Hoeveel tijd 's ochtends voor schoolgaande kinderen?

18-01-2012 07:59 288 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



ik ben benieuwd hoeveel tijd jullie als gezin 's ochtends hebben of nemen om op te staan en te vertrekken naar school. Kortom, hoeveel tijd heeft jouw kind om op te staan, wassen, aankleden, ontbijten en de deur uit te gaan?

Mijn dochter heeft drie kwartier, maar ik merk dat het steevast stress geeft (schiet nou es ohop).



Misschien blijkt dat ik wel erg krap zit in de tijd. Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Hier een half uur of 3 kwartier, ik gooi gewoon de zweep erover





Bij wijze van he
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Een uur. Waarvan ik zo'n 50 minuten aan het roepen ben dat ze op moeten schieten
Alle reacties Link kopieren
Wij staan om 7.15 op en gaan om 8.30 de deur uit en doen dus alles rustig aan, vroeger stonden we 7.45 op maar dat was iedere keer weer stressen en boos worden, nu is het heerlijk relaxed en geen problemen meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gemerkt dat de stress omgekeerd evenredig is aan de tijd die je neemt. Oftewel, hoe meer tijd je hebt, hoe meer stress. Klinkt gek, maar als de kinderen het idee hebben dat er tijd zát is, duurt alles langer waardoor je op het moment supreme (tw het moment dat jassen, dassen, schoenen aanmoeten) er nog geen tanden gepoetst blijken te zijn , sokken nog niet aan zijn, haren nog niet gekamt.... terwijl als er weinig tijd is, dit allemaal efficient achter elkaar aan gedaan wordt en er veel minder drukte is.



4 kinderen trouwens.. dus stress... da's al een gepasseerd station
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld ruim een uur. Ze is 5.5 jaar en moet alles zelf doen. Aankleden, wassen, tanden poetsen, brood pakken (is al gesmeerd). Eten duurt het langst, als ze eerder klaar is mag ze nog even spelen of gaan we even lekker zitten op de bank. Haar haren doe ik ergens tussendoor. We hebben het eigenlijk altijd wel gezellig maar "schiet nou ohop" wordt hier ook vaak geroepen. Maar hoe langer de tijd ze hebben, hoe langzamer alles gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is ze? Mijn brugklasser heeft een uur en daarvan zit hij 15 minuten op z'n gemakje te ontbijten. Maar hij is als de dood om te laat te komen dus dat maakt het voor mij niet zo lastig. Mijn 10jarige heeft een uur en een kwartier en brengt daarvan minstens een half uur op de iPad door tot mijn ongenoegen. Ik zou liever willen dat hij langer bleef slapen, maar ja, hij wordt wakker van z'n broer. Een beginnende puber in de badkamer maakt nogal herrie.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat de wekker om 07.00. Drie kinderen, van 8 ,5 en 1.

Vaak kom ik er tegen 10 over 7 uit, dan loop ik naar zoon en dochter om te zeggen dat ze zich aan moeten kleden. Dan ga ik me zelf even opfrissen en aankleden. Dan door naar kleinste, die uit bed halen en aankleden.

Kinderen krijgen ontbijt en ik doe ondertussen de tasjes vullen. Dan tandenpoetsen, haren doen en jassen en schoenen aan. Kleinste heeft ondertussen een papfles gehad en de jas en schoenen aan. De buggy in en allemaal op naar school. We vetrekken naar school om 08.15.

Dus zo krap zit je niet in je tijd hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Wij staan om 6.45 op en gaan om 8.15 de deur uit. Heerlijk relaxed. Wassen doen we overigens niet. Ja even snel een washand over gezicht en kont, ze douched voor ze naar bed gaat en komt daar echt niet vies uit.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij spelen ze zelfs nog.



Ze hebben inmiddels een eigen indeling van de ochtend gemaakt (8 en 11) en zolang dat werkt prima.



Wel moet ik weleens roepen naar boven, als ze zitten te spelen dat het bijna tijd is en of de tanden gepoetst zijn ed.



Verder moeten ze van mij de vaatwasser uitruimen in de ochtend en de hond uitlaten, ene kind, andere kinder moet de kippen eten geven voordat ze naar school gaan, dus ze moeten ook nog eens klusjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 3 dus stressen doe ik niet aan, word ik vroegtijdig oud enzo
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Snoezekinds wekker staat op 7:20 en dan knoedelt hij tot 7:30 in het grote bed. Daarna douchen, aankleden, ontbijten en om 8:15 naar school. Kleding, schoolspullen e.d. s avonds klaarleggen scheelt veel ochtendstress.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
voor de een een uur, voor de ander anderhalf uur.

En dat is allebei prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
1 1/2 à 2 uur. 6.30 mag ze er uit en om 8.30 gaan we naar school.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is 's ochtends lekker aan het spelen boven, die gaat nog niet naar school, vanaf maat wel. Dan moeten we om 8.10 weg.



Mijn oudste wordt om 7.20 door een taxibusje opgehaald (speciaal onderwijs) en die maak ik om 6.40 wakker.

Wassen en aankleden doen we direct, eten moet ik bij elk hapje aansporen. Hij vergeet namelijk te eten, kijkt tv.

Tussendoor trek ik zijn schoenen al aan, zodat wanneer de taxi er is hij alleen zijn jas nog hoeft aan te doen. Het grootste drama is tandenpoetsen, want daar heeft hij nooit zin in.



Ben benieuwd hoe het straks met 2 kids moet, ideaal is om dan gewoon gezamelijk aan tafel te ontbijten, maar het is 'rustiger' in etappes (zoals nu, aangezien ze beiden ADHD hebben)



Overigens ben ik gastouder en moet ik straks als ik mijn jongste naar school moet brengen, vaak ook nog 2 gastkindjes aankleden. dus daar mag ik wel even de tijd voor nemen haha
Alle reacties Link kopieren
Het streven is dat degene die wegbrengt om kwart voor 7 onder de douche staat, de kinderen (bijna 6, 4 en ruim 1) om 7 uur uit bed komen, en zich vrolijk aan gaan kleden, zodat we ruim voor half 8 beneden zijn en tussen kwart voor 8 en 8 de deur uitgaan zodat we jongste weg kunnen brengen naar het kdv om daarna door te gaan naar school.



De praktijk is vaak dat de kinderen meestal tussen kwart over 7 en half 8 uit hun bed gehaald worden, chagerijnig op de grond gaan zitten, om half 8 gewaarschuwd worden dat ze echt aan moeten gaan kleden omdat ze anders in hun pyjama naar school kunnen, en om 5 voor 8 de keuze gemaakt wordt of ik eerst nog langs het kdv kan of dat ik de wegbrengvolgorde om moet draaien en daarmee te laat ben voor mijn trein en dus een half uur later op mijn werk ben. Zeker nu er ineens twee naar school gaan (en je dus ook bij twee klassen tegelijk moet zijn) is nog even wennen
Alle reacties Link kopieren
We staan om 7:00 op en om 8:10 gaan mijn 4 kids de deur uit en zijn OP TIJD op school. Echt ongelooflijk hoeveel mensen hun kinderen steevast elke dag te laat brengen.
Alle reacties Link kopieren
tieger dat klinkt niet zo gezellig...

Hier vroege vogels dus ik hoef ze nooit wakker te maken, ze maken mij wakker



We staan meestal om 7 uur op. Ze kleden zich meestal zelf aan (5 en 4 jaar) maar als ze moeilijk doen help ik ze even dan is het binnen 5 minuten gebeurt.

Man gaat dan altijd naar beneden met ze een boterham eten, ik haal jongste uit bed (1 jaar) en kleed mezelf aan.

Eten gaat meestal wel langzaam maar daar hebben we meestal alle tijd voor. Als ze helemaal klaar zijn mogen ze nog kro kindertijd kijken.

Om 8.10 gaan we weg. Man is dan al weg

Douchen doen we allemaal s'avonds. De tafel is al gedekt voor het ontbijt, kleding ligt klaar, tassen staan klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ah, rozeslak, dat scheelt nogal: doe je het ochtendritueel alleen, of met z'n tweeen?



Als wij het met z'n tweeen doen is man soms meer een vertragende factor dan de kinderen

Vroeger, toen ik de kinderen nog wegbracht naar de creche, stond man om 6 uur op en ging douchen, ik kleedde dan in een half uur en lekker relaxed de kinderen aan. Man ging dan weer met de kinderen naar beneden om rustig te eten en brood te smeren voor onderweg, ik kon dan gaan douchen. Ik zat dan om 7 uur op de fiets naar het station, en ik ontbijtte in de trein (dan aten de kinderen vaak ook nog een boterham).

Man ging dan ook de deur uit, was 's middags om 6 uur thuis, kon nog wat klusjes doen en kookte relaxed, ik kwam om 7 uur weer thuis met de kinderen (die in de trein al weer wat gegeten hadden) zodat we dan konden eten.



Eigenlijk was dat toen een stuk relaxter dan nu
Mijn wekker gaat om 6.55 uur (manlief is dan al op zijn werk) en dan maak ik de oudste wakker. Die moet naar het VO en is een meisje, dus heeft tijd nodig voor lang haar en make-up. Dan ga ik naar de badkamer en als ik daar klaar ben maak ik de jongsten (jongens) wakker. Om 7.30 uur is het ontbijt tijd. Iedereen zit dan gewassen/aangekleed aan tafel of schuift bijna aan. Om 7.50 uur begin ik met het afruimen van de tafel, kinderen gaan tandenpoetsen. (iedereen heeft hier eigen wastafel op de kamer) Om 8.00 uur gaat dochter de deur en uit en jongens zoeken hun spullen bij elkaar die vertrekken om 8.15 uur. Inmiddels sta ik dan al even een wasje weg te strijken. Wij nemen dus ongeveer 5 kwartier en hebben weinig stress.



Een tijdlang heeft mijn man de ochtenspits één keer per week aangestuurd en steevast was iedereen te laat. Bij een grondige annalyse van onze beide methoden bleek dat hij geen tussen punten gebruikte. Hij werd om zeven uur wakker en richtte zich op vertrek om 8.15 uur. Ging pas ontbijten als iedereen klaar was met aankleden en ging pas om 8.00 uur beginnen met aansporen. Toen hij zich ook op 'tussentijden' ging richten ging het stukken beter.



Douchen doen we allemaal 's avonds. De tafel is al gedekt voor het ontbijt, kleding ligt klaar, tassen doen de kinderen zelf 's ochtends. Het brood om mee te nemen (indien nodig) ligt klaar en de bekers en pauze hapjes ook.
anoniem_138116 wijzigde dit bericht op 18-01-2012 08:57
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:tieger schreef op 18 januari 2012 @ 08:51:

Ah, rozeslak, dat scheelt nogal: doe je het ochtendritueel alleen, of met z'n tweeen?



Als wij het met z'n tweeen doen is man soms meer een vertragende factor dan de kinderen

(O, wat herkenbaar. Wordt hier ook wel eens verrast. Zegt hij 's ochtends: 'Schat ik houd vandaag een thuiswerk dag, gezellig hè?'. Ja, eh leuk (lees: nou nee) Want eigenlijk hadden we dan een kwartiertje eerder op gemoeten. Ik heb namelijk geen idee, waarom een bijna kale man zó veel tijd nodig heeft op de badkamer als hij niet gaat douchen. Ik kan wassen, föhnen, make-up én contactlenzen in minder tijd dan hij. En eigenlijk is hij niet echt ijdel?!?!
Hier om 7.00 uur de wekker. Dan stap ik of man onder de douche. Kinderen worden wakker en zodra man of ik uit de douche is dan moet oudste van 5 zich aankleden en de jongste van 3 wordt aangekleed. Hier ook bad of douche in de avond dus het wassen is heel snel gebeurd. Om 7.30 uur naar beneden eten klaarmaken, eten, haren in staarten, tasjes vullen en op de fiets om 8.10 of 8.15. Dit is als 1 van ons vrij is. Als we moeten werken dan gaat de wekker om 6.20 uur en houden we dezelfde volgorde aan maar gaan we om 7.30 de deur uit ivm gastouder en vso.



Alles overigens door 1 persoon want als er gewerkt wordt dan is één van ons al voor 7.30 de deur uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn dochter wakker om 7:15 en een uur later gaat ze de deur uit. Ze is zoooooooo langzaam 's ochtends en ik moet bij alles 10x zeggen dat ze het moet doen, dus dat uur is vaak nog krap. Soms heeft ze een goede dag en is ze opeens in een half uurtje klaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier de wekker om 7.30 uur en we blijven lui liggen tot 7.50 uur. Schieten dan als een komeet uit bed.



Ik maak de oudste wakker en leg z'n kleren klaar. Hij kleed zichzelf aan. M'n man kleedt zichzelf vlot aan en gaat naar beneden en maakt het ontbijt en de schooltas klaar. Ik doe ondertussen eerst mezelf, dan kan de jongste rustig wakker worden. Daarna kleed ik hem aan. Ondertussen is de oudste al klaar en die is al halverwege z'n boterham. Om 8.20 uur gaat de oudste naar school, gebracht door z'n vader. Om 8.40 uur vertrek ik met de jongste naar het kdv.



Ik zou er niet aan moeten denken overigens dat ze tv kijken 's ochtends. Dan zitten ze alleen maar gebiologeerd te kijken... Eerder opstaan maakt hier overigens niets uit. We zitten nu zo in een constante flow, dat het aan 1 stuk doorloopt. Douchen enzo doen we 's avonds, 's ochtends alleen kattewasje.
Ik sta altijd met man op (rond 6 uur) zodat ik alles op m'n gemak kan doen. De kinderen (6 en 4) worden vanzelf wakker of ik wek ze om 7.30. Voor ze naar beneden komen hebben ze zich gewassen, aangekleed, bed opgemaakt, en haren gekamt. Ik heb dan ontbijt klaarstaan, meestal zo rond 7.50 ontbijten we. Na het eten tandenpoetsen, eten en drinken in hun tassen stoppen (zet ik klaar) en als ze dat snel genoeg gedaan hebben lees ik nog een verhaaltje voor. Om 8.15 jassen aan en naar school.



Ik doe niet aan aansporen, ze kunnen beiden klokkijken en ze houden het eigenlijk prima zelf in de gaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven