Mijn kind minder belangrijk dan andere kleinkinderen?

10-06-2017 12:01 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn het hormonen maar het zit mij niet lekker.

Mijn schoonouders hebben drie kleinkinderen: eentje van mijn man en mij (P) en een tweeling van haar andere zoon ( A en B). De tweeling is twee jaar ouder.

Een paar voorbeelden.

Nu is het zo dat als wij bij mijn schoonouders zijn het ALTIJD over de andere twee kleinkinderen gaat. Kan P iets, bijvoorbeeld lopen, konden A en B dit al veel eerder. Of er wordt vol trots alle foto's van A en B geshowd. Als dit nou soms, of zelfs de helft van de tijd, voorkwam ala. Maar dit is elke keer.

Ook worden er spullen aangeschaft voor A en B en wordt dit ook zo benoemd. Een voorbeeld: in een folder stond een bepaald stuk speelgoed. Ik vertelde dit aan mijn schoonmoeder, zij wilde er twee hebben: Voor als A en B kwamen.
Ik had iets voor P gekocht, mijn schoonmoeder wilde dit ook hebben: Voor als A en B kwamen.

Qua oppas is het ook niet veel beter. Er wordt om de haverklap opgepast op A en B. Hebben wij hulp nodig is dit lastig. Vaak krijgen we nee te horen of wordt er de dag van te voren afgebeld omdat ze op A en B moeten passen.

Ik heb de babyshower van mijn schoonzus helemaal georganiseerd samen met mijn schoonmoeder. Op mijn babyshower zijn mijn schoonzus en schoonmoeder niet gekomen, ze hadden wat anders te doen.

Man en ik hebben een miskraam gehad voordat P werd geboren. Wij vertelden dit aan de schoonouders en de reactie van schoonvader was dat A en B zulke leuke kinderen zijn.

Nu is er gisteren iets voorgevallen wat voor mij de druppel is. Mijn zwager had twee bedden bij mijn schoonouders neergezet. Voor A en B. Die hadden ze weer zelf nodig. Wij vroegen aan mijn schoonouders of wij zelf een bed daar moesten neerzetten, geen probleem! Dit werd vier maanden afgehouden want mijn zwager zal wel een keer de bedden terugbrengen. Al die tijd kon P dus niet blijven slapen. Ook niet als wij er waren, geen middagslaapje. Nu hebben we uiteindelijk gewoon een bed gekocht. Ik bel gisteren op of de lakentjes van de oude bedden die ik had gekocht voor hen er nog waren. Deze waren meegegaan naar zwager en schoonzus dus of wij zelf weer even nieuwe wilden halen.

Ik kom zelf van een oma die dit gedrag vertoonde naar mij: andere kleinkinderen waren veel belangrijker dan ik. Als wij op bezoek kwamen was er alleen water. Gingen wij weg, en kwamen we vijf minuten later terug omdat we iets waren vergeten, was er in eens limonade gevonden. Dit triggert waarschijnlijk ook waarom ik zo allergisch op het gedrag van mijn schoonouders reageer.
Ik merk alleen dat ik er steeds meer moeite mee krijg. ik wil niet dat mijn zoon het waterkleinkind is, ik wil dat geen enkel kind dit is maar ik kan het niet makkelijk los zien van elkaar.
Bespreekbaar maken is lastig. Schoonmoeder wordt dat enorm emotioneel en schoonvader heel boos... Ze staan niet open voor een dialoog.
Man vergoeilijkt het allemaal. Zegt dat ze het niet zo bedoelen maar ik voel het echt anders.

Moet ik voor manlief mijn mond houden?
Alle reacties Link kopieren
Oh, dit scenario is mijn grootste nachtmerrie. En het is nu al aan het gebeuren nu mijn schoonzus zwanger is van haar eerste. De ene na de andere steek onder water vliegt me om de oren.

Zo sneu voor mijn kinderen, die hebben min of meer afgedaan voor schoonouders nu hun dochter een kind krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips dus, sorry. Ik lees wel mee.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
MamavanP schreef:
10-06-2017 12:01
Ik kom zelf van een oma die dit gedrag vertoonde naar mij: andere kleinkinderen waren veel belangrijker dan ik. Als wij op bezoek kwamen was er alleen water. Gingen wij weg, en kwamen we vijf minuten later terug omdat we iets waren vergeten, was er in eens limonade gevonden. Dit triggert waarschijnlijk ook waarom ik zo allergisch op het gedrag van mijn schoonouders reageer.
Dit heb ik precies zo gehad. En ik snap het gewoon echt niet.
Herkenbaar, ik hoop dat jij het los kan laten, en dat je kan voorkomen dat het jouw kind ook gaat opvallen of je kind ertegen kan wapenen. Die van mij werden aan de andere kant van de familie met aandacht en interesse overladen. Is dat bij jou ook? Dat scheelt m.i.
Alle reacties Link kopieren
En jouw ouders?

Mijn schoonouders zijn ook niet zo leuk als opa en oma. De andere opa en oma maken een hele hoop goed. Daar zijn we dan ook graag en vaak.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Wat naar TO :hug: hoe was dit voordat er kleinkinderen waren?
Niet zo vaak meer naar je schoonouders gaan?
Je kan hier niks aan veranderen. Hoop dat jou ouders anders zijn, en ook de kleinkinderen van hun evt. schoondochter gelijkwaardig behandelen.
Ik zou het contact bij het hoogst noodzakelijke houden.
Alle reacties Link kopieren
Oh vreselijk, mijn opa en oma deden dit ook, waardoor ik nu geen contact meer met ze heb. Wij krijgen nu het eerste kleinkind voor beide kanten, dus helaas geen tips. Ik wens je wel veel sterkte en hoop dat je dit kan oplossen voor het te laat is :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt jou man hiervan?
Ik had afstand gehouden voor nu
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste TO wat vervelend dat je jou eigen geschiedenis ziet herhalen :-( geen tips, maar ik zou afstand nemen en je kleine er niet eens meer willen.
Soleggiato schreef:
10-06-2017 12:10
Dit heb ik precies zo gehad. En ik snap het gewoon echt niet.
Hoe komen mensen zo? Ik kan me er zo niets bij voorstellen. Expres bepaalde familieleden achterstellen.

Jij en je kind verdienen het niet om zo behandeld te worden. Ik zou afstand nemen. Word/ Werd jouw man ook achtergesteld door zijn ouders? Echt idioot dat hij het pikt dat jullie zo behandeld worden.
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 10-06-2017 12:45
29.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dat kunnen dan toch geen leuke mensen zijn,wat vreselijk!!!
Hebben A en B wellicht een zieligheidsfactor?
Alle reacties Link kopieren
Weet je, negeer het gewoon. Hier kun je energie in steken, maar het zal je niks opleveren. En zijn het een leuke opa en oma voor je kind? Nou dan, laat ze lekker. Hoe zit het met jouw ouders?
Wat jij voelt, heeft m.i. niets met je hormonen te maken hoor.
Wel met de ervaringen eigen verleden, waarin je je niet gezien en gehoord voelde.
Het gedrag van je schoonouders wakkert die oude gevoelens weer aan.

Neem zo veel mogelijk afstand.
Vraag ze nooit meer om op te passen of iets voor jullie zoon te doen.
Bescherm jezelf tegen hun gedrag.
Misschien wil je man wel naar zijn ouders toe met jullie zoon en dan blijf jij lekker thuis of je gaat iets leuks doen.

Hopelijk is het contact met jouw ouders wel leuk!
Herkenbaar, helaas.

Niks meer vragen, niks meer verwachten, maakt het makkelijker. Niet vragen om op te passen, kun je ook niet teleurgesteld zijn als het niet doorgaat.

Gelukkig hebben mijn kinderen nog een opa en oma. Schoonouders doen meer voor de kleinkinderen van mijn mans broer want mijn schoonzus haar ouders kunnen dat niet meer. Dat geven ze ook gewoon toe. Maar ondertussen doen ze echt zelden iets voor die van ons.

Zijn compenseren dus voor die kleinkinderen het gebrek aan nog een stel grootouders maar ondertussen zitten die van ons daardoor dus eigenlijk in een zelfde situatie.

Verder deel ik ook niet meer alles. Neefje van ongeveer gelijke leeftijd kan alles beter dan die van ons, zelfs slechte cijfers halen. :idee:

'Wat ze niet weten kunnen ze niet gebruiken,' denk ik tegenwoordig maar.
anoniem_304245 wijzigde dit bericht op 10-06-2017 18:06
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zooo herkenbaar.
Mijn kinderen staan ook ergens op de 100e plaats voor hun oma. De zoon van mijn schoonzus staat op de overige 99. Want zoon van haar eigen dochter. Waarschijnlijk omdat hij geboren is uit een gouden gleuf.

Dit gaat nooit veranderen.
Op een gegeven moment krijgen je kinderen het ook in de gaten. Mijn zoon wilde toen hij 4 was al niet meer naar oma. Want oma houd alleen van neef.(zoon schoonzus).
Alle reacties Link kopieren
Als er geen bed staat kan je toch een campingbedje mee nemen? Als er iedere keer geen limonade is voor je kind neem je het zelf mee of hij drinkt een keer water. Als oppassen steeds niet lekker loopt zoek je gewoon een 'echte' oppas die je betaald en afspraken na komt.

Leuk is het niet, maar je kan het jezelf wel veel makkelijker maken dan je nu doet. Je weet hoe ze zijn, waarom dan iets anders verwachten?

Hier overigens een overgrootmoeder die vaak naar ons kind vraagt, ook aan andere die hun eigen kind mee hebben en ze soms vergeet hoe dat kind heet of de namen van de kinderen door elkaar haalt. Lijkt me ook niet leuk, maar ze is oud en dit is het nou eenmaal. Ze doet lief tegen alle kinderen hoor, maar kennelijk heeft ze een zwak voor die van ons. Dan kan je je beter instellen op ze doet lief tegen ons kind, maar zal zijn naam misschien niet meer weten en ons naar neefje vragen. Opa en Oma zorgen ook veel meer voor hun 2 andere kleinkinderen, 2 dagen in de week vaste prik en dat is niet te combineren met ons kind. Tja, jammer dan. Die van ons gaat nu 2 dagen naar het kdv en heeft het daar heel erg naar zijn zin. Het zijn wel een leuke opa en oma als we daar een keer zijn. Alles wat hij eet en drinkt tussendoor neem ik zelf mee, ze hebben daar wel dingen voor de neefjes maar niet wat ons kind eet. Het bedje nam ik ook zelf mee als hij daar een keer een uurtje zou slapen met kerst oid. Ik vind het wel jammer hoor, maar een groot punt is het niet. Zoon heeft het naar zijn zin als hij er is en dat de band anders is dan met de andere twee kleinkinderen is nou eenmaal zo, daar kan ik niks aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou afstand nemen. En als je er al iets over wilt zeggen laat je man dat dan doen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en mensen die niet op je babyshower willen komen wil je er toch ook niet hebben?

Ik ga braaf naar de verjaardag van mijn neefje, maar als het aan mij zou liggen hoeft schoonzus echt nooit meer op die van mijn kind te komen. Babyshower idem dito, ik weet al dat ze er niet gaat zijn en vind het prima. Ze steekt het niet onder stoelen of banken dat ze mij absoluut niet mag, waarom zou ik haar dan daar er graag bij willen? Ik vier dingen liever met mensen die ik mag en die mij mogen en blij voor me zijn.
Er is gewoon niet mee te praten, en je man zit tussen 2 vuren in, ook niet leuk. Het zijn wel zijn ouders. En hij wil jou ook niet afvallen. Ik zou er echt geen bed meer neerzetten, als je er naar toe gaat pas na de middagdut.
Probeer je eroverheen te zetten, echt, anders gaat dit vroeg of laat escaleren. En dan ben jij de gebeten hond.
Alle reacties Link kopieren
Waarom koop je een bed voor je kind voor bij je schoonouders?
Als ik ergens was met kind waar hij niet in bed zou kunnen, waren er twee opties.. voor het middagdutje weer naar huis of ik nam zelf een bedje mee.
Ik zou het eerlijk gezegd niet op prijs stellen als mijn zoon\schoondochter met een bed kwam aanzetten. Ik maak zelf wel uit wat er in mijn huis staat.

Verder.. laten gaan. Mijn schoonouders kwamen niet eens na de geboorte van ons kind omdat er een tante jarig was waar ze heen moesten. En ja, die was elk jaar op zijn verjaardag ook jarig, dus lastig, lastig.

Mijn ouders waren wel betrokken. Ik hield gewoon zoveel mogelijk afstand van de schoonfamilie. Eigen plan trekken en niet verwachten dat dit anders gaat worden.
ambra schreef:
10-06-2017 13:11
Waarom koop je een bed voor je kind voor bij je schoonouders?
Als ik ergens was met kind waar hij niet in bed zou kunnen, waren er twee opties.. voor het middagdutje weer naar huis of ik nam zelf een bedje mee.
Ik zou het eerlijk gezegd niet op prijs stellen als mijn zoon\schoondochter met een bed kwam aanzetten. Ik maak zelf wel uit wat er in mijn huis staat.

Verder.. laten gaan. Mijn schoonouders kwamen niet eens na de geboorte van ons kind omdat er een tante jarig was waar ze heen moesten. En ja, die was elk jaar op zijn verjaardag ook jarig, dus lastig, lastig.

Mijn ouders waren wel betrokken. Ik hield gewoon zoveel mogelijk afstand van de schoonfamilie. Eigen plan trekken en niet verwachten dat dit anders gaat worden.

Maar daar spreek je ze toch wel op aan?
Liever ruzie dan er niets over gezegd hebben hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven