Naar groep 1

05-10-2017 14:05 190 berichten
Binnenkort wordt mijn oudste zoon vier jaar en dan mag hij starten op de basisschool! We hebben er allebei geloof ik ontzettend veel zin in. Of ik veel te horen zal gaan krijgen wat er allemaal gebeurt in groep 1 weet ik niet, mijn zoon is zelf niet zo'n kletskous. Hij kijkt wel erg uit naar zijn vierde verjaardag. Tot nu toe hebben we één kennismakingsochtendje mee mogen maken (van ca 1.5 uur) en aan wenochtenden doet de school niet, dus dat wordt straks in het diepe duiken.

Wie heeft er zin om mee te schrijven over onze jongste kleuters?

Edit: We zitten inmiddels in schooljaar 2018/2019, maar topic kan wat mij betreft gewoon gebruikt blijven worden als schrijftopic voor ouders van wie de kinderen dit jaar gestart zijn/gaan starten. Ik schrijf vanaf nu verder op het groep 2 topic (tot ik weer een verse groep 1'er heb kinderen/naar-groep-2/list_messages/426072
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 11:20
24.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja ik! Oudste dochter mag in december beginnen. Daarvoor mag ze 5 hele dagen komen wennen, vanaf 1 november. Ze heeft er heel veel zin in. Ik hoop dat ze het leuk vind. Ben heel benieuwd naar de klasgenoten, juf, nouja alles.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje wordt in december 4 en mag 10 dagdelen komen wennen vanaf 5 weken voor zijn verjaardag. Hij heeft er zin in, ziet natuurlijk ook dat zijn grote broer elke dag naar school mag en hij wil ook wel. Hij heeft ook zin om met grote broer mee naar de BSO te gaan, want grote broer vindt dat helemaal geweldig dus hij hoort alle verhalen. Ben benieuwd hoe het zal gaan!
Smartje is gister begonnen in groep 1!

Er gingen 2 wenmiddagen aan vooraf, van ieder 2 uurtjes.

Vandaag zou haar 2e dag zijn en haar eerste waarop ze zowel in de ochtend als middag zou gaan, maar door de stakingen is de school dicht.

Hier hebben ze geen continu rooster, maar komen ze gewoon thuis eten.

Ze heeft sinds de eerste wenmiddag al een vriendinnetje, alleen weet ze nog niet hoe dat meisje heet. Maar ze zoeken elkaar steeds op dus dat lijkt al op 'echte' vriendschap.

Na de herfstvakantie starten er 3 nieuwe in haar klas.

Wat ik nu vooral benieuwd naar ben is hoe het gaat met het sociale gedeelte met andere ouders enz. Er is een klasse moeder, daar weet ik de naam Van, maar heb geen idee wie dat is. Zal ze mij vanzelf aanspreken? Is er een groepsapp? Werkelijk geen idee.
Wij hebben ook nauwelijks informatie gekregen. Er is een schoolgids natuurlijk en er is ook een website waarop per groep informatie staat over wat er in dat jaar aan de orde komt.

Zitten jullie kinderen in een gemengde groep 1/2 of niet? Op onze school zijn groep 1 en 2 apart en gaan ze ook pas 's middags naar school zodra ze vijf worden (naar groep 2 gaan).
Ik vond/vind de informatie ook summier. Ze hadden ons ook niet geïnformeerd over het staken. Het is dat ik het maandag vroeg anders hadden we voor een dichte deur gestaan.
Er stond niets op de site en ook niet in de nieuwsbrief.

Maar voor ons als ouders is het spannender dan voor een juf die steeds nieuwe kinderen ziet binnenkomen.

Ook hing er nog geen plaatje bij de kapstok toen ze de eerste keer kwam wennen. Geen wereldprobleem, maar voor het welkomstgevoel was het leuk geweest als ze 1 minuut de tijd hadden genomen om een plaatje op te plakken. Bij de 2e keer was dit overigens al wel voor elkaar.

Smartje zit in groep 1A. Die is dit schooljaar begonnen. In 1B zitten de kinderen die in de 2e helft van het schooljaar 16/17 zijn begonnen.
Groep 1B zit in een combi met groep 2.

Als het goed is dan gaat smartje na de zomer naar groep 2 en zal ze in de klas komen met groep 1B en een deel van haar huidige groep 1A. Althans, zo begreep ik het.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic, ik schrijf graag mee. Wij hebben toevallig dochter gisteren ingeschreven op haar nieuwe school, en de maandag na de kerstvakantie mag ze beginnen. Ze komt in een combi groep 1/2, er zijn op die school dan vier groepen van max 21 kinderen. Wij schijnen nog een extra pakketje te krijgen met info, maar dat was gisteren helaas niet aanwezig. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn!
Leuk! Dochter is in september gestart, heeft 2 keer gewend, een ochtend en een middag. Gaat allemaal erg goed (denk ik). Ze staat elke dag te stuiteren dat ze naar school mag en tijdens het 10 minuten gesprek vorige week gaf de juf aan dat het erg goed gaat.
Ze heeft ook een paar vriendinnetjes maar wil (nog) niet afspreken.

Op onze school gemengde groepen (1/2) en alle kinderen blijven over (geen continu rooster trouwens).

Contact met andere ouders heb ik (nog) niet. Geen idee wie klassen ouder is en of er een Whatsapp groepje is.

Wat wij het meest wennen vinden is de beperkte informatie over hoe de dag was. Van de opvang kregen we veel meer mee. Dochter vertelt niet super veel, maar merk wel doordat we nu “kleinere” vragen stellen dat we er meer uit krijgen. Hoe was het op school is een veel te grote vraag. Wat heb je voor werkje gedaan, met wie stond je in de rij, met wat heb je buiten gespeeld, dat soort vragen werken dus beter.
Jongste is na de zomervakantie begonnen in een groep 1/2. Oudere broer en zus gingen al naar school dus voor haar voelde het heel normaal. Wennen doen wij ook niet aan, school wel maar respecteert dat wij dit niet willen. Voor het starten is er normaal nog een intake gesprek maar die hebben we ook overgeslagen(kind en juf kenden elkaar al redelijk goed door het wegbrengen en het helpen op school waarbij jongste gewoon op ging in de groep). Gelukkig hebben alle klassen gelijke tijden (en continuerooster) anders blijf je voor mijn gevoel met meerdere kinderen de hele dag aan het halen/ brengen. Bso is op dezelfde locatie als het KDV, zij hebben zelf voor de zomervakantie jongste al een paar keer daar heen laten gaan in de middag.

Hier een welkomstboekje voor het kind met een globale dagindeling, en naast de schoolgids nog een mailtje met praktische zaken (wanneer gym, studiedagen en vakantiedagen, beleid rondom eten-drinken (kleuters fruit in stukken, liever bekers dan pakjes) etc. Duidelijk genoeg in ieder geval. Daarnaast nog een schrijven van de oudercommissie met alles wat zij organiseren en waar je bij zou kunnen helpen.

Plaatje mag het kind zelf uitzoeken, dus die hangt er de eerste dag nog niet. Klasse app regelt een van de moeders, geloof dat die zelf nieuwe ouders benadert of ze er in willen maar daar kan je natuurlijk ook rustig naar informeren.
Via school krijgen we het weekrooster, dus kan je zelf nakijken wat er globaal gedaan is en daarop doorvragen. Ook staat er wekelijks in de nieuwsbrief info over het thema (dus welk boek ze gaan lezen, welke knutsel er gemaakt wordt) en welk letter/ cijfer kleur centraal staat. Juf is voor en na school bereikbaar voor korte vragen, en in de eerste week kwam juf zelf naar me toe om te vertellen hoe het ging. En buiten dat is dochter een enorme kletskous dus ik krijg hele verhalen over school. Middelste had dat minder, bij haar werkte het het best om tussen voorlezen en slapen even te kletsen over de dag. (doe ik bij alledrie trouwens, ze gebruiken dit mooi als tijdrekken).
Dochter vertelt ook meer als je gerichte vragen stelt.

Hier hebben ze de schoolgids in de vorm van een kalender opgesteld. Elke maand is ingevuld met de belangrijkste zaken.

Een intake gesprek moeten we nog hebben, de uitnodiging zal vast spoedig volgen. In november zijn er 10 minuten gesprekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ik graag mee. Onze oudste wordt in de herfstvakantie 4 en start dan ook op de 'grote school'.

Ze is al druk aan het wennen, officieel mag het 10 dagdelen. Maar de school laat haar komen zo vaak ze wil en aan kan. Ook omdat ik hoogzwanger ben met complicaties en zij hiermee nog meer onrust voorkomen ( diverse oppassen en ouders die steeds in een ziekenhuis zijn).

Op dit moment is ze op maandag en donderdag bij de peuterspeelzaal en op dinsdag een woensdag draait ze de hele dag mee op de basisschool. Ze staat iedere ochtend vrolijk op, maar op donderdagmiddag is de energie wel redelijk op.

Hier werkt het ook om kleine vragen te stellen om te weten wat ze gedaan heeft. En de juf houdt de ouders ook op de hoogte via maxclass. Ze heeft het zelf ook over een vriendinnetje, maar de naam weet ze nog niet. Dat ze het een vriendinnetje noemt zegt al heel wat.

Nog vergeten; vandaag hebben we het exit gesprek van de peuterspeelzaal gehad en tegelijk kennismakingsgesprek van onze tweede dochter, die daar begint na de herfstvakantie. Veel veranderingen in het gezin komende weken dus.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Dochter is bijna 4, zij mag volgende week voor het eerst wennen.
Ik vind het best spannend, maar zij heeft er zin in.
Beker, broodtrommel en tas hebben we al aangeschaft. Ze wil nu thuis al graag uit haar beker drinken. Dat mag ook, is dat straks niet meer nieuw. Ben heel benieuwd hoe ze het gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is dit schooljaar gestart. Voor de zomervakantie mocht ze 2 x wennen maar helaas ging 1x (door andere afspraak onverwachts) niet door. Daardoor best spannend na de zomervakantie om volledig te beginnen. Gelukkig zit haar oudere broer op dezelfde school, dus ze kwam er al elke schooldag om broer weg te brengen. Ik heb haar wel 2x op woensdag thuis gehouden gezien ze op vrijdag toch wel erg moe was.
Ze zit in een gemengde klas groep 1/2.
Sinds deze week heeft ze minder moeite met het afscheid. Zodra ik weg ben doet ze heel erg goed mee volgens de juffen, leuk te horen!
minameut schreef:
05-10-2017 22:05
Mijn dochter is dit schooljaar gestart. Voor de zomervakantie mocht ze 2 x wennen maar helaas ging 1x (door andere afspraak onverwachts) niet door. Daardoor best spannend na de zomervakantie om volledig te beginnen. Gelukkig zit haar oudere broer op dezelfde school, dus ze kwam er al elke schooldag om broer weg te brengen. Ik heb haar wel 2x op woensdag thuis gehouden gezien ze op vrijdag toch wel erg moe was.
Ze zit in een gemengde klas groep 1/2.
Sinds deze week heeft ze minder moeite met het afscheid. Zodra ik weg ben doet ze heel erg goed mee volgens de juffen, leuk te horen!
Wat vervelend dat het afscheid nemen met wat moeite verloopt.

Hier huppelt dochter voor me uit, blijft in de gang een beetje stil naast me maar zodra we de klas in lopen krijg ik nog een kus en knuffel en weg is ze. Het andere uiterste dus.

De eerste keer bij het wennen vond ik het wel vreemd om zonder haar naar huis te lopen. Trots op mijn grote meid, blij met de paar uurtjes vrijheid, maar ook een beetje ontheemd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat naar groep 1. Ze hebben op de school geen gemengde klassen 1/2, Heb al een mail gehad over haar klas, Ze start in een nieuwe klas, die begint na de herfstvakantie. De andere groepen 1 zitten al vol. Fijne is dat ze dus met een kleine klas start. De juf is ook al bekend en ik weet waar het lokaal zit.

Gaan jullie kinderen naar een grote school?
Ben inderdaad heel benieuwd hoe het gaat met vermoeidheid. Ik neem de eerste maanden wat vrije uren om te zorgen dat dochter niet naar bso hoeft. Daarna zal ze twee dagen naar voorschoolse opvang gaan en 1 dag naar naschoolse. Dat moeten we nog wel regelen. Wanneer hebben jullie dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
05-10-2017 15:51
Via school krijgen we het weekrooster, dus kan je zelf nakijken wat er globaal gedaan is en daarop doorvragen. Ook staat er wekelijks in de nieuwsbrief info over het thema (dus welk boek ze gaan lezen, welke knutsel er gemaakt wordt) en welk letter/ cijfer kleur centraal staat. Juf is voor en na school bereikbaar voor korte vragen, en in de eerste week kwam juf zelf naar me toe om te vertellen hoe het ging. En buiten dat is dochter een enorme kletskous dus ik krijg hele verhalen over school. Middelste had dat minder, bij haar werkte het het best om tussen voorlezen en slapen even te kletsen over de dag. (doe ik bij alledrie trouwens, ze gebruiken dit mooi als tijdrekken).
Oh lijkt me wel fijn om dat soort informatie te krijgen.
nev schreef:
06-10-2017 08:45
Mijn dochter gaat naar groep 1. Ze hebben op de school geen gemengde klassen 1/2, Heb al een mail gehad over haar klas, Ze start in een nieuwe klas, die begint na de herfstvakantie. De andere groepen 1 zitten al vol. Fijne is dat ze dus met een kleine klas start. De juf is ook al bekend en ik weet waar het lokaal zit.

Gaan jullie kinderen naar een grote school?
Ben inderdaad heel benieuwd hoe het gaat met vermoeidheid. Ik neem de eerste maanden wat vrije uren om te zorgen dat dochter niet naar bso hoeft. Daarna zal ze twee dagen naar voorschoolse opvang gaan en 1 dag naar naschoolse. Dat moeten we nog wel regelen. Wanneer hebben jullie dat gedaan?
De school waar smartje op zit is niet erg groot, weet niet precies hoeveel leerlingen. Iedere groep heeft 1 klas en er zijn, op groep 1b/2 na, geen combi klassen.

Wij hoeven geen opvang te regelen. Man brengt haar op 1 dag, zodat ik die dag vroeg kan beginnen op het werk. De overige dagen breng en haal ik haar. Ik heb mijn uren zo kunnen verdelen dat ik onder schooltijd werk.

Groep 1 is hier op woensdagmiddag en vrijdag de hele dag vrij. In groep 2 gaat ze ook op vrijdagochtend naar school.
Hier is groep 1 alleen in de ochtend, vijf dagen per week en groep 2 t/m 8 is ochtend en middag behalve woensdagmiddag.
School is middenformaat, 350 ll ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om jullie verhalen te lezen. Zoon is in juli 4 jaar geworden & na de zomervakantie gestart op school, zonder te wennen.
Hier starten ze in groep 1 gelijk met het rooster dat ze t/m groep 8 houden, continuerooster, 4 dagen van 8.30 tot 14.30 uur en op woensdagmiddag vrij. Best een pittige schoolweek dus, gelukkig kun je ze het eerste jaar nog thuishouden als het nodig is. Nu is dat hier nog niet nodig geweest, eerste 2 weken was zoon wel erg moe, maar nu gaat dat eigenlijk veel beter.
En hij vindt het geweldig, gaat vanaf dag 1 met veel plezier heen & komt blij weer thuis.

We hebben wel het geluk dat we hem elke dag zelf kunnen brengen, en 3 dagen zelf ophalen. Op 2 dagen wordt hij smiddags door 1 van zijn oma's opgehaald en daar is hij ook erg vertrouwd. Dus niet de lange dagen van de VSO/BSO, dat lijkt me wel heftig.

Hebben jullie kinderen hiervoor al op het KDV of peuterspeelzaal gezeten?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een middenmaat school. Ik geloof ook zo'n 350 ll. Wel een duidelijke scheiding tussen kleuterklassen en de rest van de school. Daardoor lijkt het kleiner. De school heeft ook continurooster, dat vonden wij rustiger voor de kinderen (zowel op school als thuis) , maar het is wel heftig in het begin.
Dochter vindt het gelukkig zo leuk dat ze boos was toen we haar eens ophaalden voor er gegeten werd. Dus ze mag nu ook echt hele dagen doen als ze dat wil.

Rugzak en broodtrommel krijgt ze voor haar verjaardag. Ben nog aan het twijfelen over de broodtrommel. Moet ik iets zoeken met meerdere vakjes of gewoon meerdere bakjes meegeven voor het fruit en de boterhammen.
Mijn zoon gaat nu twee dagdelen naar de peuterspeelzaal. Soms vindt hij het daar leuk, soms ook niet. Ik ben vooral heel benieuwd hoe hij zich sociaal gaat ontwikkelen en ook wat de bevindingen van de leerkracht zijn op dat gebied. Na ca vier maanden volgt standaard een oudergesprekje met de leerkracht.

Hier ook rugzak, beker en broodtrommel voor de verjaardag. Ik heb een Yumbox met vakjes gekocht. Maar dat is dus alleen voor het tienuurtje, want lunchen doen we thuis (school is om 12.00 uit).
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen! Ik besef het zelf nog niet helemaal maar door deze verhalen weet ik ook dat het niet lang meer duurt. Mijn zoon wordt in januari 4, gaat nu 3 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Moet wel zeggen dat hij het daar erg leuk vind en ik vind het toch wel spannend voor hem dat hij binnenkort daar weggaat. Hij is ook best wel hecht met een van de juffen en een aantal kinderen. Maar doordat we een peuterspeelzaal iets verder weg hebben genomen wordt het op de basisschool een nieuwe start.. spannend!
Alle reacties Link kopieren
@NYC, wat een aparte schooltijden voor groep 1! Lijkt me erg lastig voor werkende ouders, of is de BSO voor groep 1 dan al vanaf 12 uur open?
Hier een peuter die in het voorjaar naar school gaat. Bij ons is het drie dagen tot 14.30 met continurooster, t/m groep 4 woensdag- en vrijdagmiddag vrij, en de kleuters ook een aantal keer de hele vrijdag vrij. Gelukkig zijn man en ik op woensdag en vrijdag vrij, dus dat is prima. De andere dagen wordt het BSO. Ben ook wel heel benieuwd hoe dat straks gaat, maar hij lijkt er al veel zin in te hebben (komen heel vaak langs de school).
Alle reacties Link kopieren
Onze middelste dochter wordt pas begin volgend jaar 4,mag ik dan toch meeschrijven?Ze komt het eerste half jaar bij haar zus in de klas,aangezien het een combinatieklas is.
Ze heeft er heel veel zin in,maar de juf en andere kinderen kent ze al dus dat scheelt al een hele hoop.
Als het goed is mag ze 4 keer een woensdag meedraaien,als ze eenmaal echt naar school gaat is dat tot 15.00 uur (wel een uur pauze tussen de middag waarin ze naar huis komen)en zijn ze tot groep 5 de woensdag en vrijdagmiddag vrij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven