Als slecht eten geen fase is.

28-12-2016 22:56 95 berichten
Vanwege de vele "help mijn kind eet slecht" waarbij het meestal om fases gaat, hier een topic wanneer het niet om fases gaat.

Om frustraties, tips en ideeën uit te wisselen?



TO trapt af.

Dochter 7 jaar, heeft vanaf geboorte niet willen eten. Na een aantal weken 2 ziekenhuis opnames. Zware reflux en medicatie.

Eetpoli gehad. Kind eet nog steeds minimaal.

Zit qua lengte en gewicht op -2.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Zoon is 6 jaar, eet wel graag brood. Warm eten al nauwelijks sinds hij 2 jaar is. Heeft een periode van veel ziek zijn gehad als peuter en is toen gestopt met warm eten.

Hij heeft een kokhalsreactie bij diverse etenswaren en laatst ging hij dus echt overgeven van een aardappel. Hij is bang om te spugen. Ik ben nu op een punt beland dat ik wellicht stappen wil ondernemen omdat ik bang ben dat hij een ongezonde relatie met eten gaat ontwikkelen.

Overigens gaat groei/gewicht en ontwikkeling prima gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Zoon, zes jaar. Geen oorzaak te vinden. Vanaf dag 1 slechte 'eter'. Leeft op groente, fruit, smoothies en soep. Twee keer ter observatie opgenomen, diverse onderzoeken gehad. BMI van 12,6
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
@lermoos2

Dat er dan wel groente en fruit ingaat, vaak zijn dat de dingen die er juist niet ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 6.5. Eet altijd weinig. Wil geen brood. Eet wel Brinta , maar ja, daa wat lastig mee naar school te nemen.

Avondeten zeer matig.

Gewicht 18 kgr. Lengte 1.20. BMI 12.5.

Tja. Toch wil ik geen dagelijkse discussies over het eten. Vanwege wat slechte motoriek help ik hem bij avondeten vaak. Ik push soms best, maar ga niet dwingen. Hij houdt wel van soep en van pasta. Dus beiden eten we vaak. En restjes soep blijven altijd voor zoon staan
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt in februari 5, is lang (115cm) maar smalletjes, rond de 17kg.

Eet overdag wel wat (een tot anderhalve boterham en als tussendoortje komkommer, soms appel) maar 's avonds slecht. Soms wat broccoli, zalm vindt ze wel lekker en pizza of pasta met tomatengroenten saus waarbij alle groenten zijn weg gepureerd en kippensoep.

Dit is al heel wat. Tot haar vierde at ze helemaal weinig, toen overleefde ze op flesjes melk.

Van de kinderarts moest ik die maar gewoon blijven geven, net als eten wat ze wel lekker vindt.

Ik vind het nu alleen wel tijd worden om haar repertoire wat uit te breiden en eindelijk haar melk intake te verminderen, hopelijk komt dat het komende jaar.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:Superhuisvrouw schreef op 28 december 2016 @ 23:22:

@lermoos2

Dat er dan wel groente en fruit ingaat, vaak zijn dat de dingen die er juist niet ingaan.Ja gelukkig wel. Zeker fruit heeft een sterke smaak, kan heel wat in die smoothies proppen (zuivel). Hij is ook kerngezond.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit eens een documentaire gezien over kinderen die als baby sondevoeding hadden gehad. Veel van hen waren overgevoelig in het neus-mond-keel gedeelte geworden. Er was toen een therapie waarbij ze begonnen met een hagelslagkorrel. Heftig vond ik dat.



Enig idee waarom je kind te weinig eet? Geen belangstelling? Te druk? Verkeerde associatie met eten? Mondgevoel niet prettig? Hebben jullie wel eens contact gehad met een deskundige hierover? Zeker als je kind achterblijft in gewicht en lengte, dan krijgt ze zeker te weinig voeidingsstoffen binnen.



Sterkte voor iedereen, het valt niet mee....
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heeft allemaal al de revue gepasseerd. Slikproblemen, angst voor overgeven, structuur niet prettig, kaakproblemen, KNO onderzoek, etc. 0,0 uitkomst.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mij is verteld dat ze vooral letten op de lengte als kinderen nog voldoende groeien is het in principe ok.

MIjn dochter had op dat moment een bmi dat kwalificeerde als ernstig ondergewicht. Maar dat vonden ze (kinderartsen in twee verschillende ziekenhuizen) niet zo spannend, ik moest haar maar gewoon geven wat ze lekker vond ook al was dat nogal eenzijdig.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 28 december 2016 @ 23:51:

Mij is verteld dat ze vooral letten op de lengte als kinderen nog voldoende groeien is het in principe ok.

MIjn dochter had op dat moment een bmi dat kwalificeerde als ernstig ondergewicht. Maar dat vonden ze (kinderartsen in twee verschillende ziekenhuizen) niet zo spannend, ik moest haar maar gewoon geven wat ze lekker vond ook al was dat nogal eenzijdig.En dit. Hij gaat wel regelmatig op controle.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat een verademing hier te lezen(lees al een jaar mee, nu gelijk account aangemaakt)

dochter 2,5 eet erg matig. Als baby gingen flessen met moeite, fruithap ging/gaat met veel moeite. Dit is geen fase bij mijn dochter.. nu wel extra door leeftijd, maar is altijd zeer moeizaam gegaan. Toont weinig interesse in eten, nooit gedaan. Gruwt van natte en kleffe dingen, gekookt eten,fruit zonder schil wil ze niet vastpakken. Ik maak dagelijks nog een babyfruithap voor haar, met spinazie oid door blender erbij. Drinkt dit niet, eet het alleen met lepel en onder lichte dwang.



Avondeten: gebakken aardappels en soms een stukje kipschnitzel. (elke avond,advies pedagoog)



Ze heeft nooit groenten of fruit geprobeerd zelf te eten. Weigert dit pertinent. Logopediste heeft trukendoos volledig open getrokken, probleem ligt daar niet(meer), werd eerst verdacht van probleem met sensorische informatieverwerking.



Pedagoog zegt: je pakt het goed aan,probeer dit en dit eens.

Maar geeft ons geen échte tips.



Alles geprobeerd, warm,koud,negeren,pushen,positief benaderen, laten kiezen,samen boodschappen doen,samen koken,etc. Etc.



Wij weten echt niet meer wat te doen zodat ze het probeert of proeft. Ze hoeft niet veel te eten, of alles te lusten maar probeert het niet eens, nooit gedaan ook helaas.



Mag nu door naar kinderarts.

Verder gezond,actief,normale ontwikkeling. Is 90 cm, 9 kilo ongeveer.

Iemand ervaringen? Wat houd eetpoli in?
Ik lees mee. Hier een baby van 6 maanden die bepaalde periodes heeft dat hij niets eet of drinkt en waardoor hij al aantal keer in het ziekenhuis is beland wegens uitdroging. Er is ( nog) geen medische oorzaak gevonden. Nu zitten we in een goede periode. Hij eet en drinkt als een bootwerker maar ik weet dat dat elk moment kan omslaan.
Alle reacties Link kopieren
Eetpoli:



Multidisciplinair team bekijkt kind, ieder ongeveer een half uur (dus trek maar een heel dagdeel uit). Ouders krijgen uiteraard veel vragen. Destijds voor de afspraak een week van te voren een hele vragenlijst ingevuld en opgestuurd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:mamaak schreef op 29 december 2016 @ 00:01:

Wat een verademing hier te lezen(lees al een jaar mee, nu gelijk account aangemaakt)

dochter 2,5 eet erg matig. Als baby gingen flessen met moeite, fruithap ging/gaat met veel moeite. Dit is geen fase bij mijn dochter.. nu wel extra door leeftijd, maar is altijd zeer moeizaam gegaan. Toont weinig interesse in eten, nooit gedaan. Gruwt van natte en kleffe dingen, gekookt eten,fruit zonder schil wil ze niet vastpakken. Ik maak dagelijks nog een babyfruithap voor haar, met spinazie oid door blender erbij. Drinkt dit niet, eet het alleen met lepel en onder lichte dwang.



Avondeten: gebakken aardappels en soms een stukje kipschnitzel. (elke avond,advies pedagoog)



Ze heeft nooit groenten of fruit geprobeerd zelf te eten. Weigert dit pertinent. Logopediste heeft trukendoos volledig open getrokken, probleem ligt daar niet(meer), werd eerst verdacht van probleem met sensorische informatieverwerking.



Pedagoog zegt: je pakt het goed aan,probeer dit en dit eens.

Maar geeft ons geen échte ti
ps.



Alles geprobeerd, warm,koud,negeren,pushen,positief benaderen, laten kiezen,samen boodschappen doen,samen koken,etc. Etc.



Wij weten echt niet meer wat te doen zodat ze het probeert of proeft. Ze hoeft niet veel te eten, of alles te lusten maar probeert het niet eens, nooit gedaan ook helaas.



Mag nu door naar kinderarts.

Verder gezond,actief,normale ontwikkeling. Is 90 cm, 9 kilo ongeveer.

Iemand ervaringen? Wat houd eetpoli in?Pedagoog kijkt hoe jullie het als opvoeder doen. Is geen diëtiste dus zal niet de tips hebben die je zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten diverse -logen en -isten in dat team. Ook een voedingsdeskundige. Bij het AMC zat er iig wel een diëtiste bij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Mijn dochter is nu 8, at tot 7 heel slecht en heeft nu ineens de lol van eten een piepklein beetje ontdekt.

Is heel tenger, was ook altijd heel klein. Is nu 1.25 met een gewicht van 18 kg. Dus het hele piepkleine is eraf en het is ook gewoon haar bouw.

Ook in het ziekenhuis mee gelopen, diverse onderzoeken gehad. Het idee is nu dat ze gewoon klein is en daarnaast een hardnekkig virus heeft gehad als peuter.

Verschil wat met hier beschreven wordt is dat ze bij tijd en wijle wel veel eetlust heeft, zo'n 3 keer per jaar een week wel ok

(zeg 2 boterhammen voor de lunch en ipv haar gebruikelijke vegetarische voorkeur ineens vlees willen) eten.

Nu voelen we m al aankomen omdat voor die tijd de schoenen ook te klein worden.

Het is net een kleine taaie nomade, eet wat ze nodig heeft.

Ook bijna nooit ziek.

Drinken moet ook zeer actief worden aangeboden.

Geniet wel van de gezelligheid rond eten, gaat graag mee ergens lunchen of uit eten maar daadwerkelijk wat eten blijft dan lastig.

Wat erg heeft geholpen is haar bso. Daar eten ze surinaams (jaloers!!), en warm uit school.

Daar eet ze gewoon met iedereen de meest bijzondere dingen weg, en daardoor is haar menu ook flink uitgebreid.

Blijkbaar als een ander kind iets heel lekker vind werkt dat beter als dat ouders zeggen dat iets lekker is.

Dus wat mij betreft is een tip ook: Elders laten mee eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaak schreef op 29 december 2016 @ 00:01:

Wat een verademing hier te lezen(lees al een jaar mee, nu gelijk account aangemaakt)

dochter 2,5 eet erg matig. Als baby gingen flessen met moeite, fruithap ging/gaat met veel moeite. Dit is geen fase bij mijn dochter.. nu wel extra door leeftijd, maar is altijd zeer moeizaam gegaan. Toont weinig interesse in eten, nooit gedaan. Gruwt van natte en kleffe dingen, gekookt eten,fruit zonder schil wil ze niet vastpakken. Ik maak dagelijks nog een babyfruithap voor haar, met spinazie oid door blender erbij. Drinkt dit niet, eet het alleen met lepel en onder lichte dwang.



Avondeten: gebakken aardappels en soms een stukje kipschnitzel. (elke avond,advies pedagoog)



Ze heeft nooit groenten of fruit geprobeerd zelf te eten. Weigert dit pertinent. Logopediste heeft trukendoos volledig open getrokken, probleem ligt daar niet(meer), werd eerst verdacht van probleem met sensorische informatieverwerking.



Pedagoog zegt: je pakt het goed aan,probeer dit en dit eens.

Maar geeft ons geen échte tips.



Alles geprobeerd, warm,koud,negeren,pushen,positief benaderen, laten kiezen,samen boodschappen doen,samen koken,etc. Etc.



Wij weten echt niet meer wat te doen zodat ze het probeert of proeft. Ze hoeft niet veel te eten, of alles te lusten maar probeert het niet eens, nooit gedaan ook helaas.



Mag nu door naar kinderarts.

Verder gezond,actief,normale ontwikkeling. Is 90 cm, 9 kilo ongeveer.

Iemand ervaringen? Wat houd eetpoli in?Ik lees hier nog niet echt iets heel raars. Toen onze dochter 2,5 was at ze ook bijna niks. Alleen wat pasta zonder saus, rijst zonder saus en qua vlees heel kieskeurig. Yoghurt of vla ging er dan wel in en een banaan. En brood. Ze at dus regelmatig een boterham als avondeten. Ze is nu bijna 5 en sinds een half jaar-jaar kunnen we haar zo ver krijgen dat ze dingen wil proeven. En we hebben hier de afspraak dat ze nieuwe dingen echt moet proberen en bij dingen die ze lust, maar niet wil moet ze 4 hapjes nemen. Maar dit werkte met 2,5 echt nog niet. Pas sinds ze 4 is ongeveer.
Ik lees mee. Niks heeft tot nu toe geholpen. Elders laten mee eten evenmin. Kind van mijn broer eet heel erg weinig en is elke keer strijd om kind iets te laten eten. Soms eet kind wel ineens wat beter. Daarna stopt het weer. Kinderarts en cb komen niet met oplossingen. Broer heeft geen idee wat ze eraan moeten doen. Kind is drie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 29 december 2016 @ 06:58:

Ik lees mee. Niks heeft tot nu toe geholpen. Elders laten mee eten evenmin. Kind van mijn broer eet heel erg weinig en is elke keer strijd om kind iets te laten eten. Soms eet kind wel ineens wat beter. Daarna stopt het weer. Kinderarts en cb komen niet met oplossingen. Broer heeft geen idee wat ze eraan moeten doen. Kind is drie.

Geen strijd van maken. Die win je niet. En als kind zou ik dan ook mijn kont tegen de krib gooien, als er elke keer strijd zou zijn.

Hier ging en gaat het ook in periodes. Ze heeft avonden dat ze 2 hapjes eet en dan zit ze vol. Wij kunnen nu dus de afspraak maken dat ze dan nog 4 hapjes eet (weet niet of dat met 3 jaar ook al werkt), maar ik ga daar geen strijd over aan. Daarmee win je niks. Het is heel moeilijk om het los te laten, maar het werkt wel het beste. In ons geval dan.
quote:-Belle- schreef op 29 december 2016 @ 07:17:

[...]



Geen strijd van maken. Die win je niet. En als kind zou ik dan ook mijn kont tegen de krib gooien, als er elke keer strijd zou zijn.

Hier ging en gaat het ook in periodes. Ze heeft avonden dat ze 2 hapjes eet en dan zit ze vol. Wij kunnen nu dus de afspraak maken dat ze dan nog 4 hapjes eet (weet niet of dat met 3 jaar ook al werkt), maar ik ga daar geen strijd over aan. Daarmee win je niks. Het is heel moeilijk om het los te laten, maar het werkt wel het beste. In ons geval dan.Het is geen echte strijd, maar ze moeten kind wel iets meer dwingen. Kind eet anders gewoon zo goed als niets de hele dag. Ik noem het strijd, omdat het voor iedereen zo lastig is. Om kind überhaupt een hapje te laten eten kost ze al moeite om dat voor elkaar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 16, altijd al een lastige eter geweest, heeft inmiddels veel extra begeleiding vanwege autisme en daarbij ook vanwege zijn gewicht.

Is het afgelopen half jaar 10 kilo afgevallen en heeft nu een bmi van 17, waar hij een half jaar geleden nog op 20,5 zat.

Lust niks, en eet dan liefst ook niks.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 29 december 2016 @ 07:24:

[...]



Het is geen echte strijd, maar ze moeten kind wel iets meer dwingen. Kind eet anders gewoon zo goed als niets de hele dag. Ik noem het strijd, omdat het voor iedereen zo lastig is. Om kind überhaupt een hapje te laten eten kost ze al moeite om dat voor elkaar te krijgen.

Juist met eten lukt het niet om een kind te dwingen, je kunt het er namelijk niet inproppen.



Omdat mijn zoon inmiddels 16 is, is er wel met hem te praten over hoe hij kan oefenen om toch te eten ook al heeft hij geen honger. Maar eten terwijl je het gevoel hebt dat je vol zit is gewoon heel lastig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 29 december 2016 @ 07:44:

[...]



Juist met eten lukt het niet om een kind te dwingen, je kunt het er namelijk niet inproppen.



Omdat mijn zoon inmiddels 16 is, is er wel met hem te praten over hoe hij kan oefenen om toch te eten ook al heeft hij geen honger. Maar eten terwijl je het gevoel hebt dat je vol zit is gewoon heel lastig.Kan me voorstellen dat eten met het gevoel al vol te zitten heel lastig is. Kind begint al met moeilijk doen als het nog niets gegeten heeft die dag. We hopen dat het kind ooit leert te eten ookal heeft het geen hongergevoel. Maar drie jaar is ook een moeilijke leeftijd, aangezien het kind nog niet zoveel snapt.
Broer loopt regelmatig achter kind aan met een boterham. Onder het spelen wil kind nog wel eens een hap nemen. Uit zichzelf eet kind nauwelijks en als kind al om iets te eten vraagt is het twee happen of zelfs helemaal niet. Een enkele keer eet kind wel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven