Schoolzwemmen, kan school dat verplichten?

24-09-2017 16:00 75 berichten
--
anoniem_355252 wijzigde dit bericht op 27-05-2018 15:38
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet
Internagelaktisch
Makkelijk te Googlen hoor.
Maaique schreef:
24-09-2017 16:02
Ik snap het probleem niet
Waarom? Mag ik als ouder niet zelf bepalen dat mijn dochter geen slechte lessen krijgt? Het gaat hier om de veiligheid van kinderen.
Alle reacties Link kopieren
En hier is het antwoord:
https://www.onderwijsconsument.nl/schoo ... verplicht/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier persoonlijk staan te juichen als ze het hier in de wijk wel invoeren.
Veel ouders hebben hier het besef van het nut van zwemlessen niet...

Maar goed dat staat los van jou vraag.

Het wil niet zeggen dat ze daar aldus de manier die jij in dat bad gewent bent ook les krijgt.

Mijn school en leszwemmen vroeger waren in hetzelfde bad maar door een compleet ander lesteam..
Alle reacties Link kopieren
Je kind heeft al een diploma. Waarom kun je het niet zien als een uurtje per week zwemmen, in plaats van slecht les krijgen? Door dat uur per week te zwemmen doet ze ook meer ervaring op.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zie je dat in de praktijk? De hele klas gaat zwemmen en jouw dochter blijft alleen in het klaslokaal achter zonder toezicht? Of ze gaat mee maar zit met de leerkracht aan de kant?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet. Het A diploma is moeilijk voor veel kinderen en dit duurt meestal lang. De daaropvolgende diploma's gaat vaak een stuk sneller. Ik zou mij ook niet zo druk maken om slechtere slagen, ik persoonlijk vind het belangrijker dat een kind goed boven kan blijven en niet in paniek raakt. Of ze netjes zwemmen of niet maakt voor mij niet zoveel uit. Daarnaast is dat uurtje zwemmen per week idd goed voor de ervaring.
Als het onderdeel is van het schoolprogramma, net als gym en rekenen dus, is het inderdaad verplicht. Dat zou dan wel als zodanig vermeld moeten staan in het onderwijsplan. In dat geval mogen ze trouwens geen 'vrijwillige' bijdrage verplichten.
Oeps, verkeerde knopje.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 16:23
91.45% gewijzigd
En wat die 'slechte slagen' betreft: je kind heeft een diploma dus de basis is gelegd. Dat ene uur zwemles per week zal er dan echt niet toe leiden dat je kind na drie maanden ineens weer als een baksteen zinkt. Eventueel zou je kunnen overwegen je kind ook gewoon in je eigen bad op les te doen voor B.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je kind gewoon mee laten doen. Ze kan inmiddels goed zwemmen, dus dat zal heus niet verpest worden nu opeens. En niks zo sneu als dat je als kind buiten de groep geplaatst wordt. Komen alle andere kinderen uitgelaten terug van het "zwemuitje", heeft jouw dochter als buitenbeentje op school moeten blijven omdat ze niet "mocht van mama".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kun je het niet gewoon zien als een gymles maar dan in het water? Toen ik met school ging schoolzwemmen had ik al mijn A en B diploma en sommigen hadden C ook al. Bij mij bestond schoolzwemmen dus uit spelletjes in het water en oefenen voor het C diploma omdat ik dat zelf wilde. Andere kinderen waren bezig met A of B diploma halen.

Vind het ook jammer dat de laatste jaren schoolzwemmen weg bezuinigd is want leren zwemmen is wat mij betreft erg belangrijk maar niet iedere ouder heeft daar geld voor enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan nu toch zwemmen? Alleen maar goed om het bij te houden. Niet mee bemoeien verder, regels van school, klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de school je kan dwingen om haar mee te laten doen maar ik weet wel dat de school je niet kan dwingen om te betalen. Als het een verplicht onderdeel is van de schooldag dan hoef je niet te betalen. Ze moeten dan als ze haar niet mee willen nemen een alternatief op school verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je dochter ervan vinden als jij er voor zorgt dat ze niet mee mag doen met de rest? Ik had bij mij in de basisschool een jongen in de klas die van z'n moeder niet meemocht met de avondvierdaagse, schoolreisjes etc, omdat ze dat "niet veilig" vond. Hij vond het zelf verschrikkelijk om in die positie geplaatst te worden.
Hoe oud is je kind überhaupt? Als ze net in groep 3 is gestart dan is ze (bijna) 6? Sommige kinderen zijn met 4 of 5 jaar nog niet toe aan zwemles. Een aantal maanden kan al enorm uitmaken en de les van het gemeentebad was niet noodzakelijkerwijs slecht als je dochter er gewoon nog niet aan toe was.
Alle reacties Link kopieren
Als zwemles verplicht deel uitmaakt van het bewegingsonderwijs op de basisschool, dan zal ze daar aan deel moeten nemen.
Maar: Als dat bewegingsonderwijs verplicht is van school, dan mogen ze je niet verplichten om een eigenbijdrage te betalen voor het vervoer.
laat je dus niet bang maken door een incassobureau, want als je het voor laat komen dan win jij.
Het onderwijs is namelijk gratis in Nederland, en daar hoort ook het vervoer bij van en naar de onderwijslocatie tijdens schooluren. In dit geval het zwembad.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ik zou haar op zwemles houden in het bad waar ze A heeft gehaald om ook B te halen en het schoolzwemmen beschouwen als extra. Bouwt ze kracht op, houdt ze het bij, wordt zwemmen iets vanzelfsprekends.
En ja, dat kost je €50, maar je zou ook geld kwijt zijn aan het zelf gaan zwemnen met je dochter, wat vaak wel nodig na alleen diploma A.
jojanneke66 schreef:
24-09-2017 16:34
Als zwemles verplicht deel uitmaakt van het bewegingsonderwijs op de basisschool, dan zal ze daar aan deel moeten nemen.
Maar: Als dat bewegingsonderwijs verplicht is van school, dan mogen ze je niet verplichten om een eigenbijdrage te betalen voor het vervoer.
laat je dus niet bang maken door een incassobureau, want als je het voor laat komen dan win jij.
Het onderwijs is namelijk gratis in Nederland, en daar hoort ook het vervoer bij van en naar de onderwijslocatie tijdens schooluren. In dit geval het zwembad.
Precies wat ik al dacht. De huidige zwemdocent gaf aan dat hij het niet goed wist of het verplicht is, maar dat hij steeds vaker hoort dat er klachten zijn over dat bij het schoolzwemmen er maar wat gedaan wordt door mensen die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn om zwemles te geven.
Het is alleen maar verwarrend als op schoolzwemmen er ineens geen kracht uit de benen moet worden gehaald door de benen goed op te trekken en bij de andere zwemles wel.
Ik vind het echt schandalig dat als ik ervoor kies om het vorige zwembad te boycotten de school het me toch door mijn strot douwt en ik er nog voor moet betalen ook.
Honingbij_ schreef:
24-09-2017 16:29
Wat zou je dochter ervan vinden als jij er voor zorgt dat ze niet mee mag doen met de rest? Ik had bij mij in de basisschool een jongen in de klas die van z'n moeder niet meemocht met de avondvierdaagse, schoolreisjes etc, omdat ze dat "niet veilig" vond. Hij vond het zelf verschrikkelijk om in die positie geplaatst te worden.
Wat zou je ervan vinden dat door verkeerde techniek je kinderen te vermoeid zijn om te kant te halen als het van de boot valt? Een kind van 7 heeft nog niet zoveel uithoudingsvermogen als een volwassene en dus echt die techniek nodig.
Bij dat gemeentelijke zwembad was het met gespreide vingers maar wat modderen tijdens de les. Ook weer zon detail waar niet op gelet werd.
Grote kans dat de moeizame start in het gemeentebad niet zozeer door de kwaliteit van de zwemles kwam, maar het feit dat het gewoon even duurt voor ze het zwemmen doorhad.
Ik zou schoolzwemmen dus alleen maar toejuichen. Veel zwemmen is bijna belangrijker dan zwemles en de diploma´s hebben. Dus een keertje extra zwemmen is alleen maar goed.
Daarbij moet je bedenken hoe het voor je dochter zal zijn als de hele klas gaat zwemmen (leuk uitje, en met de bus!) en zij niet mee mag. Dat is echt niet leuk.
yourlocalhero schreef:
24-09-2017 16:14
Ik zou hier persoonlijk staan te juichen als ze het hier in de wijk wel invoeren.
Veel ouders hebben hier het besef van het nut van zwemlessen niet...

Maar goed dat staat los van jou vraag.

Het wil niet zeggen dat ze daar aldus de manier die jij in dat bad gewent bent ook les krijgt.

Mijn school en leszwemmen vroeger waren in hetzelfde bad maar door een compleet ander lesteam..
Het zal vast vaak genoeg goed gaan, en voor kinderen met helemaal geen zwemles uit huize uit zal het best een leuke ervaring zijn om te ontdekken dat zwemmen leuk is. Hier in het dorp gaat het dus helemaal niet goed in het bad.
FayetteLa schreef:
24-09-2017 16:42

Bij dat gemeentelijke zwembad was het met gespreide vingers maar wat modderen tijdens de les.
Zo 'zwemmen' de meeste vierjarigen, en de meeste vierjarigen hebben ook nog niet voldoende kracht om fatsoenlijk te leren zwemmen. Ik heb dan ook ernstige vraagtekens bij die mode om kinderen zo vroeg op zwemles te doen, maar dat is een ander verhaal.

Maar enniewee: als je kind nu geleerd heeft om haar vingers bij elkaar te houden zal ze echt niet ineens weer met gespreide vingers gaan zwemmen zodra ze dat gemeentebad in plonst. Ik zou het gewoon zien als een goedkope gelegenheid om je kind het zwemmen een beetje bij te laten houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven