Vrije School ervaringen en hoe vang je je kleuter op?

12-01-2012 00:19 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi , wij zijn min of meer om voor de vrije school voor onze peuter van bijna 3, het leven met de seizoenen, aandacht voor de natuur en creativiteit spreekt ons erg aan.



Wij gaan hem dus zo goed als zeker inschrijven om er vanaf de kleuterklas heen te gaan.

Ik begrijp pas nu dat de kleuterklas van de vrije school alleen maar 's ochtends is en dat er verder aan de school wel een BSO verbonden is die de kinderen kan opvangen.

Maar nu vroeg ik me af hoe je dat dan financieel moet regelen?

Wordt het dan niet heel duur?

Weet niet zo goed waar ik mijn informatie vandaan moet halen vandaar even hier die vraag.

Verder zijn alle ervaringen positief en negatief welkom , vooral over het 6 jaar lang dezelfde leerkracht hebben, want dat is één van de weinige punten die me niet helemaal lekker zit aan het vrije school onderwijs.
quote:snoesje666 schreef op 12 januari 2012 @ 11:32:

"Zelluf doen"...



Als ik Snoezekind en zijn vriendjes zelf een schoolprogramma zou laten samenstellen, dan zaten ze de hele dag achter de computer "Planten tegen Zombies" te spelen.





haha, dan wil mijn zoon bij jullie op school.

Lekker computeren en buiten spelen. Meer hoeft niet
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit ook de een VS. Wij betalen idd ook maandelijks een "donatie"Deze hebben wij ingeschreven bij de notaris zdat we toch ieder jaar geld terugkrijgen over onze donatie.



Continuerooster is idd fijn. Op de lange dagen dinsdag en donderdag eten ze op school.



Betaal liever dan die donatie en krijg die terug dan TSO die je nergens kunt declareren.

Hij heeft dan wel ook 3 dagen BSO ma, di, do.

Hij is wel moe maar goed. Dat is hij thuis ook als hij de hele dagheeft rond gestuiterd.



Zoon is 5 btw.
Alle reacties Link kopieren
De overblijf kost op onze "reguliere" school maar 1,35 euro. Zelf broodje meenemen. De voorschoolse opvang (vanaf half acht) kost ook maar 1,35 euro. Dit wordt gedaan door vrijwilligers.

De overblijf maakt Snoezekind altijd gebruik van, en in geval van nood de voorschoolse, maar dat is nog maar één keer voorgekomen.



Helaas is de naschoolse opvang wel in handen van "echte" organisaties, die ook na aftrek van je kinderopvangtoeslag een stuk duurder zijn dan 1,35 euro.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een VS om de hoek maar geen haar op mijn hoofd die er over zou denken om daar mijn kinderen op school te doen. Omdat er niet zoveel van zijn trekt de school kinderen aan uit omliggende dorpen en steden. Bedenk dat dit dus een nadeel kan zijn qua contacten voor je kind (afhankelijk van de stad). Ons buurmeisje heeft weining tot geen speelafspraakjes met klasgenootjes omdat die te ver weg wonen.



Wat mij met name opvalt aan deze school en de kinderen is dat ze erg brutaal en druk zijn. Praten mee met volwassenen, geven ongevraagd hun mening en doen wat te ze willen. Mijn buurvrouw gaf aan dat dit op school wordt gestimuleerd om de eigen persoonlijkheid te bevorderen. Er wordt niets opgelegd omdat alles vanuit het kind zelf moet gaan. Buurmeisje heeft nu een leesachterstand omdat ze zelf de behoefte niet voelt om veel te lezen (vind ze moeilijk volgens moeder). Volgens haar moeder trekt dit wel weer bij.... Ik zou toch liever een leerkracht hebben die mijn kind aan het lezen zet.



Mij lijkt het weining realistich omdat in de echte wereld toch ook dingen van je verwacht worden. Je krijgt toch ook opdrachten van je baas, moet samenwerken met collega's zaken als dingen regelen, huishouden etc. Daar zijn ook dingen die op tijd klaar moeten en waar je niet altijd zin in hebt.



Daarnaast wordt er veel betrokkenheid van de ouders verwacht. Er zijn veel clubs en activiteiten (veel meer dan bij gewonen scholen). Als ouder MOET je hier aan meewerken (lees je kunt een voorkeur uitspreken en wordt daarnast ook ingedeelt). Buurvrouw zingt (wekelijks) in het zangkoor van de school, staat achter een kraam en moet 1 avond per week naar school om dingen te naaien, handwerken etc. Buurman zit bij de timmerploeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar die Vrije Scholen van jullie zitten maar bij mij in de gemeente werken ze toch echt anders.Kinderen mogen gewoon ook zwarte kleding aan,er staan computers op school,ouderbijdrage is vrijwillig,kinderen krijgen klassikaal onderwijs en moeten daaraan meedoen,wie niet mee kan komen krijgt op school extra persoonljke lesaandacht door een remedical teacher,als ouder krijg je elk jaar een brief met alle aktiviteiten met festiviteiten zoals schoolreis,kerstfeest,sinterklaas ed en als je wilt kun je je daarin opgeven om ergens mee te helpen als je wilt,je MOET niets.



Voor mijn kinderen was het de beste school.....
Alle reacties Link kopieren
En op de BSO zaten juist veel kleuters.Nu is de ene school de andere niet en er zal best verschil zijn.als je de keus hebt uit meerdere Vrije Scholen in je woonplaats kijk dan welke je het best bevalt
quote:evelien2010 schreef op 12 januari 2012 @ 13:02:

Wij hebben een VS om de hoek maar geen haar op mijn hoofd die er over zou denken om daar mijn kinderen op school te doen. Omdat er niet zoveel van zijn trekt de school kinderen aan uit omliggende dorpen en steden. Bedenk dat dit dus een nadeel kan zijn qua contacten voor je kind (afhankelijk van de stad). Ons buurmeisje heeft weining tot geen speelafspraakjes met klasgenootjes omdat die te ver weg wonen.



Eh... als je jouw kinderen wel naar deze school had gedaan, hadden ze dus met het buurmeisje kunnen spelen. Ik bedoel te zeggen, als iedereen zijn kind niet naar een school doet 'omdat er dan niemand in de buurt woont', komt het vanzelf wel uit ja.



quote:Wat mij met name opvalt aan deze school en de kinderen is dat ze erg brutaal en druk zijn. Praten mee met volwassenen, geven ongevraagd hun mening en doen wat te ze willen.



Misschien bedoel je het er heel anders dan er staat, maar ik noem dit gezond assertief. Ik hoop dat mijn kind straks meepraat met volwassenen en ongevraagd zijn mening geeft! En ik hoop toch ook dat dat niet per se met de VS te maken heeft, zou wat zijn zeg.



Ook de betrokkenheid van ouders vind ik juist geweldig. Ik heb het gevoel dat het in de huidige maatschappij niet alleen op scholen, maar ook op sportclubs en verenigingen juist steeds meer moeite kost om ouders te bewegen mee te helpen, terwijl veel dingen niet kúnnen zonder de hulp van ouders. In de praktijk zijn het dan altijd dezelfde ouders. Ik zou het niet erg vinden mijn kind ergens heen te doen waar je weet dat iedereen mee doet, juist fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook de VS overwogen voor zoonlief. Toen hij 3 was zijn we naar de open dag geweest. Eerst even rondgekeken in het peuterklasje. Alles was roze of in regenboogkleuren. (antroposofisch denk ik) Het speelgoed was wel erg mooi, alles van hout. Toen we weg wilden gaan vroeg ik mijn zoontje om op te ruimen waar hij mee gespeeld had, wel zo netjes vind ik. De juf kwam erbij staan en zei:"ik zeg nooit opruimen, maar we gaan alles weer mooi maken"Ik voelde me spontaan misselijk worden en heb mede hierdoor besloten een andere school te zoeken.



Het onderwijs vind ik mooi, zeker voor de kleintjes, maar dat softe/zweverige, daar kan ik niks mee.
Dochter heeft in onze oude woonplaats op een antroposofische PSZ gezeten en die was fantastisch, vandaar dat we voor haar ook de Vrije School overwogen hebben. Na één dag wennen en een ballotagegesprek waren zowel papa, mama als dochter radicaal genezen van onze Steineriaanse aspiraties.

Nou moet ik zeggen dat de VS in onze stad wel errug van de oude stempel is: leren lezen kan pas als je je tanden hebt gewisseld, computers zijn uit den boze en alle ouders en kinderen lopen er rond in antropologisch verantwoorde jutezakken. Vreselijk.

Ik heb echter ook wel vernomen van Vrije Scholen waar het er veel minder dogmatisch aan toe gaat, en dan kan het natuurlijk een hele goeie optie zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelien2010 schreef op 12 januari 2012 @ 13:02:



Wat mij met name opvalt aan deze school en de kinderen is dat ze erg brutaal en druk zijn. Praten mee met volwassenen, geven ongevraagd hun mening en doen wat te ze willen.



Daarnaast wordt er veel betrokkenheid van de ouders verwacht. Er zijn veel clubs en activiteiten (veel meer dan bij gewonen scholen). Als ouder MOET je hier aan meewerken (lees je kunt een voorkeur uitspreken en wordt daarnast ook ingedeelt). Buurvrouw zingt (wekelijks) in het zangkoor van de school, staat achter een kraam en moet 1 avond per week naar school om dingen te naaien, handwerken etc. Buurman zit bij de timmerploeg.





Haha dit zijn in mijn ogen ook meer aanbevelingen dan reden om niet voor de VS te kiezen

Vind het heel goed als kinderen meepraten met volwassenen en hun mening geven, het zijn ook gewoon mensen, geen minderwaardige/dommere wezentjes die hun mond moeten houden tot ze wat gevraagd wordt.



En ook het aspect dat je bij de school betrokken bent vind ik erg fijn, het idee dat ik goede verbinding heb met de plek waar mijn kind(eren) het grootste deel van hun jeugd doorbrengen , vind ik top! Niet dat ik ze wil verstikken in hun eigen wereldje, zo'n moeder ben ik niet, maar wel dat ik weet hoe de sfeer op school is, dat mn kind ook weet dat wij betrokken zijn.



Overigens denk ik dat in de praktijk geen enkele school aan álle persoonlijke wensen van ouders zal voldoen, het is gewoon een afweging.

Ik ben best spiritueel ingesteld, maar zeker met wat gronding, kop in de wolken , poten in de klei

De hoofd , hart én handen filosofie achter de vrije school spreekt me gewoon erg aan.

Dat je niet alleen op je cognitieve talenten wordt aangesproken maar ook lekker met je handen en je lijf bezig bent,je fantasie en geestelijke,creatieve,fantasie en spirituele ontwikkeling serieus wordt genomen.



Ik heb dat als kind behoorlijk gemist op mijn mega ambitieuze school, speciaal onderwijs voor kinderen die allemaal geacht werden naar vwo te gaan.



Dus in deze afweging wil ik wel "op de koop" toenemen dat ik niet geloof in alle antroposofische geschriften etc, de manier omgaan met kinderen en in het leven staan , staat namelijk een stuk dichterbij mijn persoonlijke voorkeur dan de reguliere basisscholen.



Ik grond mn kind liever in het "alternatieve" dan in de "mainstream", omdat ik zelf geen goed gevoel heb bij de keuzes die door het grootste gedeelte van de mensen genomen wordt op dit moment..
Mooie post Groeneweg! Ik ben het helemaal met je eens.



Ik denk dat het lastige van het VS onderwijs is, dat het net iets meer staat of valt met de mensen op de betreffende school dan dat dat op een andere school van zo'n grote invloed is.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees wel dat er heeeeel veeel verschil zit in een VS.

Wij hebben wat dat betreft een hele "moderne"

Zoon heeft het er iig goed naar z'n zin.
Alle reacties Link kopieren
quote:groentsoep2 schreef op 13 januari 2012 @ 11:11:

Nou moet ik zeggen dat de VS in onze stad wel errug van de oude stempel is: leren lezen kan pas als je je tanden hebt gewisseld, computers zijn uit den boze en alle ouders en kinderen lopen er rond in antropologisch verantwoorde jutezakken. Vreselijk.



Dat zou in het geval van mijn middelste toch wel een probleem zijn geweest...ze leerde zichzelf lezen toen ze 5 jaar was, in groep 2, en wisselde haar eerste tand pas met 8 jaar

Vraag me af wat ze met zo'n kind doen op die VS, je kunt toch niet tot je 8e kleuteren, of zouden de ouders dan maar stiekem een melktand laten trekken bij de tandarts zodat het kind door mag naar de eerste klas
Alle reacties Link kopieren
Vrije scholen verschillen wel erg van elkaar dus ik zou niet te veel afgaan op wat je hoort over 'het' vrije schoolonderwijs.



Wij hebben lang getwijfeld over de Vrije School omdat we er zelf geen ervaring mee hadden.

We hebben ons er in verdiept, rapporten van de onderwijsinspectie gelezen en een paar goede gesprekken met leerkrachten op de school gehad. Uiteindelijk hebben we voor de Vrije School gekozen. In elk geval voor de kleuterschool. We hadden in eerste instantie onze twijfels. Maar om eerlijk te zijn berustten onze ideeën over de Vrije School geheel op vooroordelen die ik hier ook wel langs heb zien komen. Het vrije schoolonderwijs heeft in de afgelopen tien jaar veel vernieuwingen doorgevoerd.

Er is niet sprake van een leerachterstand, want vrije scholen moeten tegenwoordig gewoon aan de eisen van de onderwijsinspectie voldoen. Dat betekent dat er ook op de vrije scholen een leerlingvolgsysteem is en er cito-toetsen worden afgenomen. Ja, zelfs voor de kleuters! Alleen dan niet 5 keer tijdens de twee kleuterjaren, wat op sommige reguliere scholen gebruikelijk is, maar 1 keer halverwege het tweede kleuterjaar. En gelukkig had mijn dochter niet eens door dat het een toets was . Aan het einde van groep 8 hebben kinderen op de Vrije School op het gebied van de cognitieve vakken gemiddeld hetzelfde niveau als kinderen van reguliere scholen. Omdat ze vroeger op vrije scholen al veel individuele aandacht gaven aan en hiermee vaak leerlingen hebben aangetrokken die al leerproblemen hadden, worden die problemen nu wel eens onterecht aan het Vrije Schoolonderwijs toegekend. Tegenwoordig heb je ook op reguliere scholen vaak een plusklas of extra zorg voor rugzakleerlingen, daardoor is het aantal rugzakleerlingen op de vrije scholen nu meer gemiddeld dan voorheen.



Sinds onze dochter er 1,5 jaar geleden begonnen is, zijn we alleen maar enthousiaster geworden en na de kleuterjaren gaat ze door naar de basisschool. We hebben het idee dat op deze school haar het plezier in het leren wordt bijgebracht. En wat een geweldige sfeer er op die school hangt! Tot nu toe valt ons op dat mensen echt vriendelijk en respectvol met elkaar omgaan, zowel leerkrachten en leerlingen met elkaar maar ook leerlingen onderling. Er heerst een sfeer van rust en regelmaat met veel persoonlijke aandacht voor de kinderen. En helemaal niet zweverig of vaag, maar naar ons idee juist heel duidelijk over waar de school voor staat, naar zowel kinderen als de ouders toe. Ze spelen lekker veel buiten, leren veel over de natuur (en over duurzaamheid d.m.v. allerlei projecten) en leren met hart, hoofd en handen. Geen schreeuwerig plastic speelgoed maar rustige kleuren en natuurlijke materialen. Veel ruimte voor creativiteit. Het type ouders is heel verschillend en ik heb het gevoel dat iedereen er zichzelf mag zijn.

Wat ik een voordeel vind is dat ze de komende zes jaar in de zelfde klas blijft, waardoor ze echt een band met elkaar opbouwen. En dat een klas gemiddeld uit niet meer dan 25 leerlingen bestaat.

Ik raad je aan om eens wat gesprekken te voeren en vooral de sfeer op de school eens te proeven. Succes!
anoniem_146697 wijzigde dit bericht op 10-11-2012 17:01
Reden: incompleet
% gewijzigd
@Muscaria, wat leuk dat je nog even zo uitgebreid jullie ervaringen hebt gepost!
Alle reacties Link kopieren
Voor meer info over de Vrijeschool check: http://www.youtube.com/watch?v=ivrCu32AQyE

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven