Basisschool keuze

18-10-2017 11:14 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat gaf bij jou/jullie de doorslag? Wat was voor jullie belangrijk?
We zijn nu bij 3 scholen geweest en we twijfelen. We komen er niet uit. Alle 3 hebben voor- en na delen.
Ik zet ze even op een rijtje. Misschien hebben jullie inzichten waar wij nog niet aan gedacht hebben.

School 1 is een kleine school, ongeveer 250 leerlingen. Erg modern, denk aan touch screens, en Ipads. Doen veel aan sport. School ziet er schoon en netjes uit. Het is een RK school, maar alle religies zijn welkom. Geven geen les met de bijbel op schoot. Kind kan niet op hetzelfde kdv blijven voor naschoolse opvang want te ver uit de buurt, dus als kind hier naar school zou gaan zou hij ook aan een ander kdv moeten wennen (= groot minpunt). Er zit een drukke weg tussen, maar is zelfsctandig bereikbaar lopend of met de fiets vanaf een jaar of 8/9/10. Buiten spelen op de speelplaats.

School 2 is een hele grote school, 780 leerlingen. Modern, maar niet zoveel als de eerste. Krijgen ook les op computers, maar leren meer uit boeken en maken notities met de pen. School ziet er schoon en netjes uit. Het is een OPENBARE school, aan elke religie wordt aandacht geschonken. Kind kan op hetzelfde kdv blijven maar school heeft ook eigen naschoolse opvang. School is echter niet zelfstandig bereikbaar, is te ver uit de buurt. De sfeer in de school sprak me heel erg aan, meer dan school 1. Buiten spelen in het groen, met buitenklasjes en dieren.

School 3 is een gemiddelde school met 400 leerlingen. Montessori. Niet erg modern gebouw. Alhoewel ik achter hun leermethode sta vond ik de groepen erg rommelig en leeftijden 4,5,6 zelfs erg chaotisch overkomen. School is op loop afstand, straat uit en je bent er, kind zou vanaf een jaar of 6 zelf naar de school kunnen lopen. Kind kan niet op dezelfde kdv blijven, maar ze hebben zelf naschoolseopvang. Hebben schoolzwemmen (= plus). Buitenspelen in donkere bosachtige speelplaats.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt? Ik vind het zo moeilijk.
anoniem_255299 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 12:20
Reden: Geen vrije school maar openbare school
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Liggen scholen in plaats beginnend met o?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb puur mijn gevoel gevolgd, er waren meerdere scholen die goed waren.

In jouw geval klinkt school 1 mij het beste in de oren.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 18-10-2017 11:37
28.16% gewijzigd
Hoe scoren de scholen bij de onderwijs inspectie? Zie link...

https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl

Ik zou kiezen voor school 1. Ik denk dat deze je kind het beste voorbereid op een goede toekomst, omdat ik zelf tegen de vrije school ben, en school 3 je chaotisch over kwam.
Alle reacties Link kopieren
Lastig he?

Wij hebben gekozen voor een kleine school (ong 250 lln). Het is voor zo'n kind overzichtelijk en ik vind het een fijn idee dat de directeur ook alle kinderen bij naam kent.
Daarnaast natuurlijk sfeer, onze keuze had een hele gemoedelijke sfeer, erg fijn.
veel creatieve vakken, vonden we ook een pluspunt.
last but not least: de school doet niet aan cito-toetsen (behalve dan de laatste in groep 8). Rapporten zijn met de hand geschreven 'verhaaltjes' over wat kind doet, hoe het is in de klas etc. Cijfers pas vanaf groep 7.

dat kind naar een andere opvang zou moeten heeft bij ons geen enkele rol gespeeld. De score van de school ook niet; dat er veel kinderen naar vwo of juist vmbo gaan zegt voor ons niets over de kwaliteit van het onderwijs van de school.
het is wat het is
ruiva schreef:
18-10-2017 11:23
Lastig he?

Wij hebben gekozen voor een kleine school (ong 250 lln). Het is voor zo'n kind overzichtelijk en ik vind het een fijn idee dat de directeur ook alle kinderen bij naam kent.
Daarnaast natuurlijk sfeer, onze keuze had een hele gemoedelijke sfeer, erg fijn.
veel creatieve vakken, vonden we ook een pluspunt.
last but not least: de school doet niet aan cito-toetsen (behalve dan de laatste in groep 8). Rapporten zijn met de hand geschreven 'verhaaltjes' over wat kind doet, hoe het is in de klas etc. Cijfers pas vanaf groep 7.

dat kind naar een andere opvang zou moeten heeft bij ons geen enkele rol gespeeld. De score van de school ook niet; dat er veel kinderen naar vwo of juist vmbo gaan zegt voor ons niets over de kwaliteit van het onderwijs van de school.
Dit is zo ongeveer ons verhaal.
Kies op gevoel!
Alle reacties Link kopieren
ik zou voor 1 gaan, zelfstandig bereikbaar is voor mij doorslaggevend.
Alle reacties Link kopieren
Nee ditjedatje, zit geen O in de plaatsnaam :)

Alle scholen in onze regio hebben Basis, Martje.

Hoe ging jullie kind om met een andere naschoolse ruiva?
Alle reacties Link kopieren
Oh wij moeten hier al een school kiezen als kind 1 is :) (beleid van de gemeente) Het duurt nog een dik jaar voor ze er ook echt heen mag. Maar ik verwacht daar geen enkel probleem mee eigenlijk.

Kun je aangeven bij welke school je je het meest op je gemak voelde, waar de sfeer goed was? Dat zou ik ook echt mee laten wegen hoor, die praktische dingen lopen wel los.
het is wat het is
Ik zou voor 1 gaan. Ik vind zelfstandig naar school kunnen gaan een hele plus. Daarbij ben ik geen voorstander van vrije school. Dat moet echt bij je kind passen.
Damselindistress schreef:
18-10-2017 11:39
Daarbij ben ik geen voorstander van vrije school. Dat moet echt bij je kind passen.


Het "past" bij geen enkel kind, het past bij de ouders.

Kiezen: school 1 met stip.
Ik mis in je verhaal wat ze doen met zorgkinderen (beide kanten op dus extra aandacht nodig of extra uitdaging nodig)

Ikzelf zou voor 1 gaan. BSO en zwemles vind ik bijzaak trouwens. Recent mijn dochter nog naar een andere BSO gedaan omdat haar klasgenoten daar allemaal zitten, eigen inzichten veranderen.

Mijn kinderen zitten ook op de wijkschool. Dat blijkt achteraf ook erg handig te zijn.
anoniem_19055 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 11:50
Reden: Toevoeging
12.54% gewijzigd
School gekozen op gevoel en afstand vanaf huis. Grote school, grote klassen. Voor eerste kind geschikt, voor kind nr 2 absoluut niet. Kind 2 overgeplaatst naar een kleine intieme school met een andere onderwijsvorm. Afstand is niet echt veranderd.

Ik zou kiezen voor school een. Eentje waar ieder kind elkaar kent. Ook kent hier de directeur alle kinderen bij naam.
De NSO zou ik er buiten houden. Wil jij dat je kind binnen dezelfde opvang blijft en daar kies je je school op uit, veranderen zij de opvang waardoor er niets overblijf van wat het was. Hier de afgelopen jaren 5/6 wijzigingen in de opvang meegemaakt waar ik als ouder geen invloed op had.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-10-2017 11:20
Ik heb puur mijn gevoel gevolgd, er waren meerdere scholen die goed waren.

In jouw geval klinkt school 1 mij het beste in de oren.
Mij ook, maar als ik to lees heeft ze zelf een sterke voorkeur voor school 2 en dan zou ik daarvoor gaan als ik haar was.

Wij konden kiezen uit 5 scholen. Hebben gekozen voor de school met de meeste vriendjes in de buurt (in de wijk) zelfstandig te bereizen vanaf een bepaalde leeftijd, school die openstaat voor experimenteren vanuit een solide basis en een goed gevoel bij docenten en andere ouders tijdens de informatieavond.

Vooral vriendjes in de buurt vond ik belangrijk, bij de vrije school heb je dat vaak niet, omdat die leerlingen uit de hele omgeving komen.
piera12345 schreef:
18-10-2017 11:55
Mij ook, maar als ik to lees heeft ze zelf een sterke voorkeur voor school 2 en dan zou ik daarvoor gaan als ik haar was.
Nee joh!
Er is helemaal geen ruimte voor "andere religies", ze hebben er zelf een.
Bovendien, niet zelfstandig te bereiken, dus afspreken met vriendjes wordt altijd een gedoe met halen en brengen.
Bovendien, grote kans, dat die computers er alleen staan "voor de sier".
Of om modern te lijken, er echt mee werken is niet vrije schools.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de keuze gemaakt tussen de scholen wie bij ons in de buurt zijn. Allen op loopafstand.
school 1 viel eigenlijk gelijk af, omdat het christelijk is en ze best veel daar aan doen. Ik ben katholiek, mijn man heeft geen geloof en we voeden ze niet echt gelovig op.

School 2; openbare school. vrij groot. Alle klassen zijn dubbel. 2 groepen 1, 2 etc. Oude school. kleuterklassen wel erg groot.
klassikaal onderwijs, ook in de bovenbouw. met zijn allen geschiedenis, met zijn allen taal. etc. Wel ieder op zijn eigen niveau.

school 3: ook oud. kleinere school. Alle klassen enkel. echter daardoor wel grotere klassen. katholieke dalton school. prettig gevoel, prettig gesprek.

echter toch voor de openbare gekozen omdat ik het principe van dalton niet zo prettig vond. Ja, ze leren heel zelfstandig werken. Maar dat pietje aan het tekenen is, jantje aardrijkskunde doet en klaas met rekenen bezig is, vond ik persoonlijk minder.
Het is een gevoel, daar hebben we uit gekozen.

Nu 6 en 4 jaar later:
beide oude scholen hebben nu een gloednieuwe school. Onze school al toen de oudste halverwege groep 3 zat. Mooie school, heel mooi speelpijn. NIks bosrijk.

Wij hoefden niet te kiezen voor bso, maar van de bso worden de kinderen opgehaald met een busje , er komen verschillende bso 's bij de school.

we zijn erg tevreden. De kleinere klassen proberen te handhaven, vorig jaar niet zo gelukt, dit jaar wel weer.

Kies op je gevoel. Tevens kijk waar buurtkinderen heen gaan. Mijn kinderen hebben de vriendjes en vriendinnetjes pas op school ontmoet, maar iedereen woont wel in de buurt. Dat is wel fijn met spelen.
Alle reacties Link kopieren
Grote school, grote klassen is bij ons dus niet zo. Er is nog een grote school hier in het dorp., en die groep 6 bestaat al jaren uit 6 kinderen. Ligt echt een beetje aan het jaar.

Vraag naar hun grote van de klassen.
vrije school houd ik ook niet van.
chaotisch ook niet, ik zou voor school 1 kiezne, maar je moet het zelf weten. schoolzwemmen is een pro?
zwemles moet je toch zelf doen, schoolzwemmen is vaak maar om het bij te houden en evt om C te halen als dat nog niet is.
Ze beginnen vaak rond 5 jaar al met zwemles en schoolzwemmen pas groep 5 ofzo?
Alle reacties Link kopieren
ruiva schreef:
18-10-2017 11:38
Oh wij moeten hier al een school kiezen als kind 1 is :) (beleid van de gemeente) Het duurt nog een dik jaar voor ze er ook echt heen mag. Maar ik verwacht daar geen enkel probleem mee eigenlijk.

Kun je aangeven bij welke school je je het meest op je gemak voelde, waar de sfeer goed was? Dat zou ik ook echt mee laten wegen hoor, die praktische dingen lopen wel los.
School 1 en 2 beide. Ik voelde me beter bij de hoofdmeester van school 2. Maar er valt natuurlijk wat te zeggen dat hij dan niet alle kinderen bij naamt kent. En school 1 was ook gewoon goed.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar school 2, maar het staat me tegen dat hij dan niet zelf naar school kan.
Alle reacties Link kopieren
jusa schreef:
18-10-2017 11:48
Ik mis in je verhaal wat ze doen met zorgkinderen (beide kanten op dus extra aandacht nodig of extra uitdaging nodig)

Ikzelf zou voor 1 gaan. BSO en zwemles vind ik bijzaak trouwens. Recent mijn dochter nog naar een andere BSO gedaan omdat haar klasgenoten daar allemaal zitten, eigen inzichten veranderen.

Mijn kinderen zitten ook op de wijkschool. Dat blijkt achteraf ook erg handig te zijn.
Dat doen ze allebei gelijk. Allebei hebben ze extra klasjes voor slimme kindjes of extra aandacht van de klassenassistent.

Het lijkt me zo zielig om hem dan met 4 jaar eerst naar een vreemde school te brengen alwaar hij na school wordt opgehaald door vreemde mensen om hem naar een vreemde naschoolse opvang te brengen met vreemde leidsters en vreemde kinderen... Ik krijg al een brok in mijn keel als ik daar aan denk.
Ik vind zelfstandigheid heel belangrijk. Zeker als ze 9, 10 jaar zijn is het fijn dat ze zelf kunnen. Zelf afspreken met kinderen en er heen fietsen. Maar het is niet het belangrijkste. Dat is goed onderwijs.

Maar wat trekt je aan in de vrije school? Dat is zo'n specifieke soort onderwijs. ik ben wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Echt school 1. Kleine school, moderne meetmethodes en zelfstandig te bereiken.

Ps ik zou mijn kind nooit op een basisschool plaatsen met 780 leerlingen.
Wat een leerfabriek.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Hier moesten kinderen naar de vso. Ze waren de enigen van 350 leerlingen. En Een hebben het altijd naar hun zin gehad.

Ik denk in het geval van BSO dat er ook kinderen uit de klas gaan dus dat is wellicht ook een plus.
Asinum schreef:
18-10-2017 12:14
School 1 en 2 beide. Ik voelde me beter bij de hoofdmeester van school 2.
Ze zijn erg goed in reclame voor zichzelf maken!
Alle reacties Link kopieren
Sorry het is geen vrije school maar een openbare school.

Dat zorgt dus voor wat verwarring...
Ah.....dat maakt het al heeel anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven