Mijn man heeft een grote kinderwens.. ik denk het niet.

20-07-2017 10:47 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

De moeilijkste keuze in mijn leven lijkt er aan te komen. Mijn man en ik zijn 28 jaar. We zijn ruim 7 jaar samen en bijna 1 jaar getrouwd.
De vraag: wil ik wel of geen kinderen? En zo niet, wat doet dat met ons huwelijk?

Vroeger wilden mijn man en ik allebei kinderen. Toen hebben wij ook gezegd dat we niet starten met een relatie als één van ons daar anders over dacht. Tussentijds is mijn kinderwens wat meer gaan liggen, dit wel bespreekbaar gemaakt, maar wij hoopten beiden dat het ook de periode was waar we in zaten.

Een half jaar voor onze bruiloft heb ik nogmaals benoemd dat mijn kinderwens is gaan liggen. Mijn man legde dit wat naast zich neer, maar toch drong ik aan: "ik twijfel heel erg, is trouwen dan wel een goed idee?". Toendertijd zei mijn man dat hij misschien wel voor een leven met mij, zonder kindje zou gaan mocht het zover komen. Het onderwerp hebben we denk ik op dat moment te snel laten liggen.
Na de bruiloft dit gesprek nog een keer gehad, waarop mijn man begon te huilen: hij had niet gedacht dat ik het zo erg meende. Het besef kwam eigenlijk toen pas. We hebben afgesproken dat we nog wat tijd hebben. Hij vroeg mij om met wat mensen te praten en wat erover te lezen. Ik heb hem gevraagd om eens na te denken over wat de impact op ons leven is als wij aan kinderen beginnen. Ik heb namelijk het idee dat hij er erg makkelijk over denkt. Daarnaast denk ik dat wij samen ook nog wat dingen op de rit moeten krijgen, zoals huishoudelijke afspraken, contracten qua werk en een mooi huis (nu in appartement). Wij hebben afgesproken dat we de druk niet opvoeren door het wekelijks te bespreken, maar het wel bespreekbaar houden.

Gedurende het afgelopen jaar is het onderwerp nog een paar keer naar voren gekomen. Ik hoor van mensen om mij heen dat ze echt keigraag kinderen wilden, dat gevoel heb ik niet. Ik zie daarnaast de verantwoordelijkheid die het met zich meeneemt, de vermindering in vrijheid etc. Ondanks dat ik gek ben op kinderen (van anderen). Mijn man denkt dat ik bang ben om de binding met een kindje aan te gaan en ik op mijn werk zoveel lastige opvoedsituaties zie en wilt een therapietraject (niet betreft mijn kinderwens) waar ik binnenkort aan begin afwachten. Ik ben bang dat het hem teleurstelt. Natuurlijk ben ik wel voorzichtig, want ik vind het een hele verantwoording. Ergens hoop ik dat ik er alleen nog niet klaar voor ben.. Maar hoe weet ik dat? Hij wel! Hij is een geboren papa, het is zijn "doel" in het leven: de familienaam als familie-oudste voortzetten. Maar hij wilt niet zonder mij en ik niet zonder hem. Echter kan ik die droom niet van hem afnemen en dat zal ik nooit van hem vragen. Het moet zijn beslissing zijn om niet aan kinderen te beginnen, maar eigenlijk weet ik diep van binnen dat als hij dat doet hij er altijd spijt van zal hebben en een groot gemis zal voelen.

Momenteel zijn wij huizen aan het kijken en kwam de vraag van zijn kant af weer om de hoek kijken. Praktisch bereiden we ons voor op een mogelijke breuk mocht dit zo zijn. We willen niet verblind door een roze wolk doorgaan. We gaan verder met koophuizen kijken, want we staan allebei lang genoeg ingeschreven voor huurhuizen. We zullen samen financiële verantwoordelijkheid dragen wanneer we het huis toch moeten verkopen.

Wij hopen dat de jaren de keus makkelijker maken. Ik voel echter dat de keus eraan komt: wel of geen kindere?! Soms denk ik dat het beter is als ik ervoor kies bij hem weg te gaan, echter vind ik niet dat ik hier alleen over mag beslissen. Wij houden ontzettend veel van elkaar. Het verdriet dat ik bij hem zie wanneer hij denkt aan een leven zonder kinderen, mag ik hem niet aan doen. Het zal aankomen op verandering van kinderwens bij hem of bij mij of een breuk. Beiden kunnen én mogen geen compromis doen. Dit is niet fair naar elkaar, maar ook niet voor een evt. kindje. Ik zou er van houden, maar het mogelijk ook van alles verwijten en er niet zijn als mama zoals een mama er zou moeten zijn. Zelf werk ik met "speciale" kinderen in de zorg en besef mij hoeveel zorg ouder-zijn met zich mee kán dragen.

Hopelijk wanneer alle gemoederen gaan liggen, we meer gesettled zijn met werk, huis en therapie, wijst de weg zich vanzelf. Maar hoelang gaan we dit nog afwachten? Ik gun hem de kans dan met een andere vrouw toch kindjes te krijgen, ook al doet de gedachte erg veel pijn. En ergens heb ik de angst dat als we nu uit elkaar gaan mijn wens over een paar jaar toch veranderd.. De kinderwens maakt heel veel pijn en verdriet bij ons allebei los, want god wat houden wij veel van elkaar.

Ik wilde vooral even mijn hart luchten, maar goed advies is altijd welkom.

Groetjes Jasmijn
♡ You may say I'm a dreamer. I hope I'm not the only one. Imagine. ♡
Alle reacties Link kopieren
tja. Ik vind je op zich nog wel jong om hier definitief over te beslissen. Ik ken vriendinnen zat die geen kinderwens hadden totdat ze een jaar of 32 waren.

Ik denk overigens wel dat jij jouw visie voldoende duidelijk heb gemaakt aan je man, het is zijn keuze of hij de gok neemt of niet. Het kan natuurlijk prima dat hij sowieso bij jou wil zijn,. ook zonder kinderen. Die keus mag jij niet voor hem maken!
Alle reacties Link kopieren
Het verdriet dat ik bij hem zie wanneer hij denkt aan een leven zonder kinderen, mag ik hem niet aan doen
dat is dus niet aan jou, dat bepaald hij !
Alle reacties Link kopieren
Pff wat lastig zeg!

Ik kan t moeilijk invoelen voor jou want ik had wel een schreeuwende kinderwens en vind t heerlijk nu met dochter.

Maar wat ik je wel mee wil geven: je partner is overal zelf bij en het is zijn leven zijn keuzes. Dus denk niet voor hem. Jij kunt hem een leven gunnen met een ander die wel kinderen wil maar het is zijn besluit of hij gaat en wanneer hij gaat. Jij kunt eerlijk zijn over je kinderwens of t ontbreken daarvan en hij moet zelf bepalen of en hoe lang hij t risico neemt om te wachtten op verandering.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste vraag is; moet alles nu?

Als jullie nog niet op 1 lijn zitten over een kinderwens ( een hele belangrijke lijn) waarom zou je dan nu voor een koophuis gaan?

Wat is er mis met nog een aantal jaar in een huurhuis zitten? Dan pushen jullie elkaar ook niet tot het nemen van een keus.

En over een paar jaar kun je er anders in staan. Relax, geniet.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje meid, wat moeilijk idd!
Geen advies maar wel even een knuffel
Ik snap het toch willen kopen nu niet helemaal. Blijf lekker huren. Waarom jezelf in schulden steken als je niet helemaal zeker ben van de relatie.

Waarom zit je in therapie? Kan het zijn dat je misschien helemaal geen kinderen (nu nog) wil omdat je zelf niet stabiel bent? Dat is namelijk een hele goede reden om (nu nog) geen kinderen te willen.

Je hebt nog tijd om eerst in therapie tegaan, kijken hoe dat uitpakt, later een huis te kopen als je weet wat je wil en hoe dat uitpakt voor je relatie.
Ik zou nu echt geen huis gaan kopen en de beslissing over kinderen maken onder druk van je partner.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 10:57
26.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarvoor is de therapie? (Want dat kan misschien ook te maken hebben met je veranderde gevoel voor kinderen)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het voor eens en voor altijd belangrijk is dat je heel duidelijk zegt: "in mijn leven komen géén kinderen". En dan is het verder toch echt aan hem om te bepalen waar zijn geluk ligt.

Jullie staan nu op het punt een grote woon verandering aan te gaan, dit is het moment.
Heel veel succes.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in deze situatie niet samen een huis kopen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn nog jong, misschien komt er nog een kinderwens om de hoek kijken. Je bent open en eerlijk over het feit dat dit ook niet kan gebeuren. Het is aan hem om te kiezen wat hij daarmee doet. Je kunt niet voor hem beslissen of je hem "iets aandoet". Dat kan alleen hij.

Een koophuis zou ik ook niet doen nu. Blijven praten wel.

Mijn partner was in het begin van onze relatie heel duidelijk over het feit dat hij geen kinderen meer wilde. Daar heb ik me bij neergelegd. Ineens veranderde dat na een paar jaar en ik zit nu met een baby op de arm. Ik bedoel maar; you never know.

Succes, lijkt me erg lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je heel duidelijk moet zijn 'Ik wil geen kinderen'. Want nu wil je ze ook niet. Door steeds een deurtje open te houden, 'ik wil ze nu nog niet' geef je hem hoop en dus geen reden te kiezen tussen jou of kinderen. Want heel misschien wil je ze toch, ooit, als alle voorwaarden goed zijn. Maar zoals je het nu ziet, wil je ze niet.

Dus
Zeg dat en houdt dat vol. Dan weet je man waar hij aan toe is. Ik kan me namelijk ook zo voorstellen dat bij elk huis dat je bekijkt de kinderkamer ter sprake komt. Zonder kinderen kun je een (aantal) kamer(s) schrappen, tenslotte. Zonder kinderen kun je in feite blijven zitten in dit appartement.

Op zekerheid qua werk zou ik me niet teveel focussen, een bedrijf gaat maar zo failliet, maar ik snap niet waarom na zoveel jaren de 'huishoudelijke afspraken' er nog niet zijn?
Later is nu
Ik denk dat je nog erg jong bent om die keuze nu voor altijd te maken. Tegen het advies van anderen in zou ik juist wel gewoon doorgaan met je leven, op een dag zie je vanzelf wel of je wel of geen kinderen wil. Bij mij veranderde het binnen een jaar van never-nooit-niet (met goede reden) naar "Ik wil een kind en liever gisteren dan vandaag". Ook voornamelijk omdat mijn man een veel grotere kinderwens had dan ik. Dat kan bij jou ook gebeuren, zeker omdat je in het verleden wel kinderen wilde.

Je kan natuurlijk ook bij je beslissing van nu blijven en echt nooit aan kinderen willen beginnen, maar dan is het nog de keuze van je man of hij bij je blijft of niet. Jullie zijn allebei nog jong, jullie hebben nog tijd zat om deze beslissing te nemen.

Vaak lees ik hier dingen als jaren leven alsof je zwanger bent omdat het zwanger worden niet wil vlotten, die vrouwen krijgen meestal het advies om het een beetje los te laten en gewoon verder te leven. Ik zou jou het hetzelfde advies willen geven: leef alsof de keuze nog open ligt en kijk hoe je er over 5 jaar tegenaan kijkt. Dat zou zomaar wel eens heel anders kunnen zijn dan nu. Als jullie echt van elkaar houden zou ik nu niet uit elkaar gaan of jullie leven stop zetten om een keuze die in de toekomst mogelijk voor een breuk zou kunnen zorgen.

Succes met je keuze! Volg je hart.
Lijkt me verschrikkelijk moeilijk dit..
Vooral ook omdat het zo'n ding is tussen jullie, het is niet dat jullie zoiets hebben van we zien wel maar hij wil het heel erg en jij echt niet.
Ik denk dat je daarom ook beiden niet snel van mening zal veranderen omdat het zo groot is geworden ook al zijn jullie nog jong.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties,

Wij wonen al 5 jaar ongeveer in deze flat en zijn zeker het afgelopen jaar heel erg toe aan de volgende stap. Wij missen de tuin, willen meer plek een groot/groter huis en we betalen nu evenveel p.m. voor iets dat niet van ons is (of wordt), als wanneer we een koophuis hebben. En kopen is momenteel wel gunstig idd. We zijn vooral nog aan het oriënteren, want ook met werk zit er verandering en vastigheid aan te komen. Op het moment dus veel levenskeuzes die elkaars pad een beetje kruisen. Het één kan moeilijk los gezien worden van het ander.

De therapie zal zeker een bijdrage gaan leveren aan hoe ik in het leven sta. Dit heeft meer te maken met mijn eigen gezins-gs en het gevoel van faalangst wat ik bij mij draag. Ik ben iemand met een groot verantwoordelijkheids gevoel en dit in combi met de verantwoordelijkheid voor een kindje en die faalangst zal zeker een bijdrage leveren aan mijn kinderwens. Dit is tevens de reden dat ik niet kan zeggen "ik wil het niet en straks nog steeds niet". Het niet hebben van een woning waarin we evt. een kindje zouden kunnen/willen krijgen doet hier ook aan mee. Dit is ook de reden dat mijn man zegt, laten we eerst zorgen dat dat allemaal op de rit is. Echter is het natuurlijk wel een pijnpunt wat in de tussentijd niet te negeren valt. En ik weet niet of dat ik daarna wel kinderen wil en dit heb ik ook gezegd en hij begrijpt dit. Maar ja, hoelang kijk je dat aan? Een bepaald aantal jaar of na de therapie? Ik denk dat een eigen huis en duidelijkheid qua werk ook veel zal bijdragen aan hoe het met mij gaat.

En terug te komen op de huishoudelijke afspraken, die zijn er zeker, maar mijn man heeft regelmatig geen overzicht daarin ;) (ADHD, ander topic haha). Maar ik zou er ook graag verandering in zien op het moment dat we wel kinderen zouden krijgen. Wie gaat er minder werken? Wie neemt het huishouden op zich en welke delen? Wie blijft er thuis voor de kinderen of gaan we door met werken of gaan ze naar KDO? De verdeling zal veranderen. Heb het idee dat mijn man dat ook niet altijd beseft. Hij overziet soms de drukte nu al niet, laat staan wanneer er kinderen rondstuiteren (ook met ADHD wss)

Het klopt inderdaad dat hij als ik zeg definitief "nee", dat het ZIJN keus is wat hij ermee doet en niet de mijne. Soms zou ik alleen willen dat ik die pijn bij hem weg kan nemen.
anoniem_351024 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 11:30
15.46% gewijzigd
♡ You may say I'm a dreamer. I hope I'm not the only one. Imagine. ♡
Waarom moet ze nu zeggen tegen haar partner dat ze geen kinderen wil. Als ze er zelf nog niet uit is?
Kijk als ze echt weet/denkt dat ze ze niet wil, snap ik dat.

Maar waarom zou je tegen je partner niet kunnen zeggen dat je twijfels hebt en het nog niet zeker weet? Dat moet gewoon genoeg zijn voor de partner.
Alle reacties Link kopieren
Enigszins herkenbaar in de zin van dat vriend en ik allebei geen uitgesproken kinderwens hebben. We zijn nu 8 jaar samen en 24 jaar oud. Ik ben me er bewust van dat veranderende omstandigheden ervoor kunnen zorgen dat een van ons of wij allebei er anders in kunnen komen te staan.

En inderdaad, hoe lang wacht je dan? Ik zou kopen niet per se uitstellen trouwens, het is een gunstige tijd. Als je het op de juiste manier aanpakt kan het ook een goede investering zijn geweest als jullie wegen scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Zo jong is 28 niet, ik denk dat je op die leeftijd prima kunt overzien hoe de komende 10-15 jaar eruit gaat zien en als daar absoluut geen kinderen bij horen dan is dat een duidelijk verhaal.
...
Als je denkt dat de relatie op de klippen kan lopen doordat jij geen kinderen wil moet je geen huis kopen.
Rooss4.0 schreef:
20-07-2017 11:22
Zo jong is 28 niet, ik denk dat je op die leeftijd prima kunt overzien hoe de komende 10-15 jaar eruit gaat zien en als daar absoluut geen kinderen bij horen dan is dat een duidelijk verhaal.
Ze geeft meerdere malen aan dat ze het nog niet zeker weet. Ik ga er dan ook vanuit dat TO het niet zeker weet.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, lastig hoor. Wat al gezegd is: jij kunt de keuze niet voor hem maken. Wel kun je heel duidelijk zijn dat je ze gewoon niet wilt. Geef hem iig geen valse hoop.

Een huis kopen lijkt me niet verstandig. Waarom zou je dat nu gaan doen?
kerol schreef:
20-07-2017 11:02
Ik zou in deze situatie niet samen een huis kopen.
Eens, of zorgen dat het een huis is dat een of beide partners ook zelfstandig zou kunnen betalen. Ik vind 28 helemaal niet zo jong. De gemiddelde leeftijd van moeders bij hun eerste kind is 29. Hoe lang wil je het nog voor je uit schuiven?
Alle reacties Link kopieren
Verstandig als je je poot stijf houdt TO.
Kijk maar eens wat er gebeurt.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=spi ... 0542467323
Het zijn voornamelijk altijd vrouwen die achteraf spijt hebben van het krijgen van kinderen. En erger, bij een eventuele scheiding nemen zij de opvoeding waar.
Alle reacties Link kopieren
Jasmijn0105 schreef:
20-07-2017 11:20

Dit heeft meer te maken met mijn eigen gezins-gs en het gevoel van faalangst wat ik bij mij draag. Ik ben iemand met een groot verantwoordelijkheids gevoel en dit in combi met de verantwoordelijkheid voor een kindje en die faalangst zal zeker een bijdrage leveren aan mijn kinderwens. Dit is tevens de reden dat ik niet kan zeggen "ik wil het niet en straks nog steeds niet". Het niet hebben van een woning waarin we evt. een kindje zouden kunnen/willen krijgen doet hier ook aan mee. .
Hier lees ik heel veel angst, wellicht heb je een kinderwens maar ondermijn je die met je eigen angstige gedachten. Heb je een jeugdtrauma opgelopen wellicht? Dan zou emdr een oplossing kunnen zijn, een gewoon kletstherapietje lijkt me persoonlijk weinig zoden aan de dijk zetten als je een flinke faalangst hebt.

Ik denk overigens niet dat omstandigheden als een huis jou zekerheid gaan geven over deze beslissing, niet zo lang je nog zo hard kampt met je angsten. Het voelt voor nu veilig je beslissing voor je uit te schuiven met als excuus een huis maar de werkelijke reden is je angst. Het maakt namelijk totaal niet uit waar je woont sec genomen. In praktische zin natuurlijk wel maar in psychische zin niet.
...
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
20-07-2017 11:23
Ze geeft meerdere malen aan dat ze het nog niet zeker weet. Ik ga er dan ook vanuit dat TO het niet zeker weet.
Ik las het. Naar mijn idee kwam ze in eerste instantie wat stelliger over in het ik wil niet dan in latere postings.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven