Vondelingenkamer : ben je voor of tegen?

22-08-2014 12:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit leek me een leuke discussie voor de viva dames.



Ik weet het niet. Ben voor en tegen



Liever een kindje veilig in de vondelingenkamer dan op straat.

Maar word er straks dan niet tegemakelijk over gedacht? ( er bestaan helaas dat soort mensen)



Ps. laat iedereen in zijn waarde, en ieder zijn mening. Er hoeft geen 'ruzie' te komen
Iedereen is mooi
quote:Scamp schreef op 22 augustus 2014 @ 13:37:

[...]



Zo'n luik kost geen groot geld elke dag en er zijn toch 25 babies ''geredt'' van een misschien verschrikkelijke dood.

Dus al maken ze er 20.000. Al redden ze er maar 2 babies mee.Nouja, dat is niet helemaal hoe het werkt. Het is geen luik, maar meer een kamer. En er zit een alarmknop in: als je daarop drukt, is er binnen 5 min iemand bij je. Het kost dus wel degelijk ruimte, techniek, mankracht, etc. Maar het is een particuliere stichting, dus prima, laat ze het lekker organiseren. Wel vind ik dat dit soort zaken in verhouding moeten staan. 20.000 luiken voor 2 baby's jaarlijks vind ik niet in verhouding .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor.



Er zullen moeders zijn die ' niet kloppen' en hun kind ergens dumpen, maar ik geloof toch wel dat ze dan toch voor zond vondelingenkamer kiezen.



Ik denk ook dat er altijd situaties zijn waarin wij niet kunnen oordelen over dat de moeder een keuze maakt het kind te vondeling te leggen.



Ik vind het een goede zaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:staafmixer schreef op 22 augustus 2014 @ 13:32:

Is het eigenlijk zo dat als iemand een kindje bij je voor de deur zou leggen en je neemt dat op on je gezin zonder hier aangifte van te doen dat je strafbaar bent?Geen idee of je dan strafbaar bent maar kind zou nooit naar school kunnen want het bestaat officieel niiet. Zou niet op vakantie kunnen buiten Nederland want kan geen identiteitsbewijs aanvragen en later ook niet werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 22 augustus 2014 @ 13:45:

[...]





Nouja, dat is niet helemaal hoe het werkt. Het is geen luik, maar meer een kamer. En er zit een alarmknop in: als je daarop drukt, is er binnen 5 min iemand bij je. Het kost dus wel degelijk ruimte, techniek, mankracht, etc. Maar het is een particuliere stichting, dus prima, laat ze het lekker organiseren. Wel vind ik dat dit soort zaken in verhouding moeten staan. 20.000 luiken voor 2 baby's jaarlijks vind ik niet in verhouding .Jij had het over luiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 3 x voor,



De moeder zal hopelijk minder trauma oplopen.

De baby verkeert niet in levensgevaar

Een adoptie gezin wordt gelukkig gemaakt.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik ben voor. Naar mijn mening kan een moeder die haar kind op die manier achterlaat nooit een goede moeder zijn geweest. Dus waar was het kindje anders beland?



Natuurlijk is het vreselijk om als vondeling achter te worden gelaten en niet te weten waar je vandaan komt. Maar ik denk dat een onstabiele leefomgeving nog meer schade aan kan richten.



Het lijkt me alleen wel link dat er misschien jonge meisjes zijn die de zwangerschap verbergen voor hun "vriend" en familie en de kans krijgen om hun kindje achter te laten zonder dat vader en familie ooit de kans hebben gekregen om voor het kindje te zorgen en überhaupt van het bestaan weten. Terwijl het kind dus wel liefdevolle familie had kunnen hebben. Of kijk ik nu teveel films?
Alle reacties Link kopieren
over hoeveel baby's gaat het eigenlijk? in Duitsland 25 kinderen in die 'luiken' per jaar nu ze die dingen hebben.



maar in Nederland: hoeveel kinderen worden per jaar op een plek achter gelaten die niet ok is? een plek waar de kinderen niet snel gevonden worden en/of waar de omstandigheden niet goed zijn? volgens mij zijn dat er niet veel, ik kan van afgelopen jaar geen berichtje in de krant herinneren met zoiets. maar misschien mis ik die wel?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 22 augustus 2014 @ 13:50:

[...]



Jij had het over luiken.



Scampje



In de kinderschoenen van dit project zijn ze inderdaad begonnen met luiken.

Daar kon je de baby in leggen.

Op zich ook niks mee.

We lopen al jaren achter op omringende landen.

Nu doen we mee, en we doen het goed.

Met een baby kamer.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 22 augustus 2014 @ 13:56:

[...]





Scampje



In de kinderschoenen van dit project zijn ze inderdaad begonnen met luiken.

Daar kon je de baby in leggen.

Op zich ook niks mee.

We lopen al jaren achter op omringende landen.

Nu doen we mee, en we doen het goed.

Met een baby kamer.

Eindje



Klopt, helemaal fantastisch, zo'n kamer.

Ook de luiken trouwens, alles wat een leven red.
Alle reacties Link kopieren
In België heet het zelfs een '' schuif''
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Zelf sta ik er neutraal tegenover. Het idee achter de kamer is heel mooi. Toch denk ik dat de echte paniekverhalen/crepeergevallen hier de weg niet naartoe weten/aandurven. Vanwege te jong, te bang of totaal de taal niet machtig (en dus niet kunnen uitzoeken van mogelijkheden in combinatie met doodsangst).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 22 augustus 2014 @ 13:58:

[...]



Eindje



Klopt, helemaal fantastisch, zo'n kamer.

Ook de luiken trouwens, alles wat een leven red.Zeker te weten lieverd
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Je mag een kind niet te vondeling leggen. Dat is strafbaar.



Dan mag je het dus ook niet faciliteren, lijkt me.
Absoluut voor! Zo'n beslissing neem je (lijkt mij) enkel en alleen omdat je geen andere uitweg ziet. Toch niet omdat er toevallig de gelegenheid voor is.
Tegen. Met dit soort kamer red je geen kind van de dood en je kunt ze niet overal bouwen. Zowel voor moeder als kind zijn er betere alternatieven denkbaar. Bovendien heeft een kind er recht op te weten waar het vandaan komt.



Ik zie meer in een aanpassing van de wet rondom het afstaan van een kind, zodat zoiets vertrouwelijk afgehandeld kan worden en er niet uit alle macht aan een onmogelijke moeder getrokken wordt om toch te gaan zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gruffalo schreef op 22 augustus 2014 @ 13:56:

over hoeveel baby's gaat het eigenlijk? in Duitsland 25 kinderen in die 'luiken' per jaar nu ze die dingen hebben.



maar in Nederland: hoeveel kinderen worden per jaar op een plek achter gelaten die niet ok is? een plek waar de kinderen niet snel gevonden worden en/of waar de omstandigheden niet goed zijn? volgens mij zijn dat er niet veel, ik kan van afgelopen jaar geen berichtje in de krant herinneren met zoiets. maar misschien mis ik die wel?



Ik hoorde er een discussie over op de radio. In NL gaat het om 1 of 2 babies per jaar.

Uit groot (Europees) onderzoek is verder gebleken dat vondelingen-loketten er NIET voor zorgen dat er minder babies elders aan hun lot worden overgelaten. Dat laatste viel mij wel tegen, moet ik zeggen. Wat is dan nog het nut van zo'n loket?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor.

Na alle berichten over vrouwen die kinderen krijgen, ze meteen ombrengen en dan in de tuin begraven of in koffers bewaren ed. heb ik veel liever dat deze kinderen een eerlijke kans om te leven krijgen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 22 augustus 2014 @ 14:07:

Ik ben voor.

Na alle berichten over vrouwen die kinderen krijgen, ze meteen ombrengen en dan in de tuin begraven of in koffers bewaren ed. heb ik veel liever dat deze kinderen een eerlijke kans om te leven krijgen.



Dat zou je zeggen.

Maar dat is dus niet zo, dat er minder babies worden 'weggegooid' als er loketten zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
http://vorige.nrc.nl/binn ... p_zolder_bij_Friese_vrouw



ja, rationeel gezien lijkt mij de kans dat deze studente haar kinderen wel naar het babyluikje zou brengen nihil.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op vrijdag 22 augustus 2014 13:33 Hoe zou je nu tegen een vondelingenkamer kunen zijn?

Daardor krijgen ongewenste kinderen toch veel betere kansen.



Baby's zullen daardoor echt niet makkelijker achtergelaten worden.

De nood is bijhoorlijk hoog als je op die manier je kind achterlaat. Nou, de Fiom is er anders niet zo blij mee.
quote:sweetfirefly schreef op 22 augustus 2014 @ 14:07:

Ik ben voor.

Na alle berichten over vrouwen die kinderen krijgen, ze meteen ombrengen en dan in de tuin begraven of in koffers bewaren ed. heb ik veel liever dat deze kinderen een eerlijke kans om te leven krijgen.Dat is nou de grote misvatting, die vrouwen gaan daar gewoon mee door. Die gaan, zoals iemand hier al schreef, nu niet opeens de trein pakken om het kind in zo'n kamer achter te laten. Want dat vereist een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel richting het kind dat deze vrouwen missen (hoemkun je anders je eigen kind ombrengen?). Het idee van zo'n kamer is heel sympathiek, dat ben ik met je eens, maar het lost het probleem niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 14:09:

[...]





Dat zou je zeggen.

Maar dat is dus niet zo, dat er minder babies worden 'weggegooid' als er loketten zijn.

Dit dus.

Het klinkt leuk, maar het werkt niet.



Dit is geen derde wereld land waar moeders hun kind te vondeling leggen, omdat ze de economische middelen niet hebben. Dan heeft zo'n luik/kamer nut.

Vrouwen in Nederland die hun kind weggooien, daar is meer mee aan de hand, dan alleen een ongewenste zwangerschap.

Die gaan niet naar een vondelingeluik toe.
quote:ericito schreef op 22 augustus 2014 @ 14:12:

[...]





Dat is nou de grote misvatting, die vrouwen gaan daar gewoon mee door. Die gaan, zoals iemand hier al schreef, nu niet opeens de trein pakken om het kind in zo'n kamer achter te laten. Want dat vereist een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel richting het kind dat deze vrouwen missen (hoemkun je anders je eigen kind ombrengen?). Het idee van zo'n kamer is heel sympathiek, dat ben ik met je eens, maar het lost het probleem niet op.Helemaal mee eens. Ben niet tegen maar vraag me heel erg af of er een probleem mee wordt opgelost.
quote:noreservations schreef op 22 augustus 2014 @ 14:01:

Je mag een kind niet te vondeling leggen. Dat is strafbaar.



Dan mag je het dus ook niet faciliteren, lijkt me.



Weegt 'verlenen van hulp aan een kind in nood' juridisch niet zwaarder door dan het faciliteren van een strafbaar feit?



Wat mij betreft mag de vondelingenschuif/kamer trouwens uitgebreid worden naar een plek waar vrouwen anoniem maar veilig kunnen bevallen en hun kind (ev. tijdelijk) kunnen achterlaten.
[quote]noreservations schreef op 22 augustus 2014 @ 14:13:

[...]



Dit dus.

Het klinkt leuk, maar het werkt niet.



Dit is geen derde wereld land waar moeders hun kind te vondeling leggen, omdat ze de economische middelen niet hebben. Dan heeft zo'n luik/kamer nut.

Vrouwen in Nederland die hun kind weggooien, daar is meer mee aan de hand, dan alleen een ongewenste zwangerschap.

Die gaan niet naar een vondelingeluik toe.[/quote]



Maar dit kun je toch niet zeggen zo, je weet niet hoeveel vrouwen die niet in orde zijn toch wel deze keuze zouden maken. Ipv hun kinderen te doden en ze op zolder verbergen zoals een tijdje geleden is gebeurd.



Ik ben voor, zeker om een tijd te kijken of en hoe het werkt. Als er maar een paar babies worden afgegeven dan zijn dat toch weer een paar babies die op een veilige plek terecht komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven