Kind ABN of dialect aanleren? Wat is beter?

21-06-2011 13:26 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter is nu bijna 2 en mijn man en ik zijn zeer bewust bezig om haar goed nederlands (ABN) te leren praten.

Nu zijn mijn schoonouders grote voorstanders van dialect. Wij willen niet dat dit de basis wordt van onze dochters spreektaal.

Schoonouders spreken meerdere dialecten door elkaar heen en ook een stukje duitse verbasterde woorden erbij. Er is voor buitenstaanders (van buiten het dorp bedoel ik) geen touw aan vast te knopen.

Ik ben geen tegenstander van dialect, ik heb zelf een accent. Het is te horen uit welke streek ik kom maar geen dialect.



Hoe ga ik hiermee om? Laat ik schoonouders in hun eigen dialect spreken en krijgt mijn dochter dit mee, in de zin van dat ze ook zo gaat praten (dit willen we niet) of is het zo dat als wij (de ouders) maar gewoon ABN blijven spreken ze dit als basis-taal oppakt?

Man heeft grote problemen gehad met zijn spraak toen hij eenmaal van school ging en een baan kreeg. Heel veel collega's begrepen de woorden/zinnen niet omdat het allerlei dialecten door elkaar heen waren. Dit willen we voorkomen bij onze kinderen.



Graag ervaringen of gewoon leuke tips om dochter goed nederlands te leren praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 21 juni 2011 @ 13:54:

Algemeen Beschaafd Nederlands, ...belachelijke benaming eigenlijk. Alsof een dialect niet beschaafd zou zijn





Een dialect kun je niet beschaafd noemenUhhh... en wat denk je dat ABN is? Het Haarlems dialect. Of het beschaafd is laat ik even buiten beschouwing..
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 21 juni 2011 @ 13:53:

Ben zelf overigens in het Fries opgevoed en heb daar nooit last van ondervonden. Sterker nog: bij de studie die ik deed en ik het werk dat ik doe, bleek/blijkt het juist een voordeel omdat ik gewend ben snel tussen verschillende talen heen en weer te schakelen.Inderdaad! Sommige mensen verbazen zich erover, hoe snel ik kan schakelen. Alleen maar handig toch?
Alle reacties Link kopieren
Als je echt geinteresseerd bent in hoe taalverwerving werkt is dit een goed boek:

S. Gillis & A. Schaerlaekens (red.) Kindertaalverwerving. Een handboek voor het Nederlands. Groningen: Martinus Nijhoff, 2000.



Ik heb het bij mijn studie Taalwetenschappen gebruikt, en vandaar dat ik vrij stellig durf te zeggen dat er echt niets aan de hand is. Zolang 1 van de ouders ABN (tegenwoordig Standaardnederlands, want anders lijkt het net alsof andere vormen van Nederlands niet beschaafd zijn) blijft spreken komt het allemaal goed en zal je dochter dat prima beheersen .Ik zeg nu even 1, omdat ik niet helemaal begreep of je man nu ondertussen wel of niet volledige beheersing heeft van ABN. Als dat niet zo is, zal ze tegen je man zijn versie van Nederlands gaan spreken.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je kinderen gewoon verstaanbaar leren praten. Ik kom volgens mij ergens bij jou uit de buurt vandaag want ken alle woorden wel. Ik kan geen plat twents omdat ik dat niet wilde leren maar ik heb wel een accent. En dat vind ik niet erg. Vind ik ook niets met ABN te maken hebben. Dat als je geen accent hebt je dan pas ABN praat want niemand praat zonder accent. En persoonlijk vind ik een dialect/accent nog altijd beter dan met een aardappel in de keel praten.Op school leren ook gewoon verstaanbaar praten dus zonder dialect,dus laat je schoonouders gewoon lekker hun gang gaan. Ze nemen toch niet alles zo over.
Puck
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:55:

Okee duidelijk. Ik laat schoonouders hun dialect spreken. Maar ik verwcht dan wel op den duur dat dochter "problemen" krijgt met opa en oma verstaan. Kinderen hebben een huge talenknobbel, dat komt echt wel goed!
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 21 juni 2011 @ 13:54:

Een dialect kun je niet beschaafd noemen





Waarom niet?



Dat het niet handig is om alleen dialect te beheersen geef ik meteen toe, maar ik zie niet in waarom een dialect onbeschaafd zou zijn. Mijn schoonouders kunnen zich in hun dialect heel beschaafd uitdrukken. Dat niet iedereen het verstaat, is iets anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:55:

Okee duidelijk. Ik laat schoonouders hun dialect spreken. Maar ik verwcht dan wel op den duur dat dochter "problemen" krijgt met opa en oma verstaan. Aangezien ze echt helemaal in dit mixed dialect praten en dochter er dus waarschijnlijk geen snars van snapt.

We laten de toekomst dit uitwijzen. Ik ben zeer benieuwd.



Man heeft trouwens veel bezoeken aan de logopediste nodig gehad plus de nodige cursussen nederlands. Dit vond hij echt moeilijk. Maar ook omdat schoonouders nu roepen: Jullie zijn er toch ook om gekomen?! (Zullie bint er toch ok om ukomm?!)Maar je dochter leert hun toch in de loop der jaren verstaan? Dat wordt dan toch alleen maar meer over tijd, niet minder. ECht, je maakt het probleem veel groter dan het is. En als je dochter opa en oma niet verstaat, kunnen ze daar onderling to uitkomen om zich verstaanbaar te maken naar elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 21 juni 2011 @ 13:54:

Algemeen Beschaafd Nederlands, ...belachelijke benaming eigenlijk. Alsof een dialect niet beschaafd zou zijn





Een dialect kun je niet beschaafd noemenWat een rare opmerking zeg. Nogmaals, een standaardtaal wordt geboren uit een dialect , meestal het dialect van de aristocratie, die dan ook nog allemaal bij elkaar wonen in het centrum van de handel en politiek e.d. (en dus hetzelfde dialect spreken) Heeft puur te maken met wie er aan de macht was toen men zich ging verdiepen in taal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk wel positief dat je dochter ook een dialect leert. Ik kom uit het midden van het land, kan geen dialect spreken, heb geen accent maar kan mijn opa en oma uit het oosten goed verstaan. Als ik boer zoekt vrouw kijk dan kan ik eigenlijk alle boeren wel verstaan ook die uit Groningen en Limburg en vraag me altijd af waarom die ondertitels aanstaan. Misschien geeft 1 dialect leren kennen enige flexibiliteit om uit de context 'rare' woorden sneller te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sofi2010 schreef op 21 juni 2011 @ 13:57:

Je moet je kinderen gewoon verstaanbaar leren praten. Ik kom volgens mij ergens bij jou uit de buurt vandaag want ken alle woorden wel. Ik kan geen plat twents omdat ik dat niet wilde leren maar ik heb wel een accent. En dat vind ik niet erg. Vind ik ook niets met ABN te maken hebben. Dat als je geen accent hebt je dan pas ABN praat want niemand praat zonder accent. En persoonlijk vind ik een dialect/accent nog altijd beter dan met een aardappel in de keel praten.Op school leren ook gewoon verstaanbaar praten dus zonder dialect,dus laat je schoonouders gewoon lekker hun gang gaan. Ze nemen toch niet alles zo over.Nou zeg, wat veroordelend. Een aardappel in de keel is ook gewoon een accent hoor. Daar kunnen kinderen die daarmee opgroeien toch ook niets aan doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:55:

Maar ook omdat schoonouders nu roepen: Jullie zijn er toch ook om gekomen?! (Zullie bint er toch ok om ukomm?!)

Dan zou ik iets zeggen in de trant van: "Moar wie dount laifer langs de rechte weg dan via bocht'n."
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 21 juni 2011 @ 13:53:

Artikel over dialectsprekers en achterstand: klik



Ben zelf overigens in het Fries opgevoed en heb daar nooit last van ondervonden. Sterker nog: bij de studie die ik deed en ik het werk dat ik doe, bleek/blijkt het juist een voordeel omdat ik gewend ben snel tussen verschillende talen heen en weer te schakelen.

dat artikel gaat over de man van TO

niet over haar kind(eren)
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek Fries tegen mijn dochters...maar de hoofdtaal is Nederlands (of ABN zoals je wil) ze hoeven van mij het Fries niet actief te kunnen spreken, maar ik wil wel graag dat ze het kunnen verstaan.



Mijn ouders en overige familie kletst ook gewoon in het Fries tegen de kinderen en zij kletsen gezellig in het Nederlands terug....



Al zou ik Nederlands tegen de meiden willen praten dan zou ik het niet kunnen. Fries is mijn moerstaal en daarin kan ik me het beste uitdrukken.



Zou kunnen dat het met je schoonouders net zo zal werken. Al zouden ze hun best doen om Nederlands te spreken, je glijdt vanzelf terug naar je moerstaal......
Alle reacties Link kopieren
Zolang jullie consequent ABN praten, is er niets aan de hand lijkt mij. Ik ben opgevoed met ABN, wonend in Rotterdam, maar mijn opa en oma spraken brabants, waarvan de ene opa en oma erg plat. Voordeel: ik versta de brabanders;-). Nadeel: geen, want spreken en schrijven heb ik zelf altijd in ABN gedaan. En als klein kind heb ik meerdere weken achter elkaar bij opa en oma gelogeerd, maar daar heb ik niets aan over gehouden;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat verstaan diegene die een dialect NIET beschaafd vinden dan onder een dialect? Of wat is volgens jullie dan wel zogenaamd beschaafd?



Ik vind beschaafd zijn iets met manieren te maken hebben en niet perse met dialect.
Puck
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 21 juni 2011 @ 14:00:

Ik vind het eigenlijk wel positief dat je dochter ook een dialect leert. Ik kom uit het midden van het land, kan geen dialect spreken, heb geen accent maar kan mijn opa en oma uit het oosten goed verstaan. Als ik boer zoekt vrouw kijk dan kan ik eigenlijk alle boeren wel verstaan ook die uit Groningen en Limburg en vraag me altijd af waarom die ondertitels aanstaan. Misschien geeft 1 dialect leren kennen enige flexibiliteit om uit de context 'rare' woorden sneller te begrijpen.Ik kan ook vaak dialecten uit vele uithoeken verstaan. (Al worstel ik weleens met West-Vlaams). Ik denk inderdaad ook dat het helpt met het leren van vreemde talen als ze wat groter zijn. Gewoon omdat je wat flexibeler bent qua klanken en gehoor.
Alle reacties Link kopieren
In Limburg wordt juist het opvoeden van kinderen in dialect en Nederlands aangemoedigd omdat kinderen makkelijker een vreemde taal zouden leren als ze er al twee spreken. Ik vind het zelf niet vervelend als mensen dialect spreken, ook al spreek ik het zelf niet. Ik kan me wel ergeren aan mensen die 'Limburgs-Nederlands' spreken en bijvoorbeeld zeggen: 'die mensen wat daar lopen'.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:gember999 schreef op 21 juni 2011 @ 14:01:

[...]



Nou zeg, wat veroordelend. Een aardappel in de keel is ook gewoon een accent hoor. Daar kunnen kinderen die daarmee opgroeien toch ook niets aan doen?Misschien wel een beperkte visie van mij maar ik ken alleen mensen die zichzelf heel wat vinden die met een aardappel in de keel praten (en niet natuurlijk klinkt het)..zal wel toeval zijn dan.
Puck
Alle reacties Link kopieren
Elynn
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral voor je dochter duidelijk moet zijn wie wat spreekt (dialect en / of ABN) en tegen wie ze wat spreekt.

Ik heb zelf een jaar in Limburg gewoond en er is niets zo vervelend als zo'n kassabediende die je niet gewoon verstaanbaar te woord kan staan. Het spijt me heel erg voor iedereen die dialect spreekt maar ik vindt het echt een gebrek aan ontwikkeling als je niet beide (dialect en ABN) beheerst. Het beperkt je kind later in haar keuzes en het zet haar op een achterstand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 21 juni 2011 @ 14:04:

Ik kan me wel ergeren aan mensen die 'Limburgs-Nederlands' spreken en bijvoorbeeld zeggen: 'die mensen wat daar lopen'.





Eensch!



Of 'Ze hebben zich de fiets gepakt' als ze een afstand per rijwiel hebben afgelegd.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie gewoon ABN tegen jullie dochter spreken zal ze dit als basistaal oppakken. Maar hoe zit het straks op school? Spreken de juffen daar met een sterk dialect?



Zelf hebben mijn ouders altijd ABN tegen mij en mijn broer gepraat. Door vele bezoekjes aan familie in Friesland zijn we ook met Fries opgegroeid, maar dit hebben we nooit gesproken. En nog steeds spreken wij alleen in Nederlands terug, maar we kunnen het wel verstaan als anderen het onderling praten. Overigens is tegen ons, bedenk ik me nu, vroeger ook altijd gewoon Nederlands gepraat door mijn opa/oma/ooms/tantes/neefjes/nichtjes.



Ik vind best dat je je ouders kunt vragen gewoon Nederlands tegen je dochter te praten, niet verbieden. Onderling kunnen ze best hun eigen taaltje gaan praten, ze zal het dan wel oppikken en leren verstaan maar minder snel/niet gaan praten omdat tegen haar gewoon Nederlands wordt gepraat.
Alle reacties Link kopieren
het is vaak inderdaad voor het talen leren wel handig een dialect. Ik kom denk ik vandaan waar schoonouders TO ook vandaan komen en Duits klinkt voor mij net als Nederlands en heb daar dus ook geen moeite men en als kind al niet gehad en kon ik het al.
Puck
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootouders spreken allebei een verschillend dialect.

Mijn ouders allebei ABN.

Ik ben opgegroeid in Friesland, (mijn ouders zijn niet-Fries) en dus opgevoed met ABN. Ik spreek en versta ook vloeiend Fries omdat mijn vriendinnetjes dat thuis spraken. Ik versta ook de dialecten van mijn grootouders. Hetzelfde geldt voor mijn broertjes.

Ik werk in de randstad en echt niemand hoort aan mij waar ik vandaan kom.



Wij voeden onze kinderen tweetalig op, want mijn man komt niet uit Nederland.



Ik ben echt nooit bang geweest dat mijn kinderen later een taalachterstand door meertaligheid in hun opvoeding zullen krijgen.



Als jij en je man consequent ABN (= idd ook een dialect, weet niet meer wie dat zei) blijven spreken dan zal je dochter later geen moeilijkheden hebben wb het begrijpen en het spreken van ABN.

Als ze je schoonouders regelmatig ziet zal ze ook geen problemen krijgen in de communicatie met je schoonouders, mocht je daar bang voor zijn. Waarschijnlijk spreekt ze wel ABN met je schoonouders, maar ze zal hen zeker wel verstaan als ze dialect spreken.



Ik vind een dialect (en ook een mixed dialect) zeker wel een taalverrijking (itt wat ik vroeger vond van het Fries, inmiddels ben ik daar helemaal van teruggekomen).
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 21 juni 2011 @ 13:49:



... ik heb trouwens het gevoel dat er misschien iets meer speelt tussen jou en je schoonouders...? Hebben jullie hier echt hoogopgaande ruzies over? Hoe is jullie verdere relatie?TO, klopt dat??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven