Groot leeftijdsverschil tussen tweede en derde kind

11-08-2014 15:59 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik overwegen een derde kind (de knoop is zo goed als doorgehakt), maar zelfs als ik vlot zwanger zou raken, zijn onze zonen ruim vijf en bijna zeven als de derde geboren wordt.



Ik ken niemand in mijn omgeving die zo veel leeftijdsverschil tussen de kinderen heeft. Iemand ervaring hiermee?



Ik ben vooral bang dat de derde geen of weinig aansluiting gaat vinden bij de oudsten. Er komt sowieso geen vierde (tenzij die samen met de derde komt, natuurlijk ).
Ha



Onze jongens zijn 10 en bijna 8 en twee maanden geleden hebben we een meisje gekregen. Dus dat kan ook he, dat je er een van het andere geslacht krijgt, dan is aansluiting toch al een stuk minder.



Mijn vriendin heeft 3 jongens waarbij de jongste en middelste 6 jaar schelen. Gaat allemaal prima!
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer is twee jaar ouder, mijn zusje vijf jaar jonger en ik kan prima met haar overweg zodra zij ook in de pubertijd kwam (ik er toen net uit).



Voor die tijd vond ik het vooral lastig en vervelend, al helemaal als ik van mijn moeder haar mee op sleeptouw moest nemen als ik met een vriendinnetje speelde.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wij hadden vroeger thuis zo'n leeftijdsverschil tussen de oudste twee en de jongste, alleen zat er nog een vierde tussen. Ik weet van mijn moeder dat ze het vooral lastig vond om uitstapjes te verzinnen die voor iedereen leuk waren. Zelf ben ik me daar nooit zo bewust van geweest, maar veel aansluiting is er ook nooit geweest tussen de oudste en de jongste. Toen we kinderen waren, was het leeftijdsverschil daarvoor te groot, nu we volwassen zijn de verschillen in interesses.
Alle reacties Link kopieren
Proficiat met je dochter, cupcake! Ja, het kan natuurlijk een meisje zijn, maar of die dan sowieso minder aansluiting heeft weet ik niet. Ik heb zelf twee jongere broers (met heel weinig leeftijdsverschil) en we hebben als kind heel leuk samen gespeeld. Als pubers lagen de interesses inderdaad uiteen.



Louise1, daar ben ik dus een beetje bang voor, dat mijn jongens die derde als een last gaan zien. Ik wil hen helemaal niet verplichten om met die derde te spelen, maar natuurlijk is het voor het jongste kind ook zielig als hij of zij nooit mee mag of kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf geboren met 2 oudere zussen van 5 en 7, tja, wat zal ik zeggen, ik hing er inderdaad een beetje bij. Toen ik jong was vond ik dat best lastig. Maar je maakt ook zelf vriendinnetjes dus dat lost zich wel weer op.



Nu we ouder zijn is dat verschil helemaal weg.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook grote leeftijdsverschillen tussen mijn kinderen (je moest eens weten hoe vaak ik te horen krijg of de laatsten van een tweede leg zijn, mensen zijn soms zo heerlijk plat)



Maar vakantie en uitstapjes zijn soms wat lastiger, omdat ze verschillende interesses hebben, maarja dat hoeft niet altijd leeftijd gerelateerd te zijn. Maar ze spelen ook vaak bordspellen met elkaar, of met z'n allen achter de WII.

Voordeel is wel dat ik weinig ruzie heb in huis, omdat ze zich weinig aan elkaar ergeren.



Ze hebben wel een band met elkaar en dat is toch wel belangrijk in een gezin, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een groot leeftijdsverschil juist wel prettig vinden. Dan zit je niet zo in elkaars vaarwater. Minder vergelijkingen, meer de ruimte om jezelf te worden, los van wat de anderen doen. Twee broers die oud genoeg zijn om netjes met mij om te gaan. Lijkt me heerlijk.



Maar dat is ook maar een mening gebaseerd op mijn wereldbeeld. Het gaat erom of jullie nog een kind willen of niet. Je kunt niet voorspellen hoe je kinderen later over het leeftijdsverschil zullen denken!
Alle reacties Link kopieren
Hier precies hetzelfde leeftijdsverschil, en ik vind het alleen maar leuk! Oudste twee zijn gek op hun zusje en lopen lekker te moederen. De middelste is nog relatief speels dus ondanks vijf jaar tijdsverschil vermaken die twee zich prima samen.



Activiteiten verzinnen vind ik redelijk meevallen, juist omdat de oudste twee al zo groot zijn, blijven ze gewoon lekker thuis als we met de jongste iets gaan doen waar ze geen zin in hebben. En doen ze veel zelf, zonder dat we mee hoeven.



Een en ander hangt natuurlijk ook af van karakter, meisjes/jongens etc.
Alle reacties Link kopieren
In stel in mijn omgeving waarvan het derde kind ook zo'n vijf jaar jonger is dan de tweede. Het zijn drie jongens. Ik geloof niet dat de kinderen er onderling "last" van hebben.

Wat ik wel merk is dat de jongste heel erg verwend is. Heeft altijd veel aandacht nodig en kan zichzelf slecht vermaken. Zijn oudere broers en ouders vinden alles leuk en schattig van hem. Misschien omdat hij zoveel jonger is en er ook geen vierde kind meer komt?



Een ander bevriend stel heeft twee meiden met weinig leeftijdsverschil en daarna 7 en 9 jaar later nog twee jongens gekregen. Het is net of er in één gezin, twee gezinnen zijn. Volgens mij is de band tussen de kinderen wel goed maar niet echt intiem.
Before you assume, there is this thing called asking.
Mijn partner was 20 toen zijn jongste (half)broertje geboren werd.

Hij heeft er totaal geen last van gehad, was al wijd en breed uit huis. Kleinste broertje kijkt enorm tegen mijn partner op en vind hem geweldig
Alle reacties Link kopieren
Hehe 20 jaar verschil? Mmm, nog 15 jaar wachten gaat het 'm niet worden hier :-).



Zo'n verwend nakomertje als aquamarijne beschrijft, dat wil ik dan ook weer niet. Maar ik had al bedacht dat dat iets is waar we voor gaan moeten opletten.
Ik was 6 toen mijn zusje kwam.



Aansluiting; nul.



Toen zij geboren werd, ging ik naar school. Toen zij naar school ging, ging ik naar de middelbare. Toen zij naar de middelbare ging, had ik een fulltime baan. Tegen de tijd dat zij ging werken, ging ik trouwen. Toen zij ging trouwen had ik al een kind. Pas toen zij kinderen kreeg, kregen we wat meer contact maar nog steeds is het mijn vriendin niet.



Ik was altijd de oudste. Wilde ik met een vriendinnetje samen op mijn kamer zijn, moest zij meespelen want ach, ´ze is toch nog klein´. Maar als ik me verveelde mocht ik niet met haar en haar vriendinnetje meedoen want ´jij bent toch veel te groot´.



Met Sinterklaas zat ik als puberella van 13 sinterklaas kapoentje te zingen in een huiskamer vol bezoek. Ik moest op Zus passen als mijn ouders weg wilden, want ik was toch al groot. Ik moest ook met 6 al regelmatig kleine boodschappen doen omdat dat handiger en sneller was dan dat mijn moeder met mijn zusje moest gaan. Maar toen zij 6 was en ik met een berg huiswerk zat, moest ik ze nog steeds doen wat zus was nog te klein.



Andersom was Zus ook niet blij, want ik was de oudste dus ik mocht dingen die zij niet mocht. Voorin in de auto zitten bijvoorbeeld. Ik kreeg een nieuwe fiets (omdat ik naar de middelbare ging), zij kreeg de afdankertjes.



Toen mijn dochter 2 was, wilde man geen tweede omdat ik bij de eerste bijna stierf. Tegen de tijd dat hij er wat meer vertrouwen in kreeg, heb ik bewust nee gezegd. Toen was Dochter ruim 4. Geen haar op mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje was ook heel wat jonger dan ik. Maar ik heb dat altijd wel leuk gevonden. Haar een beetje helpen, al die kleuterdingen terugzien, mijn ouders die benieuwd waren bij alle dingen die ik als eerste ging doen. Niks mis mee. Mijn zusje is alleen wel gehandicapt, dus ik voel me wel erg verantwoordelijk voor haar.
Alle reacties Link kopieren
mn oom en tante hebben 3 kids de ouste is 15 de middelste is 10 en de jongste is 5....gaat allemaal prima ...alleen is de ouste meer met school enzo bezig en de andere 2 zijn dikke maatjes,maar broertjes liefde is er zowizo! en ze maken tog wel vriendjes en vriendinnetjes hoor!
Alle reacties Link kopieren
Niet fijn voor jou, Exces, hoe het er bij jou thuis aan toe ging vroeger. Maar veel van wat je aanhaalt, zijn keuzes van je ouders geweest (en keuzes die ik niet zou maken).



Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt mijn jongens te verplichten de jongste te laten meespelen. Ze hoeven ook niet te babysitten of verantwoordelijkheid te dragen over de derde. Mijn vriend en ik kiezen of er al dan niet nog een kind komt, en wij zullen er dan ook voor zorgen.



Natuurlijk gaan de oudsten zich moeten aanpassen aan de jongste, en dat zal andersom ook moeten. Ik vind dat trouwens niet per se een nadeel.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren met 4 thuis. De oudste twee vrij snel op elkaar, nr. 3 en 4 zat wel een gat tussen van 5 en 3 jaar. Dingen waren gewoon zoals ze waren, ik vond er eigenlijk niks van, ja wel gezellig al dat geluid in huis. Mijn ouders vonden nr. 3 en 4 ook veel makkelijker dan nr. 1 en 2.
Alle reacties Link kopieren
Jaaa, gezellig, zo wil ik het!



Hoeveelste kind was jij, Mevrouw75?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mossel schreef op 11 augustus 2014 @ 17:24:

Niet fijn voor jou, Exces, hoe het er bij jou thuis aan toe ging vroeger. Maar veel van wat je aanhaalt, zijn keuzes van je ouders geweest (en keuzes die ik niet zou maken).



Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt mijn jongens te verplichten de jongste te laten meespelen. Ze hoeven ook niet te babysitten of verantwoordelijkheid te dragen over de derde. Mijn vriend en ik kiezen of er al dan niet nog een kind komt, en wij zullen er dan ook voor zorgen.



Natuurlijk gaan de oudsten zich moeten aanpassen aan de jongste, en dat zal andersom ook moeten. Ik vind dat trouwens niet per se een nadeel.Ja, het zijn combinaties van factoren die maken hoe een kind het ervaart. In het verhaal van Exces denk ik ook dat datgene wat haar ouders van haar vroegen met betrekking tot haar zusje een rol speelt. En niet zo zeer het leeftijdsverschil zelf. En verder denk ik dat je eigen houding ook een rol speelt. Exces noemt op je 13e "sinterklaas kapoentje" zingen als iets vreselijks. Ik vond het leuk om sinterklaas te vieren, en zeker ook met mijn kleine zusje. Het was juist iets leuks tussen mij en mijn ouders, dat wij dat allemaal zo organiseerden/vierden voor het kleine meisje! En haar uitnodigen in mijn studentenleven (faculteit/studentenwoning) was ook heel leuk, juist omdat ze jong was en het heel interessant vond! Dus het is maar net hoe jij zelf én je ouders ermee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Tussen mij en mijn zus zit 6 jaar.



Tussen mijn tweede en mijn derde zit 15 jaar.

Tussen de derde en de vierde zit iets meer dan 2 jaar



Oudsten vinden het super!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mossel schreef op 11 augustus 2014 @ 17:29:

Jaaa, gezellig, zo wil ik het!



Hoeveelste kind was jij, Mevrouw75?



1e, net als jij (toch?) en ook nog het enige meisje;)



edit: oh nee, dat was exces.
Meer dan 10 jaar tussen de jongste en de oudste.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben ook het eerste kind, en het enige meisje, maar geen grote leeftijdsverschillen.



Blij te lezen dat de meesten het hier prima vinden kunnen.
3 jongens; 16 jaar verschil tussen oudste en jongste, 12 tussen middelste en jongste.
Alle reacties Link kopieren
En is het ook nog leuk voor iedereen, niekie1 en savetheday?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven