Afgepeigerde oppasoma's

17-09-2017 12:35 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/magazine/moet ... a7c4204059

Las dit artikel en moest er weer op kauwen. Wat vinden jullie ervan? Ik denk dat het zo afhankelijk is van veel factoren (bijv. Werkt oma nog? Hoeveel? Hoe is gezondheid? Etc.) om er iets generieks van te kunnen zeggen. De oma's die ik in de omgeving zie die structureel oppassen voelen het allemaal wel als een belasting, hoe leuk ook. Maar dat zegt niet dat het een breed probleem is natuurlijk.
Oma (of Opa) moet toch gewoon grenzen stellen voor zichzelf? Net als iedereen in onze maatschappij, maar daar zijn veel mensen (nog) niet goed in en dan komt de burnout om de hoek kijken. Als Oma zo'n dik gevulde agenda heeft dan kan ze er toch voor kiezen om iets NIET te doen?
Alle reacties Link kopieren
wat ik er van vind? Ik heb hier vaak genoeg gelezen over oma past wel op Klaasje 2 dagen in de week, maar ze wil niet op Pietje passen trekt ze Klaasje nu voor?
Dan krijg je dit soort topics
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 12:48
0.52% gewijzigd
De paar voorbeelden die ik om mij heen zie zijn oma's die er eigenlijk geen zin meer in hebben, maar zich verplicht voelen. Maar dan heb ik het over 70 plussers. Mijn schoonmoeder (in de 50) past ook een aantal dagen op haar kleinkind en dat doet haar juist enorm goed.

Mijn oma heeft zelf veel op ons opgepast hele dagen, maar bij de jongste kleinkinderen had ze daar echt geen zin meer in. Zij was gelukkig assertief genoeg om dat aan te kaarten. Maar kan mij voorstellen dat niet iedere oma dat kan en dat ze inderdaad over hun grenzen heen gaan.
Of het echt zo'n groot probleem is of dat dat gewoon lezers-trekkende-artikelen zijn voor de krant, kan ik niet inschatten.

Maar om mij heen zie ik steeds minder oppas-grootouders. Ze hebben het druk met hun eigen dingen (tuin, vrienden, reizen, bridge, noem maar op). En ik zie weer meer kinderen naar de opvang gaan. Economisch gaan we natuurlijk ook weer wat beter dan een aantal jaar terug en met wat wijzigingen in de KOT erbij, is structurele professionele opvang wellicht weer wat interessanter? Althans zo lijkt het.

Bij ons geen oppas-grootouders overigens. Mijn ouders willen het niet omdat ze te druk zijn met andere dingen, zich niet willen vastleggen en het zwaar vinden. Mijn schoonouders hebben wel een tijdje opgepast, maar zijn ook gestopt omdat ze het zwaar vonden. Kunnen die oppas-grootouders die het zwaar vinden niet voor zichzelf opkomen of zo?
Ik denk dat het van beiden partijen uit goed is om je in elkaar te verplaatsen en zo een manier te vinden die bij jullie past (niet oppassen, incidenteel, (een)vaste dag(en) etc.)

In mijn geval hebben we mijn ouders bewust niet gevraagd om vaste dagen te passen omdat ik weet dat ze ja zouden zeggen, terwijl ik denk dat het een te zware belasting voor ze zou zijn. Incidenteel zullen ze wel oppassen.

Ik vind het trouwens een verkeerde ontwikkeling dat het bijna automatisch verwacht wordt van grootouders om (een)vaste dag(en) op te passen.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
17-09-2017 12:43
Oma (of Opa) moet toch gewoon grenzen stellen voor zichzelf? Net als iedereen in onze maatschappij, maar daar zijn veel mensen (nog) niet goed in en dan komt de burnout om de hoek kijken. Als Oma zo'n dik gevulde agenda heeft dan kan ze er toch voor kiezen om iets NIET te doen?
Hier is volgens mij alles mee gezegd. 100% eens.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
17-09-2017 12:49
Ik denk dat het van beiden partijen uit goed is om je in elkaar te verplaatsen en zo een manier te vinden die bij jullie past (niet oppassen, incidenteel, (een)vaste dag(en) etc.)

In mijn geval hebben we mijn ouders bewust niet gevraagd om vaste dagen te passen omdat ik weet dat ze ja zouden zeggen, terwijl ik denk dat het een te zware belasting voor ze zou zijn. Incidenteel zullen ze wel oppassen.

Ik vind het trouwens een verkeerde ontwikkeling dat het bijna automatisch verwacht wordt van grootouders om (een)vaste dag(en) op te passen.
Hoe weet je dat? Je generaliseert nogal.
De opa's en oma van mijn zoon (onze ouders dus) werken nog gewoon (bijna) fulltime en passen niet structureel op. Overspannen zijn ze ook niet geloof ik.

Structureel oppassen wilde ik niet hebben, als ze dan ziek zijn of op vakantie gaan (en dat doen ze regelmatig, en gelijk hebben ze) zit ik ermee. Wilde gewoon een kinderdagverblijf, dan is dat namelijk hun probleem en niet het mijne ;-D
Maar had ook niet gekund als ik het wel had gewild.

Mijn moeder past af en toe op als wij een avondje uitgaan of ik een paar uurtjes weg moet en dat vindt ze helemaal geweldig en als zoon wat ouder is en geen nachtvoedingen meer wil gaan we af en toe logeren uitproberen. Aangezien haar jongste kind (mijn broertje dus) regelmatig een paar dagen tot een week bij mij logeert (is een tiener) als zij op pad is, lijkt dat me niet meer dan een eerlijke ruil :cheers:

Oma's die zichzelf laten overbelasten door hun kinderen moeten een beetje ruggengraat kweken denk ik. Echt dus niet dat ik als ik met pensioen ben om 5u op ga staan iedere week om op de kleinkinderen te passen. Later.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Keaalpine.

Onze kinderen gaan naar een flexibele bso, maar opa en oma wilden ook heel graag oppassen. Dat doen ze nu een middag per week. Zijn ze ziek, moe of op vakantie, kunnen de kinderen die middag ook naar de bso. Zijn de kinderen ziek, dan zeggen we de bso af en mogen ze een extra dagje naar opa en oma als dat kan, zo niet dan neemt een van ons een vrije dag.

De zus van mijn schoonmoeder past vier dagen per week op vijf kleinkinderen uit twee gezinnen en ervaart dat ook als zeer zwaar. Ze kan ook nooit buiten het hoogseizoen op vakantie. Maar ze klaagt alleen tegen ons daar over en zegt tegen haar kinderen dat ze het juist heel leuk vindt.
Ze verwacht ook dat de kinderen jaar later in huis nemen, als dat nodig is. Iets met wederkerigheid.
Ik vind het wel een belast voor opa's en oma's. Kunnen ze dan nog wel opa en oma blijven als ze wekelijks opassen? Laat ze lekker genieten van hun oude dag.
Lavendel-Madelief, ik vind het ook niet goed dat er wordt verwacht dat grootouders gewoon maar op gaan passen. Mijn moeder past een dag in de week op de kinderen, maar wilde dit zelf en als zij andere verplichtingen heeft die dag zoek ik naar een andere oplossing. Maar goed, mijn moeder heeft na het overlijden van mijn vader een dip gehad en oppassen doet haar goed. Ze vindt het heerlijk om kinderen op te halen van school, ze naar ballet te brengen (doet haar denken aan toen wij nog klein waren!) en geeft zich regelmatig op als hulpoma op school. De halve school kent haar dan ook en loopt met haar weg! Dat doet haar zo'n goed en zo voelt ze zich nuttig. (ze is nogal van het verzorgende)

Mijn schoonmoeder is een hartstikke leuk mens, maar komt er rond voor uit dat ze tijd voor zichzelf nodig heeft en geen zin heeft in oppassen. Zij was in de jaren 70 een van de weinige moeders op school die werkte en mijn schoonvader was huisman. Kinderen opvoeden vindt ze gewoon niet zo leuk. Haar vraag ik dan ook nooit en af en toe gaan wel langs voor een kopje thee. Meer zit er niet in en dat is prima.
Oma's (en opa's) hebben net zo veel recht ergens wel of niet voor te kiezen als ieder ander.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
17-09-2017 12:56
Eens met Keaalpine.

Onze kinderen gaan naar een flexibele bso, maar opa en oma wilden ook heel graag oppassen. Dat doen ze nu een middag per week. Zijn ze ziek, moe of op vakantie, kunnen de kinderen die middag ook naar de bso. Zijn de kinderen ziek, dan zeggen we de bso af en mogen ze een extra dagje naar opa en oma als dat kan, zo niet dan neemt een van ons een vrije dag.

De zus van mijn schoonmoeder past vier dagen per week op vijf kleinkinderen uit twee gezinnen en ervaart dat ook als zeer zwaar. Ze kan ook nooit buiten het hoogseizoen op vakantie. Maar ze klaagt alleen tegen ons daar over en zegt tegen haar kinderen dat ze het juist heel leuk vindt.
Ze verwacht ook dat de kinderen jaar later in huis nemen, als dat nodig is. Iets met wederkerigheid.
Wordt deze vrouw ook gewoon betaald als gastouder? Dat neem ik toch wel aan. Anders is dit wel uitbuiting zeg.

Gelukkig is mijn moeder gewoon oma voor de kinderen. Lekker logeren, af en toe een middagje naar oma omdat het leuk is, dat soort dingen. Oppassen en BSO regelen en betalen we gewoon zelf.
Zonder oorzaak geen gevolg
Mijn moeder wil graag een dag per week of om de week, doet ze met andere kleinkinderen ook. Vindt ze fijn, ze zegt dat ze daardoor een bijzondere band heeft met de kinderen. Ik snap die kritiek nooit zo dat ze dan geen opa en oma kunnen zijn. Mijn moeder is gewoon oma voor de kinderen. Een oma met wie ze een hele goede band hebben.
Saga_Röversdotter schreef:
17-09-2017 13:04
Mijn moeder wil graag een dag per week of om de week, doet ze met andere kleinkinderen ook. Vindt ze fijn, ze zegt dat ze daardoor een bijzondere band heeft met de kinderen. Ik snap die kritiek nooit zo dat ze dan geen opa en oma kunnen zijn. Mijn moeder is gewoon oma voor de kinderen. Een oma met wie ze een hele goede band hebben.
Misschien vanwege dat soort opmerkingen? Niet sarcastisch bedoeld, maar oppasoma's en hun kinderen doen altijd een beetje alsof dat DE manier is om een 'bijzondere' band met het kleinkind te ontwikkelen. Mijn moeder en mijn zoontje zien elkaar heel vaak, zeker 1x per week, meestal 2x en zoon is helemaal weg van zijn oma. Zonder oppasdag.

Als iedereen zich prettig voelt bij welke afspraak dan ook kunnen de beste onderlinge banden en verhoudingen ontstaan denk ik zo. En tja, zoveel mensen zoveel wensen.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat er te vaak van uit gegaan wordt dat de opa's en oma's wel oppassen. En ze vervolgens geen nee durven te zeggen. ik vind de belasting veel te groot. ik zou dat nooit vragen. Af en toe passen mijn schoonouders op. maar dat is hooguit een keer of 5 per jaar.
Don't cry, buy a bag and move on.
Mijn moeder gaat vanaf december 1 dag in de week oppassen, op eigen verzoek.
Man en ik vonden 3 dagen KDV ook prima, maar mijn moeder was heel duidelijk dat ze graag een dag op wilde passen.
Moet wel zeggen dat mijn moeder niet meer werkt en haar dagen volledig zelf in kan richten. Ze is halverwege de 50 en ziet het helemaal zitten.

Afgesproken om geregeld met elkaar te overleggen hoe we het vinden gaan en gezien de eerlijkheid tussen mijn moeder en mijzelf, ben ik eerlijk gezegd niet zo bang voor het niet durven uiten van gevoelens omtrent dit onderwerp.
Bij calamiteiten, vakanties, ziektes etc. hebben we gelukkig voldoende uitwijkmogelijkheden en zijn we zelf ook behoorlijk flexibel.

Schoonmoeder past een dag in de week op bij mijn neefje en om haar niet verder te belasten, hebben we afgesproken dat ze geen vaste dag op gaat passen op onze baby, maar dat ze ( schoonvader en schoonmoeder samen) gevraagd kunnen worden voor andere momenten, zoals in het weekend. Al denk ik dat die oppasmomenten heel erg mee gaan vallen.
Ze wonen om de hoek, wat het voor hen wat makkelijker maakt om zo even langs te komen, zodat ze kleinkind geregeld kunnen bewonderen ;-)
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 13:16
5.03% gewijzigd
lux. schreef:
17-09-2017 13:08
Misschien vanwege dat soort opmerkingen? Niet sarcastisch bedoeld, maar oppasoma's en hun kinderen doen altijd een beetje alsof dat DE manier is om een 'bijzondere' band met het kleinkind te ontwikkelen. Mijn moeder en mijn zoontje zien elkaar heel vaak, zeker 1x per week, meestal 2x en zoon is helemaal weg van zijn oma. Zonder oppasdag.

Als iedereen zich prettig voelt bij welke afspraak dan ook kunnen de beste onderlinge banden en verhoudingen ontstaan denk ik zo. En tja, zoveel mensen zoveel wensen.
Voor hen is het inderdaad DE manier, een dag met elkaar doorbrengen is dan ook iets anders dan een visite. Dus ik snap wel dat mensen daardoor een andere band met hun kleinkind ontwikkelen. Niets ten nadele van oma's en opa's die dat niet doen hoor. Zoals je zegt. Ieders eigen keuze en wat bij het gezin past.
Saga_Röversdotter schreef:
17-09-2017 13:15
Voor hen is het inderdaad DE manier, een dag met elkaar doorbrengen is dan ook iets anders dan een visite. Dus ik snap wel dat mensen daardoor een andere band met hun kleinkind ontwikkelen. Niets ten nadele van oma's en opa's die dat niet doen hoor. Zoals je zegt. Ieders eigen keuze en wat bij het gezin past.
Tja. Ik had een heel bijzondere en goede band met mijn oma die ik eens in de paar maanden zag. Veel beter dan met de dichtbije oma die wel eens oppaste. Zelfs in mijn eenkennigheidsfase, toen ik niet eens bij mijn vader wilde, wilde ik wel bij die oma. En dat is altijd gebleven, wij lagen elkaar gewoon heel goed.

Oppasoma's zullen vast een andere band ontwikkelen met hun kinderen, maar ik denk niet dat dat per se een bétere/hechtere band is. Jij denkt dat kennelijk wel, dan moet je ook niet verbaasd zijn dat anderen dat juist een minder goede band vinden (dat oma ook een opvoeder is).

Ik denk dat het simpelweg verschilt per oma en kleinkind.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het oma's eigen schuld dat ze niet assertief genoeg is maar nee zeggen is soms op heel moeilijk.

Heeft oma voor dochter 1 wel op de kleinkindeten gepast maar wordt het haar voor dochter2 te veel.

Voor je het weet heb je dan een fikse familieruzie omdat dochter 2 begint te roepen dat dochter 1 altijd al het lievelingetje was en altijd werd voorgetrokken.

Willen je dochters elkaar niet meer zien. Kan e je verjaardag niet meer in 1 x vieren. Zit de hele familie bij elkaar met kerst er niet meer in en zie je je kleinkinderen van de beledigde dochter mooi meer en ook niet van de andere want die eist dat je partij kiest.

Dan passen ze liever toch maar een dagje op ook al wordt heteigenlijk teveel.
Ik denk het ook Lux. Opa en oma van vaderskant woonden in het buitenland en zag ik maar een paar keer per jaar. Mijn andere opa en oma woonden dichtbij ons en zag ik minimaal een keer per week. Mijn buitenlandse oma en ik leken erg op elkaar en we lagen elkaar erg goed. Mijn andere oma was ook een lieverd, maar wij lagen elkaar weer wat minder.

Wel belden mijn buitenlandse opa en oma eens per week. Het waren geen urenlange gesprekken (want heel erg duur), maar gewoon even "hee hallo! Alles goed?" en dat was het. Zo bleven ze op de hoogte van alles wat wij deden en ik keek altijd uit naar die gesprekjes.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-09-2017 13:28
Natuurlijk is het oma's eigen schuld dat ze niet assertief genoeg is maar nee zeggen is soms op heel moeilijk.

Heeft oma voor dochter 1 wel op de kleinkindeten gepast maar wordt het haar voor dochter2 te veel.

Voor je het weet heb je dan een fikse familieruzie omdat dochter 2 begint te roepen dat dochter 1 altijd al het lievelingetje was en altijd werd voorgetrokken.

Willen je dochters elkaar niet meer zien. Kan e je verjaardag niet meer in 1 x vieren. Zit de hele familie bij elkaar met kerst er niet meer in en zie je je kleinkinderen van de beledigde dochter mooi meer en ook niet van de andere want die eist dat je partij kiest.

Dan passen ze liever toch maar een dagje op ook al wordt heteigenlijk teveel.
O kijk je zet het wat beter neer dan ik.
Mijn ouders hebben het geweigerd, ik was de eerste van 4 kinderen die een kind kreeg. Haar woorden: als ik t voor jou ga doen moet ik het straks ook voor de andere 3 gaan doen (en er kwamen binnen 10 jaar nog 8 kleinkinderen).
Ook schoonouders wilden het niet voor vast doen. Vond dat geen probleem.
Ik ben nu zelf halverwege de 50, nog geen kleinkinderen, maar heb al geroepen dat ik niet op vaste dagen ga oppassen.
Hetismogelijk schreef:
17-09-2017 12:56
..
De zus van mijn schoonmoeder past vier dagen per week op vijf kleinkinderen uit twee gezinnen en ervaart dat ook als zeer zwaar. Ze kan ook nooit buiten het hoogseizoen op vakantie. Maar ze klaagt alleen tegen ons daar over en zegt tegen haar kinderen dat ze het juist heel leuk vindt.
Ze verwacht ook dat de kinderen jaar later in huis nemen, als dat nodig is. Iets met wederkerigheid.
Eh.. okay? Dus omdat zij nu niet eerlijk is tegenover haar (schoon-)dochter/zoon, verwacht ze iets wat ze, wat mij betreft, niet mag verwachten?
Voer voor teleurstelling en iets dat ze alleen zichzelf kan kwalijk nemen, omdat ze zich niet uitspreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven