Baby (2 weken) valt niet in slaap na nachtvoeding

13-06-2008 17:29 48 berichten
Zoals de topictitel al zegt: ons kleine meisje van bijna twee weken oud valt niet (zelf) in slaap na de nachtvoeding (fles, borstvoeding wilde niet lukken) om ongeveer 3 uur.



Afgelopen nacht bleef ze klaarwakker tot een uur of 5, en heb haar uiteindelijk maar tussen ons in gelegd (wel veilig, niet onder dekbed enz.), waarna ze na 5 minuten weer vertrokken was. Was altijd iemand die het 'niks vond' dat kinderen bij hun ouders in bed sliepen, maar na 2 uur gespook ben ik zo moe, dat ik er maar aan toegeef...



Denk zelf dat het 'probleem' te maken heeft met het feit dat ze overdag zoveel slaapt en dat ze daardoor 's nachts klaarwakker is. Maar moet je zo'n jong kindje overdag wakker houden en zo ja, hoe? Overdag valt ze meestal al tijdens de fles in slaap! Of heeft iemand DE TIP waardoor meis zelf in slaap leert vallen 's nachts?
Alle reacties Link kopieren
Het is heel verleidelijk om het kindje slapend weg te leggen als ze overdag tijdens de fles in slaap valt. Toch schijnt het verstandiger te zijn om dat niet te doen. Slaapproblemen schijnen vaak gecreëerd te worden doordat een kindje niet leert uit zichzelf in slaap te vallen en hulpmiddelen nodig heeft om in slaap te doen vallen. Ze moet nog duidelijk het onderscheid leren tussen dag en nacht.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
O ja, even aanvulling. Ook de dag echt een dag laten zijn en nacht een nacht. Dus 's nachts niet teveel drukte enzo. Ik had ook zo'n nachtwakertje. Wat ik toen deed, was 's avonds de baby in bad doen i.p.v. 's morgens. Dat werkte voor mijn baby's wel goed. Ze sliepen dan 's nachts langer door.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Dat is inderdaad precies wat ik 'wil': dat ze zelf in slaap leert vallen. Maar hoe leer je zoiets aan? Had zelf bedacht dat ik misschien de luier kan verschonen na de voeding ipv ervoor, zodat ze weer wakker wordt? En wat moet je doen als mevrouw na 2 uur nog niet zelf in slaap is gevallen, laten huilen of troosten?
Houden het 's nachts ook erg rustig, alleen verschonen als het nodig is, voeden bij het licht van de gang (geen fel licht dus), geen oogcontact maken, niet praten. En toch valt ze niet in slaap... Verder is het overigens een superlieve, tevreden baby, vind het alleen zo sneu als ze zichzelf helemaal overstuur huilt omdat ze niet in slaap valt...
Alle reacties Link kopieren
Joh, je kindje is 2 weken oud. Die heeft nog helemaal geen ritme. En hele kleine baby slapen nu eenmaal het merendeel, ook overdag. Het komt vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Oja, ik zou mijn kindje nooit laten huilen. Ze snapt er nog niks van, en wil waarschijnlijk alleen maar geborgenheid. Lekker troosten dus. Maar ja, das mijn mening he!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat ze zich in het begin niks aan trekken van jouw ritme. Het duurt vaak een paar weken of maanden voordat dat wel zo is.

De eerste 6 weken is onze dochter vanaf een uur of 11 's avonds steeds wakker geweest tot een uur of 2 a 3, soms nog later.

Blijkbaar was dat de tijd dat ik in de zwangerschap rustig lag waardoor zij juist wakker was.

Pas na een week of 6 sliep ze 's nachts en met een week of 10 hoefde ze tussen 11 en 6 geen nachtvoeding meer.



Het werkte voor mij heel goed om niet teveel te vechten tegen het ritme van mijn kind. En door het verlof kan je zelf de slaap ook wel weer inhalen door 's ochtends wat langer te blijven liggen.
Alle reacties Link kopieren
Even huilen om in slaap te komen is naar mijn mening niet zo erg. Mijn ervaring is dat ze overprikkeld raken als je ze bij elk piepje steeds oppakt.

Ik heb het dan natuurlijk niet over uren huilen maar als je weet dat ze moe zijn en er verder niks aan de hand is dan is het meestal na 5 of 10 minuten wel stil. Mijn dochter had op die manier met een paar dagen door dat het de bedoeling was om te gaan slapen als ze in bed werd gelegd.
Alle reacties Link kopieren
Het steeds oppakken zou ik ook niet doen. Ik herinner me van mijn jongste dat die ook een soort "inslaaphuiltje"had van een minuut of 5.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ons dochtertje is nu 5 weken en slaapt ook nog niet goed 's nachts. Op het consultatiebureau zeiden ze dat we haar gewoon 20-30 minuten moeten laten huilen.

Tot vorige week haalden wij haar er meteen uit en troosten we haar, nu ga ik er wel snel naartoe maar troost haar in haar bedje. Het blijft lastig wat te doen, omdat je vaak niet weet waarom ze huilen. Doe gewoon wat jou goed lijkt.

Laten huilen doe ik persoonlijk (nog) niet, omdat ik dat zielig vind. Ik leg haar wel wakker in haar bedje zodat ze zelf in slaap klan vallen, dit gaat sinds 3 dagen goed.

Probeer wel ritme in de dag en nacht te brengen (zelfde tijd in bad en bed, slaapliedje e.d.).

Dat ze in haar eigen bedje slaapt en je 's nachts in het donker voedt en niet "gezellig" gaat doen is de juiste methode denk ik.

Succes en bedenk, ze is pas 2 weken, vaak krijgen babies pas na 2-3 maanden een echt ritme hoorde ik op CB.
Alle reacties Link kopieren
Maar overdag de luier pas na de voeding te verschonen kan ook schelen en dan weer wegleggen als ze weer aan slapen toe is.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
Is ze al wakker voor de nachtvoeding, of moet je haar wakker maken? Bij ons was het zo dat uk om 23.00 eigenlijk voeding moest hebben, en dan niet wakker werd. Resultaat, 2 slokjes, en om 2.00 uur 's nachts huilen. Uiteindelijk ben ik 's avonds zelf gewoon om half tien al naar bed gegaan en ze 'riep' me dan als ze honger had. Soms om 1 uur en ook wel pas om 4 uur 's nachts. Dan dronk ze haar fles wel in 1x leeg, en sliep daarna dan tot pakweg zeven uur in de ochtend. Waardoor ik zelf dus ruim 8 uur slaap kreeg, hoewel dus met een onderbreking van een uur.



Volg een beetje je eigen gevoel, ik heb het idee dat het prima gaat. Komt vanzelf goed. Als ze goed op gewicht is kun je haar wat meer late voeding geven en 's nachts lekker laten slapen.
Bedankt voor jullie reacties! Ben blij om te lezen dat ze met twee weken nog helemaal geen ritme hoeft te hebben. Je leest zoveel tegenstrijdige berichten he, de een zegt: voeden als ze huilt, de ander zegt juist: voeden op vaste tijden. Meis is onze eerste, wil het gewoon graag 'goed doen' :)



@ Mamalelie: we maken haar inderdaad om 23 uur wakker voor de laatste voeding en 's nachts meldt ze zich dan zelf. Het is op zich wel een idee om haar niet wakker te maken om 23 uur (vooral omdat we zelf eigenlijk al om 22 uur naar bed gaan), maar even af te wachten wanneer ze 'komt'. Gaan we vannacht proberen!
Alle reacties Link kopieren
Succes.

Volg je gevoel, das vaak het beste!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik deed was overdag in het licht laten slapen en 's nachts ook echt donker houden. Dus overdag de gordijnen open en 's nachts ook echt dicht en alles donker. Dan komt het ritme vanzelf.
blondje schreef op 13 juni 2008 @ 20:17:

Wat ik deed was overdag in het licht laten slapen en 's nachts ook echt donker houden. Dus overdag de gordijnen open en 's nachts ook echt dicht en alles donker. Dan komt het ritme vanzelf.




Dit is inderdaad heel belangrijk voor het ontwikkelen van het dag en nacht-bewustzijn.



Nalaa; flesvoeding kun je zowel op verzoek geven als op gezette tijden. Je moet er alleen goed op letten dat je niet over de liter flesvoeding per dag heen gaat (zal nu nog wel niet aan de orde zijn, met een twee-weken-oude-baby ;-) ).
Alle reacties Link kopieren
dropshot1000 schreef op 13 juni 2008 @ 17:51:

Oja, ik zou mijn kindje nooit laten huilen. Ze snapt er nog niks van, en wil waarschijnlijk alleen maar geborgenheid. Lekker troosten dus. Maar ja, das mijn mening he!
FF offtopic: Ik ken iemand die dat bij haar kindje dus ook altijd deed. En dat kindje werd daardoor ontzettend eenkennig. Omdat dat meisje wist, dat als ze ging huilen, dat haar moeder meteen kwam om te troosten. Ik mocht nog niet eens naar haar kijken (van een afstandje) of ze begon al te brullen.
Alle reacties Link kopieren
Brummetje, alles leuk en aardig, maar dat ging denk ik niet over een kindje van 2 weken oud. Die kunnen simpelweg hun omgeving nog niet manipuleren op die manier, dat komt echt pas na een paar maanden.
-
Alle reacties Link kopieren
Weet ik. Maar als je doet wat Dropshot zegt, dan gebeurd dat uiteindelijk wel. En dat wilde ik even zeggen.

Ik ben van mening dat je een kind niet bij het minste of geringste gehuil op moet pakken. Een zeer eenkennig kindje is geen pretje hoor. (Dat merkte ik aan die moeder.)

(Ik heb zelf trouwens geen kinderen.)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Nee ook niet idd, tis moeilijk maar je moet er een middenweg in proberen te vinden. Niet teveel oppakken, maar ook niet te weinig.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Brum, ik heb ook geen kinderen, maar ik weet wel dat zo'n kleintje nog niet eens kán manipuleren. Die reageert puur vanuit haar natuurlijke behoeftes, en heeft idd, zoals Q zegt, nog geen vast dag/nachtritme. Dat komt wel, maar niet door haar te laten huilen. Het arme kind heeft geen idee wat er aan de hand is. Juist te weinig aandacht kan een kind dan eenkennig maken. Zoals je zelf zegt: het is een evenwicht. Maar bij zo'n jong kindje is er van verwennen echt geen sprake hoor.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven