flesweigeren en stoppen borstvoeding

20-03-2017 11:37 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kleine man is 3 maanden en krijgt borstvoeding. Een echte flesweigeraar is het niet, maar hij snapt het gewoon niet. Hier zijn we de afgelopen maanden flink mee bezig geweest, maar het lijkt er echt op dat de fles m niet gaat worden.



Ik moet binnenkort weer werken en (wat een groter probleem is) stoppen met borstvoeding ivm medicijnen.



Nu heb ik echt geen idee hoe zoon dan aan zijn melk zou moeten komen. Ik voed nu op verzoek en dat zal meer op vaste tijden worden met poedermelk denk ik. Maar verder kan ik me er geen voorstelling van maken hoe dit eruit gaat zien. Kan iemand me daar bij helpen?



Ben ik straks bijvoorbeeld uren per dag bezig er wat met een lepeltje in te krijgen of zo????

Ik ga het cb vragen hoor. Maar wie weet heeft iemand tips
Alle reacties Link kopieren
Heb je verschillende flessen en/of spenen gebruikt? Mijn dochter leek het indertijd ook niet te lukken, maar met een andere speen op de fles ging het ineens wel.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Je hebt zoveel soorten spenen (de fles maakt niet uit). Bij ons bleken de goedkope Etos-spenen te werken en niet de dure Avanti-toestanden. Laat de verpleegkundige van het CB je hierbij helpen. En soms draai je de speen te strak op de fles, dan moet een baby ontzettend hard zuigen. Als je hem iets losser draait, komt er wat lucht bij en gaat het soms veel gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dg. Op dat gebied alles geprobeerd met professionele hulp van cb, lactatiekundige en logopedist. Flessen, spenen, speciale manier van zitten en mond ondersteuning.

Hij snapt gewoon niet wat hij moet doen.

Lipbandje en tongriem driedubbel gecheckt
Alle reacties Link kopieren
Met een flesweigeraar kan ik je niet helpen, maar ook flesvoeding (poedermelk) kun je op verzoek geven. Zo snel ga je niet over de maximum hoeveelheid heen. Wij kregen op een gegeven moment wat behoefte aan wat meer structuur in de flessen (en daarmee in de dag) en zijn daarom rond 5-6 maanden wel toe gaan werken naar meer ritme, maar dat hoeft niet. Zeker bij 3 maanden verwacht ik niet van een baby dat die kan klokkijken en weet of het al tijd is voor zijn/haar voeding, of je nou borst- of flesvoeding geeft.
Alle reacties Link kopieren
plots zal ie het wel doorhebben hoor...

in tussentijd kun je idd melk geven met lepeltje, eventueel ingedikt als papje (wat mag voor +3m)

hier lukte het ook enkel met MAM spenen, al de rest was "vies" ... is nu 11m, en pas sinds kort accepteert ze een ronde speen...

welke melk geef je? sommige kinderen willen geen nutrilon, andere geen NAN, andere enkel kruidvat,... daar zitten verschillende smaken op...

wat ook kan is met een spuitje proberen. dan zuigt ie wat aan de teut, en kun je zelf wat extra "kracht" zetten...
Bij ons werkte deze heel goed http://www.vosmedisch.nl/breastflow-flessen en dan de fase 1. Hier snapte meneer in eerste instantie niet veel van normale spenen of kwam het er veel te snel uit (borstvoedingskinderen hebben een sterkere zuigkracht schijnt). Misschien heb je er iets aan.
Heb je bij het Lareb gecheckt of via een La Leche League leidster (oid) of de medicatie echt niet kan? Vaak kan er meer dan je denkt



Verder, geen tips. Blijven aanbieden, en een andere omgeving kan nog wel eens helpen. Mijn zoontje ging pas uit de fles drinken toen ik ging werken en hij naar het KDV ging voor één dag per week.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal de spenen nog voorleggen aan de logopedist. Wie weet.



Hij krijgt afgekolfde melk of kruidvat melk. Maar dat maakt geen verschil qua drinken. Hij neemt van alles een paar slokken maar weet niet wat hij met zijn tong moet doen.



Waarmee kan je melk indikken?



Spuitje doen wij zelf wel, maar wil ik niet aan oppas en kinderdagverblijf vragen omdat de kans groot is dat het er min of meer onder dwang in gespoten gaat worden
Alle reacties Link kopieren
quote:Marie87 schreef op 20 maart 2017 @ 12:04:

Heb je bij het Lareb gecheckt of via een La Leche League leidster (oid) of de medicatie echt niet kan? Vaak kan er meer dan je denkt



Verder, geen tips. Blijven aanbieden, en een andere omgeving kan nog wel eens helpen. Mijn zoontje ging pas uit de fles drinken toen ik ging werken en hij naar het KDV ging voor één dag per week.LLL zegt dat het kan, mijn eigen arts zegt van niet. Omdat het heftig spul is neem ik geen risico. Dat is ook het uitgangspunt van mijn arts. Er zijn helaas geen onderzoeken naar gedaan
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met fles weigeraar maar wij geven flesvoeding ook op verzoek. Al merk ik wel dat er een soort regelmaat in komt qua tijd tussen de flessen.



Ik zou inderdaad ook zeggen verschillende flessen/ spenen.maar dat heb je allemaal al geprobeerd. Met een lepeltje ben je denk ik wel lang bezig. Ik weet niet of dit ook bij oudere kinderen werkt en of het juist het wen proces van de fles tegen kan werken maar ons dochtertje had in het begin nog niet voldoende zuigkracht. Wij hebben toen in het ziekenhuis een soort spuitje gekregen om haar eten te geven
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnekop schreef op 20 maart 2017 @ 12:08:

Ik zal de spenen nog voorleggen aan de logopedist. Wie weet.



Hij krijgt afgekolfde melk of kruidvat melk. Maar dat maakt geen verschil qua drinken. Hij neemt van alles een paar slokken maar weet niet wat hij met zijn tong moet doen.



Waarmee kan je melk indikken?



Spuitje doen wij zelf wel, maar wil ik niet aan oppas en kinderdagverblijf vragen omdat de kans groot is dat het er min of meer onder dwang in gespoten gaat wordenOeps niet goed gelezen. Spuitje gebruik je al. Waarom ben je bang dat het onder dwang ingespoten word?
Op welke termijn moet/wil je met de medicatie beginnen? Misschien kan je het blijven oefenen met flesje op de opvang/bij de oppas en dan nog thuis borstvoeding geven voor een tijdje. Dan weet je zeker dat hij wel vocht binnen krijgt. Ideaal is anders natuurlijk. Ze kunnen in principe wel even zonder voeding.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd maar voor het geval dat. er zijn flessen waarvan de speen veel meer op een borst lijkt dan de meeste normale spenen.







Hier een kind dat traag dronk en veel melk tegelijk niet weg kreeg en dan losliet. Die heeft heel erg lang een speen met het kleinste gaatje gehad en dat ging wel goed. Als ik een groter gaatje probeerde nam hij een slok om vervolgens te proesten en los te laten of gewoon loslaten en dan liep de melk eruit. Ook een sterkte toeschietreflex gaf hetzelfde probleem, hij hield gewoon niet van veel melk tegelijk of zo. Is verder helemaal goedgekomen hoor.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat fles niet snappen nooit zo goed. Waarom snappen baby's die nooit bv kregen die wel direct?
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeding is een andere drinktechniek taxi. Vandaar.



De brede spenen werken slechter dan de smalle. Zeker bij kinderen met drinkproblemen. ik zie hier ook dat de smalle makkelijker vacuum te houden is.



Probleem is dat hij wel zuigt, maar zomaar enkele keren en dan ruzie heeft met z'n tong.



Medicijnen zou ik over 3 weken mee starten, dus zou al aan het afbouwen moeten zijn eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Difrax speen al gehad? Die is wat grover net zoals de borst, mijn dochter had daar beter grip op en het lukte daarom veel beter!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken nu de smalle diffrax maat m omdat dit de meest soepele speen is
Ik kocht op vakantie in Spanje een NUK fles. Deed het heel goed bij baby, wel vrij grote opening. Ze zijn hier online te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk op zoek naar alternatieven voor de fles. Dat hebben we echt op alle manieren geprobeerd en heb een kast vol flessen en spenen.

Iemand daar een idee over?
Alle reacties Link kopieren
Alle tips over spenen zijn vreselijk lief bedoeld, maar een flesweigeraar snapt de techniek achter het flesdrinken niet. Daar helpt geen speen bij.



Ik heb ook een flesweigeraar. En ik zou graag willen stoppen met bv. Ik heb geen dringende reden om te stoppen, dus ik geef nog steeds borstvoeding.



Het flesweigeren is een probleem, wat voortkomt uit het wegvallen van de automatische zuigreflex. Het kind moet nu zelfstandig zuigen, zonder dat er een reflex is die aanstuurt. En omdat de techniek aan de borst zo anders is, is het voor sommige kindjes niet te snappen.



Wij zijn aan het oefenen geslagen met een bekertje. En dat gaat best aardig. Ze knoeit nog een boel, maar het gaat sneller dan met een lepeltje.



Vanaf 4 mnd mag je rijstebloempap geven, daarmee kan je ook melk naar binnen lepelen. Vanaf 6 maanden mag het kind granenpap eten.



De enige tip die ik nog voor je heb, kwam van een logopedist, is: stop 2 weken volledig met de fles en biedt hem dan nog eens aan. Er is een kans dat je kind het dan ineens wel kan. Ze kon er geen verklaring voor vinden, maar zag het vaak gebeuren.

(En bij ons werkte het helaas niet.)
Alle reacties Link kopieren
Dochter was ook een vrij heftige fles weigeraar.

Of ze het niet snapte, of gewoon niet wilde is nooit helemaal duidelijk geworden, maar ze hield een fles speen na een slok gewoon in haar mond liggen.



Omdat ik toch moest werken en zij drinken hebben we geknepen in de zachte kolfflesjes van medela. De melk liep dan haar mond in, en uiteindelijk slikte ze die wel weg.



Er ging geen hele fles in, maar over een hele dag kreeg ze toch wel wat binnen.



Het was geen jottum, we spraken grinnikend over dwangvoederen, maar het ging me aan het hart. En wat was ik blij met de lieve geduldige leidsters die haar op deze manier toch melk binnen kregen.



Eenmaal thuis dronk ze dan weer bij aan de borst.



En wij zijn vrij snel begonnen met beker/glaasje. Dat deed ze beter dan fles, rietjesbeker, etc.
Alle reacties Link kopieren
Super vervelend voor jou en de kleine! Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ons meisje snapte de fles ook niet helaas. Jammer genoeg waren ze vanuit het consultatiebureau vergeten te vermelden dat kindjes tot 6 weken een automatische zuigreflex hebben en dat dat dus ook de periode is waarin je ze het beste kunt laten wennen aan de fles. De beweging die kindjes aan de borst maken is totaal het tegenovergestelde dan de beweging die ze aan de fles moeten maken. Daar zaten we dan... Ik werd hierdoor ontzettend beperkt doordat ik voor mijn gevoel nooit lang van huis kon zijn. We hebben echt van alles geprobeerd, alle soorten flessen/spenen. Het enige wat ik kan zeggen is dat het tijd en geduld kost, uiteindelijk pakte ze zowel de Medela als de Avent fles met de speen die gebruikt kan worden voor de combi borst/flesvoeding. Tot die tijd kun je denk ik niks anders doen dan kleine beetjes via een lepeltje binnen te krijgen :(. Hoop dat de kleine het snel op pakt!!
Alle reacties Link kopieren
Dankje hertje. Het ligt idd niet aan de speen. Hij snapt de techniek niet. Ook de flessen die een borst na zouden moeten doen snapt hij niet (en naar wat ik begrijp hebben deze fabrikanten prima pr, maar lijkt het echt niet op een borst) wij zijn met 5 weken begonnen met oefenen, en volgens de logopedist is de zuigreflex er tot 3 maanden. Maar hij heeft het nooit gedaan, uit de fles. Tutjes ook niet trouwens.



Zaza ik zit ook te denken aan die prematuur flesjes ( die bedoel je toch?) . Er zat toch iets in moeten inderdaad.



Pffff idd ontzettend beperkend. Want drinken aan de borst doet hij ook maar in een paar houdingen (en nou net niet de houdingen waarbij je op het terras ff je shirt omhoog trekt )



Ik heb net een flexibel bekertje geprobeerd, ging aardig. Maar wat een getob.



Rijstebloem valt onder bijvoeding denk ik toch? Zou ik liever nog tot 6 maanden mee wachten maar als het niet anders is, moet het maar
Alle reacties Link kopieren
Nee , we hadden de gewone doorzichtige flesjes van medela, ze kwamen standaard als reservoir bij mijn kolfset, maar ik heb een lading bijgekocht omdat je ze ook kan gebruiken om de melk in te vriezen, of er een speen op draaien.



Ze zijn wat flexibeler dan de hard plastic flesse, en daarom konden we er mee dwangvoederen.

Lepeltjes was bij ons onbegonnen werk. Wegmeppen, weer uit de mond laten lopen, wat een ramp.



Het was echt achterover, fles erin, zacht knijpen, en wachten tot ze het doorslikte.

Voor ze pissig haar kleine kaakjes op elkaar klemde.



Ik zat gelukkig in de situatie dat ik haar veel en lang zelf kon voeden, hoewel dat het ook wel in stand gehouden heeft voor mijn gevoel.



Bij echte honger slikken ze wel ????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven