Kind slapend in bed leggen

19-10-2017 07:55 32 berichten
Zoon slaapt al 8 maanden bij ons in bed. In eerste instantie niet de bedoeling, maar na de eerste paar weken wilde hij gewoon niet meer in zijn wiegje dus uiteindelijk maar cosleeper aangeschaft. Nu willen we hem wel langzaam naar zijn eigen bedje op zijn eigen kamer doen, maar zodra we hem slapend weg proberen te leggen is hij of meteen wakker of binnen 15 minuten wakker met als gevolg dat we hem na 3 keer in slaap sussen uiteindelijk maar weer gewoon bij ons pakken.

Laten huilen vind ik geen optie. Ik geef borstvoeding en hij drinkt nog meerdere keren per nacht. Dit wil ik ook nog niet bewust afbouwen maar hoop dat hij dat uiteindelijk zelf afbouwt. Afgelopen weekend is hij gaan logeren en sliep daar wel gewoon in een reisbedje met maar 1 of 2 nachtvoedingen.

Iemand goede tips hoe ik hem slapend weg leg waarbij hij ook nog even doorslaapt en dus niet meteen wakker schrikt? Wakker in bed leggen is helemaal een drama dus dat wil ik later pas aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem voor je uitschuiven maakt het uiteindelijk alleen maar moeilijker..
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Baby van 8 maanden drinkt nog meerdere malen per nacht? Dit is niet omdat die dorst/ honger heeft waarschijnlijk maar meer voor troost.

Belangrijk is een vast ritueel maken van het naar bed gaan en hem meteen in zijn eigen bedje leggen. En vertel hem dat je beneden bent en dat die lekker kan gaan slapen.

Patroon moet een x doorbroken worden en als je hem steeds weer bij jezelf neer legt weet een kind van 8 maanden dat echt wel.. dus even doorpakken. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat het bedje lekker warm is en dat het naar jou ruikt. Bijvoorbeeld door een gedragen kledingstuk van jou erin leggen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom leg je hem niet gewoon in de co sleeper? Laat hem daar eerst eens goed in slapen.

Van slapen met geluid (slapende ouders) naar een volledig stille kamer is voor zo'n hummeltje natuurlijk ook lastig. Dus geef het wat tijd.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
19-10-2017 08:02
Waarom leg je hem niet gewoon in de co sleeper? Laat hem daar eerst eens goed in slapen.

Van slapen met geluid (slapende ouders) naar een volledig stille kamer is voor zo'n hummeltje natuurlijk ook lastig. Dus geef het wat tijd.
Dit, ja.

Ik vond het gemakkelijker om rond de 1,5 jaar te gaan wennen op de kamer. Ik kon toen dingen uitleggen en dochter ook. Komt echt wel goed. Nachtrust vond ik belangrijker.

Oh, en niks raars aan nachtvoeding bij 8 maanden hoor, laat je niks aanpraten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het lastig wordt, zeker als je hem helemaal niet wil laten huilen. Ben ook geen voorstander van huilen hoor, maar zou in dit geval toch drie tot vijf minuten laten huilen en dan even troosten, (laten liggen, aai, kus, knuffelbeest geven) en weer gaan. Dit blijven herhalen zolang nodig is.

Eventueel even blijven zitten naast zijn bedje. Niks zeggen, alleen aanwezig zijn. En weer gaan. Blijven herhalen.

Eventueel een door jou gedragen T-shirt onder z'n hoofd leggen.

Zorg voor een duidelijk bedritueel (eerst tanden poetsen, dan samen gordijnen dicht, instoppen, voorlezen, muziekdoosje aan en kusje. Dat muziekdoosje zou je steeds aan kunnen doen als hij getroost moet.

Slaapt ie overdag al wel op z'n eigen kamer? Anders dit eerst alleen overdag oefenen.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat het bedje lekker warm is, dus even een kruikje er in.
Heeft hij iets van een knuffeltje? Slaap daar zelf een paar nachten mee dan is je geur nog in de buurt.
En verder vind ik een co-sleeper nog net wat anders dan midden in je bed. Hij is nog zo klein! Zeker als je nog meerdere keren per nacht een voeding geeft.
Persoonlijk zou ik het gewoon nog even zo laten. Of heb je er 'last' van?
De enige manier om jouw kindje vaster te laten slapen, is door hem te leren zelf in slaap te vallen. En nee dat is niet makkelijk of binnen een dag gedaan, en nee dat gaat ook niet zonder huilen. Gewoon even doorpakken, vaak ben je er met een weekje of 2. Of je laat de situatie zoals hij nu is, jouw keuze.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
19-10-2017 07:59
Het probleem voor je uitschuiven maakt het uiteindelijk alleen maar moeilijker..
Is dat zo. Hier heb ik de ervaring bij alle zes de kinderen dat het 'probleem' door het gewoon te accepteren zoals het was zich vanzelf oploste. Voor een 1 1/2 jaar sliepen ze uiteindelijk allemaal hoofdzakelijk in hun eigen bedje. Het eerste jaar vond ik het ook wel gemakkelijk niet je bed uit te hoeven voor een borstvoeding omdat je ze zo aan kon koppelen. Scheelt je toch weer nachtrust.
lievezuster schreef:
19-10-2017 08:00
Baby van 8 maanden drinkt nog meerdere malen per nacht? Dit is niet omdat die dorst/ honger heeft waarschijnlijk maar meer voor troost.
Dit is goed voor de hersenontwikkeling(constante bloedsuikerspiegel) dus hou ik zo tot hij het zelf niet meer nodig vindt. En ook al is het troost dan is het nog steeds zijn behoefte.
-Kia-Ora- schreef:
19-10-2017 08:02
Waarom leg je hem niet gewoon in de co sleeper? Laat hem daar eerst eens goed in slapen.

Van slapen met geluid (slapende ouders) naar een volledig stille kamer is voor zo'n hummeltje natuurlijk ook lastig. Dus geef het wat tijd.
Hij rolt dan altijd meteen tegen mij aan uit de cosleeper dus in de praktijk is het meer een veredelt bedrekje.
Tovergieter schreef:
19-10-2017 08:05
Ik denk dat het lastig wordt, zeker als je hem helemaal niet wil laten huilen. Ben ook geen voorstander van huilen hoor, maar zou in dit geval toch drie tot vijf minuten laten huilen en dan even troosten, (laten liggen, aai, kus, knuffelbeest geven) en weer gaan. Dit blijven herhalen zolang nodig is.

Eventueel even blijven zitten naast zijn bedje. Niks zeggen, alleen aanwezig zijn. En weer gaan. Blijven herhalen.

Eventueel een door jou gedragen T-shirt onder z'n hoofd leggen.

Zorg voor een duidelijk bedritueel (eerst tanden poetsen, dan samen gordijnen dicht, instoppen, voorlezen, muziekdoosje aan en kusje. Dat muziekdoosje zou je steeds aan kunnen doen als hij getroost moet.

Slaapt ie overdag al wel op z'n eigen kamer? Anders dit eerst alleen overdag oefenen.
Thuis slaapt hij overdag niet in zijn eigen bedje. Bij opvang wel.
Hij heeft nog geen tanden dus tandenpoetsen hoeft nog niet.

Ik heb me ingelezen op de stresslevels bij laten huilen dus dat is echt geen optie voor mij, ik wil ook niet dat mijn man wegloopt als ik huil dus doe dat ook mijn kind niet aan. Ik heb wel al een bepaald slaapliedje wat ik speel voor bedtijd. Dit ging bij het logeren ook goed. Thuis valt hij echter meestal in slaap aan de borst.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
19-10-2017 08:10
Dit is goed voor de hersenontwikkeling(constante bloedsuikerspiegel) dus hou ik zo tot hij het zelf niet meer nodig vindt. En ook al is het troost dan is het nog steeds zijn behoefte.
Niet zeuren dan
DreamTheater schreef:
19-10-2017 08:06
Zorgen dat het bedje lekker warm is, dus even een kruikje er in.
Heeft hij iets van een knuffeltje? Slaap daar zelf een paar nachten mee dan is je geur nog in de buurt.
En verder vind ik een co-sleeper nog net wat anders dan midden in je bed. Hij is nog zo klein! Zeker als je nog meerdere keren per nacht een voeding geeft.
Persoonlijk zou ik het gewoon nog even zo laten. Of heb je er 'last' van?
Ik zou graag wel weer wat vaster slapen en dat gaat niet met zoon in bed. In theorie is het cosleeper, in praktijk is het tegen mij aan en afhankelijk van welke kant hij heeft gedronken in het midden of aan mijn kant.

Knuffeltje heeft hij en we wisselen er 3 af waardoor er steeds 1 bij ons in bed ligt voor de geur.

Kruik heb ik wel eens geprobeerd maar de keer dat ik hem na de voeding dan terug leg is de kruik niet meer warm dus weet niet zo goed of ik die dan iedere keer opnieuw zou moeten verwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen lagen al heel vroeg in een eenpersoonsbed. Met een bedrekje natuurlijk.
Jongste lag toen zelfs in een bed van 1.40 (kwam zo uit toevallig).

Ik voedde hen daar in slaap en dan sneakte ik weg als ze diep genoeg sliepen. Kon er ook makkelijker heen om te voeden als ze 's nachts wakker werden. Soms ging ik terug naar mijn eigen bed, soms bleef ik bij kind slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het verhaal van de stresslevels, maar dat is volgens mij vooral als je ze langer laten huilen of helemaal niet gaat troosten. Ik bouwde het ooit op vanaf één minuut huilen, dan troosten, weg, twee minuten, weg en volgens mij is het ooit maximaal drie minuten geweest, waarna ik kwam troosten en daarna was het goed.

Misschien heb ik een makkelijk kind, en neem van me aan dat ik even huilen ook echt geen leuke optie vind, maar gefaseerd in zulke korte periodes kan het ook gewoon even nodig zijn om iets nieuws aan te leren. Het leven is niet altijd makkelijk.

Hij zal vaker even huilen toch? Als je weggaat bij de opvang, als hij valt, als hij zijn zin niet krijgt. Dat kun je niet allemaal voor zijn door hem niet te willen laten huilen.

Ik denk dat als eventjes huilen geen onderdeel mag zijn van iets nieuws leren, dat je dan de situatie moet accepteren zoals hij is en 'm gewoon in je bed moet houden, zolang hij dat wil.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Tovergieter schreef:
19-10-2017 08:25
Ik ken het verhaal van de stresslevels, maar dat is volgens mij vooral als je ze langer laten huilen of helemaal niet gaat troosten. Ik bouwde het ooit op vanaf één minuut huilen, dan troosten, weg, twee minuten, weg en volgens mij is het ooit maximaal drie minuten geweest, waarna ik kwam troosten en daarna was het goed.

Misschien heb ik een makkelijk kind, en neem van me aan dat ik even huilen ook echt geen leuke optie vind, maar gefaseerd in zulke korte periodes kan het ook gewoon even nodig zijn om iets nieuws aan te leren. Het leven is niet altijd makkelijk.

Hij zal vaker even huilen toch? Als je weggaat bij de opvang, als hij valt, als hij zijn zin niet krijgt. Dat kun je niet allemaal voor zijn door hem niet te willen laten huilen.

Ik denk dat als eventjes huilen geen onderdeel mag zijn van iets nieuws leren, dat je dan de situatie moet accepteren zoals hij is en 'm gewoon in je bed moet houden, zolang hij dat wil.
Het huilen is volgens mij niet het probleem, maar het alleen laten als kind huilt...
Alle reacties Link kopieren
Misschien eerst beginnen met overdag zelf te slapen thuis.
Slaapritueeltje, weggaan en dan gewoon steeds bij huilen terug gaan.
Eerste keer zeggen dat het slaaptijd is en aai over de bol.
Daarna niks meer zeggen, maar aai over de bol en weg.
Dan weet hij dat je er bent, maar hij weet snel genoeg dat je hem er niet meer gaat uithalen. Elke dag zal een beetje beter gaan en zo leert hij zelf in slaap te vallen. Dan komen de nachten later ook wel.

Voorlopig zou ik 's nachts toch proberen hem in de cosleeper te leggen. Misschien een voedingskussen ertussen? Dan kan hij niet tegen je aan rollen. Maar je kunt nog wel je hand even bij hem leggen tot hij slaapt.

Het komt allemaal vanzelf goed hoor. Echt waar.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
19-10-2017 08:10
Dit is goed voor de hersenontwikkeling(constante bloedsuikerspiegel) dus hou ik zo tot hij het zelf niet meer nodig vindt. En ook al is het troost dan is het nog steeds zijn behoefte.
Doet mijn dochter van bijna negen mnd ook nog hoor! Geen probleem. Bij mijn dochter van 2 heb ik dat ook gedaan en ben ik begonnen met haar ipv in ons bed, in haar eigen bedje op onze kamer te leggen. Van daar uit zijn we haar op haar eigen kamer gaan leggen, en eigenlijk pas toen de nachtvoeding vanzelf stopte ,rond de 10 maanden.( Dit kwam ook omdat ik weer zwanger was en geen melk meer had, geen idee hoe lang het anders geduurd had, haha)
In ieder geval hebben we toen nooit gehuil of problemen gehad, dus bij de jongste ga ik t ook weer zo proberen.
vitamined schreef:
19-10-2017 08:27
Het huilen is volgens mij niet het probleem, maar het alleen laten als kind huilt...
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist gaan beginnen met hem wakker wegleggen en "leren" zelf in slaap te vallen. Nu is hij gewent aan inslaap vallen bij jullie en mist dan jullie warmte en geluid als je hem weglegt. Als kinderen zelf in slaap vallen in die situatie worden ze daar niet meer wakker van. Zelf leren slapen kost even tijd en zeker omdat hij nu al wat groter is en het zo gewent is. Hier hielp een kruik wel goed, ik voeden de baby en man maakte een kruik en legde die in het bedje. Of als ik alleen was maakte ik eerst de kruik en legde die in bed voor ik de baby ging voeden. Dan kruik eruit en baby erin (een kruik hebben ze op deze leeftijd niet meer nodig, dan krijgen ze het te warm, het is puur zodat het bedje niet koud is en de overgang niet zo groot). Je kunt hem best even laten dreinen en jengelen daar krijgt hij niets van, echt hysterisch laten huilen is niet goed. Zolang ze niet echt huilde liet ik ze liggen, vaak dreinen ze even en is het weer stil en dan beginnen ze weer, maar zolang het niet echt krijsen werd ging ik er niet heen. Bij echt huilen wel gaan troosten en dan weer opnieuw proberen. Kosten hier een week ongeveer voor dat goed ging al waren mijn kinderen wel jonger.

Een baby of kind krijgt niets van een keertje huilen hoor, alleen als je hem eindeloos zonder troosten laat krijsen is dat niet goed. Mijn grootouders hadden 5 en 6 kinderen, mijn oma's hadden echt geen tijd om op elke kik van een baby te reageren met een groot gezin en huishouden zonder moderne apparaten. Destijds werd gezegd dat huilen goed voor de longetjes was.. Toch zijn mijn ouders en ooms en tantes niet mislukt, net als de meeste mensen van hun leeftijd die op dezelfde manier grootgebracht zijn gewoon gezonde mensen zijn. Kinderen huilen en soms flink ook. Wacht maar tot hij een eigen willetje gaat krijgen, dan is er geen houden meer aan en ben jij (nou ja jouw regels) de reden dat hij huilt. En dat hoort erbij en daar krijgt hij niets van.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
19-10-2017 07:59
Het probleem voor je uitschuiven maakt het uiteindelijk alleen maar moeilijker..
Nee, juist niet. Er komt vaak vanzelf wel een moment dat t makkelijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
19-10-2017 10:26

Een baby of kind krijgt niets van een keertje huilen hoor, alleen als je hem eindeloos zonder troosten laat krijsen is dat niet goed. Mijn grootouders hadden 5 en 6 kinderen, mijn oma's hadden echt geen tijd om op elke kik van een baby te reageren met een groot gezin en huishouden zonder moderne apparaten. Destijds werd gezegd dat huilen goed voor de longetjes was.. Toch zijn mijn ouders en ooms en tantes niet mislukt, net als de meeste mensen van hun leeftijd die op dezelfde manier grootgebracht zijn gewoon gezonde mensen zijn. Kinderen huilen en soms flink ook. Wacht maar tot hij een eigen willetje gaat krijgen, dan is er geen houden meer aan en ben jij (nou ja jouw regels) de reden dat hij huilt. En dat hoort erbij en daar krijgt hij niets van.
In die grote gezinnen kwam het zelfden voor dat elk kind een eigen kamer had.
Baby's sliepen dus wel bij hun ouders op de kamer of ze kwamen al jong bij meerdere broertjes of zusjes op de kamer.
In die tijd kwam het dus bijna helemaal niet voor dat baby's alleen op een kamer te slapen werden gelegd.

In die grote gezinnen moest vaak ook de oudste dochter op de kleintjes letten.

En met dat goed terecht komen van die generatie valt het ook wel wat tegen.
Enig idee hoeveel Nederlanders anti depressiva slikken? Veel!
Hoeveel mensen een angst stoornis hebben, overspannen zijn, een burn out hebben?
Of totaal niet assertief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je je baby slapend van het ene bed in het andere bed wil leggen dan moet je proberen hem zo rond mogelijk te houden en zijn billen goed te ondersteunen. Door hem onder zijn oksels te dragen met zijn beentjes recht wordt hij eerder wakker.

Bedje voorverwarmen met een kruik.

Je kan ook met je baby op een stoel gaan zitten naast het bedje. Daar borstvoeding geven en dan net voordat hij in slaap valt hem in zijn eigen bedje leggen.

Als hij wakker wordt gewoon naast hem blijven zitten in het donker zonder wat te zeggen. Eventueel je hand op zijn hoofdje of buikje leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven