Melding VeiligThuis?

19-07-2017 16:10 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:
Wij zijn met 4 vriendinnen in een appgroepje, onze kindjes zijn allemaal in december 2015 geboren.
Een van deze 4 is een alleenstaande mama met 3 kinderen, 3 vaders. Een van de vaders is nog in beeld, de vader van haar jongste zoontje niet.
Wij maken ons ernstig zorgen over haar jongste zoontje, ze lijkt totaal geen moedergevoel voor hem te hebben.
Hij wordt constant weg geduwd, of weg "geschopt" als hij aandacht van haar wil.
Hij krijgt nooit een vriendelijk woord, er wordt nooit aardig tegen hem gepraat door haar, alleen maar gevit en gesnauwd.
Opvoeding doet ze niet of nauwelijks wat aan, hij klimt op de tafel en valt hier uiteraard ook vanaf, maar ze doet hier niks in om hem te corrigeren want dat is maar lastig. Vanmorgen stuurde ze een foto van het jochie vast gebonden in de kinderstoel met een touwtje. Dit omdat hij zelf los kan komen, en zij wilde douchen. Hij zat in die tijd dus moederziel alleen in de woonkamer, vast gebonden.

Ze zegt zelf een afkeer van hem te hebben, en hem alleen op noodzakelijke verzorgingsmomenten aan te raken. Hij wordt nooit voorgelezen, er wordt nooit met hem gespeeld en 9 van de 10 keer krijgt hij brood zonder beleg en als fruit banaan te eten (iedere dag hetzelfde)

We hebben haar allemaal hulp, tot een week logeren toe, en advies geboden maar alles wordt afgeslagen of komt een weerwoord op waarom iets niet kan.

Vanmiddag heb ik VeiligThuis voor advies gebeld, zij maakten zich ernstige zorgen over de ontwikkeling, hechting en verzorging van dit kindje. Anoniem melden kan maar het is dan snel duidelijk dat het van ons af komt. Hierover zijn we nu na aan het denken, het welzijn van het kind gaat mij voor de vriendschap.
Een andere optie is met z'n allen in gesprek gaan hierover en samen bij jeugdzorg op gesprek gaan, maar we zijn er vrij zeker van dat ze dit niet gaat doen.

1. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?
2. Heeft iemand ooit een melding gedaan? Wat gebeurde er toen verder, wat voor actie is een ondernomen en is er iets veranderd?
Oh wat lastig en wat zielig voor het jochie!

Zelf zon situatie niet meegemaakt maar ik zou eerst voor optie twee gaan en je zorgen uiten en dat het beter/anders moet. Gezien de geschiedenis gaat dit traject niet werken en ik zou dan okk aangeven als het gesprek met jeugdzorg er niet komt jullie de melding bij VT doen.

In ieder geval sterkte en fijn dat jullie je het lot van het jochie aantrekken.
Melden. Jammer van de vriendschap. Wat treurig voor zo'n ukkie :-(
Als ze jullie hulp op een vriendelijke manier niet accepteert, dan heeft het kind nog steeds hulp nodig. Dan maar via de officiële weg.
Een melding doen dat jij je zorgen maakt, kan altijd. Wat Veilig Thuis er mee doet, is aan hen.
Alle reacties Link kopieren
Melden. Dit is belangrijker dan die vriendschap.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
1. Melding maken en indien mogelijk familie (grootouders, tante) inlichten. Die foto bewaren voor VT
2. Alleen beroepsmatig meldingen gedaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar vertellen dat ze hulp gaat zoeken of dat ik een officiele melding bij veilig thuis maak.
Een vriendin van mij behandeld haar kind niet zo, dus ik zou haar ook niet als vriendin beschouwen als ze zich niet wil laten helpen.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook melden. Dan maar einde vriendschap. En beter melden jullie het samen zodat niet één iemand de schuld krijgt.
Melden ja. Voor pappen en nat houden is nu geen ruimte meer lijkt me.
Melden en wat de vriendschap betreft : zo'n vrouw zou niet eens mijn vriendin zijn.
Absoluut melden. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het niet zou doen. Het kind, en je vriendin, hebben heel dringend hulp nodig.
Alle reacties Link kopieren
Melden, z.s.m.!
Melden. Iemand moet dit kind helpen, snel.
Alle reacties Link kopieren
Melden. En haar vertellen dat je het doet en waarom, met voorbeelden. Vraag ook of de andere dames uit het groepje het willen doen. Jullie hebben het op een zachte manier geprobeerd, nu moet je voor het kindje opkomen. Hij is weerloos en loopt nu continue ernstige schade op. Tijd voor actie!!
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig voor het jochie zeg. Triest!

Ik zou zeker melding maken. Misschien wel eerst met haar in gesprek gaan of ze samen hulp wil gaan zoeken, maar als ze dat niet wil? Direct melding maken.
Melden. Ze gaan dan sowieso onderzoek doen en moeder krijgt ook mogelijkheid haar verhaal te doen. Het welzijn van het kind gaat boven jullie vriendschap. Wat goed dat je voor advies gebeld hebt. Je vriendin voelt zich er zelf vast ook niet goed bij! Die kan hulp gebruiken.
1. Ik zou dit ook gemeld hebben en waarschijnlijk al in een eerder stadium als ik jou zo hoor.
2. Ik heb weleens een melding gedaan, ik kreeg er geen terugkoppeling van maar in een later stadium is er een hulpverleningstraject gestart maar of dat door mijn melding komt weet ik niet. Ik denk het eerlijk gezegd niet gezien de tijd dat er tussen zat.
Alle reacties Link kopieren
uiteraard direct melden!! Zoals eerder gezegd, dit kan toch geen leuke vriendin van je zijn? Arm kind :cry:
Goed dat je gebeld hebt voor advies. Ik zou zeker een melding doen.
Het kind heeft hulp nodig en ik zou denken zo snel mogelijk! Jullie hebben hulp aangeboden en die neemt ze niet aan, dus dan moet het op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Och wat zielig. Zorgt ze voor die andere kinderen dan wel normaal?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Melden. En sterkte ermee. Lijkt me heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je zelf al zegt, het welzijn van het kindje gaat voor de vriendschap. Dus melden!

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Dit gedrag is iets van de laatste 5/6 maanden, daarvoor was ze echt heel (misschien te) beschermend naar het jochie.
In de periode daarvoor ben ik dus bevriend met haar geraakt, en ik vind haar uiteraard met iedere situatie een stuk minder aardig.
In de eerste instantie nog wel begrip voor een keer snauwen/klagen omdat hij nog steeds niet door slaapt en ze gewoon ontzettend moe is, dat begreep ik wel. Maar nu gaat het gewoon te ver.
Ik heb het al de hele dag met de andere twee over wat te doen nu, ik denk dat ik sowieso ga bellen om van het adviesgesprek toch melding te maken.
Ze heeft al hulp van een maatschappelijk werkster, maar hier speelt ze mooi weer bij, mogelijkheden om aan de bel te trekken heeft ze dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Melden, zo snel mogelijk. Hoe langer dat kind in deze situatie blijft, hoe erger.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar melding gedaan bij kind uit mijn woonomgeving. Dit is serieus opgepakt. Ouders op gesprek etc. Er is een onderzoek gedaan en alles en nu hebben ze begeleiding. Ze weten niet dat ik de melding heb gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven