Sfeer basisschool voor ouders?

22-09-2017 10:31 78 berichten
Ik ben aan het kijken voor een basisschool voor kind.
Nu zijn er hier in de wijk 2 openbare scholen op loopafstand met regulier onderwijs. School A is groot en heeft veel uitstroom richting havo/vwo. School B is klein en heeft een lager uitstroomniveau.

Partner wil school A voor zoon.

Maar ik twijfel. Vanwege de grote groepen maar ook vanwege de sfeer. School B is veel diverser. En volkser in de zin van wat 'a-socialere' types (ouders op de scooter, roken bij het schoolplein etc.).

School A is nogal wit, hoogopgeleid en verantwoord. Beetje saai in mijn ogen. Partner vindt dat echter geen argument. Terwijl we er straks wel een paar jaar aan vastzitten.

Nu mijn vraag: hoe belangrijk is de sfeer op het schoolplein als ouder zijnde? Is het iets wat je in overweging nam bij het kiezen van de basisschool?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog verschillen in de onderwijsaanpak? En wat past daarin het best bij je kind?

Mij zouden de 'asociale types' me juist tegenhouden om voor die school te kiezen. Saai is misschien voor een kind in dat opzicht juist prettig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de beste toekomst van je kind en niet voor die tien minuutjes per dag dat jij daar staat.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
De sfeer op het schoolplein? Nou nee, ik ga geen schoolkeuze af laten hangen van een stel hangouders. Veel belangrijker vond ik de sfeer in school, de manier waarop de kennismaking verliep en hoe er werd omgegaan met sociale en leer toestanden.
...
Ik vind sfeer héél belangrijk bij de schoolkeuze, maar dan bedoel ik wel de sfeer voor het kind: in de klas en op het schoolplein. De sfeer voor mij als ouders zijnde vind ik niet erg boeiend.

Volks en divers zou me niet perse tegenhouden, veel asociale types wel. En driekwart van de kinderen die geen Nederlands spreekt bijvoorbeeld ook.

Geen verschil in onderwijsaanpak, differentiatie, methodes, lestijden, al die andere dingen die kunnen helpen bij de schoolkeuze?
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 22-09-2017 10:42
4.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten op een school die meer lijkt op A -de buurtschool in onze wijk-, die van vrienden van ons op een school B, de school het dichtst bij hun huis.
Bij ons allebei was het niet zozeer een bewuste keuze voor een bepaald publiek, maar meer gewoon voor de school om de hoek. Als ik nu de verhalen hoor, ben ik toch wel erg blij met school A. Onder de ouders bij school B blijken er toch wel behoorlijk wat te zitten bij wie mijn vrienden hun kinderen eigenlijk niet willen laten spelen (omdat er een hond in huis is van wie de eigenaar al zegt dat hij niet erg betrouwbaar is, omdat de kinderen structureel kotsmisselijk thuiskomen door al het snoep wat ze er krijgen of omdat ze een algemeen niet-pluis gevoel hebben bij de thuissituatie door verhalen waar hun kinderen mee thuiskomen.)
School A is wel heel braaf, maar lijkt een veel veiligere omgeving voor kinderen om op te groeien.
In jouw OP zie ik voor zowel ouders als kind eerlijk gezegd geen enkele reden om voor school B te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Een school die roken op het schoolplein tolereert vind ik sowieso geen goede leeromgeving voor mijn kind. Wat bizar.

Ik zou absoluut gaan voor school A. Betere kansen en geen rokende voorbeelden voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
Vinyl schreef:
22-09-2017 10:44
Een school die roken op het schoolplein tolereert vind ik sowieso geen goede leeromgeving voor mijn kind. Wat bizar.

Ik zou absoluut gaan voor school A. Betere kansen en geen rokende voorbeelden voor je kind.
Bij het schoolplein, schrijft ze, niet op het schoolplein. Resultaat bij de school van mijn eerder genoemde vrienden: je moet eerst door een walmend welkomstcomite iets voor het hek om het schoolplein op te kunnen.
appeltjesgroen schreef:
22-09-2017 10:40
Ik vind sfeer héél belangrijk bij de schoolkeuze, maar dan bedoel ik wel de sfeer voor het kind: in de klas en op het schoolplein. De sfeer voor mij als ouders zijnde vind ik niet erg boeiend.

Volks en divers zou me niet perse tegenhouden, veel asociale types wel. En driekwart van de kinderen die geen Nederlands spreekt bijvoorbeeld ook.

Geen verschil in onderwijsaanpak, differentiatie, methodes, lestijden, al die andere dingen die kunnen helpen bij de schoolkeuze?
Geen verschil in de meeste zaken.
Differentiatie weet ik niet. Ik zal me daar eens in verdiepen.
PowerCube schreef:
22-09-2017 10:43
In jouw OP zie ik voor zowel ouders als kind eerlijk gezegd geen enkele reden om voor school B te kiezen.
Nou het is ook de diversiteit die me aanspreekt. Soort blauwdruk van de samenleving ipv een wit, ivoren torentje. Lijkt me voor kind toch ook van belang?
Alle reacties Link kopieren
School A. De kans op toestanden die Eze beschrijft is op school B toch groter. De ervaring leert dat je toch dezelfde types opzoekt op een school en in mijn geval zou dat beter aansluiten bij A.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nou, qua mede-ouders zit je wel 8 jaar met elkaar opgescheept.

Je krijgt met een beetje geluk elkaars kind te spelen, dus het is wel fijn als ze ongeveer dezelfde ideeën hebben over gezondheid (roken waar je kind bij is?), gezonde voeding (mag hij daar iedere dag 5x graaien in de snoeptrommel terwijl jij worteltjes uitdeelt), ruzies (zijn ze aanspreekbaar als de kinderen iets van elkaar kapot maken) voelen ze mee met pesten (of slaan ze hun eigen kind, en vinden ze dat kinderen hard worden van onderling sarren)?

Er zijn snel vooroordelen over scooter-ouders, en soms is dat heel onterecht; dan hebben ze een andere cultuur, maar zijn ze bijvoorbeeld gewoon echt lief voor kinderen, en voelen hun kinderen zich thuis gewaardeerd en veilig. Dan is het mooi als hun kinderen en jouw kinderen van elkaar leren hoe het bij een ander thuis gaat.
Maar goed; soms ben je dus wel ongelukkig als er een overactief kind in de klas zit dat problemen thuis "externaliseert" (oftewel; de hele dag negatieve aandacht vraagt omdat dat de enige aandacht is die hij thuis krijgt). Of je krijgt bij de juf geen aandacht voor verrijkinstof voor jouw kind omdat er al 5 kinderen met een taalachterstand in de klas zitten. Het zijn vooroordelen, maar ze zijn deels ook gebaseerd op ervaring.
Op een kak-school heb je weer gestresste leraren die van die veeleisende ouders langs krijgen met de houding: "ik betaal dus jullie leveren MAATWERK". Die zelf nooit meehelpen omdat ze twee banen hebben, en die alleen maar over hun 3 vakanties per jaar praten, ook als ze aan je kleren zien dat jij dat waarschijnlijk niet hebt. Ik geef maar een voorbeeld, he? De meeste ouders zitten er ergens tussenin, en zijn geen cliché maar gewoon een persoon.

Je kan eens een gesprek met de school aangaan met vragen over de oudercultuur; waar ze zoal tegenaan lopen, en of het bij je kind zou passen. Of je gaat een keertje op het schoolplein kijken hoe de kinderen worden opgehaald.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
22-09-2017 10:49
Nou het is ook de diversiteit die me aanspreekt. Soort blauwdruk van de samenleving ipv een wit, ivoren torentje. Lijkt me voor kind toch ook van belang?
Waarom? En vooral: waarom lijkt dat je zo belangrijk dat je al wel naar het publiek op beide scholen gekeken hebt, maar verschillen in didactische aanpak van onderschikt belang lijkt te vinden?
Waarom zou je kiezen voor een school die je bij voorbaat al lichtelijk tokkie vindt? In het begin is het misschien wel leuk, lekker aapjes kijken antropologische navorsingen doen, maar na verloop van tijd gaat ook dat vervelen.
Eze schreef:
22-09-2017 10:41
Mijn kinderen zitten op een school die meer lijkt op A -de buurtschool in onze wijk-, die van vrienden van ons op een school B, de school het dichtst bij hun huis.
Bij ons allebei was het niet zozeer een bewuste keuze voor een bepaald publiek, maar meer gewoon voor de school om de hoek. Als ik nu de verhalen hoor, ben ik toch wel erg blij met school A. Onder de ouders bij school B blijken er toch wel behoorlijk wat te zitten bij wie mijn vrienden hun kinderen eigenlijk niet willen laten spelen (omdat er een hond in huis is van wie de eigenaar al zegt dat hij niet erg betrouwbaar is, omdat de kinderen structureel kotsmisselijk thuiskomen door al het snoep wat ze er krijgen of omdat ze een algemeen niet-pluis gevoel hebben bij de thuissituatie door verhalen waar hun kinderen mee thuiskomen.)
School A is wel heel braaf, maar lijkt een veel veiligere omgeving voor kinderen om op te groeien.
Ja dat is wel iets om in overweging te nemen... Nog niet over speelafspraakjes nagedacht. Vond het wel grappig om bijvoorbeeld op school B een dreumes met een zak chips in de buggy te zien zitten, maar gezond is het natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-09-2017 10:55
Waarom zou je kiezen voor een school die je bij voorbaat al lichtelijk tokkie vindt? In het begin is het misschien wel leuk, lekker aapjes kijken antropologische navorsingen doen, maar na verloop van tijd gaat ook dat vervelen.
Ach, zolang er maar genoeg staan :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
22-09-2017 10:58
Ja dat is wel iets om in overweging te nemen... Nog niet over speelafspraakjes nagedacht. Vond het wel grappig om bijvoorbeeld op school B een dreumes met een zak chips in de buggy te zien zitten, maar gezond is het natuurlijk niet.
Oh, is het zo’n topic?
Eze schreef:
22-09-2017 10:52
Waarom? En vooral: waarom lijkt dat je zo belangrijk dat je al wel naar het publiek op beide scholen gekeken hebt, maar verschillen in didactische aanpak van onderschikt belang lijkt te vinden?
Didactische aanpak wat betreft methodes is nagenoeg hetzelfde. Scholen vallen ook onder hetzelfde bestuur.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
22-09-2017 10:58
Ja dat is wel iets om in overweging te nemen... Nog niet over speelafspraakjes nagedacht. Vond het wel grappig om bijvoorbeeld op school B een dreumes met een zak chips in de buggy te zien zitten, maar gezond is het natuurlijk niet.
Echt zó niet grappig vind ik dat. Maar wel heel heel bijzonder dat je over de vriendschappen die je kind gaat sluiten niet hebt nagedacht. Je zegt toch dat het je goed lijkt voor je kind om met meerdere culturen/soorten mensen in aanraking te komen? Hoe had je je dat voorgesteld dan? Alleen op school?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Eze schreef:
22-09-2017 11:00
Oh, is het zo’n topic?
Huh wat bedoel je? Ik gaf gewoon een voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-09-2017 11:00
Oh, is het zo’n topic?

Hoe bedoel je?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Uvita schreef:
22-09-2017 10:58
Vond het wel grappig om bijvoorbeeld op school B een dreumes met een zak chips in de buggy te zien zitten
Hilarisch ja, daar kun je op jouw brave feestjes uren over napraten. Niets zo gezellig als het gezamenlijk etaleren van je superioriteit, zeg ik altijd maar. Maar of die liefhebberij nou doorslaggevend moet zijn in je schoolkeuze waag ik te betwijfelen.
Lady*Voldemort schreef:
22-09-2017 10:55
Waarom zou je kiezen voor een school die je bij voorbaat al lichtelijk tokkie vindt? In het begin is het misschien wel leuk, lekker aapjes kijken antropologische navorsingen doen, maar na verloop van tijd gaat ook dat vervelen.
Ja daar zit wat in! Ik vind de sfeer inderdaad wel verfrissend om te zien, maar om er langdurig deel van uit te maken is een tweede.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor de school met publiek dat bij jouw gezin aansluit. Ik merk dat met speelafspraakjes, zoon zit in een klas met alleen maar kinderen van hoogopgeleide (en wat oudere) ouders. Wij denken grosso modo allemaal hetzelfde over (buiten) spelen, snoepen, gamen etc. Best handig.
if we all light up, we can scare away the dark...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven