Kind 2,5 enge droom en bang

22-09-2017 06:25 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop heel erg hier wat tips te krijgen.

Onze dochter van bijna 2,5 heeft de laatste tijd telkens een enge droom, namelijk dat er een krokodil in haar bed zit. Gisteravond rond half elf weer, we horen dan al iets, kijken op de babyfooncamera en zien haar dan echt uit bed springen. Ernaartoe en dan huilt ze hard en wil haar bed niet in en zegt dat er een krokodil zit. Ik heb haar natuurlijk getroost, met haar in bed gekeken en laten zien dat er niets zat, maar dat hielp niet. Ze wilde haar bed niet meer in.

Ik heb haar toen bij ons in bed genomen (hebben we nooit eerder gedaan, ze slaapt normaal probleemloos in haar eigen bed), ze ging aanvankelijk slapen, maar het lastige is dat wij een babytweeling hebben die nog nachtvoedingen krijgen. Vanaf de eerste voeding om drie uur was ze wakker. Ik heb de voeding niet in de slaapkamer gegeven, maar ze was wakker geworden van het gehuil en heeft daarna niet meer geslapen. Dit is dus ook niet echt een oplossing, alhoewel ik dochter nooit bang in haar kamer zal laten natuurlijk.

Hebben jullie tips om nachtmerries te voorkomen? Of haar te troosten 's nachts?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat vervelend!
Monsterspray maken een idee?
Alle reacties Link kopieren
spraakwater schreef:
22-09-2017 06:29
Oh wat vervelend!
Monsterspray maken een idee?
+1
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha. En dat dan preventief in de kamer sprayen? Of pas als ze gedroomd heeft?
Alle reacties Link kopieren
Preventief.



maand tip: Maak zelf monster spray

Doe het zelf tip
Maak je eigen anti-monster-spray om je kinderen gerust te stellen voor het slapen gaan. Vul de fles met water en eventueel wat lavendelolie voor een rustgevend effect en lekkere geur. Spray het vervolgens op alle plekken waar monsters zich (volgens je kind) kunnen verstoppen om het monster-vrij te maken.monsterspray

NB: Het is belangrijk om de angsten van kinderen altijd serieus te nemen maar er niet te veel in mee te gaan. De uitleg dat monsters niet bestaan is belangrijk om te geven aan je kind. Soms is de uitleg alleen niet voldoende om het kind gerust te stellen. Je zou dan zo iets kunnen zeggen als “Monsters bestaan niet en voor de zekerheid spuiten we de anti-monster-spray ook zodat je lekker kunt slapen”. Sommige kinderen kunnen beter met dit soort fantasie dingen omgaan dan anderen. Maakt het jouw kind angstiger raden we uiteraard aan om er niet mee door te gaan.

(Bron: https://www.online-opvoedhulp.nl/slaap- ... ter-spray/)
Alle reacties Link kopieren
Dank! Ik had hier al over nagedacht, althans een ritueel om de krokodil weg te jagen, maar was bang dat ik haar dan juist bevestig dat er wel eens 1 zou kunnen zitten, maar dat is misschien te rationeel 😀
Alle reacties Link kopieren
Voor haar zit die krokodil er ook echt. Ontkennen heeft dus geen zin. Ik zou ook de monsterspray maken.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee die monsterspray!
Maak er een labeltje op met een krokodil (en ander monster) met een rode streep erdoorheen.

Ik heb ook weleens gehoord over feeënpoeder (zout of glitter) maar dit geeft minder troep :-)
Alle reacties Link kopieren
Ok! Dank. Ik ga het proberen
Mocht die spray niet voldoende werken.. misschien is het dan een idee om haar kamertje eens anders in te delen.
Ik kan me namelijk herinneren dat toen ik die leeftijd had, ik een soortgelijk iets heb gehad.
Door de schaduwen die er op bepaalde plekken geworpen werden, leek je (met wat kinderfantasie) een silhouet van een monster te kunnen onderscheiden.
Toen de spullen in mijn kamer anders stonden (mijn ouders hadden het bed en de kast toen omgewisseld, omdat ze dat handiger vonden), was dat silhouet opeens weg en mijn angst dus ook
Alle reacties Link kopieren
Hier hielp het om een schemerlampje aan te doen. Soms ligt hij 10 minuutjes bij ons en dan breng ik hem weer terug naar zijn eigen bed.
Hier helpt een Dream Lite (knuffel die sterren op het plafond projecteert).
Alle reacties Link kopieren
Marietje81 schreef:
22-09-2017 06:48
Dank! Ik had hier al over nagedacht, althans een ritueel om de krokodil weg te jagen, maar was bang dat ik haar dan juist bevestig dat er wel eens 1 zou kunnen zitten, maar dat is misschien te rationeel 😀
Mijn kind was een jaartje ouder toen hij een tijdje bang was voor monsters, en kon behoorlijk goed zeggen wat hem dwars zat. Hij zei toen: ‘Mijn hersenen weten wel dat monsters niet bestaan, maar toch ben ik er bang voor.’ Monsterspray of licht aanlaten -wij deden dat laatste- kan helpen bij dat tóch bang zijn.
Aaah ja hoort bij de leeftijd.
Wij hadden ook een wegjaagritueel. Raam open, monsters/krokodil/aap, wegjagen en raam weer dicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven