Weer werken en overstappen op flesvoeding

12-10-2017 16:53 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier moeders die toen ze weer gingen werken (langzamerhand) zijn overgestapt op flesvoeding?
Hoe ging dit met afbouwen? En deed jullie kindje het net zo goed op flesvoeding als op bv?

Heb bij mijn andere 2 kinderen altijd bv gegeven maar het kolven op het werk ging bij mijn jongste al gepaard met veel stress. Ik werk in de zorg en heb met mijn functie geen pauze. (dagverzorging op een huiskamer) Door de hoge werkdruk en tekort aan personeel en openstaande diensten moet ik zelf een vervanger zoeken die even op de groep wil zitten. Vind het erg naar om mijn collega’s te vragen dit terwijl ze soms zelf geen tijd hebben om pauze te houden. Bij mijn jongste had ik regelmatig een vrijwilliger. Helaas zijn de meesten hiermee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik weer ging werken, merkten ik dat het kolven niet zo lekker liep en terugloop had (noem je dat zo? :-)) Toen heb ik besloten om over te gaan naar flesvoeding en bij mijn zoon ging dat makkelijk. Hij had geen problemen met de fles en deed het er net zo goed op.

Moet wel zeggen dat ik het treurig vind dat jouw werkgever het probeert jouw probleem te maken. Dat is het namelijk niet, je hebt gewoon kolfrecht wat je werkgever moet faciliteren. Het is dus niet de bedoeling dat je alleen kan kolven als jij een vervanger vindt. Daar moet je werkgever voor zorgen ondanks tekort aan personeel e.d.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Ik ga ook weer bijna aan het werk en heb alle voedingen overdag afgebouwd en vervangen met flesvoeding. Zoon groeit en lacht nog steeds :D
In de avond/nacht (hij slaapt nog niet de hele nacht door) en ochtend wil ik nog een tijdje borstvoeding blijven geven. Gewoon net zolang als het ons bevalt.
Kolven is bij mij op het werk prima mogelijk, maar daar heb ik zelf gewoon geen zin in.

Mijn ervaring is dus dat overstappen op flesvoeding heel goed te doen is.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk hoor je altijd je pauze elders te kunnen nemen. Natuurlijk kan je op de groep eten..maar pauze heb je niet. .en daar heb je gewoon recht op.

Maar ik weet hoe het gaat hoor...was even enthousiast intramuraal gaan werken tot ik maar weer de wijk terug in ging met andere ellende.

Maar goed...als je wel wil kolven..de werkgever moet wat regelen dus geef dat (hoe zinloos ook ik weet het) aan
Alle reacties Link kopieren
Je hebt zelfs recht een kwart van je werktijd aan borstvoeding geven of kolven te besteden bij mijn weten. Jammer dat je werkgever zijn wettelijke verplichtingen niet nakomt, hoe goed ik de moeilijkheden in de zorg ook begrijp.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt ik weet dat ik er recht op heb maar in de praktijk is dit gewoon lastig.
Bovendien zie ik best tegen de borstvoedingsperiode op. Dit had ik bij de jongste ook al maar dit lijkt nu nog wel erger, misschien omdat ik het nu ook drukker ga krijgen met 3 kids. Ondanks toch 2 keer lang gevoed.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe gemakkelijk je thuis kunt kolven in je zwangerschapsverlof. Ik had in de ochtend altijd megaveel melk. Hing zoon dus aan tiet één en het kolfapparaat aan tiet twee. Zo heb ik een mooi voorraad op kunnen bouwen. Dan geef je na je verlof toch nog wat langer borstvoeding, maar dan uit een flesje.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij de 2e ook gaan afbouwen toen ik weer moest gaan werken. Hij was toen wel al 6 maanden. Het was een nieuwe baan voor 5 ochtenden per week. Waarschijnlijk had ik wel op mijn kolfrecht kunnen staan, maar ik wilde dat zelf niet,was allang blij dat ik een nieuwe baan had. De organisatie had het waarschijnlijk prima geaccepteerd. Ik ben toen 1 keer per dag flesvoeding gaan geven. Helaas was dat wel het begin van het einde van de BV-periode. Ik wilde de andere voedingen wel blijven geven, maar hij ging bijten omdat hij niet meer genoeg kreeg. Op de flesvoeding deed hij het verder prima. Met 7,5 maand was het helemaal over.
Alle reacties Link kopieren
Prima reden om op flesvoeding over te stappen toch? (En eigenlijk is elke reden prima.)

1 voeding per week afbouwen wordt geadviseerd. Ik zou dus beginnen met de voedingen die onder je werkuren vallen.
Ik vind eigenlijk niet alle redenen prima om over te stappen op de fles. Als de kolfmogelijkheden op je werk beter waren geweest, was je dat dan gaan proberen? Nu wordt de keus eigenlijk voor je gemaakt terwijl het je wettelijk recht is.

Natuurlijk is flesvoeding ook prima, mits je dat zelf ook wilt. Anders vind ik het echt zonde ...
Alle reacties Link kopieren
rozegeranium schreef:
12-10-2017 22:13
Ik vind eigenlijk niet alle redenen prima om over te stappen op de fles.
Ik wel, het is geen halsmisdaad ofzo.

Geen zin of kan niet is toch prima? Kind wordt wel groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sowieso wel van plan om met borstvoeding te beginnen en het te proberen op mijn werk en wil het ook nog bespreken maar wil me gewoon voorbereiden aangezien ik me er toch wel erg druk om maak en wil wel een leuke moeder zijn die kan genieten zonder stress iedere keer als ik moet gaan werken en vooraf want maak me er nu al druk om
Alle reacties Link kopieren
Je kan je even inlezen over je rechten. Je hebt recht op kolftiid in een rustige kamer die je kan afsluiten en je werkgever dient hiervoor te zorgen. De bezetting van het personeelvtijdens jouw kolftijd is niet jou probleem.

Ik vind het erg jammer als vrouwen stoppen met borstvoeding, omdat hun werkgever niet meewerkt aan waar ze recht op hebben. Dus ga ervoor.

Ik vond de borstvoeding met 3 maanden al veel makkelijker dan in het begin. Dan heb je er eindelijk plezier van.
Alle reacties Link kopieren
Stoppen omdat je werkgever niet mee wil werken is jammer. Stoppen ondat je zelf niet wilt stressen al minder. Ik heb net twee werknemers gehad die kolfden, had een keurige kamer (ruim, met uitzicht, slot, keuze aan stoelen en computer indien gewenst) voor ze geregeld. De een vond het prima gaan, de ander had minder speling wanneer ze moest gaan kolven (te vroeg was te weinig productie, te laat lekkage). Die vond het heel stressvol, omdat ze de er de hele tijd omheen moest plannen, er voortdurend mee bezig moest zijn. Die was heel blij toen ze ziek werd en het spontaan ophield, en had achteraf spijt dat ze zo lang door gegaan was alleen maar omdat ze zich voorgenomen had minstens zes maanden borstvoeding te geven.
Dus ja, werkgever moet het faciliteren. Maar dan nog kan het voor jou stressvol zijn, en dan is het ook een prima beslissing om te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 5mnd overgestapt dus ik heb wel eerst nog een tijdje gekolfd op het werk. Zoon moest niks weten van de nieuwe voeding. Heb het toen heel rustig afgebouwd door de kunstvoeding en de moedermelk te vermengen. En de percentages moedermelk dus steeds wat meer afgebouwd. Heb daardoor wel alsnog aardig wat tijd moeten kolven overigens. Eerst om dat deel moedermelk nog te verkrijgen en later om rustig de productie af te bouwen.
Ik heb indertijd niet gekolfd op werk omdat ik een gloeiende hekel had aan kolven: mijn motto was, borstvoeding is fijn en goed, kolven niet en dat doenik dus ook niet punt. Met die houding heb ik het toch nog een hele tijd volgehouden. Bij beide 15 wk na bevalling vrij, daarna onder werktijd fles en ervoor en erna borst. Na een maand of 3 werken liep het bij beiden helemaal terug. Jammer, maar ook wel weer prima: toch 5 mnd volgehouden op die manier.
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
12-10-2017 21:32
Prima reden om op flesvoeding over te stappen toch? (En eigenlijk is elke reden prima.)

1 voeding per week afbouwen wordt geadviseerd. Ik zou dus beginnen met de voedingen die onder je werkuren vallen.
Dat werkte bij mij dus niet zo. De laatste voedingen gingen veel sneller. Weet het niet meer precies, jongste is al 5. Bij de oudste ben ik na 7 weken in 1 keer gestopt en heb ik alleen de druk eraf gekolfd. Maar bij hem was het ook nooit goed op gang gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging het niet heel goed. Ik wilde graag 2-3 kunstvoedingen geven en de rest, ' s avonds, 's nachts en in de ochtend, nog borstvoeding. Dat is maar ongeveer een maand goed gegaan, daarna liep het te veel terug en kon ik alleen nog de nachtvoeding zelf geven en krijgt hij vijf kunstvoedingen per dag. Vind ik zelf heel jammer, als ik dat geweten had was ik misschien toch gaan kolven op het werk. Ik had van anderen wel gehoord dat het lukt, dus het kan beide kanten op denk ik. Overigens ging de combinatie wat betreft drinken wel goed, mijn zoon had geen moeite met ene keer fles en andere keer borstvoeding.
Mij lukte het niet om genoeg te kolven. Toen ik ging werken heb ik nog een hele tijd kv en bv gecombineerd. Ik kolfde en voedde gewoon door wanneer ik kon en de rest vulden we aan met kv. Dit ging prima en was ook wel handig juist.
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
13-10-2017 10:30
Mij lukte het niet om genoeg te kolven. Toen ik ging werken heb ik nog een hele tijd kv en bv gecombineerd. Ik kolfde en voedde gewoon door wanneer ik kon en de rest vulden we aan met kv. Dit ging prima en was ook wel handig juist.
Hoe lang heb je uiteindelijk nog bv gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Zit zometeen ook vast aan de schooltijden van mijn oudste. Die word bijna 4. Dus zal toch iets meer plannen worden allemaal.
Margha schreef:
13-10-2017 10:36
Hoe lang heb je uiteindelijk nog bv gegeven?
Ik ging met 4 maanden werken en ben met 6 maanden begonnen met helemaal afbouwen van de bv.

Moet wel zeggen dat ik die maanden nog steeds net zoveel voedingen/kolfbeurten deed als eerder, alleen nu kon mijn kind daar niet volledig meer van gevoed worden, dus vulden we aan met kv.

Ik vond het toch een fijn idee dat hij die antistoffen enzo nog wel binnenkreeg.
Quintessa....natuurlijk is er niets mis met flesvoeding. Mijn dochter heeft ook gedeeltelijk de fles gehad vanaf het begin. Maar de reden om te stoppen omdat werkgever het niet faciliteerd is geen goede reden om te stoppen vind ik. Proberen en het lukt niet/stressvol/noem maar op is wel een goede reden vind ik. Maar een werkgever is er toe verplicht. Het is dan erg jammer als je eigenlijk niet door mag gaan en je dat eigenlijk wel wil!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!

Met mijn dochter maar 8 weken bv gegeven. ( is nu 3 jaar )Nu met mijn zoon van 7 weken gaat het heel goed en zou ik het graag minimaal 6 maanden willen geven. Ik ga begin december weer werken. Ik werk als verzorgende ig in de wijk en ben bang door personeel tekort en werkdruk het wel lastig word om te kolven. Als ik rond 6.30 bv thuis heb gegeven zal ik echt om 11.00 wel moeten kolven. Geen idee hoe dat gaat als het druk is en ik ben nog bij een client bezig. ( ik zit ook met diabeten, prik tijden, niet alle collega's mogen prikken, etc)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof je je zorgen maakt.
Ik moest met 4 maanden nog 2 maal tijdens werk kolven, nu nog 1 keer.

Kun je niet vast met je leidinggevende overleggen hoe zij dit probleem voor je oplossen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven