Vondelingenkamer : ben je voor of tegen?

22-08-2014 12:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit leek me een leuke discussie voor de viva dames.



Ik weet het niet. Ben voor en tegen



Liever een kindje veilig in de vondelingenkamer dan op straat.

Maar word er straks dan niet tegemakelijk over gedacht? ( er bestaan helaas dat soort mensen)



Ps. laat iedereen in zijn waarde, en ieder zijn mening. Er hoeft geen 'ruzie' te komen
Iedereen is mooi
Alle reacties Link kopieren
Voor. Beter daar dan in een kliko of ergens achterlaten ..



Voor die moeders is er vaak al heel wat aan vooraf gegaan , je dumpt niet zomaar je kindje .. Daar zit een enorm leed achter .. Dus voor deze mensen is het een mooie oplossing ..
quote:tallyho schreef op 22 augustus 2014 @ 16:50:

[...]



Want een babykamer is de enige mogelijkheid om een kind in een verwarmde ruimte achter te laten? Een ouder die een kind in erbarmelijke omstandigheden achterlaat doet dit met het oogmerk dat het kind het niet overleeft en "het probleem zich aldus oplost". Die heeft het belang van het kind niet op het oog en gaat aldus niet naar een vondelingenluik met risico van ontdekking.Misschien omdat er voor hun geen andere mogelijkheden zijn, maar als de mogelijkheid er wel zou zijn, is het voor zo'n moeder een betere overweging.
Het lijkt me niet nodig qua aantallen die je meer gaat redden, maar vanuit het oog van het kind ben ik voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiom schreef op 22 augustus 2014 @ 16:21:

Het is zeer de moeite waard om de adviezen van de Raad voor Strafrechttoepassing en Jeugdbescherming (RJS), de Raad voor de Kinderbescherming en de visie van ons (Fiom) te lezen om zo de problematiek rondom vondelingen en vondelingenkamers goed te begrijpen.



De gegeven adviezen zijn gebaseerd op jarenlange ervaring en onderzoek; het probleem is niet zo simpel op te lossen als het op het eerste gezicht misschien lijkt:



https://www.kinderbescher ... iken.aspx?cp=103&cs=34660[/li]



Ik zei al dat ik het nut er niet van inzag, als het aantal gedumpte babies er toch niet door daalt (en dat ligt op 1 a 2 per jaar en kan dus amper dalen). Maar na het lezen van deze argumenten ben ik echt tégen. Het lost niet alleen niks op, het kan zelfs negatieve effecten hebben.



,,Voor een vondelingenkamer moet reclame gemaakt worden. Dit kan allereerst ongewenst zwangere vrouwen het idee geven dat anoniem afstand doen een oplossing is voor de ongewenste zwangerschap waardoor het de drempel verhoogt om hulp te zoeken met het risico op bevalling zonder begeleiding. Daarnaast bestaat het risico dat een vondelingenkamer misbruikt wordt door anderen dan de moeder om zich van een in hun ogen ongewenst kind te ontdoen.''



Inzetten op hulp bij ongewenste zwangerschap en het aanbieden van een anonieme bevalling en hulp lijkt me een veel beter plan.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 22 augustus 2014 @ 16:45:

[...]





Een handicap wordt in het gunstige geval bij de 20 weken echo ontdekt, anders pas bij geboorte. Dan weet je eigen huisarts allang van de zwangerschap af. Die gaat echt wel vragen stellen als het partumverslag uitblijft.Ik ga hier niet allerlei theorieën op los laten maar uit beeld gaan/ blijven bij zorgverleners in Nederland is heel eenvoudig.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 22 augustus 2014 @ 17:01:

[...]



Ik ga hier niet allerlei theorieën op los laten maar uit beeld gaan/ blijven bij zorgverleners in Nederland is heel eenvoudig.Ik denk dat vrouwen die hun baby wegdoen nooit in beeld zijn geweest bij een arts of wie dan ook.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 16:58:

[...]





Ik zei al dat ik het nut er niet van inzag, als het aantal gedumpte babies er toch niet door daalt (en dat ligt op 1 a 2 per jaar en kan dus amper dalen). Maar na het lezen van deze argumenten ben ik echt tégen. Het lost niet alleen niks op, het kan zelfs negatieve effecten hebben.



,,Voor een vondelingenkamer moet reclame gemaakt worden. Dit kan allereerst ongewenst zwangere vrouwen het idee geven dat anoniem afstand doen een oplossing is voor de ongewenste zwangerschap waardoor het de drempel verhoogt om hulp te zoeken met het risico op bevalling zonder begeleiding. Daarnaast bestaat het risico dat een vondelingenkamer misbruikt wordt door anderen dan de moeder om zich van een in hun ogen ongewenst kind te ontdoen.''



Inzetten op hulp bij ongewenste zwangerschap en het aanbieden van een anonieme bevalling en hulp lijkt me een veel beter plan.Hier lopen de rillingen je toch wel helemaal van over de rug.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar denk je als normaal mens niet zo een twee drie bij na he.



Maar ik denk dat dat in de praktijk wel zal meevallen. Als je baby opeens kwijt is, dan sla je toch alarm als moeder? En dat nieuws komt dan ook wel door bij zo'n loket. En als de moeder geen alarm slaat, dan zit ze in een situatie waarin een baby ook niet veilig is.

Het andere argument lijkt me zwaarder wegen en vaker voorkomen (dat een vrouw dan gaat denken: ach ik kan hem toch afgeven, en dan verder geen hulp meer zoekt).
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor. Je weet niet hoeveel kinderen vreselijk aan hun einde zijn gekomen omdat moeder in paniek is geraakt en niet wist wat ze met het kind aan moest (zie bijv. dat meisje in Friesland die baby's in koffers op zolder zette). Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld. Of kindjes die op straat worden gelegd waarna ze kunnen overlijden door onderkoeling etc.





Toch een vraag; hoe werkt zo'n kamer dan? Stap je gewoon naar binnen en leg je het kindje neer in een bedje en ga je weg? Dan vraag ik mij af of ze geen gedoe met vandalisme en bijvoorbeeld zwervers krijgen. Of gekken die de babyspullen in zo'n kamer stelen.. Noem maar wat.. Als je camera's ophangt kan je geen anonimiteit waarborgen.



Heb wel een keer iets over zo'n soort kamer gezien (meen in een tv-serie), maar dan kan je de kamer niet echt in; door een luik heen leg je het kind in het bedje, dan kan je op een knop drukken zodat de boel afgesloten wordt. Er gaat dan ook meteen een seintje naar een ziekenhuis (?) en die haalt het kind meteen op.
quote:tallyho schreef op 22 augustus 2014 @ 17:01:

[...]



Ik ga hier niet allerlei theorieën op los laten maar uit beeld gaan/ blijven bij zorgverleners in Nederland is heel eenvoudig.



Tja, mensen die van die slinkse plannetjes smeden om van hun baby af te komen zijn misschien wel geen geschikte ouders?



Dus prima, geef het kind in kwestie een kans waar het wel welkom is.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 22 augustus 2014 @ 17:10:

[...]





Tja, mensen die van die slinkse plannetjes smeden om van hun baby af te komen zijn misschien wel geen geschikte ouders?



Dus prima, geef het kind in kwestie een kans waar het wel welkom is.Hoe bedoel je 'welkom' ? Wat doet zo'n loket vervolgens met die baby?
.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiom schreef op 22 augustus 2014 @ 16:21:



De gegeven adviezen zijn gebaseerd op jarenlange ervaring en onderzoek; het probleem is niet zo simpel op te lossen als het op het eerste gezicht misschien lijkt:



https://fiom.nl/over-fiom ... panieksituaties-bied-hulphttp://www.rsj.nl/actueel ... kamer.aspx?cp=60&cs=15850https://www.kinderbescher ... iken.aspx?cp=103&cs=34660quote:tallyho schreef op 22 augustus 2014 @ 16:43:

[...]



Een vondelingenkamer of -luikje voegt niets toe maar veroorzaakt wel heel veel problemen voor het afgestane kind. Niet doen dus.Ieder mens heeft het recht om te weten van wie hij of zij afstamt, vinden wij. In de uitzending van Nieuwsuur gisteravond, vanaf 4.00 minuten vertelt de mevrouw die zelf te vondeling is gelegd hoe dat voor haar voelt: http://nieuwsuur.nl/video ... lingenkamers-geopend.htmlquote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 16:58:

[...]



Inzetten op hulp bij ongewenste zwangerschap en het aanbieden van een anonieme bevalling en hulp lijkt me een veel beter plan.Dit is inderdaad het advies van de RSJ, de Kinderbescherming en ook van ons. Het vroegtijdig bereiken van deze meisjes/vrouwen is het beste, maar tegelijkertijd ook de grote uitdaging.
anoniem_202666 wijzigde dit bericht op 22-08-2014 17:26
Reden: interpunctie
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus zo voor abortus als dit voor mensen een reële keuze is.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Wegwerpartikel????



En juist om dit soort misdaden te voorkomen, is een vondelingenkamer een prima oplossing. Daar wordt het ongewenste kindje meteen goed opgevangen. Geen vader en moeder maar wel met de nodige zorg.



Wie gooit er in 's hemelsnaam nu een baby in een vuilcontainer?????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven