Naar de vrije school...of toch niet?

10-10-2012 15:28 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een dochtertje van 2 en ben me (ja, nu al) aan het orienteren voor de kleuter en - basischool voor haar. Vlakbij waar ik woon zit een vrije school. Ben er geweest, sfeer geproefd en...tja, lijkt me voor kleuters en jonge kinderen een fijne school om op te zitten. Veel muziek, natuur en vooral, een zachte manier van omgaan met elkaar.

Mijn twijfelpunt: hoe ervaren kinderen de overgang naar een 'gewone school' daarna, voortgezet onderwijs dus. Heb hier veel ( niet al te beste) verhalen over gehoord maar die gaan dan ook wel weer 20 jaar terug. Er is veel veranderd. Of niet?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien hebben jullie zelf kinderen die net deze overstap gemaakt hebben. Hoe hebben zij ( en jullie) hun schooltijd op de vrije school ervaren?



Dank jullie wel voor het delen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lide schreef op 26 oktober 2012 @ 23:14:

Ik werk ook niet in een creatief beroep maar in een wo-beroep...

Het is ook niet zozeer dat we onze dochter in een crea beroep willen zien hoor!



En misschien hebben we helemaal verkeerd gekeken ook bij dalton en montessori, we hadden er idd weinig mee.





Het is ook heel moeilijk om een school te kiezen, vond ik. Als je er 10 spreekt hebben ze allemaal een mooi verhaal over al dit soort dingen, ik had op een gegeven moment echt zoiets van "ehmm... en doen jullie ook nog gewoon aan leren?"



Als ik je een paar tips mag geven: reisafstand is volgens mij een belangrijk criterium. Als je kunt kiezen tussen een best-wel-leuke school op de hoek en een misschien-nog-wel-leukere aan de andere kant van je wijk/dorp/stad, kies dan gewoon voor die leuke op de hoek. Dan heb je vriendjes die ook in de straat wonen, andere ouders waar je op terug kunt vallen die ook al in de straat wonen, kan je kind vanaf een jaar of 8 gewoon zelf naar huis lopen ipv dat je tot groep 7 moet brengen en halen, dat soort dingen.



Verder: grootte van de klassen en samenstelling van de klassen. Veel of weinig zorgleerlingen, hoe is de verhouding jongen/meisje, dat soort dingen. Hoe is de veiligheid gesteld, ook een goede. Wat wordt er van ouders aan participatie verwacht? Ik ben op een school geweest waar serieus verplicht was dat elke ouder minimaal zoveel uur per jaar pleinwacht en corvee en weet ik het moest doen. Leuk, als je allebei een baan hebt, not. (Ik doe best veel op school, overigens, maar dat verplichte vond ik zo dwingend.) Hoe is het met overblijven geregeld?



Die praktische zaken - dat is tenminste mijn ervaring - worden op den duur veel belangrijker dan welke filosofie een school aanhangt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 26 oktober 2012 @ 23:32:

[...]





Bijna goed;)

Volgens mij hebben heel veel scholen iets van de jenaplanmethode (en vast ook dalton- en montessoridingen) overgenomen. In mijn tijd was dat nog niet. Ik kon me niet voorstellen hoe dat ging in de klas bij vriendinnetjes van andere scholen waar klassikaal lesgegeven werd.Klopt hoor, de school waar mijn zoon nu op zit is zelfs de enige school die ik gesproken heb waar ze " klassikaal onderwijs" zelfs als bijzonderheid vermelden. Dat verbaasde me enorm bij mijn eerste zoektocht, dat klassikaal onderwijs helemaal uit de mode lijkt te zijn. In de laatste 30 jaar is het onderwijs echt radicaal veranderd, vind ik. Ik ben vaak jaloers op hoe leuk de school van mijn zoon is (dat geldt voor beide scholen) in vergelijk met mijn eigen basisschool tijd. Ik was een heel creatief kind en ook nog eens bovengemiddeld slim, en had op zo'n school anno nu waarschijnlijk gefloreerd (en ik vond school vroeger ook al leuk, wel saai, maar heb er nooit een hekel aan gehad.)
Am Yisrael Chai!
quote:Lide schreef op 26 oktober 2012 @ 22:53:

Hahaha moet wel een beetje lachen om het beeld dat je neer zet

Ik heb gewoon heel erg het idee -en de scholen die ik bezocht bevestigden dat ook- dat er in veel onderwijs van nu onevenredig veel gericht wordt op de cognitieve kant van het onderwijs, het enorme belang dat er gehecht wordt aan de cito-eindscore, peuters die al met leerlijnen te maken krijgen, met taakjes moeten werken, moeten leren evalueren, kleuters die al zelfstandig moeten werken.... een school had in de kleuterklas bijna geen spelmateriaal!!! Geen poppenhoek, geen bouwhoek, louter ingelkleurde kleurplaten aan de muur en tafeltjes (!) met stoeltjes. Dan krijg ik het spaans benauwd, ik vind het van groot belang dat in het kleuteronderwijs kinderen vrij kunnen spelen, omdat spel van levensbelang is voor de ontwikkeling van jonge kinderen; zowel sociaal emotioneel als cognitief. '



Zie deze link:



persbericht



Tja, dan vraag ik me toch een beetje af op welke school je bent geweest. Ik werk op veel verschillende scholen, en zie overal in de kleuterklassen gewoon hoeken waarin de kinderen mogen spelen, voldoende spelmateriaal en juist veel verschillende werkjes aan de muren, geen standaard kleurplaten. Daarnaast zie ik ook steeds meer scholen die het werken met hoeken doortrekken naar groep 3.



Maar het is al vaker gezegd, als jij vindt dat het VS onderwijs aansluit bij jullie en jullie kind, stuur je kind dan vooral naar de VS. Mijn tip is alleen, kijk ook eens rond op reguliere scholen, want heel veel dingen van de VS vind je daar ook gewoon terug.



En nog even een aanvulling: staar je niet blind op inspectierapporten. Heel veel scholen hebben het namelijk op papier allemaal prima in orde, keurig op papier wat moet, maar in de praktijk blijft het een rommeltje. Ook uitstroom wil niet heel veel zeggen, want wat al eerder is gezegd op het VO onderwijs kelderen heel veel leerlingen ook nog qua niveau. Overigens vind ik dit laatste niet typisch VS, want ook steeds meer reguliere scholen oefenen op CITO en weet ik wat niet meer waardoor de uitstroom hoog is, maar een heleboel kinderen eenmaal op het VO alsnog kelderen.
Alle reacties Link kopieren
Wij bezochten onlangs een school waar het klaslokaal van de groepen 1 & 2 er vrijwel hetzelfde uitzag als die van de hogere groepen. Geen bouw-, puzzel-, speel- of poppenhoek, geen lekkere grote waterbak om gezamenlijk kwasten in uit te spoelen, geen herfsttafel of iets in die richting, maar gewoon groepjes van vier tafeltjes tegen elkaar waaraan gewerkt werd. Op de gang kwamen we nog wel een winkeltje tegen, wat er eerlijk gezegd nogal ongebruikt uitzag. De reden die het schoolhoofd opgaf was dat kinderen van deze leeftijd willen leren ipv spelen.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorcha_ schreef op 10 oktober 2012 @ 18:04:

Vraag ik me dan af... een kind graag wil leren lezen maar de tanden zijn nog niet gewisseld? Met alle geweld tegenhouden?Nee hoor, ik kon lezen in groep een en er werden gewoon boekjes de klas in gehaald voor me. Bij mij op school was niemand zo streng in de leer en toen ik naar het reguliere onderwijs ging had ik een grote voorsprong.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf dus het hele traject doorlopen en heb inmiddels via d pabo kennis gemaakt met een heleboel vormen van onderwijs. Mijn laatste stage was op een Tom- school die pretendeerde het kind helemaal te volgen in de ontwikkeling. Ze vergaan alleen wel te zeggen dat ze alleen de cognitieve ontwikkeling volgden... De rest was echt om te huilen. Kinderen kregen 1 dag in de week een uur handvaardigheid en als ze de rest van de week niet genoeg af hadden moesten ze ook in dat uur doorwerken. Er was een kieskauwt maar daarin staan alleeën spelletjes die cognitief benaderd moeten worden. Vreselijk.



De Vrije school heeft ook zeker nadelen, vooral dat het zo afhankelijk is van de leerkracht en de visie van de school. Hier in Nijmegen zit een moderne school die echt weinig anders is dan de reguliere scholen hier, behalve dat ze inderdaad meer vanuit de natuur werken en creatiever lesgeven. Ik had zelf dus echt geen achterstand toen ik mijn diploma ging halen en ging studeren en mijn klasgenoten ook niet. Maar ik word enorm kriebelig van verhalen dat ze geen paracetamol gebruiken etc, dat is gewoon niet waar en grotendeels hear say denk ik. Als je er zelf een goed gevoel bij hebt, gewoon doen. Het klinkt alsof je grondig onderzoek hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
En een kieskauwt is natuurlijk een kieskast. Dat deed mijn iPad hoor, niet mijn opleiding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf Vrije School gedaan, maar alleen de middelbare en ondanks dat het voor mij geen ideale school was denk ik dat het voor veel mensen wel een prettige vorm van onderwijs was. In deze maatschappij moet je zo gigantisch snel volwassen worden, op de VS kun je nog iets langer kind blijven en dat vind ik een grote pre.



Overigens vond ik euritmie wel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Tomatensoep even een boel vragen voor jou, wel specifiek over het lagere schoolonderwijs: hoe lang geleden ben heb je de vrije school afgerond dan? En wat maakt een vs modern? Jij kreeg dus wel meer op maat aangeboden lesstof? Ik ben soms zo bang dat het klassikale te weinig onderscheid maakt. En hoe kijk jij als pabostudent nu op het vrije school onderwijs versus andere vormen van onderwijs? Had jij je hele schoolperiode dezelfde leraar? En ooit les gehad in het 'kofschip' en WO-II?

Kleuterden veel kinderen nog een extra jaar?

Hoe strikt waren ze mbt tot bijvoorbeeld muziek (geen elektronische muziek ed, geen televisie etc?

Ik merk dat hier inderdaad veel kritici zaken noemen waarvan ik me afvraag of dat nog wel van deze tijd is.

Ik hoop dat je het niet erg vindt ze te beantwoorden
Alle reacties Link kopieren
quote:muscaria schreef op 13 februari 2012 @ 22:31:



Vrije scholen verschillen wel erg van elkaar dus ik zou niet te veel afgaan op wat je hoort over 'het' vrije schoolonderwijs.



Wij hebben lang getwijfeld over de Vrije School omdat we er zelf geen ervaring mee hadden.

We hebben ons er in verdiept, rapporten van de onderwijsinspectie gelezen en een paar goede gesprekken met leerkrachten op de school gehad. Uiteindelijk hebben we voor de Vrije School gekozen. In elk geval voor de kleuterschool. We hadden in eerste instantie wel onze twijfels. Maar om eerlijk te zijn berustten onze ideeën over de Vrije School geheel op vooroordelen die ik hier ook wel langs heb zien komen. Het vrije schoolonderwijs heeft in de afgelopen tien, twaalf jaar veel vernieuwingen doorgevoerd.

Er is niet sprake van een leerachterstand, want vrije scholen moeten tegenwoordig gewoon aan de eisen van de onderwijsinspectie voldoen. Dat betekent dat er ook op de vrije scholen een leerlingvolgsysteem is en er cito-toetsen worden afgenomen. Ja, zelfs voor de kleuters! Alleen dan niet 5 keer tijdens de twee kleuterjaren, wat op sommige reguliere scholen gebruikelijk is, maar 1 keer halverwege het tweede kleuterjaar. En gelukkig had mijn dochter niet eens door dat het een toets was . Aan het einde van groep 8 hebben kinderen op de Vrije School op het gebied van de cognitieve vakken gemiddeld hetzelfde niveau als kinderen van reguliere scholen.

Omdat ze vroeger op vrije scholen al veel individuele aandacht gaven aan en hiermee vaak leerlingen hebben aangetrokken die al leerproblemen hadden, worden die problemen nu wel eens onterecht aan het Vrije Schoolonderwijs toegekend. Tegenwoordig heb je ook op reguliere scholen vaak een plusklas of extra zorg voor rugzakleerlingen, daardoor is het aantal rugzakleerlingen op de vrije scholen nu meer gemiddeld dan voorheen.



Sinds onze dochter er begonnen is, zijn we alleen maar enthousiaster geworden en na de kleuterjaren gaat ze door naar de basisschool. We hebben het idee dat op deze school haar het plezier in het leren wordt bijgebracht. En wat een geweldige sfeer er op die school hangt! Tot nu toe valt ons op dat mensen echt vriendelijk en respectvol met elkaar omgaan, zowel leerkrachten en leerlingen met elkaar maar ook leerlingen onderling. Er heerst een sfeer van rust en regelmaat met veel persoonlijke aandacht voor de kinderen. En helemaal niet zweverig of vaag, maar naar ons idee juist heel duidelijk over waar de school voor staat, naar zowel kinderen als de ouders toe. Ze spelen lekker veel buiten, leren veel over de natuur (en over duurzaamheid d.m.v. allerlei projecten) en leren met hart, hoofd en handen. Geen schreeuwerig plastic speelgoed maar rustige kleuren en natuurlijke materialen. Veel ruimte voor creativiteit. Het type ouders is heel verschillend en ik heb het gevoel dat iedereen er zichzelf mag zijn.

Wat ik een voordeel vind is dat ze de komende zes jaar in de zelfde klas blijft, waardoor ze echt een band met elkaar opbouwen. En dat een klas gemiddeld uit niet meer dan 25 leerlingen bestaat.

Ik raad je aan om eens wat gesprekken te voeren en vooral de sfeer op de school eens te proeven. Succes!



Dit was mijn reactie op een eerder forum, een heel verhaal, maar dat is onze ervaring met de vrije school.

Ik kan er nu alleen nog aan toevoegen dat mijn dochter nu net 6 jaar is en in groep 3 zit, en volop bezig is met lezen, schrijven en rekenen en al een paar tafels heeft geleerd. Ze heeft nog geen tand gewisseld maar kan al heel goed lezen. Dat had ze zichzelf aangeleerd -alhoewel gestimuleerd in de kleuterklas door spelletjes met letterherkenning-, maar is daarin vanuit de Vrije school zeker niet afgeremd. In een groepje met andere kinderen uit haar klas die hierin voorlopen, krijgt ze extra leesstof op een ander niveau. Cognitief doet het onderwijs -niet meer- onder aan andere schooltypen, maar wij vinden dat het net iets extra's biedt wat wij onze kinderen willen meegeven.



Om een indruk te krijgen: op leraar 24 staat een filmpje van over het vrije kleuteronderwijs van de Vrijeschool Amersfoort en ook op de site van de Vuurvogel in Driebergen staat een filmpje over de school.
Alle reacties Link kopieren
Het "Vrije"van de Vrije School heeft niets te maken met een vrije omgang. Het is destijds gekozen omdat deze school niet financieel afhankelijk wilde zijn van de overheid, zodat de overheid inhoudelijk geen zeggenschap zou hebben. Inmiddels al lang achterhaald, ze worden al een tijdje gesubsidieerd.



Regels en grenzen worden juist belangrijk gevonden voor kinderen, omdat dat ze veiligheid biedt. Natuurlijk zijn er ook mensen die dat niet zo zien, ook binnen de Vrije School.



Hier blije, slimme en breed ontwikkelde Vrije School-kinderen. Zo zie ik ze vaak. Ook niet- Vrije School kinderen trouwens. Een van mijn kinderen is net overgestapt naar een reguliere middelbare school, geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Muscaria, dankjewel voor je reactie! Waar heb jij je kinderen zitten als ik vragen mag? Het klinkt echt super daar!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf op meerdere scholen gezeten. montessori, openbare, katholieke en vrije school.



De vrije school is goed voor iemand die niet snel kan leren (lopen namelijk ontzettend achter vergeleken met de overige scholen en ik had dus heel veel problemen met de overstap naar een 'normale' middelbare school).



Ze hebben geen toetsen en daarmee ook geen huiswerk en je leert dus niet voor jezelf leren. Ze passen zich ook aan, aan de langzaamste van de klas en daardoor verveelde ik mij heel erg snel. Het is wel een leuke school wanneer je dus niet zo 'snel' bent omdat er heel veel andere afleidingen zijn en daarnaast wordt er op een hele leuke manier geleerd. Er wordt heel veel gedaan op gebied van praktisch leren.



Het ligt er dus aan of je er voor wil kiezen dat er veel diversiteit op de school is of voor kwaliteit.



De middelbare school heeft ook pas sinds een paar jaar examens.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer en waar heb jij er dan gezeten?

Ik vind de reacties zo uiteenlopend, dat ik eerlijk gezegd denk dat er een groot verschil tussen de vrije scholen onderling bestaat, maar ook tussen pakweg 10-15 jaar terug en nu...

Er wordt nu nl wel getoetst (oa cito), uitstroom is 80 procent Havo-Vwo op de school waar wij zijn gaan kijken...

Op zich is het wel goed je antwoord daar dan mee te nuanceren valkgezicht, want nu klinkt jouw ervaring als zijnde geldend voor alle vrije scholen op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Lide, de vrijeschool die je bezocht hebt en alles wat de directeur gezegd heeft klinkt echt heel herkenbaar! Maar toch is het niet dezelfde vrijeschool



Ik zie hier heel veel reacties langskomen die echt een vertekend beeld geven van hoe het er NU op vrije scholen aan toe gaat. Ik heb zelf niet op een vrije school gezeten, mijn man ook niet en we zijn ook helemaal niet antroposofisch. Over bepaalde dingen ben ik het niet eens. Als het onderwijs nog zo zou zijn als het 30 jaar geleden was, hadden we er zeker niet voor gekozen. maar er is echt heel veel veranderd. Hoeveel, dat hangt af van de vrije school waarvoor je kiest. De school die Lide beschrijft en de school waar mijn kinderen naartoe gaan, zijn, zoals de meeste vrijescholen in Nederland inmiddels zijn, moderne vrije scholen.



Zo schreef iemand hier dat ze zelf op de vrije school had gezeten en daar alleen de vormletters leerde schrijven en een taalachterstand ontwikkelde. Mijn dochter leert ook de vormletters (om te begrijpen waar de vorm van de letter oorspronkelijk vandaan komt-de s heeft de vorm van een slang, bijvoorbeeld, dat maakt het ook gemakkelijk 'm te onthouden) maar daarnaast leert ze ook gewoon de drukletter en de schrijfletter. Alleen de schrijfletter leert ze schrijven, net als op reguliere scholen. Zover ik weet wordt deze methode op alle vrije scholen in Nederland, als het niet al is gedaan, doorgevoerd. Ook leert ze in groep 3 dus al volop rekenen, waar ze vroeger op vrije scholen later mee begonnen. Er worden gewoon Cito-toetsen afgenomen (binnenkort op alle vrije scholen overigens, want dat is dan wettelijk verplicht) en de resultaten zijn boven het landelijk gemiddelde.



Eten en drinken dat op school wordt aangeboden is biologisch, maar het is zeker niet verplicht om dat van thuis ook mee te geven. Thuis kijken ze tv en spelen ze wel eens een spelletje op de laptop, en daar zouden we als ouders echt nooit op aangesproken worden. Op een dag dat ze speelgoed mee mogen nemen, nemen kinderen massaal skeelers, Playmobil etc mee, is allemaal prima. Ik ben blij dat ze op school in de eerste jaren nog niet met computers werken, dat komt allemaal over een paar jaar wel. Ze mogen van mij eerst de wereld om zich heen ontdekken.



Zoals veel reguliere scholen allerlei dingen van het vrije school onderwijs hebben overgenomen, (het continue rooster, creatieve vakken, spreuken als 'leren met hoofd, hart en handen', zo lijkt het vrije schoolonderwijs ook veel meer op het reguliere onderwijs dan hier vaak wordt beweerd. Cognitief is het niveau hetzelfde, alleen krijgen ze er dan creatieve vakken en bijvoorbeeld tuinbouw en houtbewerking bij.



Het grote merendeel van de ouders en ook leerkrachten, is, net als wijzelf, niet antroposofisch. Soepjurken heb ik er niet veel gezien, wel zelfgebreide truien (is dat tegenwoordig niet weer heel erg hip) en vooral veel King Louie jurkjes. Mijn dochter valt er in haar knalroze kleertjes, met haar Dora-rugzak en Hello Kitty beker en broodtrommel totaal niet op. Ik heb het gevoel dat iedereen lekker zichzelf mag zijn, zowel kinderen als ouders.



Het vrije schoolonderwijs is niet antroposofisch onderwijs. Het vindt inspiratie in de antroposofische levensvisie en de pedagogische inzichten van de filosoof en opvoedkundige Rudolf Steiner. Hij bracht aan het begin van de 20e eeuw in het onderwijs belangrijke vernieuwingen op gang. Dat betekent dus niet dat kinderen antroposofie bijgebracht wordt ofzo. Je hoeft het zeker niet met de hele visie van Steiner eens te zijn om voor deze school te kiezen. En zijn ideeën moet je wel terugvertalen naar de tijd waarin hij leefde: rond 1900. Of zoals veel vrijeschoolouders,-leerlingen en -docenten tegenwoordig zeggen: "Als Steiner in deze tijd zou leven, zou hij ook met een tablet rondlopen".
Alle reacties Link kopieren
Mucaria, mooie reactie hoor!!! Hoe zit het op jullie school met computeronderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Lide, op deze school is er een computerlokaal waar de kinderen vanaf de vierde klas met de computer leren omgaan en iets op kunnen zoeken. Daarnaast kunnen ze in hun keuze-uur (1 uur per week) naast bijvoorbeeld muziek, thaeater of dans, figuurzagen, koken, dichten, glas in lood zetten, vilten, Japans, filosoferen, etc, ook voor een computercursus kiezen.



Ook in de plusklas zijn computers, dus mocht het voor een kind goed zijn al eerder gebruik van de computer te maken, omdat het bijvoorbeeld dyslectisch of autistisch is, dan gebeurd dat gewoon.



Laatst was er op school een ouderavond / voorlichtingsavond over computergebruik, en daarbij was totaal niet aan de orde OF je computers moest gebruiken op de vrije school- want dat was toch vanzelfsprekend in deze tijd- maar in welke mate en hoe deze in te zetten. Computerprogramma’s stimuleren wel de reactie maar niet het creëren van een spel. Daarom ligt in het vrijeschoolonderwijs de nadruk op leren via het schoolbord, boekjes en zelf schrijven.



Enige tijd geleden stond in de The New York Times een artikel over de Waldorf School in SiliconValley, de school waar werknemers van Google en Apple hun kinderen naartoe sturen. Computers zijn er taboe. 'Het idee dat mijn kind beter leert lezen en rekenen op een iPad is bespottelijk' zegt een manager communicatie bij Google in dat artikel. Hij bezit een universitaire graad in informatica. Hij wil het beste voor zijn kinderen, en het beste, dat is kennelijk iets met boeken, potloden en papier. Met technologie omgaan leren ze vanzelf wel. 'It's supereasy, it'slikelearningtousetoothpaste. At Google andall these places we make technology as brain-dead easy touse as possible.' De grote vernieuwers op het gebied van computertechnologie begrijpen het: onderwijs draait om menselijk contact.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste stukje was een citaat uiteraard
Alle reacties Link kopieren
Wauw muscaria, wat klinkt dat geweldig!!! Ook de keuzevakken! Wordt heel benieuwd waar je zit, bolwerk van de vs in oosten des lands?
Alle reacties Link kopieren
@ Lide: Als je meer over onze ervaringen wilt weten, kun je me ook mailen.
Alle reacties Link kopieren
Hopake, over sektarisch en dogmatisch gesproken... wat een rare website. De website is opgezet door een Belg die allerlei zelfgeschreven artikelen plaatst over wat er allemaal mis is met de de antroposofie, daarbij worden werkelijk alle vrije scholen, zowel in België als Nederland onder vuur genomen. Zoveel agressie klinkt in de artikelen door, en dan iets schrijven over geweld op vrije scholen? Ik heb nog nooit iets van geweld meegemaakt of erover gehoord op de vrije school en wat ik van de Vuurvogel in Driebergen weet is dat het wat dat betreft een heel goede naam heeft. Het klinkt als een verhaal van een ouder met een kind dat op die school gepest is, en dat door de eigenaar van deze website is opgeblazen. Ik geloof helemaal niet dat er 'diverse overheidsinstanties' zich mee bezig houden, want dan zouden ze niet zo'n goed rapport van de onderwijsinspectie krijgen.



Sterker nog, ik lees in een eerder rapport van de onderwijsinspectie over deze vrijeschool in Driebergen:

"Tijdens het onderzoek is de volgende indicator toegevoegd “4.7 Het personeel van de school zorgt ervoor dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en anderen

omgaan”, omdat de school daarop opvallende prestaties levert.



Echt een rare website die je noemt hoor, heb je die zelf gemaakt? Van bepaalde "reacties" op zo'n artikel, zoals dat wat je noemt, betwijfel ik of ze echt zijn. Niet alleen vanwege de inhoud, maar ook vanwege het taalgebruik: waarom zou een ouder van een kind dat op die school in Driebergen gezeten heeft het woord "steinerschool" gebruiken? Het is immers geen steinerschool en dan gebruik je dat woord als ouder dus ook helemaal niet. Dat woord wordt in België gebruikt om vrije scholen aan te duiden, maar in Nederland gebruikt iedereen het woord vrijeschool...
anoniem_146697 wijzigde dit bericht op 15-11-2012 11:13
Reden: Ik las in de viva-huisregels dat het plaatsen van studie- en schoolonderzoeken verboden is. Vandaar link verwijderd. Mijn excuses hiervoor!
% gewijzigd
ja, muscaria, rare website en ik kan ook nergens terug vinden wat nou de achtergrond is van de eigenaar van de site.

Ik neem de posts van hopake dan ook totaal niet serieus (al ben ik het er toevallig wel mee eens dat de antroposofie een achterlijke sekte is, maar dat is dan ook het enige).
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad vosje. En nogmaals, ik ben zelf ook geen antroposoof, maar dat hoef je dus ook niet te zijn om voor een vrije school te kiezen. Ik heb bijvoorbeeld zelf niets met de antroposofische geneeskunde, maar de kinderen hier op school gaan in de kleuterklas allemaal naar de arts van het consultatiebureau en er komt een logopediste naar de school, als er een psycholoog nodig is komt die ook -allemaal niet antroposofisch dus.
hm... ja, het ligt ook wel aan welke Vrije School, volgens mij. Ik kreeg op school echt geen paracetamol als ik pijn had en op elke kneuzing werd arnica gesmeerd, ipv gekoeld. Ik kan echt een boek schrijven over rare antroposofische gedachten en gedragingen die ik tegen ben gekomen. Maar de school waar ik op zat staat ook een beetje bekend als diehard antroposofisch en het is inmiddels ook al 14 jaar geleden dat ik daar weg ging. Ik ben er daarom wel een beetje op afgeknapt denk ik. En niet alleen leren belangrijk vinden en creatieve dingen doen, vind je ook op andere scholen. Onze oudste gaat naar een jenaplan school. Die zat toevallig in de buurt en we zijn er gaan kijken, niet specifiek gekozen voor jenaplan want volgens mij gaat het uiteindelijk om de leraren en de sfeer op de school, die maken of een kind er gelukkig is of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat mijn ervaringen niet meetellen en kunnen blijven staan in deze draad.

De site waarnaar ik linkte is niet de mijne hoor Muscaria, maar van een deskundige zie www.steinerscholen.com op het gebied van steinerscholen en vrijescholen.



@muscaria



In dat draadje op Steinerscholen.com reageren zowel Belgen als Nederlanders. Sommigen gebruiken steinerschool en anderen vrije school.



Je citeert uit een oud inspectie rapport.



Het rapport van onderwijs inspectie is niet goed maar voldoende. Bijna overal 3 (voldoende) en bijna nergens 4 (goed).



Kwaliteitzorg inspectie rapport Vuurvogel is onvoldoende.



"Binnen de kwaliteitzorg zijn nog twee onderdelen als onvoldoende beoordeeld. In de eerste plaats evalueert de school nog onvoldoende het onderwijs en leren."





"Een ander onderdeel van de kwaliteitzorg dat nog als onvoldoende is beoordeeld, is het borgen van de bereikte kwaliteit."



Leer opbrengsten lezen zijn onvoldoende



"De resultaten voor technisch lezen zijn echter onvoldoende. Deels is dit te verklaren door het feit dat het technisch lezen in de vrije school pas

uitgebreid aan bod komt in groep 4 (klas 2). De resultaten in de hogere klassen zijn echter ook risicovol."



bron: http://vrijeschooldrieber ... 012/03/owinsp_rapport.pdf





Geweld en vrije school



"Mijn zoon kreeg ook harde klappen te verduren. Zijn vader greep niet in. Zijn commentaar: “mijn zoon heeft een hele sterke persoonlijkheid en jouw zoon is zwak en dat lokt nou eenmaal agressie uit. Het is in feite de schuld van jouw zoons zwakke karakter dat mijn kind zoveel agressie toont.” Let wel ze waren beiden niet ouder dan zes! Mijn zoon kreeg harde klappen op z’n hoofd met een stuk hard-plastic speelgoed, maar ingrijpen ho maar!

Deze ego-tripper was leider in een a’sofisch peuterklasje, wat een kwal!"



bron:http://weblog.steinerscholen.com/2011/0 ... mment-7189

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven