Pakjesavond ritueel jonge kinderen.

21-10-2017 20:04 33 berichten
Ik moet nog even wachten maar ik zie er al heel erg naar uit: Pakjesavond.

Hoe ziet bij jullie pakjesavond eruit? Hebben jullie leuke rituelen, tradities,speciale versieringen, spelletjes of leuke ideeen?
anoniem_64afeac72af4d wijzigde dit bericht op 21-10-2017 20:22
3.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij doen geen pakjesavond maar pakjes ochtend.

Gekomen doordat middelste heel moeilijk met spanning om kan gaan... een hele dag wachten op de avond zorgde voor teveel spanning met woede-uitbarstingen tot en met. Dit maakte het de avond niet waard zodoende naar de ochtend verplaatst en eigenlijk zoveel fijner.
Er zit altijd een pak met pannenkoekenmix in de zak om nadien lekker pannenkoeken te eten.

Voordeel is ook dat ze de hele dag met hun gekregen cadeaus kunnen spelen
Alle reacties Link kopieren
Wij doen pakjeslunch.

Speurtocht naar de pakjes (dus niet bonzen op de deur), dan rustig samen uitpakken en tussendoor een hapje eten. Daarna lekker spelen en op tijd naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Na het avondeten, rond 18.30, wat lekkers te drinken en sint gerelateerde lekkernijen op tafel.
Buuf belt aan en klopt op de deur en zet de zak met cadeaus klaar.
De voordeur zit altijd perongeluk op slot zodat ze even tijd heeft weer naar binnen te glippen.
Daarna worden in een razendsnel tempo (want stuiter stuiter) de cadeaus uitgedeeld en uitgepakt en kan er nog best eventjes gespeeld worden.
Meestal geeft Sint ook een nieuwe pyjama/dekbed waardoor er toch enigszins enthousiast een bed-ritueel gestart kan worden ;)
De volgende ochtend wordt er meestal niet uitgeslapen... maargoed, school heeft vaak studiedag op 6dec.
Wij deden pakjesmiddag, anders waren ze die dag toch niet te genieten van de voorpret. En dan het hele circus he, met buur die de Zak aansleepte en op de deur bonsde, en man had dan een Echte Perkamenten Brief gemaakt van Sinterklaas, en iedereen één gedicht. En dan na het uitpakken met zijn allen warme chocolademelk drinken en pepernoten bunkeren, en spelen met de cadeaus natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier verzamelt de familie zich rond koffietijd (15.00 uur), dan koffie met sinterklaaslekkers. We vieren het altijd op de zaterdag voor 5 december. Aansluitend pakjes uitpakken (inderdaad, in een gestaag tempo!) De kinderen gaan dan lekker spelen met hun nieuwe spulletjes, we halen een frietje / pizza / chinees en kletsen lekker wat met de volwassenen. Na 't eten kan een ieder dan gewoon op tijd naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook pakjesochtend. Rustig opstaan en uitpakken. Ontbijten. En tijd en rust om te spelen.
Frietmetmayo schreef:
21-10-2017 20:10
Wij doen geen pakjesavond maar pakjes ochtend.
Er zit altijd een pak met pannenkoekenmix in de zak om nadien lekker pannenkoeken te eten.

Voordeel is ook dat ze de hele dag met hun gekregen cadeaus kunnen spelen
leuk idee! :idee:
Wij doen wel pakjesavond, maar beginnen met vroeg eten (17.30 of zo iets makkelijks en snels) en daarna pakjes uitpakken die ineens voor de voordeur staan na een harde bons op de deur (door de buurman). We hebben niet heel erg veel pakjes en de kinderen mogen iets langer opblijven, dus voldoende tijd voor uitpakken en nog even spelen.

Ik lees hier pakjesmiddag. Goed idee. Ga ik over nadenken. Geeft nog wat meer rust wellicht.
Alle reacties Link kopieren
Pakjesmiddag waarbij de volwassenen lootjes hebben getrokken voor elkaar en voor dat bedrag een cadeau voor een andere volwassenen kopen en gedicht erbij.
Wij als ouders voor onze 2 kinderen wat cadeaus dit doen opa oma en tante ook. Iedereen komt dus aan de beurt niet alleen de kinderen.
Dit pakken we rustig uit met elkaar. Dus kijken naar de ander en wachten tot de volgende iets krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders begonnen vroeger altijd rond 17:00 uur, als het donker was. Dan zat er een brief van Zwarte Piet in de brievenbus en moesten wij aanwijzingen opvolgen om de cadeautjes te vinden.

Het uitpakken duurde wel een tijd, want mijn ouders hadden ook surprises en gedichten gemaakt. Wij dachten dat Sinterklaas en Zwarte Piet die gemaakt hadden. Dat was altijd megaleuk en ik verbaasde me altijd over hoe Sinterklaas dat toch allemaal kon weten?! Juist die surprises en gedichten was iets waar ik elk jaar naar uitkeek, pas in mijn tienertijd kwam ik erachter dat veel mensen daar pas mee beginnen als de kinderen niet meer geloven. Superzonde. Ohja en wij pakten de cadeautjes 1 voor 1 uit, dus ik mocht een cadeautje pakken, uitpakken, en daarna mijn broer etc. en iedereen wachtte op elkaar. Dus niet zomaar alle cadeaus in 1 keer openscheuren. Dat kon natuurlijk ook niet met de surprises en gedichten (gedichten lazen we voor).

Toen we niet meer geloofden trokken we lootjes en maakten we zelf ook surprises en gedichten :)
cleopatravii wijzigde dit bericht op 21-10-2017 20:59
16.16% gewijzigd
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit 1 keer een pakjesavond meegemaakt waarbij in 5 min 3 kinderen van familie als een gek een berg doorgingen en niemand keek naar de ander.
Vond ik zo'n afknapper.
Iedereen zijn ding natuurlijk.
Hier pakjesavond bij opa en oma, 6 kleinkinderen. Voor de jongsten wordt er elk jaar een nieuwe manier bedacht om ze te verrassen: als ze dan binnenkomen staat hun speelgoed al uitgestald, ieder een eigen hoek. Kunnen ze meteen gaan spelen. Leek mij eerst niet leuk, maar pakt elk jaar heel
Leuk uit. Oudere kinderen en volwassenen dobbelen om cadeautjes en voor de kleintjes zitten er in de zakken nog een paar dingetjes ook, maar tussendoor kunnen ze dus al spelen. heerlijke hapjes op tafel en kinderen veel te laat maar bed.. maar altijd heerlijk!
Thuis doen we het ook nog eens met ons gezinnetje, dan pakken we wel zelf uit.
Alle reacties Link kopieren
Wij deden de zaterdag voor 5 december altijd Pakjesmiddag bij opa en oma met familie, tot broertje en ik niet meer geloofden.

Op Pakjesavond toen we nog klein waren kwamen opa en oma ook en dan aten we samen en draaide mijn moeder Sinterklaasliedjes op vinyl :heart: ook keken we de Sint-aflevering van Sesamstraat en de Vlaamse serie Dag Sinterklaas. Dan werd er op de deur gebonsd en stonden er grote jute zakken met heeeeeeeeel veel cadeautjes. Mooie herinneringen aan :heart:

Toen broertje en ik niet meer geloofden deden we het gewoon samen als gezin en gingen we lekker gourmetten. Nog steeds met de Sint-liedjes op vinyl, al gaven wij kinderen er inmiddels schunnige varianten op en dan hadden we samen de grootste lol.

Ik heb er mooie warme herinneringen aan. Ik lees ook dingen over Pakjesochtend of middag en met onhandelbare kinderen snap ik dat ook wel maar ik vond het ook als kind juist zo magisch dat het altijd 's avonds was wanneer het donker was enzo, zo ontzettend knus.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
21-10-2017 20:57
Ik heb ooit 1 keer een pakjesavond meegemaakt waarbij in 5 min 3 kinderen van familie als een gek een berg doorgingen en niemand keek naar de ander.
Vond ik zo'n afknapper.
Iedereen zijn ding natuurlijk.
Dat lijkt mij dus ook echt niet leuk.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Superleuk topic, heb er al weer helemaal zin in :hyper: zeker nu ik het met de kinderen van broer en schoonzus vier.

Wij vierden het thuis altijd 's Avonds. Overdag viel de spanning mee, maar als het eenmaal donker was....
Mijn vader gooide eerste pepernoten door open ramen (wij gillen! Helemaal gek van opwinding) En dan werd er aangebeld en stond de zak voor de deur. En mijn vader was altijd naar de wc. Toen ik iets ouder was (maar nog wel geloofde), heb ik zelfs gezegd dat hij deze keer echt niet naar de wc moest gaan, want anders zou hij het weer missen! Deze keer was hij net even buiten hout halen, wat een pech! Ik was zo heerlijk naïef.
Daarna om de beurt kadootjes uitpakken. En daarna door de schoorsteen heel hard roepen: dankuwel Sinterklaas!

Ook iedere avond trouwens een liedje zingen door de schoorsteen en dan hadden we 's ochtends pepernoten in de schoen :)
binkie schreef:
21-10-2017 20:57
Ik heb ooit 1 keer een pakjesavond meegemaakt waarbij in 5 min 3 kinderen van familie als een gek een berg doorgingen en niemand keek naar de ander.
Vond ik zo'n afknapper.
Iedereen zijn ding natuurlijk.
Heb je ook leukere verhalen?
Alle reacties Link kopieren
Hier wilde mijn dochter met 4 al surprises. Enorm verkleed type, die had door dat het een toneelstuk was. Cadeaus gekocht voor opa en oma en zo klein als ze waren, 4 en 6, eigen surprises gemaakt. (Jongste een doos beplakt en betekent, oudste een kijkdoos)
Ik vond het Leuk, want vanaf 4 mochten wij ook cadeautjes helpen uitzoeken, voor elkaar en opa en oma.
Mijn zus was erg bang voor Sinterklaas, dus vertelde mijn moeder ons met 4 de waarheid, dat zij de cadeautjes kochten en dat Sinterklaas, bij ons in het dorp een teamgenoot van mijn vader was.
Het mooie is dat je als kind zo switcht tussen magie (die op tv is wel echt, toch?) En realiteit. (Zal oma mijn cadeautje leuk vinden?)
Ik voel nog de blijdschap, bij de herinnering, hoe mijn oma, haar oranje plastic duivenbroche uitpakte... Ik vond m zo mooi en mijn ouders hadden mij echt zelf laten kiezen. Mijn oma heeft m braaf jaren gedragen...

Hier ook een traditie. Oudste dochter hielp toen ze jonger was, de cadeaus inpakken. Die vond het anders zo spannend, dat ze zo meer plezier had.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het de zondag voor sinterklaas. Beginnen rond 15 uur met thee en wat lekkers. Dan cadeautjes uitpakken en daarna aan tafel. Meestal kookt schoonmoeder wat.

Jammer dat het nog even duurt..
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
22-10-2017 21:48
Ik voel nog de blijdschap, bij de herinnering, hoe mijn oma, haar oranje plastic duivenbroche uitpakte... Ik vond m zo mooi en mijn ouders hadden mij echt zelf laten kiezen. Mijn oma heeft m braaf jaren gedragen...
:love:
Alle reacties Link kopieren
Ahh wij vieren al jaren geen sinterklaas meer, staan er zelfs niet eens bij stil. Kan niet wachten tot er kindjes zijn en we pakjesavond gaan vieren. :heart:
Kan me nog goed herinneren dat toen we klein waren, mijn broers, zussen en ik beneden kwamen en de bank op zijn kop lag, heel de woonkamer overhoop, overal pepernoten en roethanden. Elk jaar was een beetje anders maar altijd werd er keihard op de deur gebonsd, door de buurman, waar dan een jute zak met cadeautjes stond. Altijd in de avond met pepernoten en chocomelk. Fijne herinneringen.
Life is always rocky when you're a gem.
Bij ons begon de avond altijd met de sinterklaas aflevering van Sesamstraat. Samen kijken, met pepernoten. Vervolgens bonsde de buurman op de deur, goodie een hand strooigoed naar binnen, en lag er een envelop (ook een echte officiele natuurlijk ;-)) op de deurmat. Hierin stond de tip om eens in de houtkachel te kijken.

In de houtkachel zat een heel snoer van kleine briefjes, die we een voor een open mochten maken. Op het briefje stond een kort rijmpje, waarin een locatie in het huis verstopt zat waar het cadeautje dan lag. Wij dus allemaal proberen het rijmpje zo snel mogelijk te ontcijferen, en dan volgde er vaak een race tussen de kinderen naar de plek waar het cadeau lag :).

Op het cadeau stond een naam, dus vervolgens mocht die persoon het uitpakken terwijl iedereen meeleefde. Hierna mochten we door naar het volgende briefje in de open haard. Onder genot van veel strooigoed natuurlijk!

Heb er heel goede herinneringen aan :hihi:
Onder mijn topic staat: Let op, de laatste reactie is ouder dan 14 dagen. Snel reageren is daarom uitgeschakeld.

Wat houdt dat snel reageren in? Kan er nog wel gereageerd worden? Ik ben zo benieuwd naar nog meer verhalen.
Wij doen altijd pakjes lunch in het weekend. Want dan kan onze Sint namelijk vrij maken in zijn agenda haha. We huren al jaren een Sint en drie pieten via dezelfde internet site. Geen idee wie het werkelijk zijn haha! Maar ze doem het erg leuk en de tv is ook nog nooit gejat 8)
Eerst versieren we de kamer en stoel voor Sint. En een vlag op de deur, elk jaar dezelfde. Tekening ligt klaar. Sint komt zingend binnen en pieten dragen de zakken die manlief bij het vlag ophangen achter de deur heeft klaargezet ;)
Na een klein halfuurtje met zingen en keuvelen gaat Sint weer. We zwaaien hem uit en gaan dan uitpakken. Om de beurt, ook de kinderen ^^. Warme choco, lekkers en saucijzenbroodjes eten, en dan de rest van de middag lekker spelen :)
Heb er nu al zin in!! Leuk topic :D
Wat leuk, al die Sinterklaasverhalen.
Wij vierden het altijd bij opa en oma en dat was overdag. Nooit vervelend gevonden omdat het bij daglicht was, maar het is natuurlijk wel een stuk knusser in de avond. Toen we al groter waren en niet meer geloofden, vierden we het in het gezin met surprises en gedichten, en warme chocolademelk en pepernoten. Zo knus (met rake gedichten haha). :proud:

als de Sint in het land was, mochten we onze schoen zetten, we hadden een mooi boekje met daarin allerlei Sinterklaasliedjes. Zelf toen ik niet geloofde, bleef ik trouw zingen! De volgende dag zo ontzettend blij wanneer ik wakker werd en dacht: Yes ik heb mn schoen gezet. Ik had ook een blauw cassettebandje met daarop Sinterklaasliedjes, onze stereotoren had een knop wat het bandje automatisch omdraaide als de ene kant afgelopen was. Het bandje speelde zo dus de hele avond af. Heerlijk :heart:
anoniem_204163 wijzigde dit bericht op 14-11-2017 20:48
0.62% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven