hoe reageert broertje/zusje

25-09-2017 15:46 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Wij hebben 2 kindjes 2 meiden, het leeftijdsverschil is maar 14 maanden.
ze zijn natuurlijk altijd heel de dag samen thuis en zitten ook op 1 groep op de kinderopvang dus zijn nogal gewend aan elkaars aanwezigheid,
Nou word onze oudste dochter volgende week 4 en gaat dus naar de basisschool. nou ben ik alleen heel bang voor hoe mijn jongste dochter gaat reageren juist omdat ze zo gewend zijn aan elkaar en ik heel erg merk dat wanneer ik een keer naar de dokter moet met alleen mijn oudste dochter mijn jongste dochter dat niet goed trekt.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? kan het uiteindelijk nog meevallen of zal dit voortaan iedere ochtend een probleem worden.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me juist een gezonde overgang in dit geval? Vooral ook omdat je schrijft dat de jongste een doktersbezoek van de oudste al niet goed trekt. Dan lijkt me dit juist goed zodat ze gewoon leert dat zus echt vanzelf weer een keer terugkomt.

Heel bang....waar ben je dan precies zo bang voor? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Een op een tijd went snel. Gewoon even tijdelijk wat meer leuke dingen doen? Zodat ze zich niet de hele dag ineens alleen moet vermaken?
En je kan de jongste op de pzs doen? Dan gaat die ook soort van naar school. En heeft ze contact met kindjes ipv de ouder de hele dag.
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk maar 2 dagen dat ze thuis is hoor en dan echt merkt dat grote zus er niet is
de rest van de dagen gaat ze naar de kinderopvang.
Het is niet dat ik ergens heel bang voor ben maar het zou mijn moederhart breken als ik elke keer bij het wegbrengen van 1 van de 2 de ander huilend mee moet nemen of ergens anders af moet zetten.
Alle reacties Link kopieren
Doktersbezoek wijkt waarschijnlijk erg af van de normale structuur. Dat haar grote zus elke dag naar school gaat zal de eerste week misschien wennen zijn, maar dat wordt ook gewoon normaal.
DJDK2013 schreef:
25-09-2017 15:57
Het is eigenlijk maar 2 dagen dat ze thuis is hoor en dan echt merkt dat grote zus er niet is
de rest van de dagen gaat ze naar de kinderopvang.
Het is niet dat ik ergens heel bang voor ben maar het zou mijn moederhart breken als ik elke keer bij het wegbrengen van 1 van de 2 de ander huilend mee moet nemen of ergens anders af moet zetten.
Dat went zo. Gewoon doen en als moeder daar niet in mee gaan. Hup dag zeggen, zwaaien en weg. Geef haar daarna wat extra aandacht/afleiding.

En je moederhart moet gewoon niet zo snel breken.
Alle reacties Link kopieren
misschien ben ik het zelf wel die heel erg aan de situatie moet wennen dat kan ook haha.

Wie weet valt het allemaal wel mee :)
DJDK2013 schreef:
25-09-2017 15:57
Het is eigenlijk maar 2 dagen dat ze thuis is hoor en dan echt merkt dat grote zus er niet is
de rest van de dagen gaat ze naar de kinderopvang.
Het is niet dat ik ergens heel bang voor ben maar het zou mijn moederhart breken als ik elke keer bij het wegbrengen van 1 van de 2 de ander huilend mee moet nemen of ergens anders af moet zetten.
Het zou je moederhart breken? Er is toch niks bijzonders aan de hand? Overdrijven is ook een kunst.
Niet alleen de ochtenden kunnen drama worden.
Ook 's avonds kan het drama worden als de oudste vriendinnetjes maakt en naar speelafspraken wil.

Zit de jongste de hele dag te hunkeren naar haar grote zus ... komt die pas thuis om 6 uur.
Waarna er gegeten wordt en ze naar bed moeten.
Alle reacties Link kopieren
sandra1905 schreef:
25-09-2017 16:10
Het zou je moederhart breken? Er is toch niks bijzonders aan de hand? Overdrijven is ook een kunst.
zo overdreven was het ook niet bedoeld hoor, het was alleen om mijn punt een beetje duidelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde leeftijdsverschil, maar dan twee jongens. Oudste is afgelopen december op school gestart.
Hier heeft het juist een hele goede invloed gehad op jongste, praat op de opvang veel meer, is veel minder afwachtend ect. in vergelijking met toen zijn broer er ook was. Leidsters zijn veel positiever over hem, eerst was hij heel afwachtend en zei amper een woord op de dag.
Thuis zie ik ook een hele leuke ontwikkeling, als hij "alleen" is gaat hij veel meer verhaaltjes spelen met het speelgoed, knuffels beleven opeens hele avonturen, net zoals de playmobiel poppetjes. Voor zijn fantasie is het heel goed geweest.

Hier heeft jongste het er alleen moeilijk mee als oudste na schooltijd nog met iemand mee gaat om te spelen. Dan gaan wij oudste om twee uur ophalen van school (continurooster) die dan besloten heeft met iemand af te willen spreken en gaat dan dus niet met ons mee naar huis, maar met een vriendje. Jongste was daar in het begin heel boos over, want die vond dat als we oudste op gingen halen oudste ook mee naar huis moest. En nu is jongste vooral boos omdat hij dan mee wil om bij dat vriendje van oudste te spelen.
Alle reacties Link kopieren
het is allemaal maar 14 maanden dus het zal vast en zeker goed komen,
ik was gewoon benieuwd of er andere soort gelijke ervaringen hadden.
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
25-09-2017 16:19
Hier hetzelfde leeftijdsverschil, maar dan twee jongens. Oudste is afgelopen december op school gestart.
Hier heeft het juist een hele goede invloed gehad op jongste, praat op de opvang veel meer, is veel minder afwachtend ect. in vergelijking met toen zijn broer er ook was. Leidsters zijn veel positiever over hem, eerst was hij heel afwachtend en zei amper een woord op de dag.
Thuis zie ik ook een hele leuke ontwikkeling, als hij "alleen" is gaat hij veel meer verhaaltjes spelen met het speelgoed, knuffels beleven opeens hele avonturen, net zoals de playmobiel poppetjes. Voor zijn fantasie is het heel goed geweest.

Hier heeft jongste het er alleen moeilijk mee als oudste na schooltijd nog met iemand mee gaat om te spelen. Dan gaan wij oudste om twee uur ophalen van school (continurooster) die dan besloten heeft met iemand af te willen spreken en gaat dan dus niet met ons mee naar huis, maar met een vriendje. Jongste was daar in het begin heel boos over, want die vond dat als we oudste op gingen halen oudste ook mee naar huis moest. En nu is jongste vooral boos omdat hij dan mee wil om bij dat vriendje van oudste te spelen.
Dat is fijn dat het een positieve invloed heeft gehad op de jongste, ik hoop dat het hier ook zo zal zijn :)
Bij ons is het iets meer dan 14 maanden (18). De jongste heeft zeker in het begin op de dagen dat we thuis zijn veel aandacht gevraagd. Waar ze voorheen leuk met zijn tweeen speelden moest dat nu alleen en dus moest papa/mama dat gat opvullen. Het went overigens redelijk snel - voor alle partijen. Wat wel lastiger is, zijn inderdaad speeldates (ik wil ook bij xxx spelen!!!) en kinderfeestjes. Die laatste vooral als ze op zaterdag zijn. Wij regelen nu dan een speeldate bij oma / bezoekje aan de kinderboerderij etc om jongste ook een leuke tijd te geven. En tellen af richting 4e verjaardag....
Alle reacties Link kopieren
Hier schelen ze 18 maanden. Ik merk wel dat de jongste zich alleen lastiger kan vermaken. De oudste neemt als ze samen zijn vaak het voortouw in het spel. We gaan dus op schooldagen dat ik niet werk vaak samen boodschappen doen, of even naar de kinderboerderij. Echt van die dingen die ineens heel relaxed zijn met 1 kind :-)
Lang zal dat hier niet duren trouwens want volgende maand wordt onze 3e dochter verwacht.
DJDK2013 schreef:
25-09-2017 16:18
zo overdreven was het ook niet bedoeld hoor, het was alleen om mijn punt een beetje duidelijk te maken.
Welk punt precies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven