litteken gezicht zoon (6) creme / pleisters?

29-09-2013 23:31 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar dagen geleden is mijn zoon heel ongelukkig gevallen. Hij heeft een snee in zijn wang richting zijn kin van 3 cm. Dat is netjes gehecht en hij heeft er gelukkig weinig last van. Het was een stom ongeluk dat niemand had kunnen voorkomen en het had veel erger af kunnen lopen. Maar ik ben er zo verdrietig om. Hij heeft zo'n mooi fijn gezichtje en nou blijft er straks waarschijnlijk voor altijd zo'n ontsierend litteken over... Ik ben nu van alles aan het opzoeken over littekencreme, siliconencreme en siliconenpleisters. Vooral die laatste twee schijnen goed te helpen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Lastig, heeft de arts die heeft gehecht geen advies gegeven? Toen ik een paar plekjes uit gezicht liet halen kreeg ik advies van de arts (weet naam niet meer maar erg duur). Heb toen de wond dicht was iets met wonderolie (oranjeachtig label). Maar de e vitamine olie van kruidvat deed het ook prima. Maar ja dit waren plekjes.
Ik heb biodermal littekencreme gebruikt voor een brandwond en daar zie je nu niets meer van
Alle reacties Link kopieren
http://jetskeultee.nl/gee ... -kans/obj7777448#comments
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bio-oil, te koop bij drogisten en apotheek, is mij aangeraden voor (groot, vers) litteken. Pas erop smeren als de wond dicht is!!

En dat elke avond herhalen. Gaat erom dat het soepel blijft.



Verder heb je littekencremes en olies, denk dat het allemaal ongeveer hetzelfde werkt. Paar jaar geleden calendulazalf aangeraden bij ander litteken, dat is ook mooi geheeld, maar was ook mooi gehecht.



Verder sterkte, ik denk dat het nog wel wegtrekt later bij je zoon. Ik weet hoe je je voelt, heb idem gehad met eigen zoon jaren geleden. Je wil het het liefst terugdraaien, he, als dat kon. Dat gave gezichtje weer terug. Ik denk dat het weleens heel erg mee kan gaan vallen. Niet teveel zorgen maken daarover..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
De arts heeft verteld dat er nu nog niets valt te zeggen over een eventueel litteken en dat de werking van littekencreme niet is bewezen. Eerst moeten eind van de week de hechtingen worden verwijderd en dan moet de wond goed genezen. Sowieso moeten we, als de wond weg is, de komende maanden goed smeren met zonnebrandcreme.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat er nu al zulke lieve en goede reacties zijn!



Blijfgewoonbianca, bedankt voor de link naar het artikel!



Suzy, bedankt voor je bemoedigende woorden! Ik probeer mezelf ook steeds voor te houden dt het misschien allemaal wel meevalt en dat het ook erger had kunnen aflopen. Maar het zag er zo lelijk uit dat ik het moeilijk kan geloven dat het goed gaat komen...



Wat wordt precies bedoeld met "als de wond dicht is"? Is dat al als er nog een korst zit of moet die ook helemaal weg zijn?
Ik hoor in de apotheek goede verhalen over Dermatix. Dat is siliconecreme inderdaad. Maar dat is wel heel duur.

Je zou ook cicaplast van la roche posay kunnen kopen. Is ook zoiets en dat is wat goedkoper. Ik gebruik dat zelf echt overal voor. Bij elke soort wond, je kan het zelfs tegen aften gebruiken. Ook bij de apotheek te koop.
Dermatix is duur maar je. Doet echt super lang met zo'n tubetje.
Alle reacties Link kopieren
Een arts van het Brandwondencentrum in Beverwijk heeft een littekencreme ontwikkeld, het heet Staudt littekencreme.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Geen tips over cremes, maar het duurt een jaar voordat het litteken zijn definitieve vorm gaat aannemen. Tel daar bij op dat je zoon nog gaat groeien en het zal waarschijnlijk veel minder gaan opvallen dan je denkt.



Ik heb zelf op mijn huid alleen zichtbare littekens van de afgelopen jaren. Nietvan heel oud, behalve 1 en die kwam doordat er een ijzeren pin mijn huid binnen drong en aan de andere kant er weer uit.

Daar zie je nog heel licht 2 puntjes op mijn arm maar ik moet ze echt zoeken als ik ze aan iemand wil laten zien.



Komt vast wel goed
Ik ben toen ik klein was ook op mijn kin gevallen, maar dat zie je toch nog heel goed. Gelukkig zit hij precies op de "hoek" zeg maar, iets naar de onderkant toe dus zo valt het niet meteen op. Maar in mijn tijd deden ze er nog niks aan om een litteken te " voorkomen". Ik zou er dus zeker wel iets op smeren, heb je iig alles geprobeerd.
Die siliconenpleisters werken goed. Dragen wel opbouwen en je moet een lang adem hebben. Scarban of biodermis. Je knipt ze op maat en ze zijn wasbaar, dus je doet lang met een enkel vel.
Alle reacties Link kopieren
van de huisarts kreeg ik de tip de littekencreme van kruidvat te smeren.

mijn dochter is nogal een wildebras.

het is nu een witte streep geworden.
wij slapen nooit.
Calendulazalf werkt goed op littekens en is niet zo erg duur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de adviezen in het artikel van Jetske Ultee volgen, zij leest hier veel onderzoek over en weet dus wat er te halen valt.

Ik zou geen dure onzin als bio-oil kopen.



Lees ook dit stuk: http://geriatricare.wordp ... -oil-littekens-en-bewijs/



Het is pure marketing waardoor mensen er massaal voor vallen.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ah wat sneu voor je zoontje... Heeft ie er nog last van?



Mijn dochter is ook een wildebras en loopt met een litteken onder haar kin (zie je niks van) en een grote bij haar wenkbrauw. Die laatste was een flinke gapende wond van een cm. Ik heb flink gesmeerd maar het blijf een rood litteken helaas. Is al een dik jaar geleden. Die op haar kin is wel veel beter geworden, denk ook dat het aan de plek van het letsel ligt hoor. Op een wang is de huid beter bij elkaar te krijgen en dus ook mooier te hechten. Wellicht zie je er straks helemaal niks meer van of alleen een wit streepje.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Desperate_Housewive schreef op 30 september 2013 @ 00:09:

Ik hoor in de apotheek goede verhalen over Dermatix. Dat is siliconecreme inderdaad. Maar dat is wel heel duur.

Je zou ook cicaplast van la roche posay kunnen kopen. Is ook zoiets en dat is wat goedkoper. Ik gebruik dat zelf echt overal voor. Bij elke soort wond, je kan het zelfs tegen aften gebruiken. Ook bij de apotheek te koop.

Even cynisch, maar een apotheek probeert ook gewoon geld te verdienen, het is geen onpartijdige charitatieve instelling.



Het probleem met dit soort zalfjes en cremepjes is dat je nooit weet of het effect heeft gehad. Voor hetzelfde geld was het litteken uit zichzelf helemaal verdwenen, zonder de hulp van creme. De cremesmeerders zullen echter lyrisch zijn...



Neem bijvoorbeeld wat je hierboven zegt, dat je deze creme tegen aften gebruikt. Aften gaan toch gewoon vanzelf over? Wat doet zo'n creme dan precies?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is geopereerd aan haar handjes (vingertjes zaten en elkaar vast en zijn operatief gescheiden). Ze heeft toen ook siliconenpleisters gekregen (Scarban) maar kon er niet tegen dus daar zijn we mee gestopt. In het begin heb ik de littekens ingesmeerd met olie om het soepel te houden, maar ben daar na een paar weken mee gestopt en het is toch heel mooi genezen. Ik denk dat het ook scheelt dat ze nog heel jong was (jonger dan 2) dus dan geneest de huid ook heel snel. Ik weet niet hoe lang die pleisters houdbaar zijn, maar als ze nog goed zijn mag je ze van me hebben, ik doe er niets mee.
Mij is altijd verteld dat littekens worden veroorzaakt als huid begint te trekken bij de genezing. Daarom moet je het soepel houden met in het insmeren van creme om zo littekenvorming tegen te gaan. Zelf heb ik altijd goede ervaring gehad met littekencreme van Biodermal (2x daags insmeren en een hele lange adem hebben). Voor zoon gebruik ik bij kleine plekjes D-Pathenol. Voor grote plekken heb ik nog geen ervaring mee, maar zou wel blijven bij het devies dat ik altijd heb gekregen; houdt de litteken soepel.
Ik heb/had 1,5 jaar lang een fors litteken op mijn scheenbeen en heb van alles geprobeerd. Bio-oil hielp wel iets. Maar nu ik sinds 3 weken sandalhout olie gebruik is het duidelijk minder zichtbaar! :-)

Niet de etherische olie maar de dikke gele olie, lijkt net stroop.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn al die tips en adviezen!

Vanochtend heb ik de huisarts gebeld en morgen kunnen we even langskomen om de wond te laten bekijken.



Layla wat een lief aanbod! Ik zou die pleisters wel willen proberen!

Ik stuur je een berichtje. X

Edit: Berichtje gestuurd met daarin mijn mailadres
Alle reacties Link kopieren
Arm jochie, heeft hij nog veel last van de pijn?



Ik heb hierboven heel veel (volgens mij) goedwerkende producten langs zien komen, maar natuurlijk (hihi) heb ik nog een middel voor op je keuzelijstje: Boegembalsem. Dit is een zalf/balsem oorspronkelijk ontwikkelt door meneer Boegem voor brandwonden te verlichten en lidtekens te verminderen.



Ik heb toen ik 12 jaar oud was vier vingers van mijn linkerhand verbrand, tweedegraads brandwonden. Daar is nu niets meer van te zien. En het lidteken van mijn schouderoperatie (ruim 10cm) ziet er nu na ongeveer 9 maanden smeren er ook zeer goed uit volgens de verpleegkundige in het ziekenhuis.



Het lidteken op mijn schouder zal altijd zichtbaar blijven, maar mede door de balsem en natuurlijk het meerdere keren op een dag goed masseren (doorbloeding) blijft het lidteken soepel en mooi van kleur. En of je nu met product A, B, C of Q smeert, het smeren blijft het allerbelangrijkst!!



Succes ermee en houd in je achterhoofd dat de kinderhuid een stuk soepeler is en veel sneller en beter hersteld!! *knuff* voor mama en de brokkenmaker!!
Adem in, adem uit
Alle reacties Link kopieren
quote:flexheks schreef op 30 september 2013 @ 11:00:

Arm jochie, heeft hij nog veel last van de pijn?



Ik heb hierboven heel veel (volgens mij) goedwerkende producten langs zien komen, maar natuurlijk (hihi) heb ik nog een middel voor op je keuzelijstje: Boegembalsem. Dit is een zalf/balsem oorspronkelijk ontwikkelt door meneer Boegem voor brandwonden te verlichten en lidtekens te verminderen.

En geen arts zal boegembalsem aanraden. Je zegt het niet helemaal goed, Boegem beweerde dat zijn zalf brandwonden genas door de warmte eruit te trekken. Dat is fysiologisch niet mogelijk en bovendien loop je het risico dat mensen zalf op brandwonden smeren die ze steriel hadden moeten houden, waardoor er allerhande ernstige infecties kunnen optreden.



quote:Ik heb toen ik 12 jaar oud was vier vingers van mijn linkerhand verbrand, tweedegraads brandwonden. Daar is nu niets meer van te zien. En het lidteken van mijn schouderoperatie (ruim 10cm) ziet er nu na ongeveer 9 maanden smeren er ook zeer goed uit volgens de verpleegkundige in het ziekenhuis.Zoals eerder gezegd, brandwonden genezen vaak vanzelf en vooral bij jonge mensen met een lichte huidkleur zie je daar niet veel meer van. Ik heb op mn 18e ook tweedegraads brandwonden op mn hand gehad en die zijn ook volledig verdwenen. Op grond van het werkingsmechanisme dat meneer Boegem voor ogen had (het onttrekken van warmte uit de wond), slaat het natuurlijk nergens op om Boegembalsem voor littekens na operaties te gebruiken . Het zalfje is inmiddels ook al zou oud dat er uitgebreid onderzoek naar gedaan had kunnen worden. Ik weet niet of dat gedaan is, maar zo niet, dan zal dat ermee te maken hebben dat het gewoon niet werkt.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar maanden Dermatix gesmeerd op een hechting. Je ziet er nauwelijks meer iets van. Ik had één tubetje en daar kon ik dus een paar maanden mee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven