bijvoeding met 4 maanden??

27-01-2011 11:36 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net van het cb met mijn dochtertje van bijna 4 maanden.

Tot mijn grote verassing zei de arts, dat we wel konden beginnen met bijvoeding!

Nou is dit onze derde,en bij de andere 2 moesten we toch echt wachten tot ze 6 maanden waren.

Ik weet nou niet wat ik zal doen. Ik geef borstvoeding en op de borstvoedingssite word het afgeraden om voor 6 maanden te beginnen met bijvoeden.

Maar ja, ze kijkt het eten wel uit je handen, en maakt ook smakgeluidjes als wij aan het eten zijn.

Dus ik ben benieuwd wat andere ouders doen.

Wel beginnen met 4 maanden, of toch liever wachten.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten ook met 4 maanden beginnen. Zoon leek wel interesse te hebben in ons eten (wat jij beschrijft). Gewoon proberen. Je merkt het vanzelf als ze toch niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar je kind. Als je denkt dat je kind eraan toe is, kun je eens wat gaan proberen. Als je kind er toch niet aantoe blijkt merk je het vanzelf. Mijn dochter slikte pas met 6,5 maand voor het eerst iets door en ging pas met 10-11 maanden echt eten. Andere kinderen vinden eten geweldig en doen het veel eerder. Ieder kind is anders
Alle reacties Link kopieren
Hoi zorba, je ik denk ook wel dat ze het wil. Alleen eerder werd het afgeraden om een hele reeks redenen, en ik vind het zo raar dat het nou wel mag!

Gaf jij toen fles of borstvoeding?

Was echt helemaal verbaasd! Ha,ha!

Maar ja zo zie je maar ,echt fout kun je het ook niet doen.

Er komt altijd wel een andere onderzoek die weer wat anders uitwijst!
Ik zou het niet doen. Een kind weet nog niet wat vast eten is, en wat hij niet kent kan hij ook nog niet missen. Hij 'kijkt' niks uit je handen, hij vindt het gewoon interessant wat er gebeurt.



De zes maanden grens wordt nog steeds door de WHO aangeraden, dat vind ik betrouwbare informatie. Zolang de WHO de grens niet bijstelt zou ik het ook niet doen. Van het CB heb ik niet zo'n hoge pet op. Ik mocht ook met vier maanden beginnen als ik het leuk zou vinden. Toen ik zei dat ik wilde wachten en waarom, vonden ze dat helemaal super. Ik vroeg ze waarom ze dan die vier maanden adviseerden, en toen kwamen ze met een flauw kulverhaal over mondige ouders, die zich niks aantrokken van de WHO adviezen. Ze hadden geen zin elke keer een discussie aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tja, de 'inzichten' lijken soms wel met de week te veranderen dus daar let ik al niet eens meer op. Wat AlettaJacobs zegt: ieder kind is anders.

Oh ja, ik gaf/geef flesvoeding. Zoon is nu 11 maanden oud en eet bijna met de pot mee.
Alle reacties Link kopieren
georgette: ik heb ook gevraagd wat er dan nou veranderd is. Ze zei dat er nieuwe onderzoeken zijn gedaan, en dat het nou zelfs beter is om eerder te beginnen. Dat kinderen minder snel allergisch zijn enz. Dus niet omdat het leuk zou zijn.(rare reden ook!)

Ik heb wel een fijn cb gelukkig en die laten de ouders echt wel vrij in hun keuze.

Maar goed ik denk dat ik nog wel even wacht.
Alle reacties Link kopieren
Een week of twee geleden heeft iemand hier op de site ook een onderwerp over geopend, met daarbij een link naar een krantenartikel waarin wordt verteld over een onderzoek waaruit blijkt dat kinderen minder snel allergisch zijn als ze met vier maanden gaan al beginnen met fruithapjes (wat stoetje zegt dus).
Wij zijn begonnen met 5 maanden. Tussen 4 en 6 maanden in. Gulden middenweg
Alle reacties Link kopieren
Het onderzoek heeft uitgebreid in de krant gestaan en is hier bediscusieerd. Ik zie dat sommigen zich aan de WHO richtlijn vasthouden, ik vermoed dat het verschil in richtlijn ook te maken heeft met de omstandigheden. WHO is een werelwijde richtlijn; er leven natuurlijk veel kinderen in armoedige omstandigheden in ontwikkelingslanden met slechte sanitaire voorzieningen en dan beschermt de moedermelk tegen infecties.



http://www.volkskrant.nl/ ... -borstvoeding-geven.dhtml



Wetenschap: bijvoeding vanaf vier maanden

toch bijvoeden voor 6 maanden?
Alle reacties Link kopieren
Liever wachten.



http://www.who.int/mediac ... ng_20110115/en/index.html
Computer says nooooo
quote:soos schreef op 27 januari 2011 @ 11:57:

Een week of twee geleden heeft iemand hier op de site ook een onderwerp over geopend, met daarbij een link naar een krantenartikel waarin wordt verteld over een onderzoek waaruit blijkt dat kinderen minder snel allergisch zijn als ze met vier maanden gaan al beginnen met fruithapjes (wat stoetje zegt dus).Zo stond in het inderdaad in de krant, maar het wetenschappelijk artikel waarnaar verwezen werd, is een stuk genuanceerder. De boodschap daarin was dat het een goed idee zou kunnen zijn de zesmaandengrens nog een kritisch te bekijken, niet dat iedereen nu bij vier maanden moet gaan bijvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Wetenschap: bijvoeding vanaf vier maanden



Het linkje naar de post waaruit blijkt dat het wel weer goed zou zijn.

Nou ja.....alles heeft waarschijnlijk voors en tegens. Uiteindelijk kun je zelf het beste beslissen wat goed is voor jouw kind.
Alle reacties Link kopieren
Miffy: Goed dat jij verder leest. Krantenartikelen geven toch vaak een erg beknopt en onvolledig verhaal, zo blijkt
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook met 4 maanden begonnen, zoon bleek een echte lepeltjesbaby. Bv ging niet goed meer en de fles weigerde hij ook steeds meer. Pff, daar hebben we wat bloed, zweet en tranen inzitten. Zijn eerste potje worteltjes daarentegen ging gelijk halfleeg toen we dachten, laten we eens proberen...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn wel net begonnen, met bijna vijf maanden. Ze kan al vrij goed zitten. En werkt gelijk halve bananen en stronken broccoli weg! Beetje a la rapley maar ik moet het nog vasthouden. Ze heeft geen last vam buikof stoelgang oid dus denk dat ze er aan toe was.



Zitten lijkt me overigens wel een criterium, of niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:26gelukkig schreef op 27 januari 2011 @ 12:10:

Zitten lijkt me overigens wel een criterium, of niet?Hoezo?
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
quote:VickyP schreef op 27 januari 2011 @ 12:15:

[...]



Hoezo?



Omdat een kind rechtop moet kunnen zitten om eten fatsoenlijk te verwerken. Met de haast vloeibare potjes van tegenwoordig kun je een pasgeboren baby nog wel voeren, maar normaal gesproken zou een kind aardig moeten kunnen zitten voor het veilig kan eten. Van nature eet een baby geen gepureerd voedsel, hooguit door de moeder voorgekauwd (en daarmee voorverteerd) eten wat bepaald niet vloeibaar gemalen is maar juist nog brokjes bevat.





Overigens is dat artikel echt een eigen leven gaan leiden... het waren niet eens nieuwe onderzoeksgegevens, gewoon dezelfde als waarop de WHO het 6 maandenadvies baseert.

Nou ja, wat Miffy zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ons CB adviseerde ook om met 4 maanden eens rustig aan te beginnen. Met als argument dat ze in het begin maar een paar happen binnen krijgen en met 6 maanden de bijvoeding echt nodig hebben. Ook zegt ons CB duidelijk dat ze een adviserende taak hebben en dat de ouder beslist.

Het is toch altijd als zo geweest, dat eerst iets beweerd wordt en dat dat later weer weerlegd wordt. Als jij je er niet prettig bijvoelt, doe je het niet en wacht je even.
Alle reacties Link kopieren
Goh..

Ik dacht met 6 maanden beginnen. Ik las op borstvoeding.com dat melk (c.q. borstvoeiding) voor je kind tot 9 maanden nog de belangrijkste voeding is...
Alle reacties Link kopieren
Bij de mijne (14 mnd) is het nog steeds de belangrijkste voeding



(Toevoeging: bovenstaande is ietwat gechargeerd. Van elke drie weken is het een week haar belangrijkste voeding, omdat ze dan weigert te eten. De rest van de tijd eet ze wel meer vast dan vloeibaar )
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat in het beschreven artikel, de onderzoekers lange tijd voor fabrikanten van potjes voeding hebben gewerkt. Dus zegt u maar....



Ik geef ook BV en wilde wachten tot mijn dochtertje 6 maand zou zijn. Sinds ze 4,5 mnd is zit ze al bij ons aan tafel in de kinderstoel. Ze pakt alles wat voor haar ligt en doet het vervolgens in haar mondje. Ik dacht dat het vooral een manier van ontdekken is....maar ben daar wel op in gaan spelen. Toen ze 5 maand en 1 week oud was zijn we gaan kijken wat ze met een stronkje broccoli zou doen. Kan ook weinig kwaad En waarempel, ze pakt het vast en stopt het in haar mond. Happen en kauwen.... erg leuk!



Wij geven eten via de Rapley methode, deze sluit mooi aan op BV. Je speelt in op de ontwikkeling van je kindje en stimmuleert dit door eten aan te bieden. Zij gaf aan er met 5 mnd en 1 wk klaar voor te zijn en ze eet nu dus van alles! Broccoli, wortel, broodkorst, rijstwafel



Volg je gevoel, maar idd goed kunnen zitten is wel een vereiste.
Alle reacties Link kopieren
Het heet toch ook niet voor niks BIJ-voeding? Is toch voor ERBIJ...dus niet in plaats van....



Hier krijgt dochterlief eerst de borst en daarna iets erbij zoals een banaantje oid
Alle reacties Link kopieren
Het eerste jaar is voor een kind 75% van de voedingsstoffen uit de melk, en 25% uit de bijvoeding. In het tweede jaar verschuift dat verder (weet even niet meer precies hoeveel).



Het hele verhaal dat een kind dat borstvoeding met 6 maanden niet meer voldoende ijzer zou hebben, is makkelijk te ondervangen door de navelstreng uit te laten kloppen: dan komt er nog een grote voorraad ijzer die ruim voldoende is om het 6 maanden mee te redden, in combinatie met het makkelijk opneembare ijzer uit moedermelk.



Zuster, baby-geleide bijvoeding, mooi hoor! Het ene kind is er iets eerder dan de 6 maanden aan toe, de ander iets later. Maar als je vanwege de voedingsstoffen al met 4 maanden bij zou moeten voeden, had moeder natuur toch echt iets verkeerd gedaan (vanwege alle fysiologische ontwikkeling die een kind met 4 maanden nog door aan het maken is en die belangrijk zijn voor het startmoment van de bijvoeding)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven