Baby met eczeem

21-09-2012 08:25 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mede forummers!



Mijn zoontje is 5 maanden en heeft vanaf zijn geboorte een zeer droge huid. Telkens als hij werd verschoond of verkleed " sneeuwde" het... Ik smeerde hem dagelijks in met zwitsal gevoelig huidje. Maar na een paar weken werd het erger. Bij het eerste bezoek aan het CB, schreef de kinderarts een vette zalf voor. Die heb ik meteen bij de apotheek gehaald en dagelijks gebruikt. Dat hielp, maar niet tegen de extreme plekken. Deze zitten op zijn gezicht en zijn vuurrood, ruw en droog. De vellen hangen eraan.

We zijn naar de huisarts geweest, en hebben de lichtste hormoonzalf gekregen. Deze moesten we op de ergste plekken smeren en dan hopen dat het rustig wordt en de plekken op zijn lijf ook rustig werden. Helaas is dat niet het geval. Vorige week zijn we weer naar de huisarts geweest en hebben we een sterkere hormoonzalf gekregen. Deze moeten we 2 weken non-stop smeren in de hoop dat zijn huid opknapt.

Ik smeer dus 1 keer per dag de hormoonzalf (alleen gezicht) de rest van zijn lichaam 2-3 per dag met vette zalf.

Nu is mijn vraag; wat kan ik nog meer doen om zijn huid te laten opknappen? Ik gebruik geen wasverzachter, probeer hem zo luchtig mogelijk en in katoen te kleden, knip en vijl zijn nagels om de dag (hij krabt tot bloedens toe) 2 x per week in bad met Neutral olie.

Hebben jullie verder nog tips of adviezen?

Over 2 weken moeten we terug naar de huisarts om te kijken wat deze hormoonzalf heeft gedaan. Mocht het resultaat tegenvallen dan moet hij naar de kinderarts. Ik ben echter niet van plan om lange tijd hormoonzalf te moeten gebruiken, dus ben bang wat er gebeurd na deze 2 weken zonder hormoonzalf...
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft er ook last van. Is het je voorgeschreven om 1x per dag te smeren? Ik moest 2x per dag met de hormoonzalf smeren en dat werkte echt goed. Al ging het niet helemaal over.
Alle reacties Link kopieren
Geef je hem al bijvoeding?

Balneum gebruiken voor in bad.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het badderen naar 1x perweek en dan mee onder de douche.. en ook het brommertje in die mogelijk 2 dagen aan te laten en een verwijzing aan vragen voor de dermatoloog



Sterkte
Welk wasmiddel gebruiken jullie? Neutral bevalt ons erg goed (voor de kinderkleding).
Alle reacties Link kopieren
Neutral voor alleen de kinderkleding heeft geen zin. Het duurt minstens 5 wasbeurten voordat je normale wasmiddel uit je machine is verdwenen. Dus beter neutral voor alles of helemaal niet.



Mijn zoontje heeft ook eczeem en bleek niet tegen de producten van Zwitsal te kunnen. Nu ik dat niet meer gebruik zijn de plekken goed onder controle te houden met vette creme. En idd, 1 a 2 keer per week in bad/douche en niet te warm badderen, ook dat droogt uit.
Waarom heb je zwitsal gebruikt? Dat is echte troep.

Met de hormoonzalf is het nu gewoon even smeren en afwachten.

Alles met Neutral wassen, ook je eigen kleding en beddengoed. Idd geen ander wasmiddel meer in de wasmachine gooien.

Badje alleen met lauw water, je smeert al genoeg spul op hem.

Zo min mogelijk de verwarming aan.
Zo min mogelijk badderen en goed vet houden is het belangrijkste wat je moet doen.
Hier ook een eczeem baby (inmiddels peuter). Wat bij ons hielp was:

smeren, smeren, smeren met de vette zalf (hier vaseline cetomacrogol). In eerste instantie werd er vaseline lanette voorgeschreven, dit hielp niet (sloot teveel af). Deze creme hielp voor ons wel, maar een vriendin haar baby reageerde hier ook niet goed op. Die heeft nog weer een andere vette zalf.



Hier maakte wasmiddel geen verschil, maar bad en douche producten wel.

Inmiddels ben ik voor alles geswitched naar biologische producten. Behalve voor de badolie, daarvoor gebruik ik Kruidvat huismerk kamperfoelie olie. Een drama voor je bad (het is echt heel vet) maar het enige waarvan dochter niet jeukend uit bad komt. Balneum had dat effect trouwens ook (dan moet je de extra vettend soort nemen), Neutral heb ik ook geprobeerd maar dat vette niet genoeg. Als ik jou was zou ik dus switchen naar Balneum en als het onder controle is eens een wat goedkopere vette olie uitproberen. (en veel olie in het badje doen!!!)

Ook zou ik switchen naar 1 keer per week in bad. In tijden dat het heel erg was deed ik haar soms wel eens nog minder in bad.



Blijf in contact met je huisarts, ik heb gelukkig een zeer ervaren huisarts op het gebied van eczeem. Maar ook hier in de praktijk (drie artsen) is er maar een die ik consulteer voor de eczeem van dochter.

Laat haar uitleggen waarom ze de hormoonzalf voorschrijft en vraag om een uitgebreide smeerinstructie. (hoe vaak per dag, hoe lang doorgaan, wanneer terugkomen)

Bij dochter gingen de ergste plekken in eerste instantie ook niet weg met de lichtste zalf. (ik was zelf zeer huiverig voor hormoonzalf) De dokter kon mij toen echt geruststellen dat lang smeren met een zalf die niet afdoende is, schadelijker is dan kort smeren met een iets zwaardere zalf.

Bij ons klopte dit ook, bij de nieuwe zalf was het na de eerste keer smeren zo goed als weg en na 2 dagen konden we stoppen.



Na de eerste hele heftige uitbraak hebben we daarna het steeds onder controle gekregen, je wordt zelf ook alerter (de eerste keer had ik helemaal niet door dat het eczeem was, ik dacht warmte uitslag).



De laatste echt grote problemen waren vorig jaar zomer, als reactie op de zonnebrand. Na veel zoeken heb ik deze zomer de juiste zonnebrand gevonden (lovea via greenjump). en heeft ze voor het eerst kunnen profiteren van de genezende werking van de zee. Ze heeft nog nooit zulke schonen knieholtes gehad.



Wat me nog te binnen schiet. Ik gebruikte toen ze zo klein was als jouw kindje spullen van Zarqa (shampoo b.v.), dat is gebaseerd op dode zee zout dacht ik. Gewoon te koop bij de Etos, maar ook bv bij de Tuinen.



Succes met alles, het is zo zielig zo`n kleintje met jeuk en pijn.
Oja, wat Troeta zegt... Als je de verwarming aan doet, zet dan bakjes water neer in de huis- en babykamer. Dan wordt de lucht niet zo droog. Hier merk ik dan ook direct verschil (ook aan mezelf, dochter heeft het van geen vreemde...)
Er was laatst een vergelijkbaar topic, daar zijn ook veel tips gegeven.
Ik heb zelf ook weleens een topic geopend inderdaad, maar toch soms fijn om een nieuwe te openen. Dan reageren er ook altijd weer andere mensen.

Kaetje komt zo vast ook even vertellen Zo helpen we elkaar!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had vroeger erge eczeem als baby(en nu nog een beetje eczeem, maar pak minder).



Tip, om de dag hormoonzalf smeren tijdens een week, en dan nog onderhoudszalf smeren de weken erop. Blijven herhalen tot de eczeem weg is. Qua wassen, een keer per week badderen, en inwrijven met olie de andere dagen.



Nu is hij 5.5 en heeft nog wel een beetje rode plekjes, maar ik heb dit zo gekregen door elke dag te wassen met enkel water. Voor de rest was ik hem 1 keer per week met doucheolie van Nivea (of tegenwoordig de doucheolie van kruidvat).



Ik hoop dat je hier verder meekan, en dat je gerustgesteld bent, want het gaat echt minderen met de leeftijd.



Ook nog een tip is op de voeding letten en enkel sojamelk geven.



groetjes



Bewitched
Alle reacties Link kopieren
Houd je zijn gezicht goed droog? Bij mijn zoon trok het in zijn gezicht ook het laatst weg. Kwam mede doordat hij kwijlde en zijn speen. Elk druppeltje vocht van zijn gezicht vegen hielp hier goed.



In Zwitsal zit lanoline (wolvet). Dat schijnt een oorzaak van allergische reacties te zijn.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al gedacht aan een voedsel allergie? De baby in mijn gastoudergezin had een lactose intolerantie en die kreeg dat binnen via de borstvoeding. Ze zat van top tot teen helemaal onder de eczeem. Toen moeder gestopt is met alle melkproducten, nam de eczeem bijna helemaal af. Met twee jaar was ook de baby van de lactose allergie af.



succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruikten cetomacrogol & hormoonzalf.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Mijn zoon van 4 heeft ook erg eczeem en helaas nog niet echt een oorzaak gevonden. Wat bij ons helpt is krabpakken, via verwijzing huisarts, deze heeft hij elke nacht aan. Zemelenbad van kruitvat in bad. Max drie keer per week in bad. En na jaren smeren met cetrametrogolzalf en koelzalf smeren we nu met kokosolie. Verkrijgbaar in toko of c1000. Dit is zo vet maar bij mijn Zoon trekt het zo weg. Dit smeren wij voor de nacht. Verder idd de erge plekken met hormoonzalf. 4 dagen smeren drie dagen rust. Verder hebben wij op een gegeven moment prometazinedrank gekregen. Als hij erg vaak wakker wordt van de jeuk, geven wij hem dit zodat hij in ieder geval zijn rust krijgt. Maar dit mag jou kindje denk ik nog niet hebben.... Sterkte in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kreeg eczeem toen ze 6 maanden was. Smeren en smeren... Tot we stopten met voeding met aardappels: eczeem weg! Nu krijgt ze niet vaker dan 1x per week aardappels en dit werkt goed. Maar nog steeds gebruiken we geen zeep of shampoo in de douche (en ze ruikt nog steeds niet

Alle reacties Link kopieren
quote:lijn25 schreef op 21 september 2012 @ 09:18:

Hebben jullie al gedacht aan een voedsel allergie? De baby in mijn gastoudergezin had een lactose intolerantie en die kreeg dat binnen via de borstvoeding. Ze zat van top tot teen helemaal onder de eczeem. Toen moeder gestopt is met alle melkproducten, nam de eczeem bijna helemaal af. Met twee jaar was ook de baby van de lactose allergie af.



succes ermee.Daar zit iets in, mijn zoon drinkt nooit melk, enkel sojaproducten en zijn eczeem is nu bijna volledig weg. Als baby dronk hij nutrilon soja.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties!!



@Neutral wasmiddel; check! Ik gebruik het voor al onze was. Ik vind de geurtjes heerlijk, maar heb met liefde afstand gedaan van mijn robijn-chemische-maar-o-zo-lekker-ruiken-wasmiddel.



@verwarming; bedankt voor die tips! Ik heb de verwarming sinds zijn geboorte nog niet hoeven gebruiken, dus zal daar nu rekening mee gaan houden. En de lucht vochtig proberen te houden ga ik ook doen.



@zwitsal; Ik heb in het begin zwitsal gebruikt, omdat onze oudste dochter nergens last van had, en wijzelf ook niet bekend zijn met een gevoelige en/of droge huid. Ik ging er van uit dat ons tweede kindje er ook geen last van zou hebben, Ik ben er ook meteen mee gestopt en hij was denk ik een week of 3.



@allergieeen; Ik heb niet het idee dat het een koemelkallergie is, hij is een hele rustige en vrolijke baby. Hij krijgt vanaf zijn geboorte dezelfde standaard flesvoeding. Hij spuugt nooit en slaapt goed.

Ik weet niet of een voedselallergie gepaard gaat met een ontevreden en huilerige baby, maar ga daar eigenlijk wel van uit.



@ Mardjen; heel erg bedankt voor je product tips, ik heb ze opgeschreven en ga ze zeker uitproberen!!

De kamperfoelie olie van de kruidvat heb ik voor mijzelf, gewoon omdat ik het lekker vind. Idd ontzettend vet!! Ik vind het erg sterk ruiken, vandaar dat ik het niet aandurfde met ons zoontje. Tot nu toe ben ik wel tevreden over de Neurtral olie. Zijn plekken op zijn lichaam (schouders, 1 volledige arm, wreef, enkels, knieholtes en een plek op zijn buik) zien er doorgaans lichtroze en zeer droog uit. Ook heel ruw. Als hij in bad is geweest (of onder de douche) zijn ze vuurrood! Alsof het brandwonden zijn..... Na een Neutral oliebad, blijven ze roze. Ze drogen dan ook niet zo snel uit. Dus daar tevreden over en durf ik voorlopig niets anders te gebruiken.



@zalven; Ik gebruik als vette zalf de cetomacrogol 2-3 x per dag. De eerste hormoonzalf was hydrocortison 10mg, Die mocht ik 2 x per dag smeren een paar dagen achter elkaar. Dan 1 x per dag een paar dagen en dan niets. Als het kwam opzetten 1 x per week om het onder controle te houden. Maar dat lukte dus op een gegeven moment niet meer.

Nu heb ik triamcinolonac hormoonzalf 1 mg. voorgeschreven gekregen. Deze mag ik 1 x per dag smeren, gedurende 2 weken lang. Dan weer terug naar de ha om te beoordelen wat het gedaan heeft.



Heel fijn om jullie ervaringen en tips te lezen, ik ga er zeker mee aan de slag. Bedankt!!
Zemelenbadje,gewoon een douchegel is dat van het Kruidvatmerk hielp hier ook idd!!
Alle reacties Link kopieren
@bijvoeding; ik vergat te vermelden dat hij sinds een maandje wat fruit en groente krijgt. Inmiddels een week of 2 alles vers. Banaan, peer en appel, wortel, broccoli, bloemkool. Hij krijgt verder nog niets naast zijn standaard flesvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak gaat hij in bad? Kun je het terugbrengen tot absoluut minimum?
Alle reacties Link kopieren
Zemelenbadje van de kruidvat; genoteerd!
Alle reacties Link kopieren
@Lilalinda; hij gaat nu meestal na 2/3 dagen in bad. Hij gaat nu express in bad ivm de Neutral olie. Soms laten we er 4 dagen tussen als we zien dat het wat erger is.



De huisarts heeft ook gezegd dat het in de winter waarschijnlijk erger gaat worden. Klopt dat? (niet om hem in twijfel te brengen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven