Naar de vrije school...of toch niet?

10-10-2012 15:28 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een dochtertje van 2 en ben me (ja, nu al) aan het orienteren voor de kleuter en - basischool voor haar. Vlakbij waar ik woon zit een vrije school. Ben er geweest, sfeer geproefd en...tja, lijkt me voor kleuters en jonge kinderen een fijne school om op te zitten. Veel muziek, natuur en vooral, een zachte manier van omgaan met elkaar.

Mijn twijfelpunt: hoe ervaren kinderen de overgang naar een 'gewone school' daarna, voortgezet onderwijs dus. Heb hier veel ( niet al te beste) verhalen over gehoord maar die gaan dan ook wel weer 20 jaar terug. Er is veel veranderd. Of niet?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien hebben jullie zelf kinderen die net deze overstap gemaakt hebben. Hoe hebben zij ( en jullie) hun schooltijd op de vrije school ervaren?



Dank jullie wel voor het delen
Geen ervaring met de vrije school. Maar als je dochtertje 2 is ben je wel rijkelijk laat met zoeken naar een school



De basisschool wil graag vooraf een planning kunnen maken. Dus toen mijn dochter 4 werd in april, en ik in januari met de school belde, kreeg ik te horen dat ik haar eigenlijk al in januari van het jaar ervóór had moeten aanmelden.



Niet dat ze haar niet wilden. Maar zo vroeg ben je dus toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is ook al 20 jaar oud, dus ik weet niet of je er wat aan hebt. De Vrije School is wel veel meer aan gaan sluiten bij het reguliere onderwijs tegenwoordig.

Ik heb de kleuterklas en de lagere school op een Vrije School gezeten. Ik vond precies het punt dat jij benoemd, de omgang met elkaar, het grootste pluspunt van de Vrije School. Ik vond het eerste jaar op de middelbare school wel moeilijk, omdat ik ineens veel strikter werd afgerekend op mijn resultaat dan op mijn inzet. Maar daar ben ik wel gewend aan geraakt.

Ik heb gemengde gevoelens over de middelbare school van de Vrije School. Het onderwijsniveau is even goed al een andere school, maar ze gaan wel ver in het analyseren van de kinderen en hun toekomstverwachtingen. Maar ik geloof dat je je daar over 10 jaar zorgen over kan gaan maken :-)
Ik zou het niet doen. Het is té vrij, zie de onderzoeken naar hoe de kinderen presteren als ze van de vrije school afkomen.

Ze hebben te weinig leerstof aangeboden gekregen voor de middelbare school.
Alle reacties Link kopieren
Als ze na de Vrije School ook naar de Vrije Middelbare School, Vrije vervolgopleiding en Vrije baan kan gaan, dan zie ik geen probleem. Is dat niet het geval dan zou ik haar naar een reguliere school sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel ook nog, maar denk wel dat mijn kind uiteindelijk naar de vrije school gaat. School is voor mij veel meer dan alleen maar leren en zeker de basisschool draait ook veelal om sociale vaardigheden opdoen. De vrije school van tegenwoordig moet ook gewoon aan de normen voldoen en als ik kijk naar de inspectierapporten dan scoort de vrije school die ik op het oog heb, net zo goed een voldoende als de openbare school die hier ook vlakbij is. Dus dat een vrije school zwakker is dan een openbare school is tegenwoordig niet echt meer waar.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt van alle scholen de resultaten opvragen bij de inspectie. Iedere school in Nederland behoort dezelfde basis af te leveren en wordt daar ook op getest. Wat Redband zegt is dus klinkklare onzin.



Zelf heb ik ook getwijfeld over de vrije school. Als het aan mij had gelegen, waren mijn kinderen daar naartoe gegaan. Hier in de stad is de vrije school een kleine, met in totaal 80 leerlingen. Dat is de kracht, maar tegelijkertijd ook gevaarlijk omdat in onze woonplaats de groepen 1en2 samen zijn, 3,4,5 en 6,7,8. Die verschillen vind ik te groot. Dat is voor mij de reden waarom ik uiteindelijk niet voor de vrije school heb gekozen. Was dit anders geweest, waren onze kinderen naar de vrije school gegaan.
Ik krijg er een punthoofd van!
Alle reacties Link kopieren
Hier ervaring, ook al 24 jaar geleden ofzo.

Ppersoonlijk een hele leuke schooltijd gehad, leuke juf en heel creatief bezig geweest maar verder moet ik me toch aansluiten bij Redband; ik heb dus ook een andere keuze voor mijn kinderen gemaakt. Ik hoor van oud klas- en schoolgenoten nooit een succesverhaal; de meesten rommelen maar wat aan, blijven zoekende.
Alle reacties Link kopieren
quote:dinte schreef op 10 oktober 2012 @ 15:56:

Ik twijfel ook nog, maar denk wel dat mijn kind uiteindelijk naar de vrije school gaat. School is voor mij veel meer dan alleen maar leren en zeker de basisschool draait ook veelal om sociale vaardigheden opdoen.

Dit is dus ook waarom ik mijn dochter misschien naar de vrije school wil sturen.

Ik vraag me af of de hardnekkige vooroordelen gegrond zijn anno 2012. De onderwijsinspectie zit er toch ook bovenop?



Maar het is dus de overgang naar de (reguliere) middelbare school wat mij doet twijfelen...
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 10 oktober 2012 @ 15:54:

Als ze na de Vrije School ook naar de Vrije Middelbare School, Vrije vervolgopleiding en Vrije baan kan gaan, dan zie ik geen probleem. Is dat niet het geval dan zou ik haar naar een reguliere school sturen.Mee eens, mits ze ook alleen in de Vrije Maatschappij hoeven te functioneren.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 10 oktober 2012 @ 16:02:

[...]

Ik vraag me af of de hardnekkige vooroordelen gegrond zijn anno 2012. De onderwijsinspectie zit er toch ook bovenop?



Maar ben jij zelf ook niet bevooroordeeld door er vanuit te gaan dat in het reguliere basisonderwijs geen of minder aandacht wordt besteed aan het sociale?
Alle reacties Link kopieren
Dan moet ik toch tegenwicht bieden: De meeste van mijn oud-klasgenoten zijn heel goed terecht gekomen. Een deel heeft een universitaire opleiding en de meeste hebben werk dat ze leuk vinden.



Tegenwoordig moet de Vrije Sgool ook voldoen aan de regels van inspectie en leggen mensen een CSE af aan het eind van de middelbare school.



Een van de minpunten, is dat de meeste mensen niet goed leren omgaan met feedback en kritiek op school. Maar dat leer je in de volwassen wereld snel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Overigens misschien leuk om te weten maar ook Vrije Scholen zijn vanaf dit schooljaar verplicht om de CITO toets af te nemen. Je kunt de resultaten daarvan gewoon opvragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het nog steeds zo is dat het basisonderwijs in 7 jaar wordt gegeven ipv 6. Want dan gaat je kind op haar 13e naar de brugklas en is ze dus een jaar ouder dan haar klasgenoten.



Ik was een goede leerling en ben van de 6e klas naar de brugklas gegaan. Voor mij was dat geen probleem. Mijn zus is van de 7e klas naar de 2e klas gegaan: Dat gaf meer problemen.



En ik functioneer trouwens uitstekend in de gewone maatschappij, dank u wel voor het vooroordeel.
quote:lizzious schreef op 10 oktober 2012 @ 16:02:

[...]



Dit is dus ook waarom ik mijn dochter misschien naar de vrije school wil sturen.

Ik vraag me af of de hardnekkige vooroordelen gegrond zijn anno 2012. De onderwijsinspectie zit er toch ook bovenop?Maar het is dus de overgang naar de (reguliere) middelbare school wat mij doet twijfelen...Onderwijsinspectie kijkt naar de resultaten van rekenen, technisch lezen en spelling, naar hoe wordt omgegaan met leerlingen met een achterstand en nog een aantal administratieve zaken. Wat een school doet aan geschiedenis, aardrijkskunde, taal, begrijpend lezen, natuur, techniek enz., daar kijken ze niet naar. En dit wordt ook niet meegenomen in het oordeel.
Alle reacties Link kopieren
Dank Isadoro, het leek me al sterk (lees:onzin) dat kinderen van de vrije school altijd zoekende zouden blijven.



@Elynn: nee hoor, ik denk dat je nu iets omdraait. Niet elke ouder vindt het sociale aspect even belangrijk. Ik vind het belangrijk dat kinderen bewuster gemaakt worden. Zie veel respect en beleefdheid bij kinderen die van de vrije school af komen en echt iets minder bij kinderen van de reguliere school. Ligt natuurlijk ook aan de ouders, maar elk beetje opvoeden is meegenomen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=13093235,noline]reisa1978 schreef op 10 oktober 2012 @ 16:



Wat een school doet aan geschiedenis, aardrijkskunde, taal, begrijpend lezen, natuur, techniek enz., daar kijken ze niet naar. En dit wordt ook niet meegenomen in het oordeel.



Vreemd eigenlijk. Dat stukje hoort toch ook bij het cognitieve?



Dat van die cito toets vind ik een positief iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Plokkie schreef op 10 oktober 2012 @ 15:56:

Je kunt van alle scholen de resultaten opvragen bij de inspectie. Iedere school in Nederland behoort dezelfde basis af te leveren en wordt daar ook op getest. Wat Redband zegt is dus klinkklare onzin.

Hoe het tegenwoordig is weet ik niet, maar het is in ieder geval lang zo geweest dat kinderen die tot en met de middelbare school op de Vrije School hadden gezeten, weinig basiskennis hadden in vergelijking met kinderen die van een gewone middelbare school kwamen. En ja, dat heb ik in mijn omgeving gezien. Zo'n onzin is het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je ze bewust wilt maken, dan zou ik dat gewoon echt zelf ter hand nemen en niet overlaten aan de school.
Alle reacties Link kopieren
Roelfien je hebt wel deels gelijk. In 2008 stond nog ongeveer 1/3 van de vrije scholen bekend als zwak bij de onderwijsinspectie. Maar daar is veel in geïnvesteerd en met name op het gebied van aansluiting bij het reguliere middelbare onderwijs. Op dit moment scoort nog ongeveer 13% van de scholen zwak (dit is gelijk aan het landelijk gemiddeld voor de overige basisscholen in Nederland). En met de komst van de verplichte cito-toets (http://nos.nl/artikel/222 ... icht-op-alle-scholen.html), zullen alle vrije scholen er hard aan blijven werken om te zorgen dat ze voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie. Dat neemt niet weg dat ze wel de ruimte nemen om op een andere wijze naar kinderen te kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 10 oktober 2012 @ 16:11:

@Elynn: nee hoor, ik denk dat je nu iets omdraait. Niet elke ouder vindt het sociale aspect even belangrijk. Ik vind het belangrijk dat kinderen bewuster gemaakt worden. Zie veel respect en beleefdheid bij kinderen die van de vrije school af komen en echt iets minder bij kinderen van de reguliere school. Ligt natuurlijk ook aan de ouders, maar elk beetje opvoeden is meegenomen toch?





Ik snap wel wat je bedoelt, maar aandacht voor het sociale is niet voorbehouden aan de Vrije School. Mijn dochter zit op een niet-vrije basisschool (Dalton-onderwijs, maar dat staat los van wat ik eigenlijk wil zeggen), waar veel aan sociale vaardigheden wordt gedaan (klassikaal, maar ook schoolbreed, bijvoorbeeld met het landelijke project de Vreedzame School).



Ik bedoel eigenlijk: als dit aspect belangrijk voor je is (en het je niet puur om de antroposofische principes te doen is), dan loont het zeker de moeite om ook naar andere scholen te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Al die dingen zou ik zelf uit gaan dragen. Je kan het je kinderen zelf ook bij brengen. Op elke school zijn ze al bezig met omgang met elkaar. Voorbeeld geven.
Alle reacties Link kopieren
Vrije school ken ik niet, maar ik heb mijn dochter ingeschreven op een Daltonschool. Klinkt wel alsof het wel wat overeenkomt. Het onderwijs is gericht op samenwerken, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Ik heb er verder niet over nagedacht hoe groot de overgang is van basisschool naar reguliere middelbare school, maar ik hoop toch dat de school daar zelf ook wel op inspringt. Ik kreeg zelf in groep 8 al huiswerk en een agenda van school om te wennen, en dat was op een "gewone" basisschool. Dus daar zit ik zelf niet zo mee in mijn maag, misschien kan je dit navragen bij die basisschool?
Alle reacties Link kopieren
En waar ik me ook even in zou verdiepen: het computeronderwijs op Vrije Scholen. Vaak komen kinderen pas in de bovenbouw in contact met computers. Ik zelf vind dat een nadeel, want kinderen van nu groeien op in een digitale maatschappij waarin het m.i. van belang is al jong te weten hoe het werkt en ICT te zien als een vaak nuttig hulpmiddel in plaats van een 'gevaar' waar je verre van moet blijven. Wellicht denk jij hier anders over, maar het is in elk geval een punt van verschil dat je aandacht verdient.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 10 oktober 2012 @ 16:37:

En waar ik me ook even in zou verdiepen: het computeronderwijs op Vrije Scholen. Vaak komen kinderen pas in de bovenbouw in contact met computers. Ik zelf vind dat een nadeel, want kinderen van nu groeien op in een digitale maatschappij waarin het m.i. van belang is al jong te weten hoe het werkt en ICT te zien als een vaak nuttig hulpmiddel in plaats van een 'gevaar' waar je verre van moet blijven. Wellicht denk jij hier anders over, maar het is in elk geval een punt van verschil dat je aandacht verdient.Ik zie dat juist niet als nadeel. Kinderen komen thuis en op andere plekken dan school al genoeg in aanraking met computers. En het is ook op iets latere leeftijd zo aan te leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven