Zwitsal: wel of niet slecht voor het kindje?

21-08-2017 14:25 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen :)

In de afgelopen maanden hoor ik regelmatig dat Zwitsal stoffen bevat die slecht zouden zijn voor kinderen.
Natuurlijk suf gegoogled en vind daar de meest uiteenlopende feiten en meningen over Zwitsal gebruik.
Zelf ben ik enorm fan van het product, gebruik het ook voor mezelf en ga het ook gebruiken bij mijn kindje straks. Op reserve (bij eventueel allergie) het Neutraal merk aangeschaft mocht het nodig zijn.

Nou ben ik vooral benieuwd naar jullie meningen!
Wat vinden jullie?

Zwitsal: wel of niet slecht voor het kindje?

Totaal aantal stemmen: 35

Ja, want (.. schrijf reactie) (14%)
Nee, want (.. schrijf reactie) (37%)
Weet ik niet (17%)
Maakt mij niet uit (31%)
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Als jij het een lekker luchtje vindt, gewoon gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
en wat voor stoffen zouden er in zitten dan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kreeg er rode vlekjes van. Als ze er wel tegen had gekund, had ik het blijven gebruiken. Ik vind het zo lekker ruiken
If you can dream it, you can do it.
Ik ben zelf allergisch voor Zwitsal ( en ook bijna alle producten van dove en nivea) , dus hier komt het er niet in, maar schadelijk zal het verder niet zijn.
Natuurlijk zijn er ouders die alleen siliconen-parabenen, parfumvrije producten gebruiken en zweren dat alles dat niet uit de natuurwinkel komt of zelf gefabriceerd is puur vergif is vor je baby, maar voor zover ik weet is alles wat voor baby's wordt verkocht in principe veilig, tenzij je de pech hebt om een allergisch kind te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, tegenweurdig is alles slecht.
Uberhaupt dat er parfum in zit zou volgens menig beautygoeroe al slecht genoeg zijn. Naast de SLS en SLES die erin zitten.
Ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt en dat veel huidjes dit prima kunnen hebben. Als je kindje een gevoelige huid heeft, zou ik wel een ander merk aanraden (neutral bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-08-2017 14:35
en wat voor stoffen zouden er in zitten dan?
Heb het voor je opgezocht, dit is o.a. iemand die erover schreef zij is vooral geen fan van het middel en zegt dat haar verhaal niet bewezen is: http://degezondemama.nl/baby/waarom-ik- ... wasmiddel/

Dit schreef zij:

"Anionogene oppervlakte-actieve stoffen (15-30%)
Enzymen, niet-ionogene-oppervlakte-actieve stoffen, optische witmiddelen, parfum, fosfonaten, polycarboxylaten, zeep (<5%)

Anionogene oppervlakteactieve stoffen en niet ionogene oppervlakteactieve stoffen
Tja, dat zegt je waarschijnlijk niets. Het is een vrij scheikundig verhaal ook. Deze stoffen worden gebruikt om de was daadwerkelijk schoon te krijgen, voornamelijk vettige vlekken. Het probleem is dat het ook het vettige op je huid aan kan tasten. Dat zorgt er weer voor dat je huid minder ‘beschermd’ is, waardoor chemische stoffen gemakkelijker opgenomen kunnen worden. Bij veelvuldige blootstelling of een teveel kan het zichtbaar irriteren of eczeem veroorzaken. Ik denk dat we het met zijn allen eens kunnen zijn dat dit voor een babyhuidje nog veel heftiger is dan voor volwassenen.

Enzymen
Enzymen kom je overal tegen. In voeding, in je lichaam, etc. Het algemene woord enzymen zegt vrij weinig, je hebt dan geen idee wat het precies is. Doet me een beetje denken aan het woord ‘aroma’ Hoe dan ook schijnen enzymen ook goed te werken tegen vlekken, waardoor je op lagere temperatuur kunt wassen. Maar ook is bekend dat deze irritatie, eczeem, allergieën en astma kunnen veroorzaken. Daarom worden de enzymen nu ingekapseld. Toch is het nog steeds mogelijk bij regelmatige blootstelling.

Optische witmakers
Zoals de naam al zegt maken optische witmakers niet echt wit, dit lijkt alleen zo. Ze laten een laagje achter op de was. Hierdoor kan de was UV straling absorberen en blauwwit weer uitstralen, waardoor de was wit lijkt. Nogmaals, dit is optisch, dus niet echt. Witte was wordt nu eenmaal wat grijzig na het wassen en op deze manier zorgen wasmiddelen ervoor dat het lijkt alsof de was nog steeds wit is. Deze optische witmakers zitten op de kleding en komen ook op de huid terecht. Dit gaat niet weg, pas wanneer de huid zich vernieuwd. Wanneer je altijd wast met dit soort wasmiddelen, zit het dus ook altijd op je huid. Ik lees dat volgens sommigen optische witmakers die altijd op je huid aanwezig zijn geen enkel probleem is, anderen zeggen dat het gelinkt is aan allergieën en andere aandoeningen, waaronder een moeilijkere wondgenezing. Persoonlijk houd ik het erbij dat ik het onprettig vind dat er een synthetische stof altijd op mijn huid moet zitten, laat staan op die van mijn baby.

Parfum
Een bekende! Hier zit natuurlijk dat (synthetische) Zwitsalgeurtje in verscholen. Dat ik het chemisch vind ruiken (waar ik synthetisch mee bedoel) kan prima tussen mijn oren zitten, maar feit is natuurlijk wel dat het synthetisch is. Sterker nog, geurtjes (parfum) bestaan meestal uit een cocktail van chemicaliën onttrokken uit petroleum. Vele ervan zijn toxisch en kankerverwekkend en er bestaan nog vele andere bijwerkingen. Lees hier meer over parfum.

Fosfonaten en polycarboxylaten
Dit zijn waterontharders die worden gezien als de veilige optie waar vroeger fosfaten werden gebruikt.

Zeep
Beetje hetzelfde als de anionogene oppervlakte-actieve stoffen. Ze kunnen processen in de huid verstoren en zijn daarom niet aan te raden. Zeker niet voor de tere babyhuidjes."
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Alle reacties Link kopieren
Nee want:

Ik ben er zelf allergisch voor en ondanks dat mijn kind dat helemaal niet hoeft te zijn natuurlijk voelde dat toch niet goed.

En misschien nog wel belangrijker: mijn vriend is erg geur gevoelig. Hij kan er niet tegen als zijn kind niet naar zijn kind ruikt. Zal wel een soort oerding zijn wat bij hem nooit geëvolueerd is :D Kind dat naar "leidster" ruikt vindt hij al niks, Zwitsal kwam er na de gratis proefverpakking helemaal niet in.
elein wijzigde dit bericht op 21-08-2017 14:51
1.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruikte bijna geen zeep etc. voor mijn baby. Wassen deed ik met water. Ik zou niet weten waarom je zeep moet gebruiken bij een baby. Voor de billen gebruikte ik soms sudocrem of Bepanthen. Verder deed ik mijn kinderen niet elke dag in het bad. Zo vies wordt een baby nou ook weer niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Nee ik vind het stinken. Een baby hoort naar baby te ruiken, niet naar parfum. Vind ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een shotje moedermelk in het badje doen. Steriel, vers en verzachtend.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
21-08-2017 14:51
Je kunt ook een shotje moedermelk in het badje doen. Steriel, vers en verzachtend.
Oh echt? Wat grappig.
Dat vind ik dan een betere suggestie dan wassen met alleen water, dat werkt juist hartstikke uitdrogend (osmose!).
Alle reacties Link kopieren
enorah schreef:
21-08-2017 14:48
Heb het voor je opgezocht, dit is o.a. iemand die erover schreef zij is vooral geen fan van het middel en zegt dat haar verhaal niet bewezen is: http://degezondemama.nl/baby/waarom-ik- ... wasmiddel/

Dit schreef zij:

"Anionogene oppervlakte-actieve stoffen (15-30%)
Enzymen, niet-ionogene-oppervlakte-actieve stoffen, optische witmiddelen, parfum, fosfonaten, polycarboxylaten, zeep (<5%)

Anionogene oppervlakteactieve stoffen en niet ionogene oppervlakteactieve stoffen
Tja, dat zegt je waarschijnlijk niets. Het is een vrij scheikundig verhaal ook. Deze stoffen worden gebruikt om de was daadwerkelijk schoon te krijgen, voornamelijk vettige vlekken. Het probleem is dat het ook het vettige op je huid aan kan tasten. Dat zorgt er weer voor dat je huid minder ‘beschermd’ is, waardoor chemische stoffen gemakkelijker opgenomen kunnen worden. Bij veelvuldige blootstelling of een teveel kan het zichtbaar irriteren of eczeem veroorzaken. Ik denk dat we het met zijn allen eens kunnen zijn dat dit voor een babyhuidje nog veel heftiger is dan voor volwassenen.

Enzymen
Enzymen kom je overal tegen. In voeding, in je lichaam, etc. Het algemene woord enzymen zegt vrij weinig, je hebt dan geen idee wat het precies is. Doet me een beetje denken aan het woord ‘aroma’ Hoe dan ook schijnen enzymen ook goed te werken tegen vlekken, waardoor je op lagere temperatuur kunt wassen. Maar ook is bekend dat deze irritatie, eczeem, allergieën en astma kunnen veroorzaken. Daarom worden de enzymen nu ingekapseld. Toch is het nog steeds mogelijk bij regelmatige blootstelling.

Optische witmakers
Zoals de naam al zegt maken optische witmakers niet echt wit, dit lijkt alleen zo. Ze laten een laagje achter op de was. Hierdoor kan de was UV straling absorberen en blauwwit weer uitstralen, waardoor de was wit lijkt. Nogmaals, dit is optisch, dus niet echt. Witte was wordt nu eenmaal wat grijzig na het wassen en op deze manier zorgen wasmiddelen ervoor dat het lijkt alsof de was nog steeds wit is. Deze optische witmakers zitten op de kleding en komen ook op de huid terecht. Dit gaat niet weg, pas wanneer de huid zich vernieuwd. Wanneer je altijd wast met dit soort wasmiddelen, zit het dus ook altijd op je huid. Ik lees dat volgens sommigen optische witmakers die altijd op je huid aanwezig zijn geen enkel probleem is, anderen zeggen dat het gelinkt is aan allergieën en andere aandoeningen, waaronder een moeilijkere wondgenezing. Persoonlijk houd ik het erbij dat ik het onprettig vind dat er een synthetische stof altijd op mijn huid moet zitten, laat staan op die van mijn baby.

Parfum
Een bekende! Hier zit natuurlijk dat (synthetische) Zwitsalgeurtje in verscholen. Dat ik het chemisch vind ruiken (waar ik synthetisch mee bedoel) kan prima tussen mijn oren zitten, maar feit is natuurlijk wel dat het synthetisch is. Sterker nog, geurtjes (parfum) bestaan meestal uit een cocktail van chemicaliën onttrokken uit petroleum. Vele ervan zijn toxisch en kankerverwekkend en er bestaan nog vele andere bijwerkingen. Lees hier meer over parfum.

Fosfonaten en polycarboxylaten
Dit zijn waterontharders die worden gezien als de veilige optie waar vroeger fosfaten werden gebruikt.

Zeep
Beetje hetzelfde als de anionogene oppervlakte-actieve stoffen. Ze kunnen processen in de huid verstoren en zijn daarom niet aan te raden. Zeker niet voor de tere babyhuidjes."
Maar dat is niet uniek aan Zwitsal (en het gaat over het wasmiddel)

Mijn babies (nu lange slungelende pubers) hadden beiden een erg droge huid (oudste eczeem), ik gebruikte extra vettende creme.
En deed ze zo min mogelijk in bad.

Maar ik geloof niet dat Zwitsal ´erger´ zou zijn, of giftiger dan andere middelen. (zolang je je kinderen niet met ei insmeert)
Ik had lekkere zwitsalbaby's :-D En niet elke dag in bad? Dat was juist het mooiste moment van de dag. Heerlijk schone zwitsalbaby, schone luier, schone kleertjes en dan een lekkere fles.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
21-08-2017 15:00
Ik had lekkere zwitsalbaby's :-D En niet elke dag in bad? Dat was juist het mooiste moment van de dag. Heerlijk schone zwitsalbaby, schone luier, schone kleertjes en dan een lekkere fles.
Mijn kinderen hadden een droge huid en eczeem, dus niet elke dag in bad was juist erg fijn voor ze. Ik waste ze wel elke dag eventjes met een washandje.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mijn zoon, mijn oudste, baadde ik altijd in Zwitsal. Na het badje lekker Zwitsal haarlotion in zijn haar. Heerlijk.
Mijn dochter kon niet tegen Zwitsal. Bij haar gebruikte ik Neutral in het badje. En daarna lotion van Nenuco in haar haar :heart:

Wat Snoesje zegt vind ik eigenlijk wel logisch klinken.
Cleopatra baadde in ezelinnenmelk :mrgreen:
anoniem_207915 wijzigde dit bericht op 21-08-2017 15:36
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een aanrader voor kinderen met een droge huid is trouwens Groninger olie, ontwikkeld door het UMC Groningen. Je bestelt het bij de apotheek, het kost 15 euro per liter, veel goedkoper dus dan babybad olie van de drogist. Ik zou het bij een baby misschien niet meteen gebruiken, want je kind wordt er spiegelglad van, maar als ze iets ouders zijn vind ik het echt een aanrader. Ik bestel het bij de apotheek.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Er zit wat 'troep' in waar kinderen allergisch of gevoelig op kunnen reageren. Mijn zoontje is net als ik gevoelig en kreeg dus meteen in het ziekenhuis al bultjes van de aangeboden zwitsal lotion en billendoekjes.
De reden dat we het sowieso al niet in huis hadden was vanwege het testen op dieren.
Verder is het niet schadelijk hoor, het is alleen niet spul dat goed is voor de huid door bepaalde stoffen. Voor de meeste huidjes maakt dat weinig verschil, maar sommeige kindjes kunnen er niet goed tegen.

Wij gebruiken Burt's Bees baby producten en daar heeft hij nooit last van gehad. Ik overigens wel, daar kan ik ook niet tegen :P
Alle reacties Link kopieren
mijn kindjes moesten altijd huilen als ik iets van zwitsal gebruikte.vond ik wel apart omdat het zo geweldig en kindvriendelijk zou zijn.
maar goed,mijn kinderen werden er niet blij van,dus gebruikte ik het niet meer.
tot ik voor een testpanel een doos zwitsalprodukten mocht uittesten.ik besloot het op mezelf uit te testen.
het was winter en mn wangen waren wat droog.dus smeerde ik er zwitsalzalf voor schrale wangetjes op.mijn hemel,ik dacht dat ik kapot ging,mn wangen stonden gewoon in brand!arme kindjes als die dat zo gevoeld hebben.daarna nog de haarshampoo uitgeprobeerd,die vond ik ook branderig aanvoelen.
ik heb de zalfjes en haarshampoo weggegooid en het wasschuim heb ik opverbruikt als handzeep op de wc.
de evaluatielijst heb ik uiteraard niet bepaald positief ingevuld.
de geur heeft voor mij ook geen meerwaarde.
ik vind het echt troep.
R
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 10:11
0.00% gewijzigd
Ik denk dat het meer is van de parfum en alle andere onnodige stoffen die ook in douchegels en shampoos zit.

Zelf gebruik ik de DM Alverde Naturkosmetik van de DM drogisterij in Duitsland. Die hebben ook een neutrale lijn voor baby's en die gebruik ik ook voor de kinderen. Zelf gebruiken we ook alles van Alverde Naturkosmetik.
Ik probeer zo weinig mogelijk zepen en douchegels en shampoos te gebruiken, zeker bij baby's is dit echt onnodig en elke dag in badje is zo enorm slecht voor het huidje! Niet doen!
En als ze in badje gaan hoef je ze ook niet van top tot teen te wassen met vanalles.
Mijn kinderen hoeven niet te ruiken naar Zwitsal, een gezonde huid zonder "troep" erop vind ik belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Vind t heerlijk ruiken maar mijn dochter krijgt er exceem plekken van ( is zo ie zo exceem gevoelig) gebruik nu alleen de shampoo nog daar heeft ze geen last van en de rest gewoon neutral
where ever you go, go with your heart
Oh ik doe hem ook zo min mogelijk in bad trouwens. Echt nergens voor nodig, het droogt alleen maar de huid uit. Tot 2 jaar ging hij max 1 x per week in bad/douche. Het gaat toch om het welzijn van je kind? Als je zo nodig lekkere geurtjes wil ruiken als moeder dan kan je dat toch op jezelf smeren?
Snoesje666 schreef:
21-08-2017 14:51
Je kunt ook een shotje moedermelk in het badje doen. Steriel, vers en verzachtend.

Inderdaad, en verder gewoon wassen met water en zeker niet elke dag.
Haartjes kan je ook gewoon spoelen met water, shampoo is bij een baby/dreumes ook echt niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Moderne ouders zijn verworden tot mietjes die elk opgeklopt verhaal geloven. Mensen maken elkaar helemaal gek door als pseudo-gezondheidsgoeroe's allerlei onzin het www op te slingeren en dat weer verder te verspreiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven