Wat is opvoedkundig het beste?

21-10-2017 09:59 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon (11) heeft een telefoon waar hij spelletjes op speelt. Hij heeft een account waarbij hij voor elke download en aankoop toestemming moet vragen aan mij. Hij vraagt dan alleen gratis spellen (dat is ook de afspraak) en ik keur ze dan goed.

Nu had ik bedacht dat deze tussenstap van goedkeuring er wel af kon, omdat hij soms lang moet wachten voordat ik een spelletje goed kon keuren. Besproken dat ik die goedkeuring los ging koppelen en afgesproken dat hij écht niks mocht kopen wat geld kost. Hij helemaal blij natuurlijk want nu hoeft hij niet steeds te wachten op mijn goedkeuring.

Na dag 2 ging het dus al mis; diamanten voor één of ander spel gekocht. Mijn eerste neiging is: kosten terugbetalen, controle er weer op en misschien zelfs geen iPhone voor een week.
Maar hij toont veel berouw en ik vraag mij af of ik hem niet nog een kans moet geven. Ik loop dan wel het risico dat er grote bedragen van mijn rekening afgeschreven worden als hij tóch weer in de verleiding komt.

Hoe zouden jullie dit doen?
Alle reacties Link kopieren
hij heeft laten zien dat hij niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan. Hij is pas 11.. Dus maatregel weer instellen en over een jaar weer proberen en uiteraard laten terugbetalen. En je CC ontkoppelen ! of vingerafdruk instellen . Ik zou ervoor zorgen dat hij niet maar dan ook niet iets kan betalen .
Alle reacties Link kopieren
De verantwoording kan hij nog niet aan helaas. Sowieso de controle weer aan, hoe groot is het bedrag wat hij heeft uitgegeven?
Alle reacties Link kopieren
De kosten aan jou terugbetalen en de controle er weer op.
Dat is de consequentie van je niet aan de afspraken houden.

Geen telefoon voor een week zou ik niet doen. Dat heeft niets te maken met wat hij gedaan heeft.

Overigens om diamanten te kopen heb je toch een creditcard nummer nodig? Heeft jouw zoon dan jouw creditcard nummer?
Ik zou uiteraard laten terugbetalen. Wat raar ook dat hij (en dus iedereen die die telefoon in handen krijgt) zomaar een aankoop kan doen zonder vingerafdruk of pincode.
Eens met Poldervrouw, hij heeft bewezen dat hij er nog niet aan toe is, dus terug naar hoe het eerst ging.

Mijn kinderen hebben ook geen toestemming meer nodig maar halen alleen binnen wat gratis is in de Playstore. Daar hoeft geen cc voor gekoppeld te zijn. Echt nog nooit gedaan. Kinderen zijn 19, 17 en 14.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-10-2017 10:14
0.48% gewijzigd
Ik zeg ook controle er weer op.
Je hebt hem het laten proberen. Het is nu niet gelukt. Dat geeft niet, daar hebben jullie alle twee van geleerd.
Kijk het weer een periode aan en probeer het in januari weer een keer.
Ik zou hem een tweede kans geven. Zo te lezen heeft hij echt spijt.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet net dat veel gratis spellen op zeer sneaky wijze te werk gaan om je toch te laten betalen. Een 11jarige heeft dat meestal niet eens door.

Toch de goedkeuring er weer op. Niet als straf maar om je kind te beschermen. Hij krijgt er niks van hoor, als hij even moet wachten.
Pluisi schreef:
21-10-2017 10:11
Ik zou hem een tweede kans geven. Zo te lezen heeft hij echt spijt.

Tuurlijk heeft hij spijt, maar dat bewijst nog niet dat hij niet nog eens de fout in gaat.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
21-10-2017 10:11
Vergeet net dat veel gratis spellen op zeer sneaky wijze te werk gaan om je toch te laten betalen. Een 11jarige heeft dat meestal niet eens door.

Toch de goedkeuring er weer op. Niet als straf maar om je kind te beschermen. Hij krijgt er niks van hoor, als hij even moet wachten.
Dit.
Hoe kon hij iets kopen? Ik heb nooit een betaalmiddel gekoppeld aan de play store / Google play of app store.

Opvoedkundig, zal ik mijn mening niet toevoegen. Je krijgt hier genoeg tips en meningen. Wat maakt dat je deze vraag hier stelt, terwijl je andere opvoedkundige keuzes zelf maakt? Waarom is deze situatie een vraag waard? (misschien brengen deze vragen je ook dichter bij de keuze die bij jou past). En wat vindt vader?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
21-10-2017 10:04
De kosten aan jou terugbetalen en de controle er weer op.
Dat is de consequentie van je niet aan de afspraken houden.

Geen telefoon voor een week zou ik niet doen. Dat heeft niets te maken met wat hij gedaan heeft.

Overigens om diamanten te kopen heb je toch een creditcard nummer nodig? Heeft jouw zoon dan jouw creditcard nummer?
Ja dat vroeg ik dus ook al.. Ik zou op de account waarmee mijn kinderen spelletjes spelen mijn nooit mijn CC koppelen .. Dan maak je het te gemakkelijk. Kinderen zijn slim zat dus kunnen relatief gemakkelijk misbruik maken van je CC.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
21-10-2017 10:11
Ik zou hem een tweede kans geven. Zo te lezen heeft hij echt spijt.
mama ik zal het noooooooit meer doen... Tuurlijk... hij is 11.. als hij weer in de verleiding komt doet hij het gerust weer.. Hij is 11..
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
21-10-2017 10:11
Ik zou hem een tweede kans geven. Zo te lezen heeft hij echt spijt.
Ik ook.
Volgens de Viva-mores kweek je dan verwende watjes, maar als hij oprecht spijt heeft en je daar je 'straf' niet op aanpast leert ie dat spijt hebben verder ook niet uitmaakt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
21-10-2017 10:04
De kosten aan jou terugbetalen en de controle er weer op.
Dat is de consequentie van je niet aan de afspraken houden.

Geen telefoon voor een week zou ik niet doen. Dat heeft niets te maken met wat hij gedaan heeft.

Overigens om diamanten te kopen heb je toch een creditcard nummer nodig? Heeft jouw zoon dan jouw creditcard nummer?
De straf “iPhone kwijt voor een week” had ik bedacht als straf voor het beschadigen van mijn vertrouwen. Maar misschien is het inleveren van de vrijheid al genoeg straf inderdaad.

Zijn itunes account is gekoppeld aan die van mij als ‘gezinslid’ en dus kan hij met zijn wachtwoord aankopen doen, die ik dus normaal gesproken nog kon weigeren met die extra controle stap. Wat ik vooral erg vind is dat hij normaal gesproken dit soort aanvragen nooit deed, dus nu doelbewust misbruik heeft gemaakt van het feit dat het kon.
Alle reacties Link kopieren
redandwhite schreef:
21-10-2017 10:03
De verantwoording kan hij nog niet aan helaas. Sowieso de controle weer aan, hoe groot is het bedrag wat hij heeft uitgegeven?
11 euro
Alle reacties Link kopieren
Wat Patchouli al zegt inderdaad. Die gratis spellen zijn ook gemaakt om mensen (vooral kinderen) stiekem te laten betalen zonder dat je het echt doorhebt. Misschien heeft ie het helemaal niet bewust gedaan. Op een diamantje is nou eenmaal snel geklikt.

Ik zou de controle er gewoon voor jezelf weer opzetten, en denk dat hij daarmee al voldoende gestraft is.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
21-10-2017 10:18
Hoe kon hij iets kopen? Ik heb nooit een betaalmiddel gekoppeld aan de play store / Google play of app store.

Opvoedkundig, zal ik mijn mening niet toevoegen. Je krijgt hier genoeg tips en meningen. Wat maakt dat je deze vraag hier stelt, terwijl je andere opvoedkundige keuzes zelf maakt? Waarom is deze situatie een vraag waard? (misschien brengen deze vragen je ook dichter bij de keuze die bij jou past). En wat vindt vader?
Alleenstaande moeder dus vind het fijn om af en toe iets te toetsen. Daarnaast had ik dit (beschamen van vertrouwen) écht niet verwacht van zoon en dit maakt dat de straf die ik bedacht had misschien niet in verhouding staat.
Het gaat er niet zozeer om wat opvoedkundig het beste is, maar vooral wat financieel het beste is. Die spellen zitten zodanig in elkaar dat je heel snel op de verkeerde knop gedrukt hebt en voor 49,99 euro aan speldiamanten hebt gekocht. Misschien doet hij het niet eens zelf, maar een vriendje dat de telefoon even leent. Gewoon in-app aankopen blokkeren dus. Als hij later zijn eigen geld verdient en zijn eigen rekening aan het account heeft gekoppeld, mag hij het anders doen.
Elastiekje22 schreef:
21-10-2017 10:26
11 euro
Dat is een bizar hoog bedrag voor een ingame aankoop voor een spel voor op je telefoon. Hij heeft dus waarschijnlijk ook nog de duurste optie genomen (prijzen beginnen vaak bij €0,99).
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
21-10-2017 10:30
Wat Patchouli al zegt inderdaad. Die gratis spellen zijn ook gemaakt om mensen (vooral kinderen) stiekem te laten betalen zonder dat je het echt doorhebt. Misschien heeft ie het helemaal niet bewust gedaan. Op een diamantje is nou eenmaal snel geklikt.

Ik zou de controle er gewoon voor jezelf weer opzetten, en denk dat hij daarmee al voldoende gestraft is.
Aan zijn reactie, toen ik hem ermee confronteerde, kon ik zien dat het niet per ongeluk is gegaan
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
21-10-2017 10:26
De straf “iPhone kwijt voor een week” had ik bedacht als straf voor het beschadigen van mijn vertrouwen. Maar misschien is het inleveren van de vrijheid al genoeg straf inderdaad.

Zijn itunes account is gekoppeld aan die van mij als ‘gezinslid’ en dus kan hij met zijn wachtwoord aankopen doen, die ik dus normaal gesproken nog kon weigeren met die extra controle stap. Wat ik vooral erg vind is dat hij normaal gesproken dit soort aanvragen nooit deed, dus nu doelbewust misbruik heeft gemaakt van het feit dat het kon.
Doelbewust misbruik gemaakt? Wat een grote woorden voor een klein iets wat waarschijnlijk niet eens zijn bedoeling is geweest. Maak je het niet veel groter dan het is?
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
21-10-2017 10:34
Doelbewust misbruik gemaakt? Wat een grote woorden voor een klein iets wat waarschijnlijk niet eens zijn bedoeling is geweest. Maak je het niet veel groter dan het is?
Het was doelbewust aangezien ik nooit ‘per ongeluk’ dit soort verzoeken voorbij heb zien komen. Deze constructie hebben we al 6 jaar en hij weet dat dit soort aankopen toch niet door de controle komen en heeft het daarom in die 6 jaar nooit geprobeerd
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
21-10-2017 10:26
De straf “iPhone kwijt voor een week” had ik bedacht als straf voor het beschadigen van mijn vertrouwen. Maar misschien is het inleveren van de vrijheid al genoeg straf inderdaad.

Zijn itunes account is gekoppeld aan die van mij als ‘gezinslid’ en dus kan hij met zijn wachtwoord aankopen doen, die ik dus normaal gesproken nog kon weigeren met die extra controle stap. Wat ik vooral erg vind is dat hij normaal gesproken dit soort aanvragen nooit deed, dus nu doelbewust misbruik heeft gemaakt van het feit dat het kon.
Als hij een iPhone heeft, kan je toch gewoon het in-app aankopen aanzetten?

Die had ik zelfs voor mezelf aan, bang door te snel klikken diamanten en dat soort onzin in spelletjes te kopen. Dat gaat soms sneller dan je denkt. Mijn neefje van destijds 5 heeft door verkeerd klikken, waar ik met mijn neus bovenop zat, een in-app gekocht van boven de 40 euro! (gelukkig kunnen terugdraaien). En zonder de controle die er voorheen op zat, gaat dat helaas makkelijker, waar je zoon denk ik ook aan moet wennen. Daarom vraag ik mij af, was het doelbewust was omdat het kon of te snel door drukken op de verkeerde opties? Afgaande op mijn zoon, die zal er dan ook veel spijt van hebben dat hij, voor zijn gevoel, zo stom is geweest en niet heeft opgelet. Ik zou, bij in-app aankoop toch nog echt even te raden gaan of het echt opzet was en ook ook beseffen dat kleine vertrouwensschendingen er ook zijn om van te leren ipv direct hard te straffen. Dat soort momenten pakte ik met mijn zoon aan om eens goed over het onderwerp te hebben. En praat er over hoe dit aan te pakken. Hoe hij voor zichzelf de verantwoordelijkheid kan nemen om dit niet te laten gebeuren. Op deze leeftijd lijkt mij dat effectiever dan simpel straffen.

Kijk als hij een nieuw spel koopt ipv gratis, lijkt het mij duidelijk, maar bij in-app aankopen niet.
ibaohi wijzigde dit bericht op 21-10-2017 10:44
23.62% gewijzigd
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven