Hallo kleine vriend.

21-10-2012 23:18 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorige week ligt mijn stief-dochter in het ziekenhuis. Omdat ze met 29 weken weeën heeft gekregen. Vannacht is haar zoon doormiddel van een keizersnede geboren.



Ze hebben een keizersnede gedaan omdat het een te zware bevalling werd. Waardoor de baby in gevaar zou kunnen komen. Na de geboorte haalde hij geen adem , dus hebben ze hem meteen aan de beademing apparatuur gelegd. En ze koelen zijn ledematen om meer bloed naar zijn hersenen te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
O
Alle reacties Link kopieren
Best interessant trouwens. Ook de vergelijking met drenkelingen.

Ergens klinkt het ook logisch.
Op een andere link wordt eveneens over koelen gesproken, maar geen leeftijdscriterium meegegeven: http://www.kinderneurolog ... en/pasgeboren/asfyxie.php
Alle reacties Link kopieren
Missy in jou link staat wel dat er wel een zwangerschaps duur van tenminste 36 weken moet zijn geweest.



Verder lees ik dit topic al een tijdje en hoop dat t goed komt!
Alle reacties Link kopieren
Zo moet het kind geboren zijn na een zwangerschapsduur van tenminste 36 weken (bij prematuur geboren kinderen zou koeling schadelijk kunnen zijn). Het minimumgewicht is circa 1800 gram.



Er staat toch heel duidelijk in de link dat een kind dan tenminste 36 weken moet zijn en dat het bij prematuur geboren kinderen schadelijk kan zijn.



To schrijft dat het kind met 29 weken geboren is.



Bovendien moet een kind minimaal ca 1800 gram zijn.

Nou dat haalt een kind wat met 29 weken geboren wordt bij lange na niet.



Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb.

Maar uit deze link lijkt mij ook overduidelijk dat to het verhaal verzonnen heeft.



Ik vind het laag aandacht trekken met zulke vezinsels.
Alle reacties Link kopieren
Dat zag ik ook. Hoewel bij het stuk van t VU er geen leeftijd grens bij staat.

http://www.vumc.nl/afdelingen/over-vumc/nieuws/2276255/
Alle reacties Link kopieren
Wel dus, ik lees erover heen
Alle reacties Link kopieren
Toch wel interessante techniek. Bijzonder ook, had er nog nooit van gehoord.
Een prematuur koelt zichzelf al. Zoals Sugarmiss al opmerkte liggen prematuren in de couveuse omdát ze zichzelf niet op temperatuur kunnen houden. Die ondertemperatuur (mocht dat ook bij prematuren de behandeling zijn) wordt bij prematuren al bereikt door niet te verwarmen.



De door Miss_Acy gelinkte informatie komt van de site van couveuseouders. Dat is een site met zeer betrouwbare informatie, dus als daar staat dat er een minimum zwangerschapsduur van 36 weken en een minimumgewicht van 1800 gram moet zijn (dat gewicht haalt een prematuur van 29 weken van geen kanten), dan zou ik erop vertrouwen dat die informatie wáár is.
quote:sugarmiss schreef op 25 oktober 2012 @ 14:32:

Zo moet het kind geboren zijn na een zwangerschapsduur van tenminste 36 weken (bij prematuur geboren kinderen zou koeling schadelijk kunnen zijn). Het minimumgewicht is circa 1800 gram.



Er staat toch heel duidelijk in de link dat een kind dan tenminste 36 weken moet zijn en dat het bij prematuur geboren kinderen schadelijk kan zijn.



To schrijft dat het kind met 29 weken geboren is.



Bovendien moet een kind minimaal ca 1800 gram zijn.

Nou dat haalt een kind wat met 29 weken geboren wordt bij lange na niet.



Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb.

Maar uit deze link lijkt mij ook overduidelijk dat to het verhaal verzonnen heeft.



Ik vind het laag aandacht trekken met zulke vezinsels.Helemaal eens dus, ook met die laatste zin.
Alle reacties Link kopieren
Hmm krijgt een beetje rare wending zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Weekend, 49 seconden geleden

Hmm krijgt een beetje rare wending zo.Wel hè? Vaag.
Ik heb net wat medische protocollen gegoogeld voor deze behandeling, en alles wat ik vind geeft aan dat dit idd niet mag bij babies onder de 35/36 weken.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo op dit topic afgaat, heeft to last van het munchausen by proxy syndroom. Alleen dan -gelukkig- tussen haar eigen oren. Liever dit dan dat het een werkelijke situatie is. Maar 't blijft dieptriest dat iemand dit soort ziekelijke aandacht nodig heeft.



TO, als je dit leest, zou ik je met klem aanraden om hulp te zoeken voor jezelf!
Alle reacties Link kopieren
@Schouderklopje, ik hoop van harte voor je dat Cha inderdaad alles heeft lopen verzinnen. En dat ze niet uit onwetendheid heeft gedacht dat al de slangen om en rond het pasgeboren kindje vast iets met koeling te maken zouden hebben.



Anders komt je opmerking en 'diagnose' bijzonder lullig over.
Dat vind ik dan ook wel weer Schouderklopje. Ik ken iemand die ten onrechte van MbP is beschuldigd en dat hakt er zeer diep in. Was weliswaar IRL door een arts en niet anoniem op een forum, maar ik wil je toch vragen om voorzichtig te zijn met dat soort zware aantijgingen.



Verder weet ik ook niet wat ik van dit hele verhaal moet denken.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me wel dat alles uitgelegd word, dus als er gekoeld word dan hoor je dat, en ga je daar niet zomaar van uit.



Maar al eerder toen er vraagtekens gezet werden bij t verhaal, reageerde cha ook gewoon alsof er niks gezegd was, ze had er ook even op kunnen reageren door t uit te leggen
Alle reacties Link kopieren
MbP? Vind je dat zelf niet wat te ver gaan?
Weekend, alles wórdt uitgelegd, is mijn ervaring. Binnen een paar dagen ben je expert in de hogere slangetjeskunde bij prematuren. En nogmaals: koelen is bij een prematuur van 29 weken echt niet aan de orde, al was het maar omdat een prematuur van 29 weken zichzelf niet op temperatuur kan houden. Daarom liggen ze in de couveuse, om juist verwarmd te worden. Mocht er al sprake zijn van een behandeling waarbij het van belang is om de lichaamstemperatuur omlaag te krijgen (wat dus volgens de protcollen bij een prematuur van deze leeftijd en met dit geboortegewicht helemaal niet mag), dan zal het nooit gaan om koelen (met slangen), maar om "niet verwarmen". Daar is geen plastic bij nodig.



In slaap houden daar weet ik niet van wat de protocollen zijn, maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Het ademhalingscentrum van prematuren is nog niet ontwikkeld en ze hebben dus juist stimulatie nodig om te ademen en om hun hartslag te behouden (om bradycardies op te vangen). Mijn dochter kreeg coffeïne om de ademhaling te stimuleren en mijn eigen slaapmedicatie mocht ik absoluut niet gebruiken in combinatie met borstvoeding, omdat dit op haar effect kon hebben. En ze wilden te allen tijde voorkomen dat dochter versuft raakte en daardoor in ademhalingsproblemen kwam of een wegzakkende hartslag niet meer op kon vangen.

Op basis van deze ervaring lijkt me het in slaap houden van een prematuur vanwege zuurstoftekort zeer onwaarschijnlijk. Integendeel: ze doen er juist alles aan (inclusief het toedienen van coffeïne) om het kind alert genoeg te houden om het hartje te laten kloppen en adem te laten halen.
quote:schouderklopje schreef op 25 oktober 2012 @ 15:55:

Als je zo op dit topic afgaat, heeft to last van het munchausen by proxy syndroom. Alleen dan -gelukkig- tussen haar eigen oren. Liever dit dan dat het een werkelijke situatie is. Maar 't blijft dieptriest dat iemand dit soort ziekelijke aandacht nodig heeft.



TO, als je dit leest, zou ik je met klem aanraden om hulp te zoeken voor jezelf!



Ah, daar is ie weer



@qwertu ingepakt in plastic gebeurd volgens mij wel, koelen heb ik over heen gelezen denk ik (miscchien koeveuse gelezen??) en een kz voor over vermoeiheid? Ik dacht dat ze premature weeën had en dat de bevalling al helemaal bezig was en dat ze ivm niet vorderende baring een ks hebben gedaan, zo had ik het gelezen althans.

Maar misschien wat uitleg cha?
Inpakken in plastic heb ik niets over gezegd, dat weet ik niet. Ergens op de eerste pagina staat dat de keizersnee is uitgevoerd vanwege oververmoeidheid. Voortijdige weeën waren in het vorige topic juist gestopt. (Wat niet wil zeggen dat je ze niet opnieuw kunt krijgen, maar dan wordt de keizersnee niet uitgevoerd vanwege "oververmoeidheid", maar vanwege een "niet vorderende bevalling", lijkt mij dan).
Google is your friend... inpakken in plastic gebeurt juist om warmteverlies tegen te gaan. Zoiets stond me ook nog wel bij, maar ik wist het niet meer zeker...



leuk linkje in die context: http://www.nieuwsblad.be/ ... articleid=DMF08062009_013
Alle reacties Link kopieren
Nou ja..... Je moet wel heel gek zijn om zoiets te verzinnen. En er zelf ook echt in geloven. Bah
quote:qwerttu schreef op 25 oktober 2012 @ 16:27:

Inpakken in plastic heb ik niets over gezegd, dat weet ik niet. Ergens op de eerste pagina staat dat de keizersnee is uitgevoerd vanwege oververmoeidheid. Voortijdige weeën waren in het vorige topic juist gestopt. (Wat niet wil zeggen dat je ze niet opnieuw kunt krijgen, maar dan wordt de keizersnee niet uitgevoerd vanwege "oververmoeidheid", maar vanwege een "niet vorderende bevalling", lijkt mij dan).



Dat is waar. Daarom had ik het zelf een beetje geïnterpreteerd. Ze schreef namelijk ook dat het met de baby niet goed ging en een slecht CTG bij niet vorderende baring kan een prima indicatie zijn en 'oververmoeidheid' had ik geinterpreteerd als 'tijdens de bevalling uitgeput en daardoor niet goed kunnen persen. Dat is inderdaad heel wat anders dan niet aan het bevallen zijn maar gewoon heel moe zijn van het zwanger zijn en dan een KS doen, dat gebeurd inderdaad niet. Dat zou ook kolder zijn.

Ik denk dat ik het heel erg lees als: TO is moe en in de war en klokken en klepels enzo.

Overigens kan het ook net zo goed niet waar zijn, hoor. Als we het er zo over hebben besef ik me ook dat wat TO letterlijk schrijft (ks ivm oververmoeidheid) inderdaad niet klopt en omdat het niet kan (echt helemaal volstrekt onmogelijk is). Puzzel ik het dan kloppend. Dat kan ook nog steeds best dat ze het gewoon vaag opschrijft, tja, zeg het maar, dit is internet, alles kan.
Alle reacties Link kopieren
@Qwerttu & weekend dat alles wordt uitgelegd betekent niet dat je alles begrijpt/onthoudt wanneer je doodmoe, emotioneel en in lichte paniek bent

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven