Faalangst bij Cito toets groep 4, tips

06-06-2017 20:20 75 berichten
Mijn dochter zit in groep 4 en heeft last van faalangst. Vooral bij toetsen.
Hoe kan ik haar helpen?
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 09-06-2017 12:54
80.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wordt de Cito voorgelezen? Gaat het niet te snel? Cito is vooral heel erg begrijpend lezen, begrijpt ze de vraag? Eventueel met de juf afspreken dat als ze het even niet weet ze er een kruisje voor mag zetten ofzo, dat ze naderhand nog even samen goed naar de vraag kijken.
Lastig zeg. Daarom ben ik ook niet zo'n Cito-voorstander. Ik vind het bij de kleuters al helemaal verschrikkelijk, al die ukkies in rijen opgesteld om een toets te maken
Alle reacties Link kopieren
Waarom oefen je de Cito met haar?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf niet zo snel zeggen dat er ook vragen bij zitten voor de allerslimste. Dan zeg je uiteindelijk toch dat zij niet slim genoeg is, en dat lijkt me killing bij faalangst. Ik zou met school gaan praten voor een specifieke faalangst training en niet meer thuis oefenen met toetsen maken. Een toets moet niet anders zijn dan je lesjes op school. Dat lijkt me een belangrijke les om te leren voor je kind. Ik zou thuis het plezier in leren en naar school gaan stimuleren, met positiviteit en zonder druk.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ja, er zitten idd vragen "boven niveau" in
Alle reacties Link kopieren
Oefen je thuis alleen Cito of ook ander rekenwerk? Als je alleen Citovragen oefent, leg je wellicht (onbewust en onbedoeld) druk op haar waardoor ze blokkeert bij een moeilijke vraag. Misschien heeft ze een gevoel dat deze toetsen heel belangrijk zijn. Hoe gaat haar juf/meester om met deze toetsen?
EvaHier schreef:
06-06-2017 20:25
Wordt de Cito voorgelezen? Gaat het niet te snel? Cito is vooral heel erg begrijpend lezen, begrijpt ze de vraag? Eventueel met de juf afspreken dat als ze het even niet weet ze er een kruisje voor mag zetten ofzo, dat ze naderhand nog even samen goed naar de vraag kijken.
Lastig zeg. Daarom ben ik ook niet zo'n Cito-voorstander. Ik vind het bij de kleuters al helemaal verschrikkelijk, al die ukkies in rijen opgesteld om een toets te maken
De cito werd in februari inderdaad voorgelezen.
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 09-06-2017 12:54
13.48% gewijzigd
bobbeltje schreef:
06-06-2017 20:28
Oefen je thuis alleen Cito of ook ander rekenwerk? Als je alleen Citovragen oefent, leg je wellicht (onbewust en onbedoeld) druk op haar waardoor ze blokkeert bij een moeilijke vraag. Misschien heeft ze een gevoel dat deze toetsen heel belangrijk zijn. Hoe gaat haar juf/meester om met deze toetsen?
We kregen van school huiswerk te oefenen. Dat gaat goed.
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 09-06-2017 12:55
39.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
EvaHier schreef:
06-06-2017 20:25
Wordt de Cito voorgelezen? Gaat het niet te snel? Cito is vooral heel erg begrijpend lezen, begrijpt ze de vraag? Eventueel met de juf afspreken dat als ze het even niet weet ze er een kruisje voor mag zetten ofzo, dat ze naderhand nog even samen goed naar de vraag kijken.
Lastig zeg. Daarom ben ik ook niet zo'n Cito-voorstander. Ik vind het bij de kleuters al helemaal verschrikkelijk, al die ukkies in rijen opgesteld om een toets te maken
-
anoniem_335701 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 22:06
9.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rinkels schreef:
06-06-2017 20:35
We kregen van school huiswerk om de verhaaltjessommen te oefenen. Dat gaat goed. Ze kan ook eigenlijk gewoon goed rekenen. We kregen dus het advies om te oefenen met de vraagstelling van de cito omdat die misschien nogal onbekend was bij haar.

Eerder dit jaar gaf ze op school aan dat ze een hekel heeft aan toetsen, want dan "moet je alles goed doen en mag je niet gummen".
Vandaag tijdens het oefenen legde ze uit dat ze het ook lastig vindt dat een klasgenootje naast haar het antwoord heel snel weet en dat zij dan nog even moet nadenken. Maar dat ze dan denkt dat ze het eigenlijk ook allang had moeten weten.
Waarom mag ze niet gummen?
-
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 09-06-2017 12:55
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck2 schreef:
06-06-2017 20:35
Kleuters worden niet in rijen opgesteld om een toets te maken. Dat gaat op een speelse manier en vaak 1 op 1.
Uh jawel hoor. Heb ik op meerdere scholen gezien
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck2 schreef:
06-06-2017 20:36
Waarom mag ze niet gummen?
Omdat dat richtlijnen van Cito zijn. Idd, kruis erdoor en het juiste antwoord aanstrepen. Staat zo in de handleiding. Waarschijnlijk om verwarring te voorkomen bij niet goed uitgummen
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck2 schreef:
06-06-2017 20:35
Kleuters worden niet in rijen opgesteld om een toets te maken. Dat gaat op een speelse manier en vaak 1 op 1.
Bij mijn kinderen vanaf groep 1 klassikaal. Wanneer er een vlieg in de klas zat, scoorde mijn zoon een score V. Zucht. Resultaat was dat wij dan naar school konden komen ivm zijn "leerstop"
Oefenen. Enige wat helpt bij faalangst en het besreken met de juf.

Vraag op school tipc en hulp en kijk anders online. Echt veel oefenmateriaal te vinden.
Heeft iemand tips voor mijn dochter? Iets waarmee ik haar kan helpen er makkelijker over te denken?
Alle reacties Link kopieren
volgens mij moet je dochter leren dat ze niet altijd en overal goed in is. dat het juist heel normaal is dat je vragen niet weet, of foutief maakt. dat het goed is dat de juf/meester kan zien welk (foutief) antwoord ze eerst had, zodat ze haar beter kunnen begeleiden.

is ze vaker zo perfectionistisch en wil ze alles "goed doen"?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Rinkels schreef:
06-06-2017 21:12
Heeft iemand tips voor mijn dochter? Iets waarmee ik haar kan helpen er makkelijker over te denken?
Ik heb je de tip gegeven om dit met de school te bespreken en een faalangst training op te pakken. Ik denk oprecht dat je daar op de lange termijn veel meer profijt van hebt dan zelf wat gaan lopen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Rinkels schreef:
06-06-2017 21:12
Heeft iemand tips voor mijn dochter? Iets waarmee ik haar kan helpen er makkelijker over te denken?
Leg er niet teveel druk op. Vertel dat ze haar best moet doen maar dat het echt niet erg is als ze foutjes maakt, dat alle kinderen dat doen. Het is een momentopname en de juf kijkt naar alles: de methodetoetsen, hoe ze haar best doet in de klas.
Maak de toets niet groot of spannend. En overleg op school.
Als het verder gaat dan alleen Cito kun je een faalangsttraining overwegen
anoniem_347455 wijzigde dit bericht op 06-06-2017 21:25
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg dit overigens als oud-leerling met extreme faalangst en nu als iemand die werkzaam is in het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
06-06-2017 21:05
Bij mijn kinderen vanaf groep 1 klassikaal. Wanneer er een vlieg in de klas zat, scoorde mijn zoon een score V. Zucht. Resultaat was dat wij dan naar school konden komen ivm zijn "leerstop"
Dat bedoel ik dus.
Zo'n Cito mist compleet het doel. Bovendien zijn er tientallen manieren (betere manieren i.m.o) om begrip te testen dan alleen Cito, zeker op die leeftijd. Maargoed dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
EvaHier schreef:
06-06-2017 20:39
Uh jawel hoor. Heb ik op meerdere scholen gezien

Inderdaad, op de school waar mijn dochter zit zitten ze al vanaf groep 1 in examen-opstelling aan de Cito toets... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Op de meeste scholen denk ik. Weinig scholen hebben de luxe om 30 kleuters individueel te toetsen
Hebrides schreef:
06-06-2017 21:22
Ik heb je de tip gegeven om dit met de school te bespreken en een faalangst training op te pakken. Ik denk oprecht dat je daar op de lange termijn veel meer profijt van hebt dan zelf wat gaan lopen proberen.
Dank je wel. Ze is al langer faalangstig. Ik zal me eens oriënteren op een faalangsttraining.
anoniem_347227 wijzigde dit bericht op 07-06-2017 15:48
9.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rinkels schreef:
06-06-2017 21:50
Dank je wel. Ze is al langer faalangstig. Morgen heb ik toevallig een gesprek met de juf en zal ik het ook bespreken.
En ik zal me eens oriënteren op een faalangsttraining.
Als je er op school naar vraagt hebben ze vast suggesties voor je! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven