De dagelijkse strijd met Losec Mups. Iemand tips?

11-08-2013 09:39 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon krijgt sinds een paar weken Losec Mups en dat is een dagelijkse strijd.

Ik kreeg het advies het op te lossen in een spuitje en dan toe te dienen. Maar de korreltjes in het tablet zijn omhuld voor time-release dus het lost niet echt op. Resultaat: al het water in zijn mond en de korrels op elkaar gedrukt in de spuit.



Sindsdien los ik op op een lepeltje maar ook daar blijft het aan 'plakken'.

Ik moet het altijd in 2 keer naar binnen mikken vanwege dat plakken en het eindigt er altijd mee dat die zooi óveral zit, lippen, kin, handen als hij snel genoeg is om ze er bij naar binnen te werken.



Kinderarts zegt: lepeltje omkiepen in mond en fles er achteraan, maar zo simpel werkt het dus niet (hier).



Hebben jullie ervaring en daardoor briljante tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suzanne70 schreef op 11 augustus 2013 @ 10:26:

Losec Mups zijn tabletten die oplosbaar zijn. Je hebt waarschijnlijk de capsules gekregen met de korreltjes erin. Die kun je niet oplossen. Overleg met je apotheek of ze je de tabletten willen geven.Dit zijn de tabletten, maar wat er in zit blijft onoplosbaar vanwege de time release, vandaar het laagje om elk korreltje.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwvlokje. schreef op 11 augustus 2013 @ 10:21:

Mijn zoontje is er gelukkig van af, maar het was inderdaad een strijd! Maar toch hielp hier het beste (tussen het krijsen door) om steeds nieuw water erbij in te doen totdat hij leeg was.

Je krijgt er op een gegeven moment wel handigheid in!



Ook helpt het als je er zeg maar water in doet, het spuitje in rondjes circuleren, gewoon met de punt naar beneden, en dan tot de balletjes in het onderste dunne deel van het spuitje komen.

En dan steeds wat bijvullen met water uit een bakje naast je.Het lukt mij écht niet....
Hier in Duitsland hebben ze vitamine D tabletjes (geen idee waarom het geen druppels zijn) en die moet je in de wangzak van je baby doen, alwaar ze vanzelf oplossen. Maar ik weet niet of dat bij Losec werkt en of dat snel genoeg uit elkaar valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Imacappeltje schreef op 11 augustus 2013 @ 10:26:

Nexium vragen ipv Losec. Nexium kun je oplossen dat gebruiken ze ook in verpleeghuizen bij ouderen die niet meer zo goed kunnen slikken.Is dat verder hetzelfde? Ik heb dit omdat Zantac niet werkte en durf na weken hysterisch krijsen niet zo goed te switchen nu alles eindelijk stabiel is...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap iets niet. Als je het oplost gaat de werking teniet, vraag maar na bij de apotheek. En zo klein al losec? Is een verkramping waardoor de reflux ontstaat niet op te lossen met een osteopaat of kinesioloog?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suzanne70 schreef op 11 augustus 2013 @ 10:26:

Losec Mups zijn tabletten die oplosbaar zijn. Je hebt waarschijnlijk de capsules gekregen met de korreltjes erin. Die kun je niet oplossen. Overleg met je apotheek of ze je de tabletten willen geven.



Het maakt niet uit tabletten of capsules.

Het bestaat beide uit kleine korreltjes.



Ot: evt proberen met een medicatie speen.

En toch inderdaad in gedeeltes met een beetje kracht achterin de mond spuiten
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 11 augustus 2013 @ 10:32:

Ik snap iets niet. Als je het oplost gaat de werking teniet, vraag maar na bij de apotheek. En zo klein al losec? Is een verkramping waardoor de reflux ontstaat niet op te lossen met een osteopaat of kinesioloog?

Het lost niet op

Tabletten zijn samengeperste balletjes. En valt alleen maar uit elkaar.

In capsules zitten ook die balletjes.

Het lost in beide gevallen niet op, omdat het dan inderdaad niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Tegen de wang aan spuiten is beter dan achterin de mond.



Kun je niet een gewoon injectiespuitje gebruiken (zonder naald uiteraard), misschien dat de korrels dan niet achter kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasuko schreef op 11 augustus 2013 @ 10:36:

Tegen de wang aan spuiten is beter dan achterin de mond.



Kun je niet een gewoon injectiespuitje gebruiken (zonder naald uiteraard), misschien dat de korrels dan niet achter kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
Nexium, vanaf de geboorte gebruikt voor alle twee mijn dochters, via KA en daarna/bij tweede direct via HA. Heel even losec gehad bij dochter 1. Drama, ik herken je frustratie en onmacht.



Nexium, het is zoet, voordeel 1. Ze vonden het bijna lekker, te jong om het te vragen maar zo leek het



Roeren in plastic maatbekertje van apotheek, binnen een half uur gebruiken. Eerst met spuitje - van vriendin een bijvoedingsspuit gekregen met zo'n lange punt, perfect - daarna rond 8 w in dop van de fles gegeven, geleerd in zh: zogen ze zo op, steeds een beetje erbij en desnoods iets water extra.



Succes! Met Losec maar als het kan Nexium (is niet vanzelfsprekend omdat Nexium een duurder medicijn is, en een HA niet zelf voorschrijft).
Alle reacties Link kopieren
Vinyl!

Ik heb je bevallingstopic met aandacht gevolgd. Geen kids maar was benieuwd wat Losec was. Na ja, ik vond dit uit een topic van 2010. Misschien heb je er iets aan, het is nog niet genoemd...



Zijn het van die roze ovale pilletjes losec mups? Ik deed het als volgt: bij de apotheek een pillenmaler halen. Dat zijn kleine doosjes, waarmee je heel makkelijk je pilletje doormidden snijdt. Vervolgens doe je het pilletje onder het "doosje" en draai je het kapot. Hier moet je even mee opletten, je moet hem alleen even kraken, niet helemaal kapot draaien. Maar als hij kraakt en in kleinere stukken is, is het goed. Je ziet dan kleine balletjes, dat is de werkzame stof van de pil.



De kapot gedraaide pil (of halve) doe je op een theelepeltje. Daar spuit je met je spuitje een klein beetje warm (!) water bij. Doordat het warm is, lost de losec beter op. Beetje roeren met het puntje van je spuit om het goed op te lossen. Vervolgens kiep je het lepeltje in de mond van de baby. Vinden ze vies, maar dan snel de borst of fles er achteraan.



De apotheek zal waarschijnlijk zeggen dat het niet mag op bovengenoemde manier omdat je de pillen niet kapot mag maken. Mijn apotheker heeft gebeld met de fabrikant om te vragen hoe het toegediend kan worden aan een baby en bovengenoemde manier was volgens de fabrikant de beste manier.



Daarnaast moet je het misschien een half uur voor de voeding geven? Heb ik nooit gedaan, want baby wakker is baby honger en dan ga ik hem niet een half uur laten wachten.



Hier 2 flinke refluxkinderen en met losec (en domperidom) zagen we binnen een dag verandering en binnen een aantal dagen hadden we een heel ander kind.



Ik hoop dat het met je kindje snel beter gaat en jullie wat beter slapen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 11 augustus 2013 @ 10:30:

Hier in Duitsland hebben ze vitamine D tabletjes (geen idee waarom het geen druppels zijn) en die moet je in de wangzak van je baby doen, alwaar ze vanzelf oplossen. Maar ik weet niet of dat bij Losec werkt en of dat snel genoeg uit elkaar valt.

Nee, dat denk ik niet, je hebt best veel vocht nodig.

Maar misschien in wangzak doen en daarna de fles?

(ben zo bang dat hij er in stikt...)
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 11 augustus 2013 @ 10:32:

Ik snap iets niet. Als je het oplost gaat de werking teniet, vraag maar na bij de apotheek. En zo klein al losec? Is een verkramping waardoor de reflux ontstaat niet op te lossen met een osteopaat of kinesioloog?

Alleen de buitenschil lost op. De korreltjes zelf hebben ook een laagje waardoor ze in tact blijven, daar binnen zit de werkstof.



En helaas, de osteopaat doet niks.

Ik zou liever ook geen medicatie geven, maar ik heb nu een rustig kind, anders krijst hij werkelijk van voeding tot voeding.

Dus voor mij kiezen uit twee kwaden, waarbij deze voor beide partijen het beste is.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik de korrels aan vinger plakken en ze vanaf jouw vinger op laten zuigen. Met 10 weken doet hij denk ik nog wel aan zuigen op vingers?
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Vraag nou gewoon om Nexium suspensie!



Idd iets duurder, maar dat is nou juist ontwikkeld om vloeibaar naar binnen te kunnen gieten.



Overleg even met je apotheek of de voorschrijvend arts zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thirtysomething schreef op 11 augustus 2013 @ 10:34:

[...]





Het maakt niet uit tabletten of capsules.

Het bestaat beide uit kleine korreltjes.



Ot: evt proberen met een medicatie speen.

En toch inderdaad in gedeeltes met een beetje kracht achterin de mond spuitenJa, dat laatste lukt niet, omdat het in de spuit blijft zitten... Het klontert zeg maar aan het uiteinde van het ding wat je aandrukt, en in het 'tuutje'.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasuko schreef op 11 augustus 2013 @ 10:36:

Tegen de wang aan spuiten is beter dan achterin de mond.



Kun je niet een gewoon injectiespuitje gebruiken (zonder naald uiteraard), misschien dat de korrels dan niet achter kunnen blijven.Dat is hetgene wat dus niet lukt
Alle reacties Link kopieren
quote:Tjoepertje schreef op 11 augustus 2013 @ 11:24:

Vraag nou gewoon om Nexium suspensie!



Idd iets duurder, maar dat is nou juist ontwikkeld om vloeibaar naar binnen te kunnen gieten.



Overleg even met je apotheek of de voorschrijvend arts zou ik zeggen.Maar is dat écht hetzelfde spul? Want ik ben zo bang dat ik weer dat kind terugkrijg met enorme pijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:lavachequirit schreef op 11 augustus 2013 @ 11:07:

Nexium, vanaf de geboorte gebruikt voor alle twee mijn dochters, via KA en daarna/bij tweede direct via HA. Heel even losec gehad bij dochter 1. Drama, ik herken je frustratie en onmacht.



Nexium, het is zoet, voordeel 1. Ze vonden het bijna lekker, te jong om het te vragen maar zo leek het



Roeren in plastic maatbekertje van apotheek, binnen een half uur gebruiken. Eerst met spuitje - van vriendin een bijvoedingsspuit gekregen met zo'n lange punt, perfect - daarna rond 8 w in dop van de fles gegeven, geleerd in zh: zogen ze zo op, steeds een beetje erbij en desnoods iets water extra.



Succes! Met Losec maar als het kan Nexium (is niet vanzelfsprekend omdat Nexium een duurder medicijn is, en een HA niet zelf voorschrijft).

En dat lost dan dus wel op?

Want ik geef hem ook Motilium in spuit. Ook zoet, en dat sabbelt hij zo weg. Zelfs slapend. Dus dat zou geen probleem zijn!



Ik zal de kinderarts eens vragen, klinkt super namelijk. Maar het moet wel echt hetzelfde doen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjonnery schreef op 11 augustus 2013 @ 11:08:

Vinyl!

Ik heb je bevallingstopic met aandacht gevolgd. Geen kids maar was benieuwd wat Losec was. Na ja, ik vond dit uit een topic van 2010. Misschien heb je er iets aan, het is nog niet genoemd...



Zijn het van die roze ovale pilletjes losec mups? Ik deed het als volgt: bij de apotheek een pillenmaler halen. Dat zijn kleine doosjes, waarmee je heel makkelijk je pilletje doormidden snijdt. Vervolgens doe je het pilletje onder het "doosje" en draai je het kapot. Hier moet je even mee opletten, je moet hem alleen even kraken, niet helemaal kapot draaien. Maar als hij kraakt en in kleinere stukken is, is het goed. Je ziet dan kleine balletjes, dat is de werkzame stof van de pil.



De kapot gedraaide pil (of halve) doe je op een theelepeltje. Daar spuit je met je spuitje een klein beetje warm (!) water bij. Doordat het warm is, lost de losec beter op. Beetje roeren met het puntje van je spuit om het goed op te lossen. Vervolgens kiep je het lepeltje in de mond van de baby. Vinden ze vies, maar dan snel de borst of fles er achteraan.



De apotheek zal waarschijnlijk zeggen dat het niet mag op bovengenoemde manier omdat je de pillen niet kapot mag maken. Mijn apotheker heeft gebeld met de fabrikant om te vragen hoe het toegediend kan worden aan een baby en bovengenoemde manier was volgens de fabrikant de beste manier.



Daarnaast moet je het misschien een half uur voor de voeding geven? Heb ik nooit gedaan, want baby wakker is baby honger en dan ga ik hem niet een half uur laten wachten.



Hier 2 flinke refluxkinderen en met losec (en domperidom) zagen we binnen een dag verandering en binnen een aantal dagen hadden we een heel ander kind.



Ik hoop dat het met je kindje snel beter gaat en jullie wat beter slapen.

Dat had ik ook gevonden ja! Ik breek ze dan niet kapot, maar los ze in het geheel op, dan rijg je hetzelfde.

Alleen dat in de mond kiepen: dan blijft het dus hangen, aan het lepeltje, de fles kan er dan niet gelijk in, want de rest moet ook nog. Ondertussen wurmt hij dat wat al in zijn mond zat er uit met zijn tong, handen erbij en het zit overal...

Aaaaargh!
Alle reacties Link kopieren
quote:Wellhello schreef op 11 augustus 2013 @ 11:24:

Als ik jou was zou ik de korrels aan vinger plakken en ze vanaf jouw vinger op laten zuigen. Met 10 weken doet hij denk ik nog wel aan zuigen op vingers?Ja, dat doe ik wel eens met de restjes, alleen pakt hij dan het eerste beetje van mijn vinger, bij het volgende beetje komt wat in zijn mond zat dan weer aan mijn vinger, en zo voort. Het blijven korrels, waardoor het in zijn mond niet gelijk 'verdwijnt' zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch in tablet-vorm, geen capsule?
Alle reacties Link kopieren
Moraal van het verhaal: Nexium vragen!

Ik ga eens kijken of ik dat voor elkaar krijg, zou fijn zijn. (met de garantie dat het goed blijft gaan, apotheek opperde namelijk ook Zantac, maar dat hielp niet)



Overigens heeft de apotheek ook Nexium genoemd bedenk ik me nu, maar dat mocht niet onder een jaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het advies van tjoepertje opvolgen.

Voor reflux heb je verschillende merken en de 1 reageert hier goed op, de ander juist niet, het is vaak zoeken (eigen ervaring).

Dus ik zou zeker die Nexium proberen.

Het andere lukt niet met toedienen, en misschien is Nexium prima oplossing!!

Vraag het je arts!

Heel veel mensen hebben er baat bij.

(volwassenen weliswaar, van kids weet ik niet goed, maar het is allebei reflux)

Als het niet werkt verder zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 11 augustus 2013 @ 11:36:

Het is toch in tablet-vorm, geen capsule?Ja, het is een tablet vorm, maar in het laagje om het tablet zitten dus een soort gecoate korreltjes. Maar niet zoals bij een capsule, het is zeg maar samengeperst in een tablet en toen gecoat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven