Gezinsvoogd

12-01-2012 15:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel spreekt voor zich..

Na bijna drie jaar aanmodderen met onze dochter komt er nu een gezinsvoogd. Ik heb daar best veel moeite mee.

Ik ben eigenlijk op zoek naar forummers die hier ook ervaringen mee hebben.

Wat kan ik verwachten? wat kan zij voor ons betekenen? etc. etc.

Graag hoor ik jullie verhalen. ik heb begrepen dat hij/zij om de 6 weken komt.. in dit topic kun je de "geschiedenis" volgen van mijn dochter.. zodat jullie een beetje een beeld krijgen waaróm er een gezinsvoogd komt. Ik kan geen link plaatsen: dus dan maar zo. topic heet : mijn dochter gaat intern.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
Goh Lichtbron, ik heb de situatie de laatste weken gevolgd (als meelezer zijnde ). Ik kan je helaas niets vertellen over gezinsvoogden, maar wil je wel heel veel sterkte toewensen!
Alle reacties Link kopieren
dank je,Bresant..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Geen ervaring maar wel heel veel respect voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Dank je exces.. het is zwaar dat ze in een instelling zit en ik ben me aan het voorbereiden (in zoverre dat dat kan) dat ze niet meer thuis komt wonen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
een gezinsvoogd? Staat ze onder toezicht dan? Of is het een ouderbegeleider vanuit de instelling (sorry ik heb je verhaal maar zijdelings gevolgd en je link werkt niet)
Alle reacties Link kopieren
ja, ik vraag me het zelfde af als starshine.

gaat het echt om een toeziend voogd? (OTS)?

mijn (professionele) ervaring is dat de mensen in jeugdzorg het zo druk hebben, dat ze verhalen cq moddergegooi niet toetsen op (on)feitelijkheden maar ze gewoon in rapporten schrijven als zijnde feiten.

iedereen neemt dat dan over als zijnde feiten, inclusief de rechter..

zo makkelijk om iets in een dossier te zetten maar zie het er maar eens uit te halen en recht te breien als het niet klopt..

daar gaan vaak jaren over heen voordat dat gerectificeerd is en in geval van kinderen is dat veel te lang want dan zijn ze al groot en blijven ouder + kind slachtoffer van dergelijke praktijken.. van de regen in de drup geholpen zogezegd.

een gezinsvoogd waar ik via mijn werk ervaring mee had, had kind maar 2 x kort gezien in een jaar tijd maar wist allerlei dingen te vertellen (uit duim te zuigen) om maar een mooi verhaal te hebben..

succes ermee hoor maar ik heb geen vertrouwen in deze types.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte! Heb het een en ander gelezen. Heb zelf geen ervaring, hoop dat jullie er als gezinnetje sterker uit gaan komen.
Bij een alleenstaande vrouw met 2 kinderen die ik wel eens hielp liep een gezinsvoogd. Haar kinderen hadden een OTS.



De moeder was niet heel erg te spreken over de gezinsvoogd omdat zij, naar haar mening, te weinig kwam en zij nog het gevoel had dat ze er alleen voor stond.

De gezinsvoogd kwam eens in de 2 maanden en had gewoon geen tijd voor vaker.



De kinderen liepen beiden bij een psycholoog. Eens in het half jaar was er een gesprek tussen moeder, psychologe, gezinsvoogd en gezinsverzorgster.
ik heb wel voor mijn autistische zoon een soort gezinsverzorgster (geen idee hoe het nou heette, maatschappelijk verpleegkundige misschien?) gehad een tijdje. ZIj kwam dan langs om opvoedtips te geven, samen wat activiteiten te doen etc.

Maar dat is wat ander dan jouw geval hè Lichtbron?



Op zich vond ik het wel prettig (hoewel ik me ook ergens op de vingers gekeken en beoordeeld voelde), maar heel nuttig vond ik het niet. Had het idee dat ze vooral tips paraat had voor ouders die echt de ballen verstand van opvoeden hebben, maar ze was wel lief.
Zo lang je het gezag hebt, heb je de regie in handen. De gezinsvoogd biedt professionele steun. Je kan met al je vragen en onzekerheden ook bij haar of hem terecht.
Alle reacties Link kopieren
een gezinsvoogd is iemand door de rechter aangesteld die dus een toeziende voogdij over een kind krijgt en daarmee ook automatisch bepaalde vrijheden van de ouders ontneemt, want er moet eerst overlegd worden met de gezinsvoogd.

als ouder en voogd van mening verschillen moet een rechter weer uitkomst bieden.



een totaal ander verhaal dus dan een gezinshulp en dergelijke.

ook met verder strekkende gevolgen als voogd werk niet goed doet
Alle reacties Link kopieren
quote:MissChief75 schreef op 12 januari 2012 @ 16:33:

een gezinsvoogd is iemand door de rechter aangesteld die dus een toeziende voogdij over een kind krijgt en daarmee ook automatisch bepaalde vrijheden van de ouders ontneemt, want er moet eerst overlegd worden met de gezinsvoogd.

als ouder en voogd van mening verschillen moet een rechter weer uitkomst bieden.



een totaal ander verhaal dus dan een gezinshulp en dergelijke.

ook met verder strekkende gevolgen als voogd werk niet goed doet





Dit klopt dus niet. Een gezinsvoogd heeft geen voogdij, ouders houden het gezag tenzij er een afzonderlijke procedure is geweest waarin ouders uit het gezag zijn gezet of ontheven. In de meeste gevallen waarin kinderen onder toezicht zijn gesteld, hebben ouders wel nog gewoon het gezag.



De gezinsvoogd kan wel aanwijzingen geven aan ouders. Als je het daarmee niet eens bent kan je bezwaar daar tegen instellen en eventueel daarna naar de kinderrechter.



Ervaringen van ouders met gezinsvoogden verschillen behoorlijk. Er zijn aardig veel verhalen van ouders die negatieve ervaringen hebben. Veel ouders lopen er inderdaad tegen aan dat ze weinig contact hebben met de gezinsvoogd, er vaak veel wisselingen zijn etc. Ook dossiervorming waarin dingen staan die al dan niet bewust foutief er in zijn gezet en eeuwig daarin blijven staan zijn veelgehoorde klachten. Maar er zijn ongetwijfeld ook goede gezinsvoogden, dus in jouw geval is het gewoon afwachten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen heel veel verschillende ervaringen zijn en natuurlijk is het regelmatig zo dat er weinig contact met de gezinsvoogd. Maar het is ook meestal zo dat zo'n gezinsvoogd enorm veel "kinderen" heeft en taken moet afhandelen. Eigenlijk zou daar iets aan gedaan moeten worden. Dan zou er waarschijnlijk een stuk meer tijd in een gezin gestopt kunnen worden.
Je link doet het niet, dus kan me helaas niet inlezen, misschien stel ik dan een domme vraag, maar ik vraag me hetzelfde af als een aantal andere forummers: waarom een gezinsvoogd? Wanneer je dochter is opgenomen heb je niet per se een gezinsvoogd nodig?



Helaas wel veel ervaringen zoals MissChief beschrijft met gezinsvoogden. De werkdruk is ontzettend hoog momenteel, als een kind goed onderdak heeft is de gezinsvoogd vaak allang blij en kan hij/zij onderaan de stapel verdwijnen. Echter, is mijn ervaring ook dat dit regio-afhankelijk is. In sommige regio's is de werkdruk lager en kunnen de gezinsvoogden het wat beter rondkrijgen allemaal.



In ieder geval veel sterkte, wat je ook meemaakt, lijkt me erg heftig en ingrijpend
Alle reacties Link kopieren
Gezinsvoogd via jeugdzorg aangesteld bedoel je ?

Als dit het geval is kan ik je wat meer erover vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnetje59 schreef op 12 januari 2012 @ 17:00:

Dit klopt dus niet. Een gezinsvoogd heeft geen voogdij, ouders houden het gezag tenzij er een afzonderlijke procedure is geweest waarin ouders uit het gezag zijn gezet of ontheven. In de meeste gevallen waarin kinderen onder toezicht zijn gesteld, hebben ouders wel nog gewoon het gezag.



De gezinsvoogd kan wel aanwijzingen geven aan ouders. Als je het daarmee niet eens bent kan je bezwaar daar tegen instellen en eventueel daarna naar de kinderrechter.



Ervaringen van ouders met gezinsvoogden verschillen behoorlijk. Er zijn aardig veel verhalen van ouders die negatieve ervaringen hebben. Veel ouders lopen er inderdaad tegen aan dat ze weinig contact hebben met de gezinsvoogd, er vaak veel wisselingen zijn etc. Ook dossiervorming waarin dingen staan die al dan niet bewust foutief er in zijn gezet en eeuwig daarin blijven staan zijn veelgehoorde klachten. Maar er zijn ongetwijfeld ook goede gezinsvoogden, dus in jouw geval is het gewoon afwachten denk ik.Een gezinsvoogd gaat iets verder dan alleen aanwijzingen geven aan ouders. Een OTS heeft tot gevolg dat er een nieuwe gezagsverhouding ontstaat, doordat de kinderrechter het gezag van ouders beperkt. Hulpverlening is niet meer vrijblijvend. Een gezinsvoogd gaat een gezagsfunctie naast de ouder vervullen.
Alle reacties Link kopieren
Er komt een gezinsvoogd zogezegde OTS. En dat is een gezinsvoogd via de William schrickergroep,geloof ik..

Indigo,als je in het lege vakje rechts bij google zoeken het intikt kun je mijn topic zo vinden..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
quote:hechicero schreef op 12 januari 2012 @ 19:06:

[...]





Een gezinsvoogd gaat iets verder dan alleen aanwijzingen geven aan ouders. Een OTS heeft tot gevolg dat er een nieuwe gezagsverhouding ontstaat, doordat de kinderrechter het gezag van ouders beperkt. Hulpverlening is niet meer vrijblijvend. Een gezinsvoogd gaat een gezagsfunctie naast de ouder vervullen.Probeerde dus uit te leggen dat dat niet klopt, ouders houden in principe het gezag. Is een wijdverbreid misverstand, waarschijnlijk door de benaming gezinsvoogd. Wel is idd hulpverlening niet meer vrijblijvend zodra er een ots is uitgesproken en kan dus een gezinsvoogd daarom aanwijzingen geven. Overigens zijn er wel plannen om de gezinsvoogden een deel van het gezag te geven maar zo ver is het nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Echt niemand die op dit moment ook een gezinsvoogd heeft?

De post die hier geplaatst zijn over gezinsvoogden enzo dat wist ik al.

Zou echt graag forummers willen lezen die in hetzelfde schuitje zitten..

ervaringen delen maakt het misschien wat makkelijk te accepteren..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:lichtbron schreef op 12 januari 2012 @ 21:50:

Er komt een gezinsvoogd zogezegde OTS. En dat is een gezinsvoogd via de William schrickergroep,geloof ik..

..



okay..

Nee geen ervaring met een gezinsvoogd als zodanig dus.

Maar wel dus met iemand die bij je over de vloer komt en zich 'bemoeit' met de opvoeding.

Ik vond het niet heel leuk, want het voelde toch als falen dat iemand je moet helpen, maar soms is het nodig omdat je kind gewoon te moeilijk is.

Probeer het zo te benaderen: je krijgt hulp omdat de situatie gewoon moeilijk is, niet omdat jij een slechte moeder bent. Echt hoor, ik heb een autist en een 'gewoon' kind. En vrijwel alles is bij de autist een strijd, moeizaam, langdurig of anders. Zindelijk worden bijvoorbeeld....talloze stickervellen volgeplakt een fortuin aan Cars-auto's en nog steeds heeft hij (9) ongelukjes. Zijn broer wilde op een dag op de wc plassen, heeft twee keer een cadeautje gekregen en het was klaar. Een 'gewoon' kind opvoeden is een eitje vergeleken met een speciaal kind (en dan heb ik nog een makkelijke autist).
Alle reacties Link kopieren
Starshine,fijn dat je reageert..

Ik heb de hulpverlening die al bijna drie jaar hier over de vloer komt,ook enkele keren vervloekt en gedacht "rot allemaal lekker op en ik doe het zelf weer" Maar ik weet dat is niet realistisch.. Mijn kinderen hebben alletwee "een etiketje" en ik kan dit écht niet alleen. Zoon gaat gelukkig redelijk.,heeft op school nu eindelijk wel zijn plekje gevonden en ligt vrij aardig in de groep.

En net als jij heb ik ook regelmatig het gevoel dat ik (ge)faal(d) heb als moeder..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Inderdaad, zo voelt het soms (en sommige hulpverleners zijn er erg goed in je dat gevoel te geven). Maar iedereen zou toch moeite hebben met de situatie en hulp nodig hebben af en toe?



Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg met autisten, maar thuis en je eigen kind...dat is gewoon anders.

Maar goed, nou zijn mijn bewoners ook nog opgezadeld met een forse verstandelijke beperking en mijn zoon heeft dat niet.

Ik probeer echter wel altijd de ouders heel serieus te nemen en echt te luisteren naar hun zorgen en ideeën (ook al wonen hun kinderen soms als bijna 30 jaar bij ons; ze zijn vaak al op peuterleeftijd uit huis geplaatst). Het is namelijk afschuwelijk als de zeggenschap over je eigen kind van je afgenomen wordt door wat mutsen van de begeleiding die volgend jaar misschien weer ergens anders werken. Ik heb het in een vakblad wel eens zo gelezen: ook al werk je 30 jaar met een bepaalde cliënt, je blijft als begeleiding een passant, ouders en familie zijn blijvend.



Anyway, probeer het te benaderen en verwelkomen als hulp, geen oordeel over jou als moeder.
Alle reacties Link kopieren
lichtbron schreef:
12-01-2012 15:01
De titel spreekt voor zich..

Na bijna drie jaar aanmodderen met onze dochter komt er nu een gezinsvoogd. Ik heb daar best veel moeite mee.

Ik ben eigenlijk op zoek naar forummers die hier ook ervaringen mee hebben.

Wat kan ik verwachten? wat kan zij voor ons betekenen? etc. etc.

Graag hoor ik jullie verhalen. ik heb begrepen dat hij/zij om de 6 weken komt.. in dit topic kun je de "geschiedenis" volgen van mijn dochter.. zodat jullie een beetje een beeld krijgen waaróm er een gezinsvoogd komt. Ik kan geen link plaatsen: dus dan maar zo. topic heet : mijn dochter gaat intern.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven