Plagiocefalie baby 6 maanden

21-04-2012 21:41 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik kon zo gauw geen topic over dit onderwerp vinden, dus daarom open ik deze maar!



Bij mijn zoontje is dus een plagiocefalie geconstateerd, dit is een duur woord voor een afgeplat hoofdje, aan 1 kant van het hoofdje door een voorkeurshouding.



Mijn zoontje is hiervoor onderzocht door een fysiotherapeut en zij heeft ook een meting gedaan. Hieruit bleek dus dat er wel een duidelijke afplatting aanwezig is, maar een redressiehelm wordt niet geadviseerd bij deze mate van afplatting.



De voorkeurshouding is er eigenlijk niet echt meer, alleen in bed heeft hij steeds de neiging op de verkeerde kant te gaan liggen.. Nu kregen we als tip om dan in zijn slaap zijn hoofdje op de goede kant te leggen. Hoofdje beetpakken, naar de goede kant draaien, wachten tot zoontje weer in diepe slaap is, en dan hopen dat hij zo blijft liggen. Je raadt het al, hij schrikt zich rot en wordt echt wakker. Ik vind dit gewoon sneu en wil dit dus eigenlijk niet doen.



Maargoed, nu moeten we ook met hem oefenen. Het zou fijn zijn als hij zo snel mogelijk gaat rollen, zodat hij ook op zijn buik gaat spelen en hij dus zijn achterhoofd ontlast. Alleen heeft hij een hekel aan op zijn buik liggen, ik probeer het heel vaak, probeer hem dan ook af te leiden met speeltjes etc. Maar hij kan gewoon nog niks op zijn buik... Vaak draait hij ook gewoon weer naar zijn rug, maar andersom doet hij dit dus echt nog niet zonder hulp!

Ik wil hem graag helpen, het zou zo fijn zijn als hij lekker op zijn buikje kan gaan spelen!



Zijn er hier mensen met ervaring en tips? En is het bijgetrokken zonder helmpje?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (5 1/2 maand) heeft precies hetzelfde. Een te kleine afwijking voor een helm, maar toch duidelijk zichtbaar. (oddi 105). Hij heeft ook een voorkeurshouding en we draaien hem regelmatig om in zijn slaap. Hij wordt soms wakker (maar slaapt dan ook gemakkelijk weer in), maar draait eigenlijk altijd weer meteen terug. Hij ligt wel erg graag op zijn buik en kan beide kanten (buik naar rug, en rug naar buik) rollen.

Wij hebben hem toen hij 2 maanden was verplicht op zijn buikje te liggen, elke keer na het verschonen. Elke keer zo'n 5 minuten. Na een week begon hij het te accpeteren, bij 3 maanden vond hij het prima en bij vier maanden vond hij het leuker op zijn buik dan rug. Je zou dus kunnen proberen hem langer op zijn buikje te leggen (wel bijblijven!) en hem gerust te stellen/ afleiden.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Oh, je kunt overigens beter draaien als je hem bij zijn beentjes draait, hoofdje draait dan mee. Vinden de meeste baby's veel prettiger dan als je aan hun hoofd zit.
Alle reacties Link kopieren
@ Scamp Hier mogen ze alleen overdag in onder toezicht (en mijn kind draait alsnog de verkeerde kant op ) maar als kind nog niet kan draaien is het ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft het ook. Wij werden ook doorverwezen naar een fysio en die zou ook gaan kijken hoe ernstig het allemaal was. Tot grote ergernis van het cb hebben wij besloten daar geen gebruik van te maken omdat onze dochter geen voorkeurshouding had en heel makkelijk te draaien was. Een helmpje wilden wij sowieso niet.

Door het draaien van het bedje en het weghalen van alle 'interesante' dingen aan haar 'verkeerde' kant ging ze redelijk snel op haar juiste zij slapen. We hebben hetzelfde gedaan met de box. Verde hebben we haar in de box toch vaak op haar zij gelegd. Dit hielp al best veel. Verder trok het, toen ze eenmaal ging zitten, nog meer weg. Nu is haar achterhoofd nog wel wat plat maar niet meer scheef. Weet je, als er straks meer haren komen zie je er niks meer van.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Nee, sterker nog, de fysio is er om de helm te voorkomen!



Overigens vind ik het nogal simpel gesteld dat er wel haar overheen groeit. Dat is, bij een dochter, zeer waarschijnlijk, maar bij een jongen heb je over het algemeen veel kortere kapsels en kaalheid (wat al op jonge leeftijd al kan beginnen).
Alle reacties Link kopieren




Mijn jongste zoontje had precies hetzelfde, ik ben toen een babyzaak binnengelopen (woon in Duitsland) en daar verkopen ze kleine kussentjes speciaal voor baby's om vervormingen aan het hoofd weer goed te krijgen. De mijne is van het merk Theraline. Waarschijnlijk in NL ook wel te bestellen.



Heeft trouwens uitstekend geholpen!!!
Alle reacties Link kopieren
@ Modus en Hanzie, sorry was niet helemaal duidelijk is mijn post. Heb hem aangepast. Dochter had geen voorkeurshouding en was makkelijk te draaien. Fysio had, nadat we contact hebben gehad, geen zin.

Mijn dochter heeft nu een kleine afplatting die echt bijna niet meer opvalt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje had ook een enorme voorkeurshouding, en kon zijn nekje niet zelf omhoog houden. Daarom zijn we al vlug met hem naar de osteopaat gegaan eigenlijk voor zijn nek. Maar die heeft ook meteen naar de voorkeurshouding gekeken waardoor deze bijna helemaal verdween na een paar bezoekjes.



Dus geen ervaring. Bij ons was het al opgelost voordat het zo ver kon komen. Verder geen tips.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had het. Bij hem is zo'n meting gedaan toen hij bijna 6 maanden was. De mate van afplatting was niet zodanig dat hij een helmpje moest, wel was het advies om goed te oefenen met leren draaien. Dat deed hij nl nog niet.



Van een fysio hebben we een aantal tips gekregen. Wanneer je baby op de rug ligt en probeert om te draaien, kun je je hand tegen de voetjes aanleggen, zodat hij of zij zich een beetje af kan zetten en sneller de draai maakt.



Inmiddels is zoon 2,5. Ik zie nog wel dat hij een, ahum, bijzondere vorm van hoofd heeft. Hij heeft een heel breed achterhoofd zeg maar. Mocht hij later kaal worden, dan heeft hij niet het mooist gevormde hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had ook een voorkeurshouding en een afplatting. Hebben eerst fysio gehad (wat in beperkte mate hielp) en hij heeft een helmpje gehad (was een behoorlijke afplatting) maar omdat hij zoveel last had van de helm (koorts, transpireren, huiduitslag en nachten huilen zijn we ervan afgestapt (ja, de helm was goed afgesteld, maar hij kan heel slecht tegen iets op zijn hoofd). hij is inmiddels bijna 4 en je ziet, als je het weet, dat zijn hoofdje ietwat anders is dan normaal. Heb er ooit een opmerking over gehad van een kapper, maar eigenlijk verder nooit van iemand.. Hij heeft een flinke bos krullen, dus dat scheelt en gelukkig zit kaalheid niet in de familie ;).
Alle reacties Link kopieren
De afplatting zit links, en hij ligt met zijn hoofd juist naar de minst aantrekkelijke kant. Ook bieden we hem alles aan de rechterkant aan, eten, speeltjes, van rechts benaderen bij het bedje, op het aankleedkussen zo dat hij naar rechts moet kijken om ons te zien, maar dit doen we eigenlijk standaard, aangezien we beiden rechts zijn!



Scamp, zo'n zijligkussen is een handig ding bij een pasgeborene, als ze ouder zijn zijn ze daar echt te sterk voor!



Modus, wat een herkenning! Ik ga de tip van de beentjes eens proberen, ben net in zijn kamertje geweest, en hij ligt nu verkeerd, dus ik ga kijken wat hij doet zo.



Als hij op zijn buikje ligt steunt hij echt op zijn onderarmen hij probeert niet iets te pakken ofzo, dus daarom vindt hij er niets aan! We blijven proberen...



Ik zag nog een ander kussentje voorbij komen, maar wordt dat niet ontzettend afgeraden ivm wiegendood? Ik ben er huiverig voor..
Onze zoon van 3 had/heeft dat ook. Bij ons kwam vanaf 3 maanden tot 1 jaar wekelijks een fysiotherapeut, een enig mens en ze had altijd hele leuke en simpele oefeningen. Het hielp echt en nu zie je er bijna niets meer van. Helmpje vond ik zielig en de dokter vond het ook niet echt nodig en liet ons kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Naast de oefeningen kun je ook overwegen om hem overdag tijdens slaapjes en andere ligmomenten zoveel mogelijk te dragen in een doek of ergonomische drager, op je buik of rug, of, als de voorkeurshouding toch nog speelt, op je heup.
Dat theraline kussen is volgens mij van dezelfde stof als aerosleep matjes. Ademende netstof
Alle reacties Link kopieren
Tip van de beentjes geprobeerd, hij ligt nu goed met zijn hoofd.. Ik hoop dat hij nu zo blijft liggen!



Ik vind het helmpje niet eens zo zeer zielig, maar ik vind de mate van afplatting niet erg genoeg voor een helm.. En omdat het puur cosmetisch is, wil ik mijn kind het niet aan doen om 6 tot 12 maanden met een helmpje te moeten lopen omdat mama zijn licht afgeplatte hoofdje niet mooi genoeg vindt. Je ziet echt wel een afplatting, maar je ziet het niet op het eerste gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Ja het ziet er op het plaatje wel uit als aerosleep inderdaad, ik ga er eens beter naar kijken! Misschien is het wel wat.



Hmm, dragen, ik had me daar iets moois bij voorgesteld, maar ik heb er geen fijne ervaring mee. Zoontje lijkt het benauwend te vinden, heb het in het begin wel geprobeerd met een doek, maar ik vond het al gauw erg zwaar en zoontje leek het dus ook niet prettig te vinden. Ook is hij een moeilijke slaper (tijd ingebakerd geslapen) en slaapt alleen in bed.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had dit ook, maar had een erg hardnekkige voorkeurshouding. Met lange tijd fysio en oefeningen, omdraaien als ze sliep, helaas hielp het niet. Toen ze 8 mnd was kreeg ze een helmpje, ze had toen een oddi van bijna 113. Na vier maanden mocht hij af, oddi was nog 104. Inmiddels een half jaar verder en het is nog verder bijgetrokken tot 101. Dat zie je niet meer met het blote oog. Tot 108 trekt het uit zichzelf redelijk bij, daarboven moet je de grote sprong toch wel hulp van een helmpje hebben. Mijn ervaring is dat niet alle kinderartsen er voorstander van zijn, ik heb er flink achteraan moeten zitten. Kinderarts zei later dat ze ons bij nader inzien toch gelijk gaf met de helm. Het was niet fijn met opzetten, maar ze had er verder geen last van. Sterker nog, het was een fijne valhelm was wennen voor haar toen ie weer af mocht!



Hou het goed in de gaten, veel fysio, oefenen, etc. Zodra ze meer zitten, kruipen enzo gaat het beter, maar mijn dochter was daar laat mee, dat werkte tegen wat het scheve hoofdje betreft. Wat voor oddi had je kindje?
Alle reacties Link kopieren
@ Sperzieboontje Heb je wel fysio voor hem? Onze fysio komt elke 3 weken ongeveer en kwam ook met de "draai-bij-de-beentjes" tip. Je moet hem als het ware op zijn zij rollen door zijn benen vast te pakken en heup te draaien. Kind draait dan ook zijn hoofd, rolt zijn lichaam weer op zijn rug en zijn hoofd blijft aan de goede kant liggen.



Lastig he als ze niet op de buik willen liggen. Zoon kon de hele buurt bij elkaar krijsen terwijl hij anders nooit huilt. Oefenen desondanks echt volhouden hoor! Onze zoon vindt het nu dus heel leuk en begint zelfs al te kruipen. Het zorgt er ook voor dat hij nauwelijks overdag nog op zijn rug ligt. Is een buikspeelmat misschien iets voor hem? Ik zag wel leuke bij het Kruidvat voor 15 euro geloof ik met een spiegel en ritselpapier. Mijn zoon zou daar uren mee kunnen spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ah mooi het draaien is je gelukt! Ik ga ook maar weer eens een jongetje draaien naar de juiste kant
Alle reacties Link kopieren
quote:Sperzieboontje schreef op 21 april 2012 @ 22:57:

Hmm, dragen, ik had me daar iets moois bij voorgesteld, maar ik heb er geen fijne ervaring mee. Zoontje lijkt het benauwend te vinden, heb het in het begin wel geprobeerd met een doek, maar ik vond het al gauw erg zwaar en zoontje leek het dus ook niet prettig te vinden. Ook is hij een moeilijke slaper (tijd ingebakerd geslapen) en slaapt alleen in bed.'t Is vaak een kwestie van techniek, als je het zwaar vond had je wsch een rekbare doek en niet zo strak geknoopt. Kijk anders eens op het draagtopic. Ik kom (als draagconsulent) vaker baby's tegen met een afplatting, dragen kan een goed hulpmiddel zijn daarbij
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter zag je trouwens de scheefheid van haar achterhoofd in haar gezichtje. En toen dacht ik nee, dan maar toch dat helmpje, beter een paar maanden een helmpje dan de rest van je leven een scheef gezicht.

Zag afgelopen week mijn nichtje weer, is net zo oud ongeveer als mijn dochter. Had ook een scheef hoofdje, geen helmpje, en je ziet dat dus heel goed. Was toch weer blij met onze keuze.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een speelkleed met van die frutsels, maar dat interesseert hem niet. Laatst stond de tv aan, lag zoontje op zijn buik naar de tv te staren... Toen hield hij het wel een poosje vol! Haha..



Wist niet dat het 'oddi' heette, maar hij heeft 106

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven