Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
Alle reacties Link kopieren
Toch vind ik het, los van de abortusdiscussie een wonder. Elke seconde dat er een kind wordt gemaakt.



Hoe wonderlijk is het dan een klompje cellen deelt en deelt, en dat er bepaalde cellen zijn die ineens gaan kloppen. En dat er daaruit leven ontstaat. En daaruit een mens, met niet alleen een kloppend hart en hersenen die de boel besturen, maar ook een ziel, een karakter, een uniek iemand.

Ik vind dat een wonder, al die miljarden mensen.
Omdat met 8 weken op de echo geen klompje cellen te zien is maar een mini-baby met alles er op en er aan die al flink beweegt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf kinderen?

Op een echo is het toch echt een mensje hoor.
Loat goan!!!
Omdat 'het wonder' lopen over water of water veranderen in wijn naar alle waarschijnlijkheid (en dan druk ik me vriendelijk uit) nooit gebeurd is, en er wel heel veel uitgegroeide klompjes cellen rondlopen. Daarom is dat wél een wonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 07 april 2013 @ 13:56:

Omdat met 8 weken op de echo geen klompje cellen te zien is maar een mini-baby met alles er op en er aan die al flink beweegt.Ik heb met 7 weken een echo gehad, en dat was toch echt nog een klomp cellen hoor. Met 11 weken kon ik wel een 'echte' baby zien.
Alle reacties Link kopieren
Lopen over water is voor mij geen wonder maar een verzinsel.

Mijn kinderen bestaan en dat is wonderlijk mooi. En voor mijn gevoel is een morning after pil ook niet ideaal, omdat er dan mogelijk al een bevruchting is geweest die niet kan innestelen. Daarom wil ik ook geen koperspriraal.



waarom zou je nuchter moeten nadenken over iets wat zo met gevoel te maken heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vinyl schreef op 07 april 2013 @ 13:55:

Toch vind ik het, los van de abortusdiscussie een wonder. Elke seconde dat er een kind wordt gemaakt.



Hoe wonderlijk is het dan een klompje cellen deelt en deelt, en dat er bepaalde cellen zijn die ineens gaan kloppen. En dat er daaruit leven ontstaat. En daaruit een mens, met niet alleen een kloppend hart en hersenen die de boel besturen, maar ook een ziel, een karakter, een uniek iemand.

Ik vind dat een wonder, al die miljarden mensen.En verder hier wel mee eens, ik vind het ook echt een wonder dat er een mens kan uitgroeien uit zo'n klompje cellen.
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 07 april 2013 @ 13:56:

Omdat met 8 weken op de echo geen klompje cellen te zien is maar een mini-baby met alles er op en er aan die al flink beweegt.Dus het gaat om de leeftijd van de foetus? Een dag oud is minder erg dan 8 weken? Waar leg je dan de grens, bij 4 weken?
Alle reacties Link kopieren
Het een sluit het ander toch niet uit?

Een kind is een wonder maar lopen over water of het verhaal van het delen van brood (voor degene die het willen geloven) ook....

Daarom is het afbreken van een zwangerschap om welke reden dan ook erg moeilijk en zwaar.....vandaar ook het taboe (denk ik) Ook mbt de morning afther pil is er een taboe hoor, misschien minder en minder duidelijk maar het is en blijft het afbreken van een zwangerschap of een zwangerschap in wording.
Alle reacties Link kopieren
Even los van abortus, dat is ieders eigen beslissing en daar ga ik niet over, is het wel degelijk een wonder om een gezond kindje te krijgen. Dat is hoe ik het zie.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, dat zijn wonderen waarvan ik niet geloof dat ze bestaan. Terwijl er wel iedere dag kinderen geboren worden. En als je bedenkt dat een vrouw maar een paar dagen in de maand vruchtbaar is, dat een hoop zaken die vruchtbaarheid kunnen verstoren, een bevruchting niet altijd plaatsvindt, zelfs niet als alle factoren gunstig zijn, een bevruchting niet altijd tot een innesteling leidt, een innesteling niet altijd tot een zwangerschap leidt en een bestaande zwangerschap op heel veel momenten fout kan gaan, vind ík een kind een groot wonder. Zeker als een kind dan ook nog eens gezond ter wereld komt.



Dat neemt niet weg dat ik vind dat er omstandigheden zijn waarin kiezen voor abortus begrijpelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Omdat het een wonder is om een kind te krijgen uit 2 lichamen. Je moet eens weten hoeveel er in dat hele proces wel goed moet gaan en ook hoveel er wel mis kan gaan. Zelfs de kleinste miniscule zaken kunnen een zwangerschap in de weg staan. Ik denk dat je zelf niet zoveel ervaring hebt met het uitblijven./ vruchtbaarheidsproblemen, omdat je als je deze ellende meemaakt, heel goed snapt wat voor groot wonder het is.
quote:biekoe schreef op 07 april 2013 @ 14:04:

Het een sluit het ander toch niet uit?

Een kind is een wonder maar lopen over water of het verhaal van het delen van brood (voor degene die het willen geloven) ook....

Daarom is het afbreken van een zwangerschap om welke reden dan ook erg moeilijk en zwaar.....vandaar ook het taboe (denk ik) Ook mbt de morning afther pil is er een taboe hoor, misschien minder en minder duidelijk maar het is en blijft het afbreken van een zwangerschap of een zwangerschap in wording.Ja en gelukkig is die keuze er altijd.
Alle reacties Link kopieren
Abortus is helemaal niet taboe. Er zijn regelmatig topics over met voor en tegenstanders en bij wet legaal.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving is het helemaal geen taboe. Het blijft echter wel een emotioneel onderwerp en dat is niet te vermijden. Na een abortus kun je je 'leeg' voelen of heel alleen. En iedere keer als er zwangere vrienden langskomen die een echo-foto laten zien kun je schrikken omdat je weet dat de ongeboren vrucht in jouw buik rond het zelfde aantal weken is weggehaald. Dat blijft confronterend.

Je gaat jezelf ook vragen stellen die je niet moet stellen. Bijvoorbeeld: wat doen ze eigenlijk met die foetus na de abortus? Wordt dat weggegooid? Gruwelijk vind ik dat idee. Na een aantal jaar kun je er in eens weer aan denken: mijn kind zou nu 6 geweest zijn. Hoe zou hij/zij er uit gezien hebben?



Ik zou het geen trauma willen noemen maar na 6 jaar kan ik er nog emotioneel van worden. En dat terwijl ik er toentertijd goed over nagedacht heb en samen met mijn ouders een hele bewuste en nuchtere keuze gemaakt heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens abortus geen taboe, ik zou er nu niet meer voor kiezen, ik voel me er nu klaar voor of de situatie nu ideaal is of niet. Maar toen ik bijv. 15/16/17 was niet. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ik er dan een levenslang trauma aan had overgehouden (al is dat natuurlijk makkelijk praten als het nooit is gebeurd)
Je kunt het als een wonder beschouwen dat zovelen geloven en blijven geloven in het verhaal van iemand die over water kan lopen en brood kan vermenigvuldigen. Van onze generatie, vele generaties voor ons en na ons, is er niemand die dit met eigen ogen aanschouwd heeft en zullen aanschouwen en toch putten zovelen er kracht uit en even zoveel anderen grijpen het aan om oorlogen te ontketenen.



Het "kunnen maken" van mensen is wonderlijk. Net als het feit dat velen het niet van nature "kunnen". Het is ook wonderlijk dat sommigen dit niet meer wat meer waarderen en koesteren, dat het ze gegeven is. En verdrietig dat velen die het zouden willen, het niet kunnen. Het hele leven hangt aan elkaar van de verbazingwekkende zaken.



Ik denk, om antwoord te geven op een paar van je vragen, dat het geheel van de situatie afhangt of je wel of niet een trauma overhoudt aan een abortus. Ik kan me zo voorstellen dat er situaties denkbaar zijn waarin het nachtmerrie is en heel lang blijft, maar evengoed zijn er situaties waarin het een uitkomst of een redding kan zijn. Zo zal het in allerlei situaties in het leven zijn....



Over het krijgen van kinderen, moet je niet alleen met gevoel denken maar ook met verstand. Dit is met alles het geval en zeker ook met het krijgen van kinderen. Je kunt niet alleen op basis van gevoel beslissingen nemen. Daar komt ook echt wel een stukje denkwerk bij kijken.



Beslissingen nemen op basis van slechts je gevoel klinkt wel heel romantisch en leuk, maar dan ontbreekt er toch echt wel een belangrijk stukje in het hele proces.
Alle reacties Link kopieren
Mijn abortus heeft mij weinig gedaan, ik wilde nog geen kind, ik weet ook niet of ik het ooit wel wil. Het is inmiddels meer dan 5 jaar geleden, nog nooit spijt van gehad. Ik geloof dat ik 11 weken was tijdens de abortus.

Ik weet niet eens op welke datum de abortus was, laat staan dat ik weet wanneer ik uitgerekend zou zijn. Ik denk nooit "nu zou mijn kindje dit" of "nu zou mijn kindje dat". Er is geen kindje, en dat was er ook niet toen ik het weg liet halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 07 april 2013 @ 14:08:

[...]





Ja en gelukkig is die keuze er altijd.Gelukkig wel! Ik ben er ook absoluut niet tegen. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat je jezelf altijd en overal maar kan laten bevruchten en het weer ongedaan kan laten maken. Maar het is wel goed dat de mogelijkheid er is!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet gelijk aan een klompje cellen. Ik denk aan wat het klompje cellen kan worden. Ik zou daarom ook 3x nadenken voordat ik een abortus doe. Wat anderen doen maakt me niet uit, maar ik zou het een rare insteek vinden als een abortus normaal werd, en dat dat de reden wordt om slordig om te gaan met anticonceptie.
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
Omdat je een levend wezen dood maakt.



Heb ik nooit gesnapt: je mag niet iemand vermoorden, daarvoor krijg je gevangenisstraf, maar een kindje (ja ook dan is het een kindje) doodmaken mag weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens dat adoptie een groter taboe is dan abortus...
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 07 april 2013 @ 13:56:

Omdat met 8 weken op de echo geen klompje cellen te zien is maar een mini-baby met alles er op en er aan die al flink beweegt.Echt niet, dan is het gewoon een tuinboon met een flikkerend lichtje wat het hartje is. Laten we het niet romantischer maken dan het is. met een week of 12 kun je vorm ontdekken maar zelfs dan nog is het een tuinboon, alleen zitten er armpjes en beentjes aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Truffelmaffia schreef op 07 april 2013 @ 14:13:

Omdat je een levend wezen dood maakt.



Heb ik nooit gesnapt: je mag niet iemand vermoorden, daarvoor krijg je gevangenisstraf, maar een kindje (ja ook dan is het een kindje) doodmaken mag weer wel.Bij een fruitvlieg, vlo, teek, wesp of wat dan ook, is het ook geen misdaad om die te 'vermoorden'. Zo'n embryo is niet heel veel anders qua leven, behalve dat het de mogelijkheid om tot meer uit te groeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven