Eén dag in de week vrij als je moeder bent

13-10-2017 11:08 446 berichten
Door veranderingen in mijn takenpakket ga ik vanaf volgende maand 3 dagen in de week werken i.p.v. 4.

Op zich komt dit goed uit. Ik ben zwanger en het is best fijn om tijdelijk wat minder te werken en financieel is het gelukkig geen probleem.

Nu sta ik voor de keuze of ik die ene dag zonder kind wil doorbrengen, of dat we hem een dag minder naar het kdv laten gaan. Ik neig ernaar om het zo te laten zoals het is, omdat zoon (2,5) het hartstikke leuk heeft op het kdv twee dagen per week, verder is mijn man een dag thuis en passen opa en oma met plezier op (die willen hun dag zeker niet kwijt). Eigenlijk is de situatie dus ideaal zoals hij is.

Toch voelt het ergens een beetje asociaal om een dag in de week vrij te hebben en dan zonder kind door te brengen. Wat vinden jullie hiervan?
Lijkt mij gewoon een topplan hoor. Je krijgt toch net iets meer gedaan op een dag zonder kind in huis.
Alle reacties Link kopieren
woaahhh doen hoor!

en als je je dan toch schuldig voelt dan lap je de ramen en ga je daarna weer verder met je boek lezen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Geniet ervan!!! Misschien heb je die luxe over een tijdje niet meer. Ik heb om de week een dag vrij zonder mijn peuter en echt, dit is echt zo fijn!!
om je schuldgevoel wat te minderen kun je die dag extra in het huishouden doen of extra lekker koken, en de rest van de dag me-time!! :)
Alle reacties Link kopieren
Doen hoor, lekker van genieten :)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet. 1 van mijn kinderen gaat naar school en de ander nog niet maar heeft 1 dag kdv in de week. Super luxe dus. ik heb 1 dag tot 3 uur helemaal vrij! Achterstallig werk in huis, boodschappen etc. kan ik dan ff doen en de andere dagen kan ik dan mijn tijd aan de kids besteden. En voor de jongste is het ook nog goed voor de sociale omgang met andere kinderen van haar leeftijd.
Dus ik zeg, doe het. geniet ervan.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook een tijd gehad toen dochter klein was. Gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat 2 dagen? Gewoon lekker zo laten!
Het eerste wat in me opkomt is oma en opa ontlasten maar als die hun oppasdag niet kwijt willen zou ik er heerlijk van genieten.Misschien inderdaad wat huishoudelijke klussen opknappen waar je anders niet aan toe komt, en anders relaxen zodat je er de andere dagen vol tegenaan kan.
Alle reacties Link kopieren
Doen, je krijgt veel meer gedaan wanneer er geen kleine rond huppelt. Op zo'n dag "vrij" zit je toch meestal niet de hele dag te netflixen of te forummen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even zo laten. Zeker nu je zwanger bent, is het fijn om rustig aan te kunnen doen en tijd voor jezelf te hebben. Het is ook makkelijk, want als opa en oma een keer niet kunnen of je man is er een keer niet, dan kun je je dag misschien ruilen op je werk. En als je een keer toch iets met je kind wil doen op je vrije dag of het idee hebt dat je hem niet genoeg gezien hebt, dan hou je hem lekker een keer thuis. Heerlijk toch, die vrijheid. Je kan het altijd nog veranderen.
Het is toch heel persoonlijk of je dat wilt?! Ik zou hem lekker thuis houden. En hoezo kun je met een 2,5 jarige in huis niks doen?
Je kan hem eventueel ook een halve dag brengen.
Waarom kan je niets doen als je kind thuis is?

Ik zou die dag gebruiken om samen met het kind iets leuks te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ons werd aangeraden om ons kind minimaal twee dagen in de week naar het kinderdagverblijf te brengen, omdat het anders teveel tijd kost om te wennen en het elke week weer 'nieuw' is daar. Dat geldt voor je oudste natuurlijk niet zozeer (al is het ritme er dan wel een beetje uit), maar voor de jongste zal dat wel een punt kunnen zijn.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik zou het kdv door laten gaan, maar van de oppasdag van opa en oma een halve dag maken.
Alle reacties Link kopieren
Je had beter niet aan een kind kunnen beginnen. Had je iedere dag kunnen doen wat je wilde.
Gewoon doen. Heb ik ook gehad toen de kinderen klein waren en het is een klein kadootje voor jezelf om heerlijk op te laden. Alleen maar fijn toch als kinderen een ontspannen moeder hebben?
Alle reacties Link kopieren
Zou wel even checken hoe dat zit met eventuele toeslag die je voor die dag krijgt.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Haha leuk om te zien dat toch het grootste deel van de reacties positief zijn. Ik ben stiekem ook heel blij met die dag. Heb al allerlei ideeën wat ik kan gaan doen.

's Ochtends een lang eind hardlopen door het bos, even naar de markt, met een vriendin urenlang lunchen, midden op de dag naar de bios, uitgebreid koken.

Allemaal dingen waar ik normaal geen tijd voor heb. Ik denk dat ik het maar gewoon ga doen en dan proberen te genieten en me niet schuldig voelen :yes:
Gewoon doen. En je niet schuldig voelen.
willem1959 schreef:
13-10-2017 11:30
Je had beter niet aan een kind kunnen beginnen. Had je iedere dag kunnen doen wat je wilde.
Pardon? Ik geniet juist van de dagen die ik heb met mijn zoon. Het leven is een stuk rijker nu hij in mijn leven is. Sterker nog: hele bewuste keuze gemaakt voor een tweede.

Dat je het fijn vindt om tijd voor jezelf te hebben betekent niet dat je ongeschikt bent als moeder.
SaveAngie schreef:
13-10-2017 11:32
Zou wel even checken hoe dat zit met eventuele toeslag die je voor die dag krijgt.
Daar verandert niks aan. Ik werk nog steeds drie dagen, terwijl zoon maar twee dagen naar het kdv gaat.

Financieel kunnen we het makkelijk dragen.
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
13-10-2017 11:35
Pardon? Ik geniet juist van de dagen die ik heb met mijn zoon. Het leven is een stuk rijker nu hij in mijn leven is. Sterker nog: hele bewuste keuze gemaakt voor een tweede.

Dat je het fijn vindt om tijd voor jezelf te hebben betekent niet dat je ongeschikt bent als moeder.
Ach, let maar niet op Willem - die vindt het gewoon grappig om je schuldgevoel nog wat aan te wakkeren.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang is dat tijdelijke? Als je over een paar maanden weer terug 4 dagen gaat werken, dan zou ik het gewoon zo laten en je zoontje naar de kinderopvang brengen. is ook wel lekker zo, een dagje "vrij" als je zwanger bent.
Mocht je structureel terug gaan naar 3 dagen, dan kan je altijd na je verlof nog kijken hoe je de opvang gaat doen met je 2 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk trouwens. Mijn kinderen zitten nu op school en ik ben dus de woensdagochtend vrij (werk ook 4 dagen)
heerlijk die me-time ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven