Waarom keuze vrije basisschool

24-10-2016 22:02 180 berichten
In het verleden heb ik op de vrije middelbare school gezeten. Ik heb die school alleen nooit afgemaakt. :D Er waren op een bepaald moment wel problemen op die school met het onderwijs, maar volgens mij leerde je gewoon hetzelfde als op elke andere school. Je had ook gewoon schoolexamens en je deed mee met het eindexamen havo of vwo...



Op de vrije basisschool zat ik nooit. Dat was wel de enige school in mijn wijk. Maar eigenlijk zat niemand uit de buurt daar op school. Iedereen ging naar een openbare basisschool een stuk verderop.

Ik begreep dat de kinderen uiteindelijk hetzelfde leren als alle andere kinderen in Nederland, maar dat de leerlijn anders verloopt. Kinderen zouden eerst tijdelijk een soort achterstand hebben die op een bepaald moment weer ingehaald wordt? (Geen idee of dat waar is)



Zou jij je kinderen op de vrije basisschool zetten of juist niet? Of, waar heb je de kinderen daar erop gezet?
Ja, omdat ik me in het antroposofisch mensbeeld kan vinden. Er af gehaald ivm de falende directie.
En waarom vraag je je dat af?



De vrije school van mijn dochter heeft de beste CITO uitslag van onze stad. Zegt niet alles, maar wel iets. Ik geloof dus niet zo in een leer achterstand. Wel in ook oog voor andere ontwikkelingen te hebben. Iets wat ik in het reguliere onderwijs heel erg gemist heb. Daarom dus vrije school hier.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou dat zelf niet doen. Ik vind bijvoorbeeld de regel (weet niet of dat voor alle vrije scholen geldt) dat kinderen pas 'klaar' zijn voor leren lezen als ze tanden hebben gewisseld, belachelijk. En er zijn meer van dat soort dingen. Dat kan ik niet met droge ogen aan mijzelf en mijn kind verkopen.
quote:lionlily schreef op 24 oktober 2016 @ 22:08:

Nee, ik zou dat zelf niet doen. Ik vind bijvoorbeeld de regel (weet niet of dat voor alle vrije scholen geldt) dat kinderen pas 'klaar' zijn voor leren lezen als ze tanden hebben gewisseld, belachelijk. En er zijn meer van dat soort dingen. Dat kan ik niet met droge ogen aan mijzelf en mijn kind verkopen.Die regel wordt echt niet meer toegepast. Gewoon na 2 jaar kleuteren naar de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit kiezen voor de vrije school, omdat ik groot voorstander ben van seculier onderwijs en mij niet kan vinden in antroposofisch gedachtegoed.
Alle reacties Link kopieren
Zoon zit op een middelbare Daltonschool en heeft het prima naar zijn zin. Een eigen tempo met een ondergrens minder vrijblijvend dat je denkt maar leert dus wel zelfstandig werken en plannen. Dit lijkt mij een pre voor het later doorstromen naar het HBO.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:09:

[...]



Die regel wordt echt niet meer toegepast. Gewoon na 2 jaar kleuteren naar de eerste.Oké, goed om te weten! Ik sprak laatst met een moeder die, ergens in de Achterhoek of rondom Arnhem, haar kinderen op een vrije school heeft, en zij was lyrisch over deze regel. En ze noemde nog wel meer en daar kan ik me zelf niet goed in vinden. Maar goed, ik ben niet antroposofisch ingesteld dus het is ook wat ver van mij af, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wel interessant ter verdieping als je denkt dat alleen de 'leerlijn' het verschil maakt: kijk 's naar de uitzending van De Hokjesman over antroposofie/ de vrije school.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:06:

Ja, omdat ik me in het antroposofisch mensbeeld kan vinden. Er af gehaald ivm de falende directie.



Nee, omdat ik me niet in het antroposofisch mensbeeld kan vinden.



En kan af en toe allergisch reageren op de antroposofen in mijn omgeving. Ik ben niet anti-antroposofie, maar hoe anti zij (mijn omgeving) zijn over ander onderwijs heeft wel invloed op me.
Het ligt er wat mij betreft aan hoezeer ze Rudolf Steiner nog volgen.
anoniem_208524 wijzigde dit bericht op 24-10-2016 22:19
Reden: spatie
% gewijzigd
quote:barbaracartland schreef op 24 oktober 2016 @ 22:18:

Het ligt er wat mij betreft aan hoe zeer ze Rudolf Steiner nog volgen.Dit zeker. Volgens mij zijn er niet zo heel veel scholen nog streng in de leer.
Nee, omdat ik me niet in het antroposofisch mensbeeld kan vinden. En maar half in het systeem van de vrije school. Hoewel sommige onderdrlen mij wel weer heel erg aanspreken.
quote:Mevrouw75 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:17:

[...]





Nee, omdat ik me niet in het antroposofisch mensbeeld kan vinden.



En kan af en toe allergisch reageren op de antroposofen in mijn omgeving. Ik ben niet anti-antroposofie, maar hoe anti zij (mijn omgeving) zijn over ander onderwijs heeft wel invloed op me.Ach, het gewone basisonderwijs vind ik ook niet echt bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maline schreef op 24 oktober 2016 @ 22:11:

Ik zou nooit kiezen voor de vrije school, omdat ik groot voorstander ben van seculier onderwijs en mij niet kan vinden in antroposofisch gedachtegoed.



+1

en zo is het
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:09:

[...]



Die regel wordt echt niet meer toegepast. Gewoon na 2 jaar kleuteren naar de eerste.Toch werken er nog wel leerkrachten die die regel maar wat graag zouden herinvoeren. En die zijn maar wat graag vóór kleuterverlenging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:19:

[...]



Ach, het gewone basisonderwijs vind ik ook niet echt bijzonder.



Nee, dat snap ik, maar die tegenstelling die ik soms hoor, hoe de vrije school wordt opgehemeld tov andere scholen, waar ze de principes waar ze het dan over hebben ook gewoon al 50 jaar toepassen, is echt in mijn allergiezone. Maar goed, dat zijn persoonlijke frustraties natuurlijk.



Ik heb ook echt wel goede ervaringen met vrije scholen trouwens, daar niet van.
quote:sssssst schreef op 24 oktober 2016 @ 22:22:

[...]



Toch werken er nog wel leerkrachten die die regel maar wat graag zouden herinvoeren. En die zijn maar wat graag vóór kleuterverlenging. Helaas zijn er ook genoeg kleuterjuf heksen in het reguliere onderwijs.
quote:sssssst schreef op 24 oktober 2016 @ 22:22:

[...]



Toch werken er nog wel leerkrachten die die regel maar wat graag zouden herinvoeren. En die zijn maar wat graag vóór kleuterverlenging. Ja, net als in het gewone onderwijs nog maar wat graag de 1 oktobergrens wordt aangehouden.
Alle reacties Link kopieren
Maakt me eigenlijk geen bal uit, welk soort onderwijs. Als de kinderen maar leren wat ze moeten weten. Dus als ik een kind uit de 6e klas lagere school (groep 8 heet dat tegenwoordig, geloof ik) vraag wanneer de 80-jarige oorlog eindigde, ze weten dat dat 1648 was. En dat ze weten dat Maastricht de hoofdstad van Limburg is, en dat Vincent van Gogh geen tijdgenoot van Rembrandt was, en hoe de wet van de communicerende vaten in elkaar zit, en dat ze uit hun hoofd weten hoe veel 15 x 12 is, of hoe je "retrograde" spelt en wat het betekent. Kortom, al die dingen die we nog niet zo lang geleden gewoon wisten aan het einde van de lagere school. Onzinnig of zinnig. Maar we wisten het. En via welk systeem ze dat dan leren, zal me worst zijn, áls ze het maar leren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:24:

[...]



Ja, net als in het gewone onderwijs nog maar wat graag de 1 oktobergrens wordt aangehouden.Eens. Zo blijkt maar weer dat je kunt gaan vernieuwen wat je wilt maar dat je soms pas vernieuwd bent als de oude garde met pensioen is.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 22:28:

Maakt me eigenlijk geen bal uit, welk soort onderwijs. Als de kinderen maar leren wat ze moeten weten. Dus als ik een kind uit de 6e klas lagere school (groep 8 heet dat tegenwoordig, geloof ik) vraag wanneer de 80-jarige oorlog eindigde, ze weten dat dat 1648 was. En dat ze weten dat Maastricht de hoofdstad van Limburg is, en dat Vincent van Gogh geen tijdgenoot van Rembrandt was, en hoe de wet van de communicerende vaten in elkaar zit, en dat ze uit hun hoofd weten hoe veel 15 x 12 is, of hoe je "retrograde" spelt en wat het betekent. Kortom, al die dingen die we nog niet zo lang geleden gewoon wisten aan het einde van de lagere school. Onzinnig of zinnig. Maar we wisten het. En via welk systeem ze dat dan leren, zal me worst zijn, áls ze het maar leren.

Ik heb liever dat mijn kind weet hoe je Google goed gebruikt in plaats van dat hij allerlei data moet stampen. Wat jij opnoemt zijn nou net de dingen waar ik helemaal geen waarde aan hecht.

Taal en rekenen.

Wereldoriëntatie

Geschiedenis met globale data.

Expressievakken

Digitale vaardigheden



Niet speciaal in deze volgorde.
quote:pejeka schreef op 24 oktober 2016 @ 22:28:

Maakt me eigenlijk geen bal uit, welk soort onderwijs. Als de kinderen maar leren wat ze moeten weten. Dus als ik een kind uit de 6e klas lagere school (groep 8 heet dat tegenwoordig, geloof ik) vraag wanneer de 80-jarige oorlog eindigde, ze weten dat dat 1648 was. En dat ze weten dat Maastricht de hoofdstad van Limburg is, en dat Vincent van Gogh geen tijdgenoot van Rembrandt was, en hoe de wet van de communicerende vaten in elkaar zit, en dat ze uit hun hoofd weten hoe veel 15 x 12 is, of hoe je "retrograde" spelt en wat het betekent. Kortom, al die dingen die we nog niet zo lang geleden gewoon wisten aan het einde van de lagere school. Onzinnig of zinnig. Maar we wisten het. En via welk systeem ze dat dan leren, zal me worst zijn, áls ze het maar leren. Ik geniet altijd van jouw reacties. Heerlijk hoe jij altijd in je rol blijft!
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 24 oktober 2016 @ 22:33:

[...]



Ik heb liever dat mijn kind weet hoe je Google goed gebruikt in plaats van dat hij allerlei data moet stampen. Wat jij opnoemt zijn nou net de dingen waar ik helemaal geen waarde aan hecht.

Taal en rekenen.

Wereldoriëntatie

Geschiedenis met globale data.

Expressievakken

Digitale vaardigheden



Niet speciaal in deze volgorde.



Is ook heel handig... als je in een gesprek met iemand zit, en je moet alles waarover je praat op Google opzoeken omdat je geen parate kennis meer hebt...



Tuurlijk is het gebruik van moderne media belangrijk, maar de basiskennis moet gewoon in je koppie zitten. Staat niet echt erg slim als je in een algemene conversatie bent met iemand en je moet alles opzoeken op Google...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 24 oktober 2016 @ 22:35:

[...]





Ik geniet altijd van jouw reacties. Heerlijk hoe jij altijd in je rol blijft!Tja, kan me nou eenmaal niet anders voordoen dan hoe ik ben en hoe ik denk en voel. Dus geen rol. Gewoon the real me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven