoorbeeld in de kerk, ik noem maar wat, als aanstootgevend, niet professioneel, onbehoorlijk, en meer van dat soort termen wordt gezien.

Het is toch best wel raar dat jij omdat je wit bent zelf wel bepaalt wat je draagt en hoe je je haar draagt en dan wél een bepaalde haardracht kunt en mag dragen, terwijl diezelfde haardracht bij een zwarte vrouw niet geaccepteerd wordt? Of bij om het even welke minderheid dan ook?
Huh? Wat redeneer jij raar zeg! Dus ipv te vinden dat iedereen alles zou moeten kunnen dragen wat ze willen, moeten blanke vrouwen accepteren dat we niet alles kunnen dragen, wat blijkbaar zijn er groepen die op hun dracht worden afgerekend? Een soort van 'als ik er op aan wordt gekeken, dan jij ook?'. Dat is toch raar? Acceptatie komt juist als meer mensen die dracht gaan dragen, niet door het dan maar in zijn geheel te gaan afkeuren lijkt me.

Heel rare denktrant. Ik mag het niet, dus jij ook niet. Lijkt me beter om af te dwingen dat jij het ook 'mag' ipv de ander dezelfde beperking waar je zo'n last van hebt op te leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven