Van 5 naar 4 flessen (En meer tijd ertussen)

20-09-2017 16:43 23 berichten
Dag dames,

Onze zoon is nu bijna 5 maanden en is een flinkerd van ong. 8 kg. Hij krijgt nu ongeveer als volgt zijn flessen:
7.30 180 + 6
10.30 180 + 6
13.30 180 + 6
16.30 180 + 6
18.00 Oefenhapje
19.30 210 + 7

Volgens het CB 'moet' hij naar 4 flessen per dag en er dus meer tijd tussen laten. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet gaan doen. Grotere flessen? Vaker een oefenhapje aanbieden? Alles wat ik er over lees op internet gaat over de laatste fles (ong. 23.00) laten vallen, maar die heeft hij al heel lang niet meer nodig.

Ik hoop dat jullie me wat fijne tips kunnen geven!!
Alle reacties Link kopieren
Vooral doen wat goed voelt niet perse luisteren naar t cb. Ik vind flessen van 210 echt groot! Maagje is klein.

Bij mijn dochtertje ging t vanzelf door vaste voeding uit te bouwen
S ochtends om 7.30 papfles? Ik haalde speltpap bij de bio winkel is vanaf 4 mnd te geven.
Dan om 10.30 een oefenhapje
De fles van 10.30 opschuiven ect

Dit steeds verder uitbouwen uiteindelijk bij de lunch een korstje om te sabelen later stukjes brood en dan minder fles en s middags na t slaapje fruit hapje. Maar gewoon alles in zijn eigen tempo.

Mijn dochter is inmiddels al 14 maanden maar zo heb ik t opgebouwd.
where ever you go, go with your heart
Gewoon het consultatiebureau laten kletsen, dat zou ik doen. Acht kilo met 5 maanden is heel normaal, en het opbouwen van een 'volwassen' eetschema verloopt nou eenmaal bij ieder kind anders. Uiteindelijk is het aantal zestienjarigen dat nog steeds vijf keer per dag de fles krijgt vrij klein dus je mag gerust goede hoop hebben dat het allemaal goed komt.
Alle reacties Link kopieren
07.30 fles
10.00 oefenhapje fruit
11.30 fles
15.30 fles
18 oefenhapje groente
19.30 fles

Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
En wat lady voldemort zegt idd..
Niet doen, gewoon hem blijven volgen.
Je bent nu al oefenhapjes aan het geven. Dat worden er vanzelf meer (van 1 naar 2x per dag en meer hapjes dan in het begin), naar mate hij het lekker en fijn vindt. Ook worden het rijkere hapjes, bijv met aardappel en vlees er bij. En misschien ga je ook nog wel pap introduceren. En met 7mnd langzaam aan ook brood. Kortom,, op een gegeven moment zal hij daardoor steeds wat meer andere voeding krijgen en zal hij ook vanzelf een keer minder gaan komen. Dat hoef je niet te sturen of te forceren. Doe lekker jullie eigen tempo en het komt vanzelf. Melk is hoofdvoeding en of dat 4 of 5 flessen zijn bepaalt je kindje.
Met fles kun je ook op verzoek voeden. Je kind geeft vanzelf aan als het minder moet. Kunstvoeding gaat sowieso al van grote hoeveelheden per keer uit
Alle reacties Link kopieren
Drinkt hij ze allemaal leeg?
Alle reacties Link kopieren
Lastig hé! Hier geven we om 10.00 uur ook fruit en s avonds 18.00 uur groenten. Maar die 5 flessen heeft hij nog wel nodig. Doe wel hapjes geven voor volgende fles! Dan heeft hij voldoende aan 150 bv.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor mij al een hele tijd geleden, maar meer als 4 flessen hebben ze bij mij nooit gehad, geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, meer als 180 heeft er iig nooit ingezeten, terwijl het meisje van mijn vriendin toendertijd makkelijk aan de 210 kwam.

Doen wat goed voelt, het cb weet een boel, maar ieder kleintje is weer anders hoor.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Dat krijg je dus met voeden op vaste tijden. Dan weet je niet wat je niet wat je moet doen omdat je niet je kind volgt en dus iets moet gaan bedenken. Met de kans dat baby dat gene wat jij hebt bedacht helemaal niet fijn vindt.

A gewoon voeden op verzoek dan geeft baby zelf aan hoeveel en wanneer flessen gewenst zijn. Hoef je nergens meer over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
obelix84 schreef:
20-09-2017 16:57
07.30 fles
10.00 oefenhapje fruit
11.30 fles
15.30 fles
18 oefenhapje groente
19.30 fles

Zoiets?
Dit zijn bij ons inmiddels ook de tijden. Baby is 6 maanden en heeft heel lang om 23:00 nog gehad. Tot ze het zelf aan gaf en niet meer wakker werd om die tijd. Doorslapen met die handel!
Eerste en laatste zijn papfles.
Het zijn geen absolute tijden maar bij benadering. Soms wil ze het even anders
sugarmiss schreef:
20-09-2017 18:11
Dat krijg je dus met voeden op vaste tijden. Dan weet je niet wat je niet wat je moet doen omdat je niet je kind volgt en dus iets moet gaan bedenken. Met de kans dat baby dat gene wat jij hebt bedacht helemaal niet fijn vindt.

A gewoon voeden op verzoek dan geeft baby zelf aan hoeveel en wanneer flessen gewenst zijn. Hoef je nergens meer over na te denken.
Dit dus. Je eet zelf ook niet altijd op dezelfde tijd en dezelfde hoeveelheid.
Thanks voor de tips dames! Ik voed op verzoek hoor, maar heb een kind wat zelf nogal stipt is wat eten betreft 😃en bovenstaande schema is uiteraard een gemiddelde)

Ik denk dat ik het maar zo laat en dan zie ik wel wat er gebeurt, hij heeft het altijd goed zelf aan kunnen geven dus daar moet ik nu ook maar doen. Stomme CB, kan er soms zo onzeker van worden.
Alle reacties Link kopieren
lekker zo laten. elke 3 uur wat eten is heel normaal.die flessen vervallen vanzelf als er wat voor in de plek komt.
je moet flessen ook niet direct vervangen door hapjes,dat kunnen ze nog helemaal niet aan.
het eerste jaar is melk hoofdmaaltijd en de rest Bijvoeding. na 8/9 maanden gingen de flessen er hier opeens heel rap af,in ruil voor brood en warm eten.
En alsof de duvel er mee speelt laat baby gistermiddag/avond en vanochtend met gemak ruim 3,5 uur tussen twee flessen. Les geleerd: Vertrouw op je kind!!
Ik zou gewoon doen wat goed voelt voor jou. Die vijf flessen worden vanzelf minder. Als je kindje hongerig lijkt kan je ook beginnen met wat fingerfoods (als hij goed in een stoel kan zitten). Als je baby led weaning zoekt op youtube krijg je allerlei goede ideeen.

Ook is het goed om je te realiseren dat de adviezen erg cultureel bepaald zijn. In de VS wordt aanbevolen om tot 6 a 7 maanden te wachten met vast voedsel en nog tot ongeveer een jaar vooral melk te geven. In Duitsland wordt aangeraden om met vier maanden te starten met vlees (!), aardappels en groente en met acht maanden zouden de kinderen moeten mee-eten met de pot. Doe gewoon wat handig is voor jou :)
Alle reacties Link kopieren
Nou handig is het niet altijd. Maar wij volgen kind vooral. En dat krijgen we ook mee van het cb.
Geven wat zij vraagt. En dan is het goed. Kind heeft hier dingen dus zelf aangegeven, en dat doet ze nog steeds. Ze is met flessen redelijk van de klok. Maar heb ook gemerkt als het is wat anders loopt en ze een broodkorst er bij heeft gekregen een fles gewoon wat moeilijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd zoon gevolgd en op verzoek de fles gegeven, hij gaf zelf heel duidelijk aan als het er weer tijd voor was.

Weet nog heel goed de eerste keer bij het cb, kreeg ik op m'n flikker dat ik flesvoeding niet op verzoek hoorde te geven, maar op vaste tijden, als zoon honger zou hebben had hij maar pech, hij moest luisteren naar zijn moeder.

Ik heb dat mens een preek gegeven over dat ik mijn zoon beter ken dan dat zij hem kent en als hij honger had hij meteen a la minutos een fles van mij kreeg, en dat ik al helemaal absoluut niet noppes nada haar advies zou opvolgen wanneer mijn zoon een fles zou moeten krijgen.
Heb erna nooit geen commentaar meer gehad nadat ze vroegen hoeveel zoon at.

Nou was het misschien niet heel netjes van mij, maar echt laat je niet zo opjutten. Zij volgen het gemiddelde van alle Nederlandse kinderen, die van jou eet net wat meer, gewoon zo laten.
Alle reacties Link kopieren
Judith-anna schreef:
20-09-2017 20:10
Thanks voor de tips dames! Ik voed op verzoek hoor, maar heb een kind wat zelf nogal stipt is wat eten betreft 😃en bovenstaande schema is uiteraard een gemiddelde)

Ik denk dat ik het maar zo laat en dan zie ik wel wat er gebeurt, hij heeft het altijd goed zelf aan kunnen geven dus daar moet ik nu ook maar doen. Stomme CB, kan er soms zo onzeker van worden.
Bij ons ging dit net zo alleen de tijden waren een half uur eerder (Ook op verzoek) en hij kreeg forte voeding. Tot een maand of 7-8 bleef hij 5 flessen drinken en toen wilde hij steeds vaker nog maar 4 flessen op een dag (en toen begon hij ook wat meer te eten). Toen ben ik overgestapt van forte nr 1 naar standaard nr 2. Van 4 naar 3 flessen ging net zo,dat was ook later dan dat het cons bureau het wilde en kwam toen hij meer water ging drinken overdag.
Ik heb dus precies hetzelfde gehad en het kwam vanzelf goed, het duurde alleen wat langer dan dat het bij veel andere kinderen diurt blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
hier is het lang op 5 gebleven.
ik gaf dan eerst hapjes (groente/fruit), en daarna de fles.
naarmate de hapjes meer werden, werd een fles minder, en verving ik het door water (poging tot, want ze wilde geen water, nog steeds moeilijk)
uiteindelijk viel 1 fles weg, dan 2,...
Zoon is enorm tevreden met 4 (grotere) flessen. Lijkt wel dat alsof ie ook beter en langer slaapt overdag omdat ie niet wakker wordt omdat ie trek heeft. Kortom: tevreden baby 😊
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg zelfs van het kdv commentaar.. zoon krijgt 6 flessen per dag met 8 maanden. Tja.. kleine beetjes en 's nachts een hele sloot. Ondanks dat ik daar heel erg mee wil blijven doorgaan, word jk toch onzeker. Ik snap je dus wel, maar goed dat je doet wat goed voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven