Hoeveelheid huiswerk havo/vwo

19-09-2016 11:43 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met kinderen die net op het voortgezet onderwijs begonnen zijn en die de brugklas havo/vwo doen.

Mijn zoon is sinds 2 weken aan de gang en ik sta versteld van de enorme hoeveelheid huiswerk en het tempo waarin alles gaat.

Afgelopen weekend is hij van zaterdagmiddag t/m zondag begin van de avond bezig geweest voor school en nóg is alles niet af. Ik kijk met hem mee en heb niet de indruk dat hij erg langzaam werkt of dat hij het niet goed aanpakt. Het is gewoon echt enorm veel.

Vaak krijgt hij ook huiswerk op wat de volgende dag al af moet. Hij heeft 2 dagen waarop hij tot 16 u naar school moet. Hij traint ook nog eens op deze avonden voor zijn sport, waardoor hij in praktijk amper tijd heeft om het te maken.



Nu hebben ze over een week een toetsweek van verschillende vakken. Dus naast het vele huiswerk moet hij nu ook gaan leren.



Ik vind het echt extreem veel en snel en vraag mij af of dit zo blijft, of dat dit wellicht nog meer wordt en het tempo nog verder omhoog gaat?

Ik heb zijn mentor aangeschreven maar heb nog geen reactie ontvangen.

Ik maak me namelijk wat zorgen of mijn zoon dit wel vol gaat houden zo...



Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met zijn/haar kind in de brugklas havo/vwo?
Wat heb je aan de mentor gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Of de hoeveelheid huiswerk die ze nu hebben leidend is voor de rest van het schooljaar, of dat dit mogelijk stabiliseert of misschien nog verder oploopt.
Normaal hier. Elke week een so voor alle talen, veel maakwerk en daarnaast toetsen voor de andere vakken.
Alle reacties Link kopieren
De eerste twee weken doen ze vaak nog wel rustig aan met de brugklas zodat ze kunnen wennen aan de overgang naar de middelbare school. Het zal dus nog wel meer worden.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij ook al bij zijn klasgenoten geïnformeerd of zij het veel vinden, en alles afkrijgen?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Het huiswerk en het tempo klinken normaal. De tijd die je zoon aan het huiswerk besteed niet.



Maar als hij door de week minder kan doen, dan moet dat idd ingehaald worden. En als hij op maandag huiswerk voor dinsdag op krijgt, dan is het logisch dat hij dat die dag nog moet maken.



Wat had jij verwacht, twee vakken huiswerk per dag en iedere dag om half 3 uit?
Alle reacties Link kopieren
Zijn klasgenoten vinden het ook wel veel. Zij zitten echter niet met sportavonden op de 2 lange dagen van school. Het is dus enerzijds de hoeveelheid huiswerk en het tempo en anderzijds de sport wat het erg veel maakt. Ik vind het echter ook belangrijk dat hij voldoende vrije tijd heeft en ook lekker kan sporten.
Zoon is net op het gym begonnen en heeft ook meteen al pittig veel huiswerk. Hij heeft nu drie SO's gehad, geloof ik. Wiskunde start meteen op hoog niveau. Een vriendje van hem is op de Havo begonnen en daar zijn ze veel rustiger aan gestart. Bij wiskunde bijvoorbeeld, gingen ze eerst nog even terug naar eind groep 8. Dus ik denk dat het per niveau verschilt. En natuurlijk per docent/methode.

Maar het is inderdaad wel meteen flink aanpoten, dat herken ik!
Wij hebben inmiddels een rijtje kinderen door brugklassen geloodst en nee, niet het idee dat het zoveel is
quote:kaasmadam schreef op 19 september 2016 @ 11:52:

Zijn klasgenoten vinden het ook wel veel. Zij zitten echter niet met sportavonden op de 2 lange dagen van school. Het is dus enerzijds de hoeveelheid huiswerk en het tempo en anderzijds de sport wat het erg veel maakt. Ik vind het echter ook belangrijk dat hij voldoende vrije tijd heeft en ook lekker kan sporten.



Oh, dat gaan wij ook krijgen. Vandaag begint de voetbaltraining. Heeft hij school tot 4 uur en training van 5 tot 6. Zoon vraagt zich al af of dat allemaal wel gaat lukken. Ik zei dat we het eerst maar eens moeten aanzien. Of bijv. in het weekend al wat huiswerk voor dinsdag maken. Maar het is wel een beetje puzzelen. Nu spreekt hij 's middags nauwelijks af, omdat hij huiswerk moet maken.

Volgens mij sprak ik vroeger gewoon af en maakte ik na het eten mijn huiswerk?
quote:kaasmadam schreef op 19 september 2016 @ 11:52:

Zijn klasgenoten vinden het ook wel veel. Zij zitten echter niet met sportavonden op de 2 lange dagen van school. Het is dus enerzijds de hoeveelheid huiswerk en het tempo en anderzijds de sport wat het erg veel maakt. Ik vind het echter ook belangrijk dat hij voldoende vrije tijd heeft en ook lekker kan sporten.Soms kan het niet allemaal. Lijkt me stug trouwens dat geen van de andere kinderen sport/muziekles/andere club heeft.
Hier zit dochter ook net in de brugklas van havo/vwo. Ik stond de eerste week ook versteld van het vele huiswerk, totdat bleek dat ze veel te veel maakte ! Ze moest opdracht 1 t/m 4 maken, maar bleek opdracht 1.1 t/m 1.4 te zijn. Dus nu noteert ze alles wel goed!



Opdrachten heeft ze in principe zo af, ze doen ook veel in de les. Ook hier aanstaande week veel toetsen, maar qua leerstof vind ik het erg meevallen. Ze leert gelukkig ook makkelijk, dat scheelt.

Wij hebben een mail gehad waarin wordt vermeld dat ze voor de herfstvakantie gemiddeld 10 min. per vak huiswerk krijgen. Leren is natuurlijk verschillend per leerling.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde verhaal. Bakken maakwerk, leerwerk, toetsen, verslagen, practica waar 2 dagen later een verslag van ingeleverd moet... Er zijn docenten die bij een blokuur naast een toets ook gerust maakwerk erbij geven als huiswerk (reactie docent: "dat maakwerk kun je makkelijk ruim voor dag/toets afmaken, heb je daarna tijd om te leren." Duh...)



De ervaring leert uit brugklas en de 2e dat met name in de eerste maanden een flinke sprint wordt getrokken en alle vakken rond dezelfde periode toe lijken te zijn aan een hoofdstuk-afrondende toets. Na die weken versnippert het hier wat meer, neemt het huiswerk wat af en tegen einde schooljaar (wordt afgesloten met een toetsweek die tig x meetelt) ontstaat in die laatste weken een fikse eindsprint.



Inmiddels hier begonnen in de 3e, inderdaad weer bakken met werk. Hopelijk neemt de druk, net als voorgaande jaren, na die eerste maanden weer af...
Alle reacties Link kopieren
Tja, andere sportavonden dan?
quote:Lanah1980 schreef op 19 september 2016 @ 11:55:

Hier zit dochter ook net in de brugklas van havo/vwo. Ik stond de eerste week ook versteld van het vele huiswerk, totdat bleek dat ze veel te veel maakte ! Ze moest opdracht 1 t/m 4 maken, maar bleek opdracht 1.1 t/m 1.4 te zijn. Dus nu noteert ze alles wel goed!



Opdrachten heeft ze in principe zo af, ze doen ook veel in de les. Ook hier aanstaande week veel toetsen, maar qua leerstof vind ik het erg meevallen. Ze leert gelukkig ook makkelijk, dat scheelt.

Wij hebben een mail gehad waarin wordt vermeld dat ze voor de herfstvakantie gemiddeld 10 min. per vak huiswerk krijgen. Leren is natuurlijk verschillend per leerling.



Agos



Wat ik niet snap, is dat er bij mijn zoon op school 'studie-uren' zijn, die worden gebruik voor extra opdrachten. Ik zou dan zelf tegen die koters zeggen 'ga aan je huiswerk'. Maar da's vast te simpel gedacht...
Alle reacties Link kopieren
Zoon hier spreekt ook amper nog af. Simpelweg omdat hij er de tijd niet voor heeft. Ik ben bang dat hij zich op deze manier over de kop gaat werken omdat hij het zo graag goed wil doen.

Ik kijk nog veel met hem mee en begeleid hem en heb niet de indruk dat hij op een verkeerde manier werkt. Ik vind het echt erg veel wat ze moeten doen.



Zoon geeft aan dat ze hier amper wat in de klas doen. Het lesuur wordt vrijwel volledig voor de les benut. En wat Lanah schrijft over gemiddeld 10 min. per vak huiswerk, dat gaat hier echt niet op! Hij is gemiddeld veel meer tijd kwijt per vak.



En Star, natuurlijk zullen er meer kinderen zijn die op sport, muziek etc. zitten. Het lijkt er echter op dat zij dit op andere momenten hebben dan zoon. Hij heeft zijn trainingen juist op de lange dagen van school.
Alle reacties Link kopieren
Andere sportavonden? Zoon sport in een selectiegroep, waardoor er een hoge druk is op de trainingen en er maar niet zo geswitcht kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Van wat ik me van mijn eigen tijd kan herinneren is dat wel normaal, in principe dagelijks voor ieder vak huiswerk. Maar vaak krijgen kinderen tijdens de les zelf al wel de gelegenheid om aan hun huiswerk te beginnen, maakt hij daar ook gebruik van of zit hij dan lekker te geiten met z'n klasgenoten?
Alle reacties Link kopieren
quote:kaasmadam schreef op 19 september 2016 @ 12:00:

Zoon hier spreekt ook amper nog af. Simpelweg omdat hij er de tijd niet voor heeft. Ik ben bang dat hij zich op deze manier over de kop gaat werken omdat hij het zo graag goed wil doen.

Ik kijk nog veel met hem mee en begeleid hem en heb niet de indruk dat hij op een verkeerde manier werkt. Ik vind het echt erg veel wat ze moeten doen.



Zoon geeft aan dat ze hier amper wat in de klas doen. Het lesuur wordt vrijwel volledig voor de les benut. En wat Lanah schrijft over gemiddeld 10 min. per vak huiswerk, dat gaat hier echt niet op! Hij is gemiddeld veel meer tijd kwijt per vak.



En Star, natuurlijk zullen er meer kinderen zijn die op sport, muziek etc. zitten. Het lijkt er echter op dat zij dit op andere momenten hebben dan zoon. Hij heeft zijn trainingen juist op de lange dagen van school.

Ik denk dat ze 10 minuten per dag bedoelt. Dus over een week dus gewoon een uur.

In het begin willen ze vaak alles nog perfect doen, dat kost ook allemaal extra tijd. En het is nieuw dus het kost gewoon meer tijd om de methode en zo onder de knie te krijgen. Dat wordt vanzelf minder.



Ik sprak vroeger op schooldagen nooit af, geen tijd. Vaak tot 4 uur naar school (pas vanaf de 2e), naar huis fietsen (45 min), huiswerk, sport, eten enz. Daarnaast had ik wel altijd in ieder geval 1 tussenuur en probeerde zoveel mogelijk maakwerk in dat uur en de les te maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Naar wat ik me herinner is het vrij normaal om van elk vak huiswerk te hebben.

En afspreken? Ik ging naar school (4 vd 5 dagen tot 16u), fietste naar huis (12km), deed huiswerk, ging naar sport (4x per week) en that´s it. Afspreken gebeurde minder en in het weekend.



School kan er natuurlijk niks aan doen dat je zoon precies op de lange dagen moet trainen. Leuk dat hij in een selectiegroep sport, maar school is ook belangrijk lijkt me? Ik zou het even aankijken en over een tijdje beslissen of school en sport te combineren is of niet.
Ik zou uitgaan van minimaal een volledige werkweek (dus klokuren les+huiswerk samen 40 uur). Het ene kind is er met een kwartier huiswerk per week, het andere kind zit elke dag 3 uur huiswerk te maken. Leidraad moet zijn of je kind het nog werkbaar vindt.

School kost tijd en is belangrijker dan sport, hobby's of bijbaantjes. Maar een kind moet nog wel adem kunnen halen.
quote:kaasmadam schreef op 19 september 2016 @ 12:04:

Andere sportavonden? Zoon sport in een selectiegroep, waardoor er een hoge druk is op de trainingen en er maar niet zo geswitcht kan worden.Tja, als sport kennelijk belangrijker is, dan is havo/vwo misschien te hoog gegrepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet vreemd dat ze van elk vak huiswerk krijgen. Ik vind het alleen wat veel worden als ze het huiswerk al de volgende dag af moeten hebben. Zeker ook omdat het best veel is per vak.



En we hebben inderdaad afgesproken het voorlopig een tijdje aan te kijken. Evt. kan hij misschien een avond minder gaan sporten, mocht dat nodig zijn.

Maar vandaar ook mijn vraag hier en aan de mentor: ik ben benieuwd of dit tempo en de hoeveelheid zo blijft. Of dat dat op enig moment wat stabiliseert of dat het misschien juist verder omhoog gaat. Om ons op die manier wat voor te bereiden op wat er nog komen gaat.
Hier kijken we het gewoon ook even aan, qua sport. Misschien valt het harstikke mee. Anders zal er toch ergens in gesneden moeten worden. Bijvoorbeeld één keer per week trainen ipv twee keer. 't Is niet anders. Maar voor hetzelfde geld is hij er straks aan gewend en is het wel te doen. Ik loop er maar niet teveel op vooruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven