Naar de vrije school...of toch niet?

10-10-2012 15:28 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een dochtertje van 2 en ben me (ja, nu al) aan het orienteren voor de kleuter en - basischool voor haar. Vlakbij waar ik woon zit een vrije school. Ben er geweest, sfeer geproefd en...tja, lijkt me voor kleuters en jonge kinderen een fijne school om op te zitten. Veel muziek, natuur en vooral, een zachte manier van omgaan met elkaar.

Mijn twijfelpunt: hoe ervaren kinderen de overgang naar een 'gewone school' daarna, voortgezet onderwijs dus. Heb hier veel ( niet al te beste) verhalen over gehoord maar die gaan dan ook wel weer 20 jaar terug. Er is veel veranderd. Of niet?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien hebben jullie zelf kinderen die net deze overstap gemaakt hebben. Hoe hebben zij ( en jullie) hun schooltijd op de vrije school ervaren?



Dank jullie wel voor het delen
Alle reacties Link kopieren
Hopake, heb je echt alleen maar nare ervaringen dan aan je eigen vrije school tijd? En nu niet goed terecht gekomen in werk/leven, of valt het mee?
Alle reacties Link kopieren
De montessori hier ook bezocht, maar vond het vies tegenvallen qua ruimte en tijd die ze steken in niet-cognitieve vakken als creatieve vaardigheden, muziek ed. Ook vond ik in vergelijk met andere scholen het montessoriaspect niet echt meer onderscheidend: omdat docenten met tekorten zitten hebben ze ook daar vaak grote klassen en komt er van het echt individueel les geven niet veel meer. Ze werken ook daar veelal in groepen (vertrelde het hoofd).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vosje,



Ik heb meer te doen dan hier te reageren op het viva forum, het is idd de eerste keer dat ik hier wat schrijf.

Het mooie van dit forum is dat een ieder hier de kans krijgt op de interessante vraag van Lizzious " Naar de vrije school of toch niet" te reageren.

Veel tijd besteed ik er niet aan, maar als ik wat schrijf hier op het forum wil ik het wel naar eer en geweten en met de nodige bron vermelding kunnen doen.

Het moet maar geen geroep toeter worden, dan is een kroeg een geschiktere plaats.



@ Lide,



Over het algemeen heb ik minder goede ervaringen met de vrije school en antroposofische beweging.



Maar ik ben zeker ook een flink aantal zeer warme en liefdevolle mensen tegen gekomen, mensen die bij zichzelf konden blijven, die vragen durfden te stellen en zich niet lieten mee sleuren in de vrije school cultuur, een cultuur die wanneer deze zich onbewust manifesteert veel kenmerken van een sekte laat zien.

De reactie op deze soms zeer ongezonde cultuur, was er uiteindelijk een van vertrek, een vertrek van juist die waardevolle mensen die het in zich hadden de oude dogmatische waarden te transformeren naar meer vernieuwde spirituele ideeën met een ruimere bredere blik.



Op dit moment is de antroposofie nog steeds stevig in handen van de oude garde, die lijkt te vechten tegen de vergetelheid.

Daarnaast heeft de diverse media aandacht natuurlijk ook zijn invloed gehad.

Met de fraude en het misbruik binnen de antroposofische instellingen zoals oa in de Zonnehuizen en Christoforus, heeft de oude verantwoordelijk garde haar ware gezicht laten zien.

En hiermee hun eigen antroposofische zaak op grote achterstand gezet en daarmee hun soms wat naïeve volgelingen beschadigd.

De eigen beurs en het eigen ego stonden helaas centraal in deze instellingen, en niet de kinderen en hun ouders, waarvan het recht op goede zorg en het vertrouwen eveneens beschadigd is.



Ik ben goed terecht gekomen in werk en relaties, al moest er wel wat water door de zee Lide, ik heb er best veel tijd aan moeten besteden om de ingelepeld ongezonde overtuigingen bewust te maken en tegen het licht te houden, waardoor ik zelf weer tot ontplooiing kon komen.

Eigenlijk niets nieuws of bijzonders, het is een weg die velen doorlopen. Het loslaten van de oude meesters en overtuigingen, zodat er ruimte kan zijn voor het meer authentieke.



Hartelijke groet en wederom dank voor jullie reacties,
Alle reacties Link kopieren
Spuit 11 hier nog even veel nagelezen ( wat een reacties...fijn!)

As maandag, morgen dus, ga ik voor een informatiemiddag naar de vs hier. Ik heb steeds meer de neiging om mn dochtertje daar toch in te schrijven en dan alleen te laten 'kleuteren ' daar. Heb veel van jullie reacties gelezen maar ook een proefschrift op internet. Dat ging over het tegenwoordige kleuteronderwijs. Het blijkt dat kleuters op een reguliere school steeds meer in een leermodel terecht komen waarin ze zich moeten houden aan ( mi teveel) cognitieve apecten. Aangetoond is dat dit averechts werkt, Juist het spelen is voor een kleuter zo belangrijk. Dit gaf voor mij de doorslag om mn dochtertje op de vs in te schrijven. Nu is het alleen wel zo dat er onlangs een dependance geopend is van de vs ( er zijn steeds meer mensen die hun kind inschrijven op de vs). Nadeel hiervan is dat ze niet kunnen garanderen waar ze dan terecht komt. De depandance is echter een stuk verder van huis en de andere vestiging hier om de hoek.



@ Lide, ben jij nog aan het twijfelen? Of inmiddels niet

meer?



Nogmaals; heb heel veel aan de reacties. Dank!!!
Alle reacties Link kopieren
@lizzious: zo hebben wij het drie jaar geleden ook overwogen en gekozen voor in eerste instantie de kleutertijd op de vrije school. Omdat we vonden dat een kleuter ook nog echt kleuter zou moeten kunnen zijn.



In twee jaar tijd kan er ook weer zoveel gebeuren op een school. Zo kun je voor een school kiezen omdat ze prettig kleine klassen hebben, maar ze een paar jaar later deze gaan samenvoegen en opeens toch grote of gecombineerde klassen hebben. Sommige dingen kun je van te voren niet voorzien, dat blijft zo bij elke school.



Voor ons was het, omdat we maar bleven twijfelden, in elk geval een opluchting om te kiezen voor de school waar we ons op dat moment prettig bij voelden en waarvan we dachten dat die bij ons kind zou passen. En dan is twee jaar te overzien. Wij waren vanaf het begin echter al zo enthousiast dat ze daar ook gebleven is, maar als dat niet zo was geweest, was ze daarna naar een andere school gegaan. Ik begrijp dat het nog wel even duurt voor je dochter echt gaat beginnen, maar wens je vast veel plezier straks in de nieuwe fase!
quote:lizzious schreef op 11 november 2012 @ 15:08:

Spuit 11 hier nog even veel nagelezen ( wat een reacties...fijn!)

As maandag, morgen dus, ga ik voor een informatiemiddag naar de vs hier. Ik heb steeds meer de neiging om mn dochtertje daar toch in te schrijven en dan alleen te laten 'kleuteren ' daar. Heb veel van jullie reacties gelezen maar ook een proefschrift op internet. Dat ging over het tegenwoordige kleuteronderwijs. Het blijkt dat kleuters op een reguliere school steeds meer in een leermodel terecht komen waarin ze zich moeten houden aan ( mi teveel) cognitieve apecten. Aangetoond is dat dit averechts werkt, Juist het spelen is voor een kleuter zo belangrijk. Dit gaf voor mij de doorslag om mn dochtertje op de vs in te schrijven. Nu is het alleen wel zo dat er onlangs een dependance geopend is van de vs ( er zijn steeds meer mensen die hun kind inschrijven op de vs). Nadeel hiervan is dat ze niet kunnen garanderen waar ze dan terecht komt. De depandance is echter een stuk verder van huis en de andere vestiging hier om de hoek.



@ Lide, ben jij nog aan het twijfelen? Of inmiddels niet

meer?



Nogmaals; heb heel veel aan de reacties. Dank!!!Ja, dat mijn peuter op de peuter speelzaal een citotoets moet doen vind ik ook bizar. Wie verzint zoiets, denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Er is al veel geschreven dus ik weet niet of mijn reactie nog iets toevoegt, maar vanuit een iets andere invalshoek:

Ik heb veel in de kinderopvang gewerkt, zowel op reguliere als Vrije School-bso's (van drie verschillende Vrije Scholen). Ik zag toch wel degelijk verschil in de kinderen van beide onderwijssystemen:

- de overgang van peuter naar kleuter (voor het eerst naar school dus) gaf bij regulier onderwijs vaker problemen (gedragsproblemen, weer in bed of broek plassen, kinderlijker of juist overdreven 'stoer' gedrag) dan bij de vs-kinderen

- kinderen van de Vrije School gedroegen zich langer als klein kind: meegaan in fantasie, sprookjes etc., minder behoefte om zich aan te passen aan 'de groten'

- vs-kinderen konden zich beter zelf bezig houden, konden zich beter en langer concentreren, vroegen minder aandacht

- vs-kinderen waren creatiever en vaardiger (vijf- en zesjarigen draaiden bijvoorbeeld tot mijn verbazing hun hand er niet voor om te naaien met 'volwassen' naaigerei, jongetjes net zo makkelijk en graag als meisjes)

- vs-kinderen hadden minder moeite om met kinderen van een andere leeftijdsgroep om te gaan.



Allemaal persoonlijke ervaringen dus, geen wetenschappelijk onderzoek en bovenstaande observaties zijn natuurlijk algemeen en niet geldend voor elk en ieder kind.



Ik heb hier een paar keer gelezen dat ouders zelf verantwoordelijk zijn voor morele opvoeding en daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik denk dat hun omgeving een enorme impact heeft op kinderen. Hun neiging om zich aan te passen aan de rest van de groep is groot, en op een school bestaat bij de kleuters het grootste deel van de groep uit oudere kinderen. Dat leidt m.i. meer tot prestatiedruk dan het beleid van de school. Hoe ze het precies doen weet ik niet, maar op de Vrije Scholen waar ik (zij het 'tweedehands') ervaring mee had, gaan ze daar anders mee om dan de reguliere scholen.
Alle reacties Link kopieren
Hopake, dank voor je reactie, en wat naar dat je je zo hebt moeten losworstelen. Ik kan me zo voorstellen dat je je ook echt in het hol van de leeuw hebt bevonden



Lizzious, spannend morgen!!! Ik ben echt heel benieuwd wat je ervan vond, kun je hier ons uitgebreid vertellen? Kijk goed naar of er computeronderwijs gegeven wordt.

Wij zijn nog aan het twijfelen... het proefschrift van Hilde Steenbergen (en lees dan echt het proefschrift (de samenvatting, in eerder geposte link), niet wat de vrije scholen er voor interpretaties aan hebben gegeven, heeft me weer verder aan het twijfelen gebracht.

De reacties van Muscarie en anderen vindt ik daarentegen zo positief, dat we er nog steeds open voor staan.



QWE zit jij in het bolwerk in het oosten vh land? Drie vrije scholen
Alle reacties Link kopieren
Hallo hopake,

het lijkt erop dat je niet helemaal goed geïnformeerd bent over de Vrije School in Driebergen, De Vuurvogel. Ik zou je willen vragen om in plaats van hier deze reacties te plaatsen, contact op te nemen met de school, met het bestuur bijvoorbeeld. Op die manier kun je je zorgen op de juiste plek uiten, en geef je ons de gelegenheid daar antwoord op te geven.

Je bent van harte uitgenodigd in Driebergen.
Ik heb een haat-liefdeverhouding met de Vrije School. Enerzijds voel ik me aangetrokken tot de manier waarop de Vrije School zich uiterlijk gezien presenteert. De zachte kleuren, houten en natuurlijke materialen en vooral een héle gezellige kleuterklas.



De kleuterklassen van de Vrije School zijn wat mij betreft de allermooiste en daar kan bijna geen enkele andere school aan tippen. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat veel peutermama's zich voor hun kleintje zo'n soort klas/school wensen.



Helaas is mijn mening ook dat Vrije Scholen met veel dingen ook tekort schieten. Het idee dat de leerkracht van groep 3 (klas 1) de leerkracht van één groep blijft, tot en met groep 8. Daarmee kweek je dus enorme verschillen tussen klassen. Ik heb tijdens een stage gezien dat er op een school "twee groepen 8" waren. De verschillen waren intens! De ene klas was een losgeslagen bende, dat op niveau groep 4 kon lezen en rekenen. De andere klas zat strak onder de plak, ze waren op niveau met lezen en rekenen, maar er was geen greintje plezier te ontdekken in die klas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lide schreef op 07 november 2012 @ 21:01:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar TS Lizzious ben je al wat verder gekomen in je zoektocht?

Tomatensoep, ontzettend bedankt voor je reactie! Hoe vond je het taalonderwijs? Zoals onderwijs in spelling? Ik doel dan op louter het lagere schoolonderwijs. Ken je het proefschrift van Hilde Steenbergen? www.rug.nl/gion/rapporten/VrijeScholen.pdf

Op zich komt de vs er daar niet heel best vanaf naar mijn interpretatie...Sorry hoor Lide, maar hier dan eindelijk je reactie Ik vind dat ik een heel goede basis heb gekregen in spelling en grammatica. Wat ik niet handig vind is dat ze bij het ontleden eerst andere benamingen gebruiken zoals adam-woord voor zelfstandig naamwoord, daardoor raakte ik op de middelbare erg in de war en heb ik het ontleden nooit goed geleerd. Mijn spelling is echter zeker beter dan gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
Overigens gaat mijn kind als ik die mag krijgen zéker naar de kleuterklas op de Vrije school. Vanaf groep 3 moet ik er nog over nadenken, dat zal vooral liggen aan welke leerkracht er dan komt.
quote:remia schreef op 12 november 2012 @ 16:32:

Hallo hopake,

het lijkt erop dat je niet helemaal goed geïnformeerd bent over de Vrije School in Driebergen, De Vuurvogel. Ik zou je willen vragen om in plaats van hier deze reacties te plaatsen, contact op te nemen met de school, met het bestuur bijvoorbeeld. Op die manier kun je je zorgen op de juiste plek uiten, en geef je ons de gelegenheid daar antwoord op te geven.

Je bent van harte uitgenodigd in Driebergen.Vind je jezelf niet een beetje erg eng? Ik jou wel i.i.g. en je bevestigt het beeld van de naar binnen gerichte blik van de vrije scholen en de antroposofie.
Alle reacties Link kopieren
Onzin Amand, dit zou elke school die ik ken doen. Ze willen gewoon niet besproken worden op een forum, wat ik ook wel snap.
De reactie van remia is kleinerend en betuttelend op z'n minst. Hopake schrijft, met bronvermelding, uiterst genuanceerd en onderbouwd en vervolgens wordt daar commentaar op geleverd in de trant van 'agossie, je snapt het niet' omdat het niet in remia's straatje past.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op de Vrije School gezeten, vanaf klas 1 tot 6, vervolgens naar de middelbare school gegaan, dat ook een Vrije School was. Voor mij was het destijds het beste, erg onzeker, vrij op mezelf en alleen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit meteen verdween toen ik naar de Vrije School ging, je bent daar echt iemand, kreeg snel vriendjes en vriendinnetjes en de leraren waren allemaal erg lief.



Natuurlijk zijn er wat bedenkingen.. Op de vrije school werk je met je 'handen', vooral gericht op handwerken en schilderen. Maar ik geloof wel dat op sociaal gebied de lagere Vrije School beter is dan een reguliere basisschool.



Ik zou een Vrije School zeker overwegen, aangezien het voor mij erg goed is geweest. Mijn school tijd is daardoor heel erg leuk geweest
Ren niet harder dan je beschermengel vliegen kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:redband schreef op 10 oktober 2012 @ 15:48:

Ik zou het niet doen. Het is té vrij, zie de onderzoeken naar hoe de kinderen presteren als ze van de vrije school afkomen.

Ze hebben te weinig leerstof aangeboden gekregen voor de middelbare school.



Ik denk dat het absoluut niet té vrij is... ik ben zelf zo een kindje, en heb er maar een beetje last van gehad, zoals eerder ook al genoemd werd is er even een omschakeling.

Ik zou zonder de vrije school niet de baan kunnen uitoefenen die ik nu doe, dat durf ik met honderd procent zekerheid te zeggen, en dat is echt niet een vrije baan zoals iemand eerder zei...



Ik spreek mijn bassisschool klasgenootjes nog wekelijks, we hebben nog steeds een super contact, uit de klas van 24 zijn we allemaal een andere kant opgegaan, de een is hoogleraar, de ander is arts, en ja er zitten er ook bij die "gewoon" achter de kassa zitten oid. maar juist omdat op de vrije school naar ieder kind apart wordt gekeken is er de mogelijkheid om individueel te groeien, en niet als groep klaargestoomd worden om te werken. presteren, en rennen in de maatschapij.

Oke, mijn Nederlands is bizar slecht, wanneer een D of een DT te gebruiken dat is voor mij een beetje gissen (dit komt niet perse door de vrije school btw maar dat terzijde) maar ik heb wel een internationale baan waarin ik mezelf in mijn creativiteit honderd procent DURF te geven!



Ik zeg doen, maar ieder kind is anders (en juist daarom vrije school...)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanmiddag op de Vrije School info middag geweest. Ben heel enthousiast. Hele duidelijke uitleg gekregen. Veel kritische vragen werden er gesteld door ouders. Geen computeronderwijs inderdaad maar als er kinderen zijn die dyslexie hebben en gebaat zijn bij werken op een computer, dan worden de laptops tevoorschijn gehaald. Het Rudolf Steiner gedachtengoed wordt in mijn ogen op deze vrije school niet heel strikt gehandhaafd (bijv rechte lijnen vermijden of pas leren lezen als er tanden gewisseld worden ) Niets van dat al. Wel leren via hoofd, hart en handen. Veel de natuur in, kinderen worden mi breed geschoold. Bijbelkennis gaat niet alleen over de bijbel maar ook over bijvoorbeeld het boeddhisme.En alle kinderen geven s ochtends de leraar/lerares een hand als ze binnenkomen.

Er zullen heus wel situaties en voorbeelden komen waar ik niets mee heb. Ik kan ze gewoon nu nog niet opnoemen en heb een goed gevoel bij deze school. Geen geitenwollensokken gevoel

Oh ja, een groot pluspunt; als er bij kinderen een achterstand opgemerkt wordt, wordt er ingegrepen door extra individuele lessen. En voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben zijn er interne begeleiders om ze die extra uitdaging aan te bieden.

nu stop ik, het begint op reclame te lijken hahaha!
Alle reacties Link kopieren
Dat handen geven vind ik overigens echt een heel positief punt, ik mis dat echt op andere basisscholen.
Lizzious, fijn dat je zo enthousiast bent!



Ik heb wel een kleine kanttekening:

Je bent op de informatiedag geweest en mijn ervaring is dat op dit soort dagen altijd mooie verhalen worden verteld, die in de praktijk niet altijd even waar hoeven te zijn.



"Mijn" school houdt ook heel rekening met zorgleerlingen, maar het blijkt toch iets anders te zijn nu we daar als ouders mee te maken krijgen.



Overigens lees ik in je laatste post dingen die mijn kinderen op school ook allemaal doen, zoals de juf 's morgens en aan het einde van de dag een hand geven, veel de natuur in en kennis over verschillende geloven. Ik denk dat veel scholen dit doen, zonder een Vrije School te zijn.



Weet je, als jij denkt dat deze school bij jullie en je kind past: doen. Mocht je twijfels hebben: niet doen.
Tomatensoep, echt? Elke school die ik heb bezocht ten tijden van de schoolkeuze had het geven van een hand hoog in het vaandel staan!
Alle reacties Link kopieren
In de stad waar ik woon, hoor ik het maar af en toe, dat handen geven.

Deze Vrije school is bij ons om de hoek. Ook dat vind ik een groot pluspunt; er zijn al een boel inschrijvingen van leeftijdsgenootjes hier in de buurt.

@spitsmuisje; heb je natuurlijk helemaal gelijk in en ik realiseer me ook dat het als het ware als 'verkooppraatje' gehouden wordt. Ik heb geprobeerd dit zoveel mogelijk te filteren.

@toronto; wat fijn dat je zoveel positieve herinneringen en ervaringen hebt met de vs. Toch een vraagje; je zegt dat je nooit de baan had kunnen doen die je nu hebt zonder de vs. nu ben ik toch heel benieuwd waarom dat zo is. En wat voor een baan dat dan is. Maar misschien wil je dat helemaal niet prijsgeven hier, ook goed natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
@lizzious: klinkt goed (en veel dingen herkenbaar)! Je zult vast nog wel dingen tegenkomen waar je van opkijkt, maar probeer er maar de humor van in te zien . Dat had ik bijvoorbeeld met vilten. Waarom leren kleuters vilten? Maar dat schijnt dan weer goed te zijn voor de fijne motoriek en de oog-handcoördinatie. Ik heb in het begin veel waarom-vragen gesteld aan de juf, en duidelijke antwoorden gekregen waar ik wel wat mee kon.



Van de vier scholen die wij bezochten was de vrije school hier de enige waar de kinderen bij binnenkomst en weggaan handje geven, juf/meester aankijken en groeten. Ik blijf dat ook zo bijzonder vinden, je kind wordt naar mijn idee op zo'n moment echt even gezien en het is ook een soort rustmoment bij het binnenkomen en weggaan.



@NYC en Toronto: Er zijn ook vrije scholen die inmiddels niet meer voor zes jaar dezelfde leerkracht kiezen. Dan heb je na de twee kleuterjaren in principe een nieuwe leerkracht van groep 3 t/m 5 en weer een andere van groep 6 t/m 8. Maar dat is geloof ik bij lang niet alle vrijescholen zo.



Hoe is dat eigenlijk op de school die jij bezocht hebt, Lizzious?



Ik denk dat er voor- en nadelen aan kunnen zitten, om langer dezelfde juf/meester te hebben. Net zoals aan het 6 of 8 jaar (en als je nog naar een vrije middelbare school gaat zelfs 12 jaar) bij dezelfde kinderen in de klas zitten.



Als je het treft zoals Toronto, groei je samen op en bouw je een heel bijzondere band met elkaar op, vorm je echt een sociale eenheid. Wat Toronto beschrijft, over het wekelijks contact met je oudklasgenoten, daar hoor ik ook enthousiaste verhalen over van ouders op de school van mijn kind, die vroeger zelf op een vrije school hebben gezeten. De hele oude klas komt dan ook bij elkaar als er getrouwd wordt en loopt samen alle kraamvisites af.



Maar ik kan me ook voorstellen dat als je het niet treft en je geen klik voelt met je onderwijzer en/of klasgenoten, je er geen fijne tijd hebt en het wat benauwend kan zijn in zo'n hechte klas.
Alle reacties Link kopieren
@ Amand,



Bedankt voor jou opmerkzaamheid,



@ Remia,



Bedankt voor uw uitnodiging op de Vuurvogel (Vrije school Driebergen), vertegenwoordigd u als personeelslid het bestuur of de schoolleiding?
Alle reacties Link kopieren
Hier volgt een aanvulling op mijn reactie van 5 november jongstleden.

Wegens omstandigheden ben ik helaas niet eerder in de gelegenheid geweest te reageren.

Opvallend aan bepaalde reacties, vooral die van Meermin 76 en Muscaria, is dat zij stigmatiseren en dus hun eigen invulling geven over datgene wat ik hier eerder heb neergezet.



Ik vind het jammer dat er (ik negeer voortaan het woordje u anders word ik door bepaalde personen voor Belg uitgemaakt dan wel vergeleken met andere personen op dit forum) door bepaalde personen zo kortzichtig op mijn eerdere reactie is gereageerd.



Duidelijk lezen oftewel begrijpend lezen is trouwens ook een minpunt van de Vrije Scholen want dat wordt over het algemeen, in tegenstelling tot reguliere scholen, pas later en dus vaak pas in het 4e schooljaar gestimuleerd.



Het is nu eenmaal een gegeven dat qua toetsingsresultaten de Vrije School achterblijft bij het landelijke gemiddelde.

Helemaal voor wat betreft cognitieve vakken.

Ook wordt dyslexie op dit soort scholen vaak minder snel ontdekt en dat is dus gezien de leerwijze niet geheel onlogisch te noemen.



Ook de bewering dat het aantal aanmeldingen van leerlingen op Vrije Scholen, landelijk gezien dus, terugloopt klopt.



Nogmaals wil ik duidelijk maken dat ik alles wat ik verkondig, in deze alsook mijn vorige reactie, kan onderbouwen en eventueel ook wil toelichten mochten er vragen dan wel twijfels zijn over mijn gedane uitlatingen.



De beschamende reactie van bepaalde forumleden op mijn schrijven geeft in mijn ogen dan ook duidelijk aan dat deze personen ontzettend gefocust zijn op het Vrije Schoolregime,en dus ook de visie die van oudsher bij dit soort onderwijs hoort, waardoor ze blijkbaar niet openstaan dan wel vatbaar zijn voor andere meningen.



Mijn mening is, en ik hoop met mij velen (helaas niet die van Steiner die duidelijk met zijn filosofie onderscheid maakt in rassen --> zie zijn verschenen werken), om een ieder in zijn waarde te laten en dus ook de mening van een ander te respecteren.



Ik vind het dan ook ontzettend jammer dat als je een andere mening toegedaan bent in dit forum, en dus kritiek geeft op de algemene visie en de leerstrategie die bij de Vrije Scholen gehanteerd wordt, dit gelijk bij bepaalde personen in het verkeerde keelsgat schiet of beter gezegd zelfs kwaad bloed zet.



Dit staat natuurlijk haaks op de vrijheid van meningsuiting die in dit land heerst .

We hoeven ten slotte heden ten dage niet meer de goden te verzoeken dan wel geesten aan te hangen (Steiners filosofie) om te weten wat wel of niet kan en mag of wat goed en of kwaad is toch?



Voor alle ouders die nog twijfelen en hun kind eventueel op de Vrije School willen doen en overtuigd zijn geraakt door het enthousiasme op open dagen dan wel andere mooie verhalen wil ik zeggen:

Laat je niet alleen daardoor verleiden en probeer door de facade heen te prikken want het merendeel, (dus ik zeg niet elke Vrije School) verkoopt gebakken lucht en wil het profielplaatje, te weten een volle klas, bewerkstelligen.



Dat dit ten koste, en dus voorbij, gaat van vernieuwingen voor wat betreft het huidige onderwijs nemen zij voor lief en daaraan hebben zij dan ook geen boodschap want aan Steiners filosofie moet, mag en kan tenslotte niet getornd worden.



Als laatste wil ik nog 1 tip geven: Als je nog twijfelt met betrekking tot de schoolkeuze van je kind(eren) en / of een bezoek brengt aan een Vrije School zal je zien (of merken als je je kind hebt aangemeld) dat de schoolbijdrage daar vele malen hoger ligt dan bij een reguliere school.

Dit wordt namelijk berekend naar de hoogte van het inkomen van beide ouders.

Dus hoe meer je (gezamenlijk) verdient hoe meer je aan schoolbijdrage kwijt bent.

Zou het daarom zijn dat er bijna geen allochtone kindjes op dit soort scholen zitten. (Iets wat gezien Steiners leer goed uitkomt want het blanke ras was in zijn ogen tenslotte superieur)



Vraag anders eens, bij een eventueel bezoek aan een Vrije School, waarom de schoolbijdrage zo hoog is.

Je zal dan waarschijnlijk te horen krijgen dat dit zo is omdat zij een speciaal soort onderwijs geven dat extra kosten met zich meebrengt.



Ik denk niet dat je dan te horen krijgt waaraan die kosten ontleend zijn maar ik zal alvast een tipje van de sluier oplichten.

Op elke, ja lees elke en dit is uniek in Nederland want geen enkele andere school heeft dit vak in het lessenpakket, Vrije School wordt het vak Euritmie onderwezen.

Ik ga niet uitweiden wat dit vak inhoud, als je het wilt weten kun je het zelf googlen, maar wil wel vermelden dat dit totaal geen toegevoegde waarde geeft aan het onderwijs van een kind.

Mocht het wel enige waarde hebben dan wel in het belang zijn van uw kind(eren) had toch elke school in Nederland dit naast o.a rekenen en taal in hun lessenpakket.

Of trek ik nu een rare conclusie ?



Maar goed omdat dit dus niet gefinancierd wordt door de overheid en voor dit vak wel leraren in dienst zijn, die uiteraard betaald moeten worden, stijgen dus automatisch de kosten die dan weer doorberekend moeten worden in de schoolbijdrage.

De andere kosten voor de veel te hoge schoolbijdrage moet u zelf maar navragen want ik kan tenslotte niet alles voorkauwen toch?

Lijkt mij wel verstandig want als u dat niet doet ondervind u het vanzelf aan uw portemonnee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven