IJskoude babykamer, stoken?

24-11-2008 12:15 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de babykamer van mijn zoontje is het werkelijk ijskoud. Wij wonen in een oud huis dat, vooral op de bovenverdieping, slecht geisoleerd is. Op de babykamer kun je bij dit weer zowat wolkjes uitademen.

Nu heb ik me altijd laten vertellen dat je nooit mag stoken op de babykamer ivm droge lucht, maar dit is wel erg koud.

Zoon heeft al een romper, pyama, (dun) slaapzakje met lange mouwtjes aan en twee dekentjes over. Maar als ik hem uit bed haal heeft hij echt steenkoude handjes en een steenkoud gezicht.

Wat nu te doen, toch maar de verwarming aan?
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden/hebben de verwarming wel aanstaan, maar op 18 gr. en waterbakjes aan de verwarming.
Op het CB zeiden ze laatst dat kindjes tot 15 graden prima trekken. Volgens mij zijn koude handjes geen probleem, koude voetjes wel.



Slaapt hij verder goed?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een slecht geisoleerd huis. Meestal stoken we niet op de slaapkamers, maar als het echt koud is en de kinderen wat ziek zijn, zoals nu, dan stook ik echt wel. Goed ventileren overdag, dan valt het met die droge lucht ook wel mee (van droge lucht heb je sowieso weinig last in een oud huis, dat is vooral een probleem in goed geisoleerde nieuwbouwwoningen).
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn dochter nog een baby was, had ik geen CV en alleen een gaskachel beneden. Ik stookte haar kamertje boven met een electrische radiator altijd tot 18 graden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt wat onrustig. Is nu inderdaad ook ziekjes en is de laatste twee nachten een paar keer wakker geweest, terwijl hij in principe goed doorslaapt. Ik weet niet of dit van de kou komt, of omdat hij moeilijk ademt door verkoudheid. Het is op zijn kamer echt wel onder de 15 graden, ik schat een graad of 10/12.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Jeutje wat koud! Ik zou die kamer echt wel wat warmer maken, volgens mij heb ik het nog koud onder 2 dekens bij 10 graden!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker de kamer warmer maken. Waterbakjes aan de radiator tegen de droge lucht en niet té heet stoken, maar wel minstens 15 graden van maken.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
Ik stook ook in de babykamer. Tien, twaalf graden is gewoon te koud. Het moet geen dertig graden worden, maarhet is echt wel behaagelijk in de slaapkamers, ook in die van de kleintjes. Je slaapt zelf toch ook niet lekker in een ijskoude kamer?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de adviezen. Vanavond gaat lekker de verwarming aan!
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Oei, das wel erg koud. Ik zou dan ook steeds wakker worden. Bij dochter op de kamer is het ook koud, ik denk 15 graden en die werd gisteravond ook steeds wakker. Totdat ik nóg een extra deken heb gegeven, toen sliep ze lekker door.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde. Zoo wordt met ijskoude handjes en koude wangetjes wakker. Wel warm lijfje. Ook een oud tochtig huis, en weinig aangenaam daardoor, zeker bij oostenwind, wat voor de komende dagen verwacht wordt.... Heb de verwarming 's nachts wel aan, inderdaad met waterbakje.

Zoon slaapt met lange mouwen romper onder zijn pyjama, in slaapzakje, onder lakantje + twee dekens. Alleen tref ik hem vaak losgewoeld aan.

Aangezien hij nog niet doorslaapt (hij is 8 mnd), check ik 's nachts ook wel hoe hij aanvoelt. Vaak is hij tot een uur of 4 nog heerlijk warm, maar koelt hij pas af in de laatste uurtjes van de nacht. Dan leg ik wel eens een kruikje bij het voeteneind onder de dekens, helpt wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook in een oud huis en boven is het afgrijselijk koud, je voelt de koude wind gewoon om je voeten, haha.



Zoon slaapt in een pyama, in een dikke slaapzak, onder een dekbed, serieus. En dan nog voelt zijn gezichtje koel. En daarom heb ik nu de verwarming aan 's avonds, voor we gaan eten en het raam dicht (normaal overdag raam open). En dan als we boven komen is de ergste kou eraf, dan is het 19 graden ongeveer en dat koelt gedurende de avond/nacht weer af tot 15-16 graden. Kouder vind ik echt niet lekker meer.
Alle reacties Link kopieren
je mag de verwarming niet aan doen op de babykamer Nou daar heb ik echt nog nooooooit van gehoord!
Alle reacties Link kopieren
De kraamverzorgster adviseerde volgens mij ong. 18 gr.

Nu is met deze kou bij ons ook geen 18 gr maar ong. 15, daarvoor heb ik wel de hele dag en avond de verwarming aan. Volgens mij is 10/12 graden echt wel te koud voor een baby, ik zou maar de verwarming aan gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Overdag een keer goed ventileren, raam open (schone lucht warmt ook sneller op en is dus beter voor je energie verbruik) en dan lekker de verwarming aan!
Zelfde verhaal hier, ook oud huis en ijskoud boven.

Wij hebben de verwarming op een kiertje zodat net de kou uit de lucht wordt gestookt, zeg maar. Zoon ligt in een slaapzak en 2 dekentjes.



Vorig jaar toen hij nog heel klein was (paar maanden oud) verwarmde ik bij erge kou zijn bedje voor met een (gewone) kruik. Zodat ie niet een ijskoud bed in hoefde. En tijdens de nachtvoedingen warmde ik zijn handjes op. Maar koude handjes is op zich niet heel erg geloof ik.

Oh ja en we hebben een babyfoon met een thermometer die alarm slaat als het te koud wordt.



(By the way, in de zomer is het andersom, dan is het dus echt gloeiend heet zijn kamertje omdat de middagzon op zijn kamertje staat)
Alle reacties Link kopieren
brrr wat koud zeg! Hier ook een oud huis, hier staat gewoon de hele dag de verwarming aan, ook boven, anders word het veels te koud en klam.

Als de kinderen naar bed gaan doe ik bij hen de verwarming uit. Het is dan rond de 19 graden. s'ochtends is het altijd rond de 15 graden. (nu dan)

Wij hebben ook een thermometer op de kamers, weten dus altijd precies hoveel graden het is, is wel handig.



En 18 graden is inderdaad prima, maar in de zomer is dat het toch ook niet? Toen zoon was geboren (juni 2006) was het 34 graden op de slaapkamers...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook voor de verwarmde babyslaapkamer, 17/18 graden altijd behalve s'nachts natuurlijk. Bij mij sliepen ze altijd in zo'n slaapzak omdat ze zich altijd bloot woelden. Ik had er een voor de zomer van katoen en een met flanel voor de winter. In het ergste geval deed ik een kruikje in bed. Mijn ervaring is met mijn kinderen dat ze eerder wakker werden van de kou dan als ze het behaaglijk hadden. Ik ben het eens met shyte, overdag een raampje open en na het avondeten raampje dicht .......
Alle reacties Link kopieren
Voor extra warmte naast de kachel: Bij de hema hebben ze slaapzakjes met mouwen, zie zijn heerlijk warm. Of een mouwvestje onder de gewone slaapzak aandoen (iets uit grootmoederstijd;) Ik heb de mijne op marktplaats gescoord bij een breivrouwtje:)
Alle reacties Link kopieren
Ik stook ook de babykamer 18-20 graden. Mijn zoontje voelt prima aan, niet te warm niet te koud. Je moet het gewoon in de gaten houden, maar een baby in een steenkoude kamer leggen zou ik echt nooit doen. Dat kost een kleintje zoveel energie.
Alle reacties Link kopieren
18 graden schijnt de ideale temp te zijn voor een babykamer. Nu woon ik wel in nieuwbouwhuis dus word hier niet heel koud en is ook erg snel warm als je even de verwarming aanzet.

Ik heb overdag raam open op zn kamer en die gaat dicht als hij gaat slapen. Ook overdag, maar das meer vanwege het geluid buiten.

Meestal is het in de ochtend wel fris, ik gok zo rond de 16 graden op zn kamer, maar hij slaapt in lekkere slaapzak met mouwen (prenatal) en een deken, hoewel hij er die meestal wel afwoelt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je niet zou mogen stoken op een babykamer. Wij hebben het altijd tot 18 graden gestookt.
Hier geen verwarming op de babykamer. Dochter van 10 maanden slaapt in maillot+trui+dikke slaapzak+ 2 wollen dekentjes. Tot nu toe is ze lekker warm als ik haar uit bed haal. Als het echt te bar wordt, dan warm ik haar kamertje een beetje op met een elektrische kachel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een oud en koud huis. Mijn zoon van 3 maanden slaapt sinds 2 dagen in een complete combisleeper met daaronder zijn gewone kleren. Ik weet niet hoeveel graden het is op de slaapkamer maar zeker wel onder de 15 graden, de verwarming in de woonkamer staat op 16 graden en die was eergisternacht aangeslagen. En dan is het boven nog kouder dan beneden.



Zelf hebben we het ook niet koud onder ons dekbed overigens, alleen je neus en je handen maar dat geeft niks. Van verwarming aan op de slaapkamer krijg je altijd zo'n hoofdpijn. Lijkt me voor een kind ook gelden.

En een kind wordt van te koud wel wakker. Van te warm niet altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven