vraagjes over krampjes (baby 1 week oud)

20-06-2012 02:01 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenacht,

Zoals de titel al doet vermoeden zit ik hier met een pasgeboren babytje die al 3 uur(!) achter elkaar wakker is van de pijn :(. Gisteren nacht had hij voor het eerst last van krampjes, en helaas nu weer. Is het normaal dat een babytje van 1 week al krampjes heeft? En als babytjes eenmaal krampjes hebben, krijgen ze dat dan elke nacht, of wisselt dat? En mag je nou wel of niet tussendoor voeding (bv) geven, of verergert dit het?



Bedankt namens een slapeloze mamma
Alle reacties Link kopieren
Baby op zijn buikje over je onderarm leggen en wiegen helpt. Buikje masseren met olie helpt.



Er zijn ook middeltjes maar die heb je vast niet in huis?
Hoi Zonnigschilpadje. Mijn baby is 9 maanden en de krampjes zijn allang voorbij. Bij ons duurde het ongeveer tot de 10e week.



Geef je borstvoeding of flesvoeding? Dat is voor de tips wel belangrijk denk ik.



Ik gaf borstvoeding en mijn zoontje huilde het uit van de krampjes. Maar eerlijk gezegd nog niet tot hij 1 week oud was. Bij ons begon het ongeveer toen hij een week oud was (zeg maar toen de door de verzekering gedekte service weg was).



Ik at niets raars, geen kool, geen koolzuur, whatever, niets van de lijstjes die je op internet kunt vinden. Wij hebben ook wat middeltjes van de drogist geprobeerd (jeetje, dan ben je 6 mnd verder en dan weet ik nu al niet meer hoe het heet...., kun je nagaan, voor mij was het kennelijk niet traumatisch ) en die hielpen ook eigenlijk niet.



Mijn zus (moeder van 3) vertelde me dat ik me er gewoon maar aan over moest geven. Kennelijk is dat wat het is en daar heb je het mee te doen. Denk vooral niet dat het anders zou moeten of horen, dit is het.



En eerlijk waar, pas toen ik me eraan overgaf, het niet meer als probleem zag maar gewoon zoals het is, vond ik rust. Dan zit je maar twee uur, of langer. Zolang jij het als probleem ziet is het een probleem. Voor niemand anders is het dat, en het is handiger als het dat ook niet is voor jou. Het is eindig.



Mijn zoontje reageerde trouwens best wel op mijn verandering van state of mind. Hij werd direct rustiger. En nu heb ik een supermakkelijk binkie.
Alle reacties Link kopieren
Oh gelukkig, een echte mamma voor de tips. Stukken beter dan de mijne.
Alle reacties Link kopieren
Wat te doen bij darmkrampjes?



door Henk Boeke



Baby's kunnen darmkrampjes hebben, doordat de darmen moeten wennen aan het nieuwe leven. Dat is volkomen normaal. In principe valt er weinig aan te doen, behalve gewoon afwachten. Meestal lost het probleem zich na enige tijd vanzelf op.



Belangrijk om te weten is dat er meestal niets ernstigs of medisch aan de hand is. In de meeste gevallen verdwijnen de darmkrampjes na 3 tot 4 maanden. Als uw kindje goed en normaal groeit, hoeft u zich geen zorgen te maken.



Afwachten

Het advies is dan ook: afwachten, en misschien voorzichtig kleine veranderingen in de voeding aanbrengen (hoewel dat meestal weinig helpt). Ga in ieder geval niet elke dag een nieuwe voeding proberen. Want ook dat is niet goed en brengt alleen nog maar meer onrust.



Darmkrampjes zijn uiterst vervelend – misschien wel het meest voor de ouders – maar gaan uiteindelijk vanzelf weer over!



Flesvoeding

Geeft u flesvoeding, dan helpt het soms om verschillende voedingen te proberen. Hypo-allergeen is daarvan een voorbeeld, alhoewel ook deze voeding meestal weinig verbetering brengt bij darmkrampjes. Ook een voeding met een laag lactose-gehalte wil soms nog wel eens helpen.



Borstvoeding

Geeft u borstvoeding, dan kunnen bepaalde stoffen in de moedermelk een overprikkeling veroorzaken van het maagdarmkanaal van de baby. Het is een kwestie van uitproberen: goed bijhouden wat je eet, en ontdekken waar het kind last van heeft.



Meestal wordt aangeraden om voorzichtig te zijn met:

koffie

koolzuurhoudende dranken

specerijen

koolsoorten

citrusvruchten

druiven

aardbeien

chocola

bonen

uien

knoflook

prei

tomaten

rabarber

schaaldieren



Alcohol en roken zijn natuurlijk ook af te raden.



ABC Dophilus

ABC Dophilus is een voedingssupplement met micro-organismen die – volgens de fabrikant – een gunstige uitwerking op de darm zouden hebben. Net zoals Yakult bijvoorbeeld, maar dan in poedervorm. De micro-organismen van ABC Dophilus zullen overigens na verloop van tijd ook van nature (vanzelf dus) in de darmen van baby's voorkomen.



Of ABC Dophilus daadwerkelijk helpt om de krampjes te verminderen, is moeilijk te zeggen. Enerzijds vind je op Internet heel wat enthousiaste verhalen erover. Maar anderzijds bestaat er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk onderzoek waaruit het heilzame effect van ABC Dophilus op krampjes zou blijken.



Bedenk in ieder geval, bij alle juich-verhalen (in de trant van "Met middel X of Y was hij na 3 maanden van zijn krampjes af!") dat als je niets doet, je baby er met 3 à 4 maanden meestal vanzelf vanaf is.



Ook belangrijk om te weten is dat borstvoeding op zich al ongeveer hetzelfde doet als ABC Dophilus, namelijk helpen bij het opbouwen van een goede darmflora.



Het belangrijkste verschil tussen borstvoeding enerzijds en ABC Dophilus anderzijds is dat ABC Dophilus organismen toevoegt, terwijl borstvoeding de reeds aanwezige organismen stimuleert door ze van voedsel te voorzien. (Een ander verschil is dat een potje ABC Dophilus 25 euro kost, terwijl borstvoeding gratis is, maar dit terzijde.)



Cinababy

Cinababy is een homeopathisch product tegen darmkrampjes. In tegenstelling tot ABC Dophilus zitten er geen micro-organismen in om de darmflora te stimuleren; het product is vooral bedoeld om de symptomen te bestrijden.



De overeenkomst tussen ABC Dophilus en Cinababy is dat het allebei middelen zijn die inspelen op de neiging van ouders om iets te willen doen aan krampjes. Maar zoals eerder gezegd: krampjes zijn een normaal onderdeel van de ontwikkeling van een baby.



Volgens sommige ouders helpt Cinababy inderdaad de symptomen van krampjes te bestrijden, maar er zijn ook goedkopere – of zelfs gratis – middelen die precies hetzelfde doen. Hieronder leest u daar meer over.



Praktische tips

De oude standaardtip om de baby venkelwater, venkelthee of venkeldruppeltjes te geven wordt tegenwoordig ontraden (door het Voedingscentrum). U kunt zich dus het beste beperken tot de volgende methodes om de pijn te verlichten:

verwarm de buik van de baby met een (niet te hete!) kruik of met warme doeken;

doe de baby in een warm badje;

draag de baby rond op uw onderarm, zodanig dat hij met zijn buik op de muis van uw hand ligt (de druk op zijn buik is prettig);

draag de baby over uw schouder, zodanig dat de schouder druk uitoefent op zijn buik.



Geeft u borstvoeding, dan kunnen ook de volgende tips een nuttig effect hebben:

laat uw baby tijdig boeren;

laat uw baby de eerste borst zelf helemaal leegdrinken vóór de tweede borst wordt aangeboden;

voed uw baby zodra u de eerste hongersignalen waarneemt (wakker worden, onrustig gedrag vertonen, de handjes naar de mond brengen, smakken) en voorkom huilen van de honger. Bij dat huilen kan er namelijk lucht worden ingeslikt, wat ook voor een vervelend gevoel kan zorgen.



Let op: wat ook wel eens voorkomt (bij borstvoeding) is dat er darmkrampjes ontstaan als de moeder te veel melk heeft, of als de toeschietreflex te sterk is. De baby kan dan moeite hebben om de grote melkstroom te verwerken, waardoor er veel lucht mee naar binnen komt. Onze lactatiekundige adviseert in dat geval het volgende:

als een baby erg veel en snel en hoorbaar slikt om de melkstroom weg te werken, is het verstandig om de baby even van de borst te halen en de melkstroom van dat moment op te vangen;

je kunt ook beginnen met kolven tot de toeschietreflex begint en dan deze eerste melkstroom opvangen (stop met het kolven, maar laat de melk verder lopen);

als de toeschietreflex voorbij is – dus als de melkstroom gestopt is – of als het alleen nog maar druppelt, kan er opnieuw aangelegd worden. Ondertussen heeft de baby mooi een boer kunnen doen;

vervolgens kun je de baby weer aan dezelfde kant aanleggen en hem laten drinken tot hij zelf loslaat. Laat dan weer een boer doen en leg hem weer aan dezelfde borst aan. Herhaal dit totdat de baby vaker zuigt dan slikt. Dat is een mooi moment om over te gaan naar de tweede borst, als hij dat nog wil.
Alle reacties Link kopieren
@frizzy

Bedankt voor de tips, verlicht dat alleen de pijn of gaat de 'krampaanval' ook helemaal weg?

De bekende middeltjes heb ik inderdaad (nog) niet in huis.



@vl43inder

Had jullie babytje het dan elke dag tot aan de 10e week, of regelmatig maar niet elke dag? Ik geef trouwens borstvoeding, en eet ook niks raars of risicovols haha. Vind het niet erg om zelf 3 uur te moeten troosten (al ben ik wel moe), vind het vooral zo een hartverscheurend gezicht, al die pijn.. Ook voel ik me qua buren nogal snel opgelaten als hij hard huilt, zo midden in de nacht...
Buikje op onderarm liggen helpt ook! Goeie tip van Lizzy!



Mijn baby reageerde heel erg op mij, echt bizar. Ik had zelf heel veel moeite met het verwerken van de bevalling bijvoorbeeld en met mijn nieuwe moederrol, was ontzettend onzeker. Toen ik mijn bevalling eenmaal verwerkt had, werd mijn baby een heel gemakkelijk kind.



Mijn baby sliep door met 6 weken maar de nacht voor mijn eerste werkdag was ie zowat de hele nacht jengelig, daarna nooit meer. Alsof je baby je zenuwuiteinde is.....



En nu nog, ik ging vandaag voor een 2e sollicitatiegesprek. Naderhand haalde ik 'm op bij het kinderdagverblijf: Hij heeft slecht geslapen, heel raar, anders gaat het zo goed.......
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad wel vreemd! Kennelijk voelt hij jouw emoties heel goed aan? Apart!
quote:zonnigschildpadje schreef op 20 juni 2012 @ 02:21:

@frizzy

Bedankt voor de tips, verlicht dat alleen de pijn of gaat de 'krampaanval' ook helemaal weg?

De bekende middeltjes heb ik inderdaad (nog) niet in huis.



@vl43inder

Had jullie babytje het dan elke dag tot aan de 10e week, of regelmatig maar niet elke dag? Ik geef trouwens borstvoeding, en eet ook niks raars of risicovols haha. Vind het niet erg om zelf 3 uur te moeten troosten (al ben ik wel moe), vind het vooral zo een hartverscheurend gezicht, al die pijn.. Ook voel ik me qua buren nogal snel opgelaten als hij hard huilt, zo midden in de nacht...



Ja, ons babietje had het elke dag na elke voeding. De ene keer wel meer dan de andere, soms zelfs bijna niet, soms heel veel. Veel overstrekken en erg huilen.



Mijn babietje (nou ja, hij is al meer dan 10 kilo....echt Hollands glorie zeg maar) huilde toevallig niet zo heel hard. De jongste van mijn zus huilde echt zelden (ik denk dat ik haar maar 2 x in e afgelopen drie jaar heb horen huilen, mijn zus woont 400m verderop, ik bedoel maar, ik zie haar vaak) maar als ze het deed dan ontvluchtte volgens mij de andere mensen in de wijk hun huis.... wow, soort van luchtalarm!



Weet je, het is handig als je even naar de buren gaat en ze op de koffie uitnodigt oid. Als je verteld dat je kindje soms gilt en schreeuwt en dat je dat voor hen vervelend vindt en dat je je kind probeert op te voeden met fijne-buren-mentaliteit maar dat het ook wel eens out of jour hands is en dat je je dan klote voelt.



Wat "burenoverlast" beteft scheelt het zoveel of zij het beseffen of niet. Het is gewoon altijd een stuk minder erg als je weet dat je buren beseffen dat het voor jou ook niet leuk is. Dat is wel het verschil tussen niet inslapen en wel inslapen mi.
quote:zonnigschildpadje schreef op 20 juni 2012 @ 02:30:

Dat is inderdaad wel vreemd! Kennelijk voelt hij jouw emoties heel goed aan? Apart!



Ja, ik vond het ook apart, vond mijn kind onwijs bijzonder enzo.

Bij het kinderdagverblijf vonden ze het doodnormaal....bummer.....
Alle reacties Link kopieren
Hij was net eindelijk na 3,5 uur stil en naast me op bed in slaap gevallen.. Tilde ik hem voorzichtig op om in bedje te gaan (in onze kamer), ligt hij in bed, begint het opnieuw (huien, krampjes). :(:(
Alle reacties Link kopieren
Vervelend hè, die krampjes. Pixminie is nu vijf weken oud en heeft ze ook. Ik gebruik infacol. Helpt wel iets. Gaan de krampen niet van weg, maar ze worden zeker minder intens.



Voeden triggert de krampjes. Maar, als je baby zo huilt zou ik ook aanleggen. Heb je zijn hongersignalen al een beetje onder de knie? Zo'n kleine baby kan natuurlijk ook huilen voor voeding - ritme van om de drie uur voeden zit er bij zon kleine baby nog niet per definitie in en zou zeker overwegen even aan te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dat zo lees denk ik niet dat het krampjes zijn. Heb je hem in die 3,5 uur laten drinken? Anders zeker even doen. Pasgeboren baby's drinken om de twee of drie uur borstvoeding.
Probreer de fijne kanten ervan in te zien: jij kan 'm bij je houden, jij kan 'm troosten, niemand anders.



Komt er nog een kraamverzorgster?
Mijn babietje was vanaf het begin een grote eter terwijl ik door de keizersnede (na 24 uur proberen natuurlijk te bevallen) nog niet genoeg voeding had. Voelde me zoooooo schuldig.
Alle reacties Link kopieren
@pixiemorgan

Heeft jouw babytje ze al lang, en elke dag ook?

Ja, ik heb hem tussendoor ook laten drinken ja. Hij is nu al vier uur bezig met krampjes (? Huilen, rood aanlopen, vuistjes ballen, voetjes overstrekken )





Hoelang duurt/duurden de krampjes bij jullie babytjes? Vind 4 uur wel erg lang klinken..
Alle reacties Link kopieren
@vl43inder

Ja dat is waar, al lijkt me het wel zwaar om dit de komende maanden/weken elke nacht te hebben..

Nee die komt niet meer, m'n kraamzorgperiode is al afgelopen.
Vier uren krampjes zou mij te lang zijn. Dat klopt niet.



Heb je het idee dat hij genoeg heeft aan jouw voeding? Als ik jouw symptomen betrek om mijn situatie dan lijkt het mij dat hij honger heeft. Zou je kunstvoeding tijdelijk willen proberen?



Ik wilde niets liever dan bv geven maar ik had in het begin gewoonweg te weinig en in het begin heeft hij daarom af en toe kunstvoeding gehad. Daarna heb ik m 5 maanden bv gevoed. Ik ben opgehouden toen ik zelf ziek werd en het practisch bijna niet meer mogelijk was om door te gaan. Achteraf gezien denk ik dat ik te snel heb opgegeven, deels borstvoeding is ook een mogelijkheid namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja, vier uur is wel lang. Pixminie heeft ze iedere dag, maar dan na iedere voeding en dan overdag. Heb er inmiddels wel handigheid in om ze te herkennen en ook handigheid in troosten.



Vier uur vind ik lang. Maar. Ik had op dag drie een krijsende baby die van 7 s avonds tot 1 uur snachts keihard krijste en niets hielp. Uiteindelijk is hij toen op mijn borst in bed in slaap gevallen.



Het kan ook dat je baby inmiddels over zijn toeren is van vermoeidheid. Dat merkte ik op een gegeven moment: eerst krijsen van de krampjes en daarna was ie zo moe dat er geen land meer mee te bezeilen viel en hij krijste van vermoeidheid.
Mijne krijste eigenlijkt nooit van vermoeidheid, viel dan gewoon in slaap. Hij krijste wel van de honger. En eerlijk is eerlijk, dat kun je nu na 9 maanden ook wel zien, hij is al 10,5 kilo.....



Ik geef m nooit meer dan nodig, maar mijn borsten bevatten slagroom......
Alle reacties Link kopieren
@vl43inder

Vond het zelf inderdaad ook erg lang klinken (nu slaapt hij wel weer naast me in bed, durf hem niet naar z'n eigen ledikantje te brengen, ben bang dat hij dan weer wakker wordt en de pijn weer begint). Qua voeding weet ik bijna wel zeker dat het goed zit, hij groeit goed (heel hard!) En heb meer dan genoeg melk.



Wisselde jij dan de kunstvoeding met borstvoeding af? Had je babytje geen last van zuigverwarring?
Alle reacties Link kopieren
Hadden/hebben jullie babys tijdens de krampaanvallen ook een beetje een bol/opgezet buikje?
Wat betreft kv en bv in de eerste week had ik niet echt een keuze.



De bevalling was vrij traumatisch, zowel voor hem als voor mij. Hij had een puik geboortegewicht maar viel heel erg snel af ondanks dat ik wel heel graag wilde borstvoeden. De verpleegkundigen in het ziekenhuis hebben me 100% begeleid, dat was super.



Op een gegeven moment moest mijn mannetje bijgevoed worden, met kunstmelk uit een flesje. Ja, ik had dat liever niet natuurlijk, maar dat was wel het beste voor hem. Na heeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuul veel mooite kwam de bv toch op gang en dronk mannetjelief er gretig van.



Nadeel: ik kon het niet vanaf het begin op eigen kracht

Voordeel: mannetje had nauwelijks moeit met wennen aan flesje. Ik kom het niet geven, hij rijkte direct naar mijn borst en niet naar de fles. Mijn man kon 'm wel geven als ik uit de buurt was, vlgende dag ook als ik wel in de buurt was en de dag erna kon ik het zelf.



Mijn zoontje maakte het op een gegeven moment echt niet uit of eea nou uit een flesje kwam of uit mijn borst.
Hi zonnigschildpadje,



Zielig voor die kleintjes he.

Mijn oudste had de eerste week ook al krampjes, dachten we. Hijbrlde ook veel en lang. Maar achteraf gezien hoorden we van verschillende zorgverleners om ons heen dat dat zo jong helemaal nog niet kan.



Onze zoon bleek honger te hebben, mijn productie was, mede dor een keizersnede, niet toereikend en dat uitte zich pas na een paar dagen in het gewicht.



Ik wil je niet bang maken ofzo, zie ook dat je schrijft dat jou productie wel goed loopt, maar wellicht is het het proberen waard om eens voor en na een voeding te wegen en te kijken wat er binnenkomt?

Heb je kunstvoeding in huis? Misschien op zulke momenten een keer proberen of hij rustiger wordt van wat extra voeding?



Mocht je toch het idee krijgen dat het aan de hoeveelheid voeding ligt, dan zou ik je aanraden een lactatiekundige eens mee te laten kijken naar je voedingen.



Sterkte meid.

Mijn zoon is overigens 3 nu en het is allemaal goedgekozen hoor, nummer twee laat nog hooguit 3 weken op zich wachten, dus dan kan het hele krampjes"feest" hier ook weer beginnen.
Alle reacties Link kopieren
inflacol geven , dat haal je bij de drogist of apotheek en geef je voor elke voeding iets van

je kunt krampjes voorkomen door baby een fles met een soort bocht te geven (van difrax)

die bocht zorgt ervoor dat baby zo weinig mogelijk lucht binnenkrijgt wat voor krampjes kan zorgen

bij mijn kleine meisje uitstekend geholpen





suc6



en maak je niet te druk want krampjes horen er gewoon bij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven