Entertainment alle pijlers

De jeugdkliniek: als niets meer werkt (Videoland)

25-09-2021 17:39 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kijkt dit ook? Ik ben net begonnen met een opleiding Social work en ik ben onder de indruk van het concept van Yes we can clinics en de passie van de oprichter.

Ik zit nu in aflevering 2 en irriteer me wat aan de behandelaar Deborah bij dat meisje Pathaya en vraag me af of dat een bewuste inzet is. Het lijkt of de behandelaar zelf ook hoog in de emotie zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle afleveringen gisteren achter elkaar door gekeken. Weet zo even niet wie Deborah was bij Pathaya, maar zij had wel duidelijk wat bewuste acties nodig om haar effectief uit de tent te lokken. Dat zie je denk ik nog wel in de volgende afleveringen. Bedenk je wel dat het er op de meeste plekken totaal anders aan toe gaat als je nu de opleiding Social Work doet. Maar daar zal je tijdens stage ook wel achter komen.

Ik vond het in ieder geval heel mooi om eindelijk eens een inkijk te krijgen in hun manier van werken en hoe de jongeren daar op reageren gezien de goede resultaten die ze behalen. Blijft een plek waar ik wellicht in de toekomst wil werken.
Alle reacties Link kopieren
MrsBear schreef:
25-09-2021 17:52
Ik heb alle afleveringen gisteren achter elkaar door gekeken. Weet zo even niet wie Deborah was bij Pathaya, maar zij had wel duidelijk wat bewuste acties nodig om haar effectief uit de tent te lokken. Dat zie je denk ik nog wel in de volgende afleveringen. Bedenk je wel dat het er op de meeste plekken totaal anders aan toe gaat als je nu de opleiding Social Work doet. Maar daar zal je tijdens stage ook wel achter komen.

Ik vond het in ieder geval heel mooi om eindelijk eens een inkijk te krijgen in hun manier van werken en hoe de jongeren daar op reageren gezien de goede resultaten die ze behalen. Blijft een plek waar ik wellicht in de toekomst wil werken.
De bewuste acties zag ik ook en snap ik ook maar op een gegeven moment leek het wel heel erg uitlokken omdat de camera erbij was en daarna leek de behandelaar heel hoog in de emotie maar wellicht was dat ook een bewuste actie.

Ik werk al 16 jaar en ook met gedragsproblematiek met jeugd maar wel binnen de ghz en daar is het toch heel vaak de-escaleren en door met de dag ipv bewust provoceren en behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Maar de-escaleren leren deze jongeren niks van als de omgeving dat voor ze doet. De insteek van de kliniek hier is echt behandeling en dan moet je gaan provoceren zodat ze hetzelfde laten zien als thuis en leren hoe ze dat anders kunnen doen. In de documentaire wordt ook benoemd dat emoties er daar bij het personeel wel mag zijn, omdat de jongeren dan ook leren wat hun gedrag met de omgeving doet.

Bij haar waren ze dus inderdaad heel erg aan het uitlokken en bewust met de camera erbij omdat ze geneigd was om een toneelstukje op te voeren voor de camera.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt interessant
Alle reacties Link kopieren
Ik kon gisteren niet stoppen met kijken. Ik denk alleen dat je alle afleverjngen gekeken moet hebben om te snappen wat erachter zit daarnaast zijn de meeste "hulpverleners" ervaringsdeskundigen die misschien voor het oog niet direct de juiste aanpak hanteren maar vanuit eigen ervaring wel weten wat wel en niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Eens met je, Nanouk. Je moet alle afleveringen gezien hebben om conclusies te kunnen trekken over hun aanpak. Al zegt het feit dat 7 van de 10 in herstel zijn na opname in de kliniek ook al wat natuurlijk. Dit zijn allemaal jongeren die compleet zijn vastgelopen al in de hulpverlening dus wéér hetzelfde als al die hulpverleners daarvoor doen heeft geen enkele zin. Maar het is niet op niks gebaseerd wat ze daar doen en is echt wel deels gestoeld op wetenschappelijke inzichten.

De counselors zijn ervaringsdeskundigen. De jongerencoaches en behandelaren niet per se. Ik denk dat de aanwezige ervaringsdeskundigheid het voor die jongeren ook heel fijn maakt. Die ervaringsdeskundigen komen van hetzelfde en bieden daarmee perspectief op een beter leven. Je hebt het gevoel dat ze je begrijpen en snappen wat er in je omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben halverwege en vind het vooral heel erg emotioneel. Hoe vreselijk als je je kind zo ziet vechten tegen zichzelf…

Fijn dat deze plek er is, en fijn dat er meer zichtbaarheid is voor een andere weg daar waar de reguliere geestelijke gezondheidszorg in NL moeizaam is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
MrsBear schreef:
25-09-2021 21:52
Eens met je, Nanouk. Je moet alle afleveringen gezien hebben om conclusies te kunnen trekken over hun aanpak. Al zegt het feit dat 7 van de 10 in herstel zijn na opname in de kliniek ook al wat natuurlijk. Dit zijn allemaal jongeren die compleet zijn vastgelopen al in de hulpverlening dus wéér hetzelfde als al die hulpverleners daarvoor doen heeft geen enkele zin. Maar het is niet op niks gebaseerd wat ze daar doen en is echt wel deels gestoeld op wetenschappelijke inzichten.

De counselors zijn ervaringsdeskundigen. De jongerencoaches en behandelaren niet per se. Ik denk dat de aanwezige ervaringsdeskundigheid het voor die jongeren ook heel fijn maakt. Die ervaringsdeskundigen komen van hetzelfde en bieden daarmee perspectief op een beter leven. Je hebt het gevoel dat ze je begrijpen en snappen wat er in je omgaat.
Nee je hebt idd gelijk, dat klopt.
Het is dure maar zeker wel effectieve zorg. Het heeft ook niet voor niks als slogan, als niets meer werk. Het zijn allemaal jongeren en jong volwassenen die totaal zijn vastgelopen. Elke jongere die gered wordt is er 1. Ook als het niet het gewenste effect heeft zet het iets in beweging en dat is heel bijzonder.

Ik vond het mooi om in het laatste stukje te zien dat er ook echt weer geluk gevoeld kan worden bij een aantal en dan is het wel echt geslaagd.

Voor jongeren tot 18 is het goed geregeld, daarvoor betaald de gemeente de kosten. Ik ken nu alleen een meisje die er nu zit van 21 waarvan de zorgverzekering de kosten maar dekt tm week 6 de overige 4 moeten ouders zelf betalen en dat is niet te doen. Na 6 weken stop de behandeling en dat is zonde, omdat je ook in de serie ziet, dat jongeren somss echt een paar weken nodig hebben om in beweging te komen.
Alle reacties Link kopieren
Zou er bij de gemeentes niet net zoveel verschil zitten als bij de zorgverzekeringen? Ook niet alle zorgverzekeringen dekken maar 6 weken namelijk. Ik denk dat ook niet alle gemeentes zitten te springen op de financiering hiervan gezien de hoge kosten. Volgens mij was het doel van deze documentaire ook om voor de gemeentes en zorgverzekeringen inzichtelijk te maken wat ze doen zodat deze snappen waar het geld naartoe gaat. Hopelijk bereiken ze daarmee dat, onder voorwaarden wat betreft behandelinzet vooraf, dit voor alle jongeren volledig vergoed kan worden. Want wat je zegt klopt, de eerste weken zullen vaak nodig zijn om in beweging te komen.

Overigens hoop je toch ook dat zorgverzekeringen gaan inzien dat deze jongeren nog jaren laten klooien veel duurdere zorg is dan één keer flink investeren en ze daarna min of meer niet meer terug zien in de GGZ. Die druk hebben de gemeentes natuurlijk minder want die zijn van deze jongeren "af" zodra ze 18 zijn qua financiering.
Alle reacties Link kopieren
Indrukwekkend programma.
Net gezien dat de behandeling van een fellow wordt stopgezet, moeilijk hoor.
zebra123 wijzigde dit bericht op 29-09-2021 07:12
3.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heftig maar interessant progamma. Vanavond begonnen en nu bij de laatste aflevering.

Sommige zijn maar een aantal jaar jonger dan ik en dan zoveel problematiek, dat komt wel binnen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook aan het kijken, maar krijg er een beetje sektarisch gevoel bij.
Erg overdreven blij en gedreven man, die oprichter.
Doet allemaal erg Amerikaans aan en daar ben ik echt te nuchter voor.

Wel fijn dat het er is en sommigen helpt
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven